Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-اصلاح طلبان با لیست واحد نمی توانند وارد انتخابات شوند، در صورت حضور مجبور به ارائه لیست‌های متعدد هستند.
عباس عبدی، کارشناس سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار آریا در تحلیل خود از آرایش سیاسی جریان های سیاسی کشور در آستانه انتخابات، اظهار داشت: هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم آرایش سیاسی جریان‌ها متکثرتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح طلبان به طور قطع، با ادامه وضعیت فعلی نمی‌توانند در یک چارچوب مشترک حضور یایند. مگر اینکه اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد که بحث جداگانه‌ای دارد. اصلاح طلبان نمی توانند با لیست واحد وارد انتخابات شوند، در صورت حضور مجبور به ارائه لیست‌های متعدد هستند، چه بسا بخش اصلی اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند. در جریان اصولگرایی هم بعید می دانم با یک لیست بتوانند در انتخابات شرکت کنند و احتمالا با دو یا سه لیست در انتخابات حاضر می شوند.
وی افزود: جناح دیگری که حداقل به لحاظ کیفی قوی تر از دیگران خواهد بود، طبعا در انتخابات شرکت نخواهند کرد. اصولا عادت داریم جناح ها و جریان ها را محدود به نیروهای رسمی و شناخته شده کنیم، لذا نیروهای غیررسمی و خارج از سیستم به حساب آورده نمی‌شوند. اما این‌بار این نیروها کیفیت و کمیتشان بیشتر از چیزی است که بتوانند ذیل نیروهای داخلی قرار بگیرند یا بشود آن ها را نادیده گرفت.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مشارکت مردم در انتخابات و نحوه رای دادن به لیست‌ها افزود:  تصور نمی کنم که این انتخابات مانند دوره های گذشته باشد، به این دلیل که بعد از انتخابات 96، مردم انتظار داشتند نتیجه مشارکت انتخاباتی آنان گشایشی برای آنها ایجاد کند که چنین نشد. برداشت از نتایج انتخابات 96 از دو حال خارج نیست؛ یا به فرد و نهاد انتخاب شده اجازه نمی‌دهند که کار کند یا این که اجازه می‌دهند ولی این ساختار و سیستم و افراد برآمده از انتخابات محدود آن، از انجام کاری به نفع جامعه ناتوان است. در هر دو صورت نتیجه برای مردم یکسان است و به منزله نفی کارآمدی انتخابات است. به همین دلیل برداشت من این است در صورتی که انتخابات آینده در چارچوب مرسوم انجام شود، خیلی سردتر از آنچه که فکر می کنیم خواهد بود. هر چند انتخابات مجلس در مناطق تک نماینده ای می تواند همچنان شاهد رقابت های قومی و قبلیه‌ای و... شود و مانند گذشته انجام گردد. اما در هر حال معیار اصلی برای ارزیابی انتخابات شهرهای بزرگ ایران هستند که تعداد نمایندگان آن ها به 60تا70 نفر می‌رسد. متاسفانه انتخابات در ایران طریقیت خود را نتوانسته اثبات کند.
وی در خصوص اظهار نظرهای اخیر اصلاح طلبان درباره حمایت از دولت و رئیس جمهور فعلی، اظهار کرد: مسئله اصلی اصلاح طلبان حمایت یا عدم حمایت از دولت آقای روحانی نیست. مساله فراتر از این مساله  است و گمان ندارم که قصد عدم حمایت از اقای روحانی را هم داشته باشند.
عبدی با بیان اینکه اصلاح طلبان در شرایط کنونی و با ادامه چارچوب رسمی و گذشته انتخابات با هیچ سازوکار مناسبی نمی‌توانند وارد انتخابات شوند و یا پیروز میدان هم باشند، تاکید کرد: اساسا در شرایط کنونی با این چارچوب انتخاباتی نمی‌توان از طریق شرکت و انتخابات، کالای سیاسی مناسبی را برای مردمی که تجربه خوبی از نتایج گذشته ندارند، عرضه کرد. دعوت به مشارکت در چنین فرآیندی مانند این است که در هوای سرد زمستان آب یخ بفروشیم و انتظار داشته باشیم که مشتری داشته باشد. بنابراین آن چه اهمیت دارد این است که شرایط انتخابات به گونه ای شود که کالای برآمده از انتخابات بتواند دردی از مردم را دوا کند. بخشی از این موضوع برعهده نیروهای سیاسی است که کالای انتخاباتی خود را خوب طراحی و تدوین و عرضه کنند، اما بخش دیگر آن بر عهده مدیریت انتخابات است که امکان عرضه چنین کالایی را در انتخابات فراهم کند. بنابراین با وجود و ادامه شرایط کنونی اصلاح طلبان شانسی برای مشارکت انتخاباتی موثر و مفید ندارند.
وی گفت: اما اصولگرایان(جناح تندرو) در این مورد و شرایط کنونی بی نیاز از پیروزی هستند و همین طور هم می توانند مجلس را در اختیار بگیرند.
این فعال سیاسی پیرامون تاثیر انتخابات مجلس امسال بر انتخابات 1400 نیز گفت: هنوز برای اظهار نظر در خصوص انتخابات 1400 زود است. ایران در شرایطی قرار دارد که نمی تواند وضعیت کنونی خود را تا 1400 حفظ کرده و تداوم دهد. مگر اینکه تبعات شدیدی را بپذیرد یا تغییرات وسیعی را ایجاد کند تا امید و چشم انداز را نسبت به آینده افزایش دهد. امیدوارم تا انتخابات مجلس پیش رو شرایط مناسبی فراهم شود و شاهد تحولی در عرصه عمومی باشیم و نهادهای انتخابات و مجلس به جایگاه اصلی خود بازگردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عباس عبدی اصلاح طلبان انتخابات اصولگرایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد : اسرائیل در قضایای اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران پای خود را از تمام حدود قانونی و بین‌المللی فراتر گذاشت و به اماکن دیپلماتیک ما تعرض کرد که به طور طبیعی این اقدام نمی‌توانست و نباید هم بی پاسخ می‌ماند.

