Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@11:07:30 GMT

استراتژی جدید ایران برای مقابله با تحریم ها چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۰۹۵۷

استراتژی جدید ایران برای مقابله با تحریم ها چیست؟

خبرگزاری تسنیم: یک موسسه پژوهشی آمریکایی با تحلیل طرح پیش فروش نفت ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا نوشت: ایران با این کار از یک سو می‌تواند سهم خود از بازار نفت را حفظ کند و از سوی دیگر اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری و خرید کالا را فراهم نماید.

به گزارش اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران در هشتم جولای اعلام کرد هر کشور قدرتمندی که می‌خواهد با ایران کار کند، می‌تواند نفت ایران را پیش‌خرید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران سعی دارد مشتریان سنتی خود را قانع کند نفت را برای تحویل در آینده در ازای سرمایه گذاری کالا یا خدمات بخرند. پیش فروش نفت قرار است تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

با این شیوه ایران می‌تواند به اعتبار‌های لازم برای سرمایه گذاری و خرید کالا و خدمات دست یابد. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک اعتبار شناور در اینستکس استفاده کرد. اینستکس ساز و کار مالی است که توسط اتحادیه اروپا به تبعیت از برجام ایجاد شده است. کشور‌های اروپایی همگی خرید نفت از ایران را از نوامبر ۲۰۱۸ پس از اعمال دوباره تحریم‌ها آمریکا علیه ایران متوقف کردند.

مقامات ایران بار‌ها اعلام کردند شرط اصلی آن‌ها برای ماندن در برجام توانایی فروش نفت است؛ بنابراین پیش فروش نفت می‌تواند راه حلی عملی برای ایران و کشور‌های اروپایی باشد و کمک می‌کند اقتصاد ایران در بحبوحه‌ی تحریم‌ها سرپا بماند.

از زمان اعلام لغو معافیت‌های خرید نفت ایران در آوریل، تولید نفت ایران به ۲.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و صادرات نفت این کشور تا ۳۸۰ هزار بشکه در روز پایین آمد. سهم بازار ایران تا حد زیادی توسط سایر اعضای اوپک از جمله عربستان، امارات و عراق گرفته شده است. بازار میعانات گازی ایران در کره جنوبی حالا در اختیار آمریکا قرار دارد. ایران سعی می‌کند استراتژی‌هایی برای حفظ حداقل سهم خود پیدا کند.

پیش فروش نفت در ازای سرمایه گذاری، کالا و خدمات کمک می‌کند ایران سهم بازار خود را پس از برداشته شدن تحریم‌ها یا بی اثر شدن آن‌ها بازپس بگیرد. اگر ایران موفق شود قرارداد‌هایی با کشور‌های هند، چین و کره جنوبی برای پیش خرید نفت ببندد، حداقل سهم بازار آن در این کشور‌ها برای بعد از تحریم‌های آمریکا تضمین می‌شود.

این استراتژی همچنین می‌تواند تأثیر تحریم‌های آمریکا را از بین ببرد. هر کشوری که به صورت اعتبار، کالا یا سرمایه گذاری به ایران پول قرض بدهد، در کوتاه مدت پس خواهد گرفت؛ بنابراین این کار صادرات نفت ایران به مشتریان سنتی آن را در آینده برای تسویه این بدهی‌ها تضمین می‌کند. همچنین کمک می‌کند تاثیر تحریم‌ها کاهش یابد.

ولی این سوال باقی می‌ماند که خریدار اصلی نفت ایران کیست؟ این احتمال که روسیه نفت ایران را در ازای حمایت سیاسی و اقتصادی بالای آن پیش خرید کند بالاست.

در میان مشتریان آسیایی نفت ایران، به نظر می‌رسد هند و چین نفت این کشور را پیش خرید کنند. ولی چین در حال حاضر با آمریکا کار می‌کند تا به یک چارچوب برای روابط بلند مدت اقتصادی و تجاری برسند. چین همچنین گاز طبیعی مایع را از آمریکا وارد می‌کند.

