Web Analytics Made Easy - Statcounter

یحیی رحمتی روز دوشنبه در ستاد خدمات سفر و کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ناشناخته ماندن و معرفی نشدن جاذبه‌ها و توانمندی‌ها مهمترین عامل در عدم توازن سفرها در مناطق مختلف کشور است، افزود: تمرکز زدایی از سفر به مرکز کشور، و تتوع سازی مسیرها و بسته‌های سفر به غرب کشور، از اهداف عمده توسعه گردشگری در استان‌های غربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد، ۱۰ استان هدف طرح توسعه گردشگری در منطقه غرب کشور هستند.

رحمتی خاطرنشان کرد: مطالعات و تهیه طرح جامع منطقه غرب کشور برای توسعه گردشگری با مشارکت جایکا (آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) انجام شده است.

وب به ضرورت عزم همه مسئولان محلی در اجرای این برنامه تاکید کرد و افزود: راه اندازی تورهای ترکیبی بین استان‌های غربی، تهیه تقویم مشترک رویدادها، ارائه تسهیلات به دفاتر خدمات مسافرتی منطقه و برگزاری نمایشگاه و جشنواره با کشورهای همجوار از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در جهت اجرای طرح توسعه گردشگری در منطقه غرب کشور است.

زنجان تا پایان شهریور به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله اشاره کرد و گفت: پرونده و سناد جمع آوری در این خصوص به شورای جهانی صنایع دستی ارسال و از سوی این شورا به عنوان یک پرونده بی نقص مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در مرحله نهایی است، افزود: این موضوع روند اداری خود را طی می‌کند و بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان شهریور امسال زنجان شهر جهانی ملیله می‌شود.

رحمتی به لزوم تسریع در فرآیند راه اندازی خانه ملیله در زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود این خانه تا ۲ ماه آینده به بهره برداری برسد.

بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازدید از جاذبه‌های گردشگری زنجان ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سه ماهه نخست امسال ۱۰۰ هزار و ۸۹۸ مورد بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان به ثبت رسید که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۱۶ هزار مورد کاهش داشت.

وی افزود: این کاهش ناشی از شرایط آب و هوایی بارندگی‌ها و وقوع سیل در روزهای ابتدای سال جاری بود که شمار سفرها را در سطح کشور تحت الشعاع قرار داد.

رحمتی گفت: درسه ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۸۴۸ گردشگر خارجی نیز از جاذبه‌های گردشگری زنجان بازدید کردند.

وی افزود: در این مدت ۹۸ هزار و ۹۸۳ نفر در مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمان سراها، زائر سراها و اقامت گاه‌های بوم گردی استان اقامت کردند.

به گزارش ایرنا، بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که ۷۵۱ مورد از آنها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌اند.

۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعه‌ای از بهشت گمشده در این شهر

کرمانشاه یکی از کهن‌ترین استان‌های ایران که در دوران باستان با نام‌هایی، چون الیپی، کامبادن و قرمسین شناخته می‌شد و بعد‌ها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفت. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال ۲۷۹ هجری قمری توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.

به گزارش مهر، استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفری است که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور را دارد. از نظر وسعت هفدهمین استان کشور به شمار می‌رود، که از سمت شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهر‌های زیارتی کربلا و بغداد و داشتن حدود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این استان با داشتن ۴۲۰۰ اثر تاریخی که نیمی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده، سومین استان غنی کشور از نظر تعدد آثار تاریخی است که آن را در صدر پُر جاذبه‌ترین مناطق کشور قرار داده است. تعدد آثار تاریخی، وجود طبیعت بکر و زیبا، سراب‌ها و چشمه‌های خروشان، خوراک‌های رنگارنگ و خوش طعم، صنایع دستی غنی، آداب و رسوم کهن و اصیل، تنوع آب و هوایی و حتی یادمان‌های دفاع مقدس تنها بخشی از جاذبه‌های کرمانشاه برای گردشگران است.

اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه‌ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی‌ها و جاذبه‌های کم نظیری از تاریخ و میراث کهن کشورمان رو به رو می‌شوید که می‌تواند مقصدی جذاب و خاطره انگیز برای مهمان خود باشد؛ لذا خبرگزاری مهر قصد دارد طی ایام نوروز ۱۴۰۳ به ارائه گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، ملی و… در استان کرمانشاه بپردازد.