حجت نظری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید. هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند کار‌های این رژیم را رد نکند. جمله امام موسی صدر فرمودند: "اسرائیل شر مطلق است "هم‌چنان می‌درخشد.

وی افزود: اسرائیل در قضایای اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران پای خود را از تمام حدود قانونی و بین‌المللی فراتر گذاشت و به اماکن دیپلماتیک ما تعرض کرد که به طور طبیعی این اقدام نمی‌توانست و نباید هم بی پاسخ می‌ماند.

فعال سیاسی اصلاح طلب اظهارداشت : در کنار پاسخ نظامی باید پیگیری‌های دیپلماتیک باید جدی‌تر صورت بگیرد. طوفان الاقصی باعث شد در دنیا کمتر دولتی از این رژیم حمایت کند و هیچ ملتی حاضر به حمایت از آن نشد. در این شرایط باید اجماع علیه اسرائیل را به طور دیپلمااتیک تقویت کنیم.

وی افزود:  روایت‌های ما گاهی به شکلی است که جای تردید را باز می‌گذارد. اگر در مواقع حساس روایت ما فوری و دقیق باشد، جایی برای این تردید‌ها در جامعه نخواهد بود.

عضوورای مزکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد : گاهی روایت‌های رسمی ما به شکلی بود و پس از چند روز کاملا این روایت نقض و برعکس آن اعلام شد. اگر این مسائل را رعایت کنیم دیگر جای نگراین از شبهات باقی نمی‌ماند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • مهدی طارمی جزو ۱۰ لژیونر برتر هفته آسیا
  • طارمی باارزش‌تر از سپاهان و تراکتور
  • طارمی برابر با سپاهان و تراکتور شد
  • مهدی طارمی با ارزش‌تر از سپاهان و تراکتور
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