نمی‌توان تصور کرد هند روابط نظامی، انرژی و تجاری خود را با آمریکا با خرید نفت ایران به خطر بیاندازد، در حالیکه ایران روابط بزرگ تاریخی با این کشور دارد و منفعت هند در سرمایه گذاری و مدیریت بندر چابهار است.

اتحادیه اروپا با پیش خرید نفت ایران می‌تواند مکانیسم اینستکس را زنده کند. بدون مشارکت اتحادیه اروپا سخت است تصور کنیم کسب و کار‌های خصوصی و پالایشگاه‌های مستقل با خرید و پالایش نفت ایران تا زمان برطرف شدن کامل تحریم‌ها، روابط تجاری خود را با شرکت‌های آمریکایی به خطر بیندازند.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: پیش فروش نفت تحریم های آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید

رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر هدف تحریم‌های گوناگون واشنگتن قرار دارد، گزارش داد آمریکا برای وضع تحریم‌های تازه علیه تهران به مشکل خورده و گزینه‌های محدودی دارد که آن‌ها هم تبعات زیان‌باری برای کاخ سفید به دنبال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارند در واکنش به حمله ایران به رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه تهران وضع کنند، اما کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید برای دستیابی به این هدف تنها چند راه محدود دارد که به درگیری با چین یا افزایش بهای نفت منجر نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یک‌شنبه از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر داد و اعلام کرد ایران ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفت که به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران منجر شده بود.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنند، اما قصد دارند با وضع تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، ایران را «منزوی» کرده و فشار‌هایی را بر تهران تحمیل کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اینکه ایران همین حالا هم یکی از تحریم‌شده‌ترین کشور‌های جهان است، بسط‌دادن تحریم‌ها به خریداران نفت ایران در چین را یکی از گزینه‌های محدود دولت آمریکا برای تحریم مضاعف ایران دانست.

این در حالی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر مقامات دولت بایدن در ماه‌های گذاشته در سفر‌های متعدد به چین سعی داشته‌اند روابط میان واشنگتن و پکن را بهبود بخشند. حال در صورت تحریم روابط نفتی ایران و چین، احتمال دارد خشم پکن برانگیخته شده و تمام رشته‌های کاخ سفید برای احیای روابط با چین پنبه شود. از سوی دیگر، تحریم فروش نفت ایران به چین می‌تواند موجب افزایش بهای نفت جهانی شود و این در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، برای کاخ سفید خوشایند نیست.

بااین‌حال، مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند اگر واشنگتن می‌خواهد درآمد‌های نفتی ایران را قطع کرده یا به میزان محسوسی کاهش دهد، راهی جز تحریم شرکت‌های چینی ندارد. «باب مک‌نالی» رئیس یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی گفت تحریم بانک‌های چین به دلیل تسهیل خرید نفت از ایران می‌تواند تولیدات نفتی در جهان را ۱.۵ میلیون بشکه کاهش دهد. این امر ممکن است بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش دهد و این برای دولت بایدن یک کابوس خواهد بود.

این تحلیلگر گفت: «بایدن نمی‌تواند از پس تبعات تحریم نفت ایران برآید. شاید آن‌ها چند اقدام نمادین انجام داده و چند شرکت را تحت‌فشار بگذارند، اما احتمالا فراتر از این نخواهند رفت.»

مدیرعامل یک اندیشکده متمرکز بر امور بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی در انگلیس به واشنگتن‌پست گفت: «ما اساسا از نوامبر ۲۰۱۸ حداکثر فشار را بر ایران وارد آورده‌ایم و کار بیشتری نمی‌توان انجام داد. این واقعا مشکل فشار حداکثری است؛ اینکه شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که ناگهان آنچه فکر می‌کردید تنها به سیاست ایران مربوط می‌شود، دیگر فقط به ایران محدود نخواهد شد.»

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