Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد گفت: سامانه فاش شهرداری مشهد با هدف ایجاد اتاق شیشه‌ای راه‌اندازی شده، اما در عمل این سامانه کاستی‌های شدیدی دارد و مسؤولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد.

 به گزارش قدس آنلاین ، شصت‌وپنجمین جلسه علنی اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز به ریاست محمدرضا حیدری در  سالن جلسات علنی ساختمان شورای شهر مشهد تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت ساماندهی ترافیک در مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع)، به مرور مناسبت‌های هفته پرداخت و از تلاش‌ها و خدمات مدیریت شهری برای برگزاری این جشن بزرگ تشکر کرد و گفت: رونمایی منشور حقوق شهرنشینی نیز در این ایام نشان‌دهنده توجه ویژه مدیریت شهری مشهد به فرهنگ رضوی است.

محمد رضا حیدری با اشاره به فرارسیدن ۲۵ تیر ماه «روز بهزیستی و تامین اجتماعی»، بیان کرد: مهار مشکلات اجتماعی پیوندی نزدیک با وظایف و عملکرد سازمان‌های بهزیستی و تامین اجتماعی دارد، با همکاری این نهادها و مدیریت شهری می‌توان از امکانات شهر برای رفع مشکلات شهروندان و برقراری عدالت اجتماعی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پروژه آسایشگاه جانبازان که  روز گذشته در بوستان ملت مشهد به بهره‌برداری رسید، اضافه کرد: این پروژه به‌خاطر تنگناهای اعتباری از سال ۱۳۹۴ تاکنون در حال اجرا بود، اما با تامین اعتبار ۶۵ میلیارد ریالی در این دوره از مدیریت شهری و شورای شهر مشهد آسایشگاه جانبازان به سرانجام رسید.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: ما تکلیف خود ر ا در خصوص این پروژه به عنوان مدیریت شهری انجام دادیم، ولی بخش تکمیل تجهیزات آسایشگاه جانبازان بر عهده بنیاد شهید است که امیدواریم هرچه زودتر فراهم شود.

حیدری خاطرنشان کرد: سالگرد تصویب قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را در روز ۲۷ تیر ماه در پیش رو داریم، این قطعنامه نمونه‌ای از خردورزی و مصلحت‌ورزی در رویکرد امام خمینی (ره) بود، گاهی تصمیم به اجرای راهبرد صلح، شجاعانه‌تر از دیپلماسی جنگ است.

وی تصریح کرد: تاکید بر دیپلماسی و مقاومت لازم و ملزوم یکدیگر هستند، راهبرد کنونی کشور نیز تاکید بر دیپلماسی و همچنین مقاومت است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: متاسفانه گزارش‌هایی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد، طی روزهای اخیر و ایام ولادت امام رضا (ع) زائران و مجاوران با مشکلات ترافیکی و حمل و نقل جدی در هسته مرکزی شهر مواجه شده‌اند که این وضعیت اصلا قابل قبول نیست.

حیدری با بیان اینکه رفع این مشکل که سال‌ها بر زمین مانده و نیازمند هم‌افزایی همه نهادها است، ادامه داد: به همین منظور وظایف دستگاه‌های مرتبط باید مشخص شود تا نهادهای کم کار به مردم معرفی شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ترافیک هسته مرکزی این کلانشهر زیبنده مشهد نیست و من از رئیس کمیسیون حمل و نقل می‌خواهم هر چه زودتر با تشکیل کمیسیون ویژه با همکاری معاونت حمل نقل شهرداری با حضور دستگاه‌های مرتبط تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده و ترافیک مشهد ساماندهی شود.

حیدری به اجلاس شهرداران شهرهای مسلمان‌نشین و سفرای کشورهای جهان اسلام در مشهد هم اشاره و عنوان کرد: باید شرایط برای گفت‌وگو و تعامل بین کشورهای اسلامی در مشهد فراهم شود و مدیریت شهری در راستای ماموریت دیپلماسی شهری از این ظرفیت استفاده کند.

سامانه فاش کاستی‌های شدیدی دارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا در نطق پیش از دستور این جلسه گفت: سامانه فاش و کمیته شفافیت دو اقدام موثر ما درراستای رسیدن به شهرداری تمام شیشه‌ای بوده، اما باید یادآور شد، موارد دیگری برای شفاف‌سازی مورد نیاز است.

محمد حاجیان شهری خواستار شفافیت بیشتر شهرداری مشهد با شهروندان شد و ادامه داد: در سامانه فاش باید مواردی مانند بارگذاری تمام‌پروژه‌ها با امکان تحلیل هزینه، چگونگی تامین بودجه شهرداری، نحوه جذب و به کارگیری نیروها، میزان حقوق کلیه افراد به ویژه مدیران شهرداری برای شهروندان قابل مشاهده باشد.

وی تاکید کرد: مواردی مانند فهرست هبه‌های شهرداری، سفرهای خارجی مدیران شهرداری با ذکر دلیل و الزام آن و همچنین انواع مناقصه و مزایده و متن تمامی قرارداهای سرمایه ای مشارکتی با امتیازات واگذار شده نیز باید اضافه شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد با یادآوری اینکه سامانه فاش شهرداری مشهد با هدف ایجاد اتاق شیشه‌ای راه اندازی شده است، گفت: اما در عمل این سامانه کاستی‌های شدیدی دارد و مسؤولیت خود را به طور کامل انجام نمی دهد که با ادامه روند کنونی این سامانه به پوششی برای عدم پاسخگویی تبدیل می‌شود و شهرداری باید رویکرد خود را تغییر داده و شفاف باشد.

حاجیان شهری با تاکید بر اینکه هیچ مسؤول، مدیر و رسانه‌ای نمی‌تواند از قانون نظارت عمومی سرپیچی و در مقابل فساد سکوت کند، ادامه داد: الگوی جمهوری اسلامی حکومت علوی است، بنابراین باید شفافیت دنبال شود.

 وی تصریح کرد: شفاف‌سازی باید در کانون توجه مدیریت شهری قرار بگیرد و اگر حرف از اصلاحات می‌زنیم به معنای به قدرت رسیدن جریان اصلاحات نیست، بلکه به معنای اصلاح رویه‌های غلط است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: شفافیت باید در اولویت مدیریت شهری باشد و برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید همه رویه‌ها و فرایندهای نادرست اصلاح شود و شورای پنجم پایبندی به شفافیت را به عنوان اهداف اصلاح طلبانه حفظ کند.

حاجیان شهری یاداور شد: نبود درآمد پایدار از عوامل زمینه‌ساز فساد در شهرداری‌ها است و  فاصله زیادی بین منابع درآمد پایدار و ناپایدار در شهرداری وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای کسب درآمد، فروش برخی مجوزهای ساخت و ساز از دیدگاه منافع سازمانی شاید راه حل مطلوبی باشد  اما در میان مدت و بلندمدت آثار سوئی بر شهر دارد و می‌تواند زمینه‌ساز فساد باشد، بنابراین باید با سیستمی کردن شفافیت امکان نظارت همگانی بر فرایندهای شهرداری را فراهم کرد.

در ادامه شصت‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر ۶ دستورکار در جلسه به بحث و رأی‌گیری گذاشته شد.

بررسی نامه شماره ۳۸۵۳.۴.۲۰۷۳ مورخ ۹۸.۴.۱۷ فرمانداری مشهد در خصوص مصوبه شماره ۵.۹۸.۵۵۴۳.ش مورخ ۹۸.۰۴.۰۴ با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد و اعطای پاداش تعجیل در پرداخت عوارض شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مسافر اولین دستور کار جلسه علنی امروز بود که اعضای شورای شهر به بررسی آن پرداختند، این دستورجلسه با ۱۱ رای موافق تصویب شد.

دومین دستور این جلسه، بررسی دولایحه نظریه شماره ۴۸۴ مورخ ۹۸.۰۴.۲۰ کمیسیون مشترک اقتصادی،سرمایه گذاری و مشارکت‌ها در خصوص لایحه شماره ۲۱.۴۹۳۵۱ مورخ ۹۸.۰۳.۲۵ در زمینه شناسایی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهر مشهد و نیز لایحه شماره ۲۱.۵۲۲۲۶ مورخ ۹۸.۰۳.۲۹ در زمینه انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان عمران شهرداری مشهد برای خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و تامین مصالح و اجرای پروژه‌های شهری بود که به علت اشتراکات زیادی که داشتند در قالب یک نظریه ارائه شد.

براساس این دو لایحه، این اختیار به شهرداری داده می‌شود که برای انجام پروژه‌های عمرانی ۷۵ درصد بودجه لازم را از منابع غیرنقدی مانند فروش زمین‌ تامین کند که با ۱۲ رای موافق تصویب شد.

نمایندگان منتخب مردم در شورای اسلامی شهر مشهد همچنین به عنوان سومین دستور کار به بررسی نظریه کمیسیون مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در خصوص لایحه شماره ۲۱.۴۴۹۳۰ مورخ ۹۸.۰۳.۱۹ با موضوع قرارداد مشارکتی پروژه دلاوران پرداختند.

براساس این نظریه به شهرداری مشهد اجازه داده شد در پروژه دلاوران واقع در بلوار دلاوران را با مشارکت سرمایه‌گذار در زمین متعلق به سرمایه‌گذار به مساحت ۵ هزار مترمربع با مساحت کل زیربنای ۳۷ هزار مترمربع مشارکت کند.

مبلغ کل سرمایه‌گذاری و سهم شراکت شهرداری در این پروژه مشارکتی با لحاظ کاهش هزینه اجرای هر متر مربع پارکینگ از ۲۵ میلیون ریال به ۱۸ میلیون ریال اصلاح و تقسیم منافع(عرصه و اعیان) معادل ۱۳.۶۳ درصد از ارزش کل پروژه تعیین می‌شود و شهرداری در واقع با این تخفیفی که در احداث پارکینگ به سرمایه‌گذار داده، در این پروژه مشارکت می‌کند، این لایحه هم با ۹ رای موافق تصویب شد.

دستور کار چهارم امروز اعضای شورای اسلامی شهر مشهد هم بحث و تبادل نظر پیرامون نظریه شماره ۴۸۵ مورخ ۲۰ تیر ۹۸ کمیسیون مشترک برنامه و بودجه فناوری اطلاعات و منابع انسانی اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، حقوقی در خصوص لایحه شماره ۲۱.۱۷۶۴۸۲ مورخ ۹۷.۰۹.۱۷  در زمینه اصلاحیه اساسنامه سازمان اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی بود که با ۱۲ رای به تصویب رسید.

بررسی نظریه شماره ۴۸۵ مورخ ۹۸.۰۴.۲۰ کمیسیون مشترک برنامه بودجه فناوری اطلاعات و منابع انسانی فرهنگی اجتماعی زیارت گردشگری و رسانه حقوقی در خصوص لایحه شماره ۲۱.۱۷۶۵۰۴ مورخ ۹۷.۰۹.۱۷ در زمینه اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزش نیز پنجمین دستور کار شست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود.

براساس ابلاغی که وزارت کشور به شهرداری مشهد، عنوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی به کار برده شده است، از طرفی شهرداری پیشنهاد داشت کلمه امور زیارت هم به ادامه این عنوان افزوده شود و موحدی زاده، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد روی کلمه گردشگری بعد از زیارت تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، توضیح داد که گردشگری و زیارت ذیل عنوان فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گیرد و بهتر است به خاطر جلوگیری از طولانی شدن عنوان این سازمان، از ذکر دو کلمه امور زیارت و گردشگری صرف نظر و حتی بر همین اساس عنوان ورزشی هم حذف شود.

حیدری تاکید کرد: ما نباید درگیر عنوان شویم و بهتر است به ساختارها توجه کنیم که در نهایت پیشنهاد وی مبنی بر عنوان سازمان فرهنگی و اجتماعی با ۱۱ رای موافق تصویب شد.

دستور کار ششم این جلسه، بررسی نظریه شماره ۳۹۶ مورخ ۹۸.۰۳.۱۲ کمیسیون فرهنگی اجتماعی زیارت گردشگری و رسانه در خصوص لایحه شماره ۲۱‌.۴۲۴۴۰ مورخ ۹۸.۰۳.۱۲ در زمینه تغییر نام‌های تکراری خیابان‌های سطح شهر بدون انجام نطرسنجی بود که براساس آن شهرداری مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه نسبت به ارائه برنامه‌های خود در زمینه نام‌های تکراری معابر با لحاظ بندهای زیر اقدام و تاییدیه لازم را از کمیسیون فرهنگی اجتماعی زیارت گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر اخذ کند:

۱)اقدامات و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با هدف تبیین ضرورت تغییر نام‌های تکراری در مشهد با همکاری رسانه ملی و رسانه‌ها و مطبوعات کشور

2) تعریف شاخص‌ها برای تغییر نام‌های تکراری

۳) تعریف اقدامات تسهیل‌گرانه برای توجیه شهروندان

۴) احصای نام‌های جایگزین برای هر معبر

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه در این باره اظهار کرد: برای ۸۰ معبر ۳۱ نام تکراری داریم که سبب زحمت مردم و دستگاه‌هایی مانند اورژانس، اتش نشانی و پست شده است.

احسان اصولی ادامه داد: ایجاد یک ایستگاه آتش نشانی در هر نقطه شهر فقط ۳ ثانیه سبب زودتر رسیدن نیروهای امدادی به محل می‌شود، در حالی که نام‌های تکراری سبب اتلاف وقت و خسارات زیادی در این زمینه می‌شود.

در نهایت آخرین دستور کار جلسه هم با ۱۲ رای موافق تصویب شد.

منبع : فارس

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شورای شهرمشهد شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر

رئیس شورای اسلامی بوشهر از تصویب لایحه بودجه شهرداری بوشهر به میزان یک‌هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ۶۳ درصد این بودجه در حوزه عمرانی و خدمات شهری است. - اخبار استانها -

وحید نیک روش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تحقق شعار امسال مبنی در جهش تولید با مشارکت مردم در دستور کار شورای شهر و شهرداری بوشهر قرار گرفته است، اظهار داشت: در این عرصه بر اساس ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری حمایت ویژه از فعالان بخش خصوصی در طرح‌های مختلف می‌شود.

وی ظرفیت‌های بندر بوشهر در عرصه‌های سرمایه‌گذاری را برشمرد و بیان کرد: شهر ساحلی یکی از نقاط مهم گردشگری در کشور معرفی شده که توسعه زیرساخت‌های این حوزه با مشارکت بخش خصوصی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

رئیس شورای شهر بوشهر تقویت زیرساخت‌های عمران و خدمات شهری را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در سال جاری با تدوین برنامه‌های ویژه ضمن تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه تمام، برنامه خدمات شهری در راستای مطالبات مردم افزایش می‌یابد.

نیک‌روش به لایحه بودجه امسال شهرداری بوشهر پرداخت و افزود: اعتبارات شهرداری بوشهر امسال نسبت به سال قبل تحولات مهم دارد و در این راستا این لایحه تصویب و به شهرداری بوشهر ابلاغ شد.

وی لایحه بودجه شهرداری بوشهر را به میزان یک‌هزار و 890 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: 63 درصد این بودجه در حوزه عمرانی و خدمات شهری و 37 درصد جاری است.

رئیس شورای شهر بوشهر با تأکید بر لزوم تسریع در تکمیل پروژه‌های عمران شهری از مدیران مربوطه خواست تا با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی لازم، اقدامات مؤثر برای بهبود وضعیت پروژه‌ها انجام دهند.

نیک روش توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی و تفریحی و گردشگری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این راستا ساخت مراکز اقامتی از جمله هتل با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

وی از تکمیل شدن شهربازی بوشهر خبر داد و توسعه زیرساخت‌های تفریحی در ساحل زیبای خلیج فارس بوشهر را از دیگر برنامه‌های مهم امسال اعلام کرد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • دولت به تعهد خود در بازآفرینی شهری بندرعباس عمل کند
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر
  • ورود ماهانه ۱۵ دستگاه اتوبوس به چرخه خدمت‌رسانی مشهد
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • راه‌اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در مشهد
  • برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نوآوری و خلاقیت در مشهد
  • ایجاد اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری و کنترل دخانیات/ راه‌اندازی سامانه رصد افت تحصیلی و مسائل روانشناختی دانشجویان
  • اعزام کاروان خودرویی شهرداری مشهد به سیستان و بلوچستان
  • اتاق های مادر و کودک در مترو دوباره باز می شوند | صدور مجوز به واحدهای تجاری و مراکز خرید به شرط ایجاد این اتاق