جاذبه‌های دیدنی شهر کرمانشاه فقط به مجموعه بیستون، مجسمه‌های باستانی، کلیسا‌های پر رمز و راز و مراکز خرید و مکان‌های مذهبی متعدد محدود نمی‌شود، بلکه چشمه‌ها و سراب‌های خروشان این استان نیز از مکان‌های دیدنی و مدهوش‌کننده محسوب می‌شوند که حیف است در سفر‌های نوروزی به کرمانشاه تجربه بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.

استان زیبای کرمانشاه را بیشتر افراد به جاذبه‌های تاریخی معروف آن می‌شناسند؛ اما این استان سرسبز و کوهستانی جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز در دل خود دارد. یکی از این جاذبه‌های طبیعی مهم کرمانشاه، مجموعه تفریحی توریستی سراب نیلوفر است که بسیاری از مسافران را به بازدید از خود فرا می‌خواند.

گلین؛ قطعه‌ای از بهشت گمشده در غرب ایران

جاذبه‌های دیدنی شهر کرمانشاه فقط به مجموعه طاقبستان و بیستون، مجسمه‌های باستانی، کلیسا‌های پر رمز و راز، مراکز خرید و مکان‌های مذهبی متعدد محدود نمی‌شود، بلکه روستا‌های این استان نیز از مکان‌های دیدنی و مدهوش‌کننده محسوب می‌شوند که حیف است در سفر‌های نوروزی به کرمانشاه تجربه بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.

استان زیبای کرمانشاه را بیشتر افراد به جاذبه‌های تاریخی معروف آن می‌شناسند؛ اما این استان سرسبز و کوهستانی جاذبه‌های طبیعی فراوانی در دل خود دارد که یکی از زیباترین‌هایش هم طبیعت «گلین» است که بسیاری از گردشگران را به بازدید از خود فرا می‌خواند.

گلین منطقه‌ای ناشناخته در دل دره‌های سبز و رودی همیشه خروشان

گلین روستای بسیار زیبا دیدنی و گردشگرپذیر در دهستان دیره از توابع بخش مرکزی گیلانغرب در استان کرمانشاه است که در فاصله ۳۳ کیلومتری گیلانغرب و در ۲۱۵ کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است.

منطقه تفریحی گلین گردشگاهی است بِکر و فرح انگیز، در دره‌ای پوشیده از درختان گوناگون با اناری معروف و رودی همیشه خروشان که کیلومتر‌ها زیبایی و لطافت را به گردشگران و مهمانان نوروزی هدیه می‌کند. جاذبه‌های کوهستانی، پوشش گیاهی و باغات درهم تنیده، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهستانی از جمله ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد منطقه گردشگری گلین است. زیبایی‌های این منطقه به‌قدری خیره‌کننده است که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جذب کند.

منطقه گلین منطقه‌ای وسیع متشکل از چندین روستای بزرگ و کوچک، باغ‌ها و مزارعی که در درّه‌ای شگرف و طولانی در ۲ کناره رودخانه‌ای بزرگ و خروشان از مناطق نمونه گردشگری کشور است و روستا‌های دیدنی و جذابی همچون «انجاورود» و «اله مراد» از روستا‌های هدف گردشگری در این منطقه قرار دارد.

گلین قدمتی برابر با «بیژن و منیژه» اساطیر تاریخی ایران زمین دارد

این منطقه به شکل دره‌ای عمیق و طویل، با حدود ۲۰ کیلومتر طول و عمق ۴۰۰ متر است و رودخانه‌ای زیبا دارد که در میان درختان سرسبز پنهان شده است، این منطقه از قسمت‌های تاریخی و قدیمی نیز به شمار می‌آید. طبق روایات و انتشارات تاریخی زندگی در این بخش قدمتی برابر با آثار تاریخی و اساطیری «بیژن و منیژه» در شهرستان سرپل ذهاب دارد. براساس روایات تاریخی در زمان حکومت بیژن در این منطقه، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاکم شکایت می‌برند و گرگین برای پاکسازی این دره اعزام شده که موفق می‌شود امنیت منطقه را تأمین کند و از آن زمان زندگی در این منطقه جریان یافته است. اگرچه این منطقه زیبا و تاریخی به سبب ناآشنایی مهجور مانده است، اما زیبایی‌های استثنایش چشم هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

جدای از شگفتی‌های طبیعی در این منطقه، آثار تاریخی متعددی از جمله کتیبه فرهاد (یا فرهاد کن) در ۱۵۰ متری پل ورودی دره، تاق روبه‌روی روستای نجار که شامل چند پله، یک حوض و چند گودال برای ذخیره مواد غذایی، قلعه گرگین با دیوار‌های قدیمی، یک حوض و یک کتیبه در نزدیکی سرباغ گلین و قلعه انجاورود (عظیمه) شامل دیوار‌های متعدد که هیچ راه ورودی ندارد، وجود دارد.

وجود چندین چشمه جوشان که منجر به شکل گیری رودخانه گلین شده، از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه گلین است. از آب رودخانه گلین سد بزرگی به نام سد زاگرس احداث شده و به صورت کانال آب این سد به سد ذخیره تنگه کورک گیلانغرب برای آبیاری زمین‌های کشاورزان منطقه هدایت می‌شود.

گلین به دلیل وجود رودخانه پُرآبی که دارد یکی از زیستگاه‌های ماهی‌های سردآبی و رودخانه‌ای است که به ماهی آب شیرین موسوم هستند؛ بنابراین ماهی گیری با قلاب می‌تواند یکی از تفریحات دل‌پذیر در دره گلین باشد.
خانه‌ها در این منطقه با سنگ، گل و چوب به شکل پلکانی ساخته شدند به‌طوری‌که پشت بام خانه‌ای، حیاط خانه همسایه است و این منطقه آب و هوایی معتدل و کوهستانی، طبیعتی سرسبز دارد.

مردم گلین خیلی با فرهنگ، خوش برخورد و خونگرم هستند

یکی از گردشگرانی که منطقه زیبای گلین را مقصد گذراندن اوقاتی خوش به همراه خانواده‌اش انتخاب کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر این منطقه را یک جاذبه طبیعی منحصر به‌فرد و فوق العاده دیدنی دانست و گفت: گلین یک منطقه خوش آب و هوا در دشتی زیبا با شالیزار‌های پهناور است و جای جای این منطقه مملو از جاذبه‌های دیدنی است که تجربه سفر به گلین برای هر گردشگری به لحظات رویایی تبدیل خواهد شد.

منا جوکار با بیان اینکه در فصل بهار باید با لباس گرم به این منطقه سفر کرد، ادامه داد: واقعاً روستای زیبا و بکری بود خیلی لذت بردیم. مردم محلی این منطقه خیلی با فرهنگ، خوش برخورد و خونگرم هستند حتماً به همه گردشگران پیشنهاد می‌کنم از این منطقه زیبا دیدن کنند.

وی با اشاره به ثبت خاطره‌ای خوب، زیبا و پُر از آرامش و شادی برای خود و خانواده‌اش در این سفر، افزود: علاوه بر زیبایی‌های طبیعت چشم نواز و باغ‌های پُر از انار در مسیر این منطقه، غار‌های هم در کناره جاده وجود دارد که مربوط به دوران ساسانی است.

لازم به ذکر است، متأسفانه این ظرفیت بکر و جاذبه توریست‌پذیر در سایه غفلت و کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه هنوز حتی از یک راه دسترسی با کیفیت، پوشش آن تن‌دهی مناسب، علائم جاده‌ای کافی و ایمن و سکو و ساماندهی فضای گردشگری مطلوب مدیریت‌شده بی‌بهره مانده است.

دیگر خبرها

  • ابتکار پهپادی اصفهان در کاهش خطر گازگرفتگی به سایر مناطق کشور معرفی شود
  •     رکورد تازه ارتباط زنده با شبکه بین المللی خبر
  • قطعه‌ای از بهشت گمشده در این شهر
  • برنامه ریزی برای راه اندازی اولین آکادمی گردشگری خوراک غرب کشور در کرمانشاه
  • اجرای جشن ملی نوروزگاه، فرهنگهای مختلف را معرفی می کند
  • آکادمی گردشگری خوراک در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی
  • تصادف پراید با سراتو در زنجان پنج نفر را راهی بیمارستان کرد
  • لزوم تدوین برنامه‌ای فراگیر برای معرفی یزد