Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@12:18:37 GMT

ریزگرد؛ بحرانی که باید حل شود

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۱۵۰۰

ریزگرد؛ بحرانی که باید حل شود

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پس از بارش‌های اخیر، موضوع مهمی ذهن بسیاری از فعالان زیست محیطی را به خود مشغول کرده و آن تاثیر بارندگی‌های اخیر بر ریزگردها است. در این گزارش به یک سئوال پاسخ داده شده است و آن این است که آیا بارش های اخیرریزگردهای استان  را مهار خواهد کرد؟

سیلاب ها باعث ایجاد شدن ریزگرد می شوند

این روزها در اخبار و جراید و برخی نشست های مکرر عنوان می شود؛ بارش های باران و سیلاب کانون های ریزگرد استان  را مهار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به گفته مدیر کل سازمان محیط زیست کرمان احتمال افزایش کانون ریزگردها در استان در پی وقوع سیلاب های اخیر وجود دارد. بنابراین فرضیه مطرح شده به نوعی آدرس غلط دادن  به مردم است.

مرجان شاکری در گفتگویی در این  باره اینگونه توضیح می دهد: سیلاب ها ضمن داشتن فواید مضراتی نیز دارند اما در مجموع سیلاب ها باعث ایجاد شدن ریزگرد می‌شوند چرا که سیلاب گل و لای را در یک منطقه جمع می کند لذا احتمال شدت گرد و غبار در مناطقی که سیلاب به وقوع پیوسته بیشتر است و خود این مناطق می توانند به عنوان یک کانون ریزگرد در منطقه تبدیل شوند.

سیل فقط تالاