Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:40:49 GMT

گنبد سلطانیه زنجان، نگین فیروزه ای جهان

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۱۲۸۱

گنبد سلطانیه زنجان، نگین فیروزه ای جهان

گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث‌ شده است که هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می‌آید.

این اثر بی‌بدیل یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره ایلخانی است و به عنوان نقطه عطف معماری این دوره محسوب می‌شود که نظر هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری آن روز، که بیانگر برهه ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به مناسبت چهاردهمین سالروز ثبت جهانی گنبد سلطانیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است که در سال ۸۴، به عنوان هفتمین آثار ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی جای گرفت این اثر به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث‌ شده و با حدود ۷۳۵ سال دیرینگی همچنان ایستایی خود را حفظ کرده و پابرجا و استوار مانده است.

میر موسی انیران افزود: هم اکنون آثار انبوه تاریخی، فرهنگی، طبیعی مختلفی در کشور وجود دارد که چشم اندازهای زیبایی را فراهم کرده اما در این میان آثار شاخصی هستند که قابلیت جهانی دارند با توجه به ویژگی‌هایی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: ساختمان سلطانیه بر روی یک نقشه هشت ضلعی بنا شده است که طول هر ضلع آن ۱۷ متر، فاصله میان وجوه خارجی آن ۴۲ متر و ضخامت بنا حدود ۷.۴۰ متر است.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: بر این پایه، پایگاه جهانی با ساز و کارهایی، همواره ایستایی بنا را به لحاظ شاهد گچی (حرکات ساختمان در طول سال) مورد بررسی قرار می دهد که تا کنون موردی خاص وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: ۱۴ سال از ثبت جهانی این اثر مهم تاریخی در کشورمان می‌گذرد و طی این مدت نه تنها در سطح کشور بلکه برای گردشگران اقصی نقاط جهان نیز این گنبد شناخته‌ شده است و همه ساله شمار زیادی علاقه مند را به خود جذب می کند.

انیران افزود: ۲ هزار سایت جهانی آثار گوناگون تاریخی به ویژه گنبد جهانی سلطانیه را تبلیغ می کنند و این فرصت برای هر گردشگری فراهم شده است تا با سفر به شهرستان سلطانیه از این اثر زیبا دیدن کرده و آن را برای دیگران نیز تبلیغ کند.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: همه ساله یونسکو بازرسی‌های غیر روتین را از آثار جهانی انجام می‌دهد و در صورت بروز خطایی این مهم به متولیان امر مربوطه گوشزد می‌شود تا نسبت به رفع مساله پیش آمده اقدام کنند.

انیران یادآوری کرد: برای معرفی بیشتر و مطالعات دقیق این بنا، اقدامات و برنامه هایی با همکاری‌های بین بخشی در حال انجام است که در دراز مدت بسیار اثر گذار خواهد بود.

۹۶۴۶/‌۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبد سلطانیه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها

«حاجی بادام» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی است که طعم خوب و سادگی آن زبانزد خاص و عام است، در ظرف شیرینی مخلوط یزدی‌ها جایگاه قابل توجهی دارد و جزو میراث ناملموس کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، شهر فلات مرکزی ایران به واسطه قرارگیری در اقلیم خاص بناها و سازه‌های منحصربه‌فردی از جمله قنات دارد و بیشتر به این نام شناخته می‌شود، اما در کنار این جاذبه‌های گردشگری خوراکی‌های خوشمزه و پرخاصیتی نیز دارد که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

تعدادی از مردم تصور می‌کنند که «میراث فرهنگی» تنها به آثار تاریخی و میراث ملموس باقی مانده از گذشتگان می‌پردازد، در حالی که در کنار این آثار، کشور ما در میراث ناملموس نیز بسیار غنی است که با تلاش متولیان امر در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بسیاری از خوراکی‌های نواحی و مناطق مختلف کشور جزو آثار ناملموس فرهنگی یک سرزمین محسوب می‌شود و ثبت آن‌ها راهی برای حفظ و معرفی این سوغاتی‌های محلی به مردم سایر نقاط کشور است.

ثبت ۱۴۷ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی کشور

عبدالمجید شاکری شمسی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با تاکید بر ضرورت صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون ۱۴۷ اثر فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد دارای ۷۰۰۰ اثر ارزشمند شناسایی شده از جمله خانه‌ها، مساجد، حسینیه، کاروانسراها، قلعه، حمام، آب انبارها، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی بافت‌های شهری و روستایی است، عنوان می‌کند: از این تعداد ۱۷۱۲ اثر تاریخی، فرهنگی در حوزه غیر منقول به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان می‌کند: بسیاری از خوراکی‌ها و شیرینی‌جات یزدی در لیست اثر ناملموس کشور به ثبت رسیده که یکی از آن‌ها «حاجی بادام» است. میراث ناملموس دیار جهانی یزد، سوغاتی‌های مهمی دارد که بعضی به خوبی شناخته شده و بعضی همچنان ناشناخته است.

شاکری شمسی تصریح می‌کند: «حاجی بادام» یکی از شیرینی‌های ساده است که جزو آثار ناملموس قرار دارد و در زمره خوراکی‌های این استان به ثبت ملی رسیده است.

شیرینی سنتی و مقوی یزدی‌ها

«حاجی بادام» را می‌توان به عنوان یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های یزدی نام برد که طعم خوب و سادگی آن زبانزد خاص و عام در یزد است و در ظرف شیرینی مخلوط یزدی‌ها جایگاه قابل توجهی دارد. این شیرینی ترکیبی از مواد اولیه مورد نیاز از جمله آرد بادام، آرد نخودچی، جوز و تخم‌مرغ است که هرکدام ارزش غذایی زیادی دارد و در کنار هم طعمی بسیار متمایز از دیگر شیرینی‌ها خواهد داشت.

حاجی بادام به شکل نقل و گرد و به رنگ نخودی کرم و تیره است، که از «بادام» یکی از مغزهای مهم با چربی‌های اشباع نشده و سرشار از پروتئین غذایی مغذی و غنی پر درست می‌شود که برای سلامتی مفید است.

بادام حاوی مقدار زیادی اسید چرب است که به نرم شدن پوست بدن کمک می‌کند و سرشار از ویتامین E است و خاصیت ضد پیری دارد و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

یزدی‌ها حاجی بادام را چگونه تهیه می‌کنند؟

زرده تخم‌مرغ برای درست کردن حاجی بادامی نقش اساسی را بر عهده دارد و باید حداقل پنج عدد زرده را از تخم‌مرغ جدا کرد. مواد غذایی دیگری همچون پودر قند، پودر هل، آرد نخودچی، جوز هندی، پودر بادام و بیکینگ پودر نیز از مواد مورد نیاز برای پخت حاجی بادام است.

با این مقدارمی‌توان ۲۰ تا ۳۰ عدد شیرینی حاجی بادامی را درست کرد. ابتدا باید کاسه‌ای بزرگ برداشت تا بتوان موادی که در ادامه اضافه می‌شود را به خوبی هم زد. پنج زرده تخم‌مرغی که جدا شده است در داخل کاسه ریخته و بعد از آن پودر قند، پودر هل و جوز هندی به آن اضافه می‌شود. می‌توان به این ترکیب مقدار کمی زعفران غلیظ آب شده اضافه کرد تا طعمی عالی به شیرینی بدهد.

در کنار درست کردن این ترکیب باید آرد نخودچی، بیکینگ پودر و پودر بادام را در ظرفی جدا با هم ترکیب و آن را چند سری اَلک کرد تا یک‌دست شود. لازم است این مخلوط به ترکیب زرده تخم‌مرغ، پودر قند، پودر هل و جوزه هندی اضافه شود. حالا خمیرمایه شیرینی آماده است تا در درون سینی فر قرار گیرد.

کد خبر 729024

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان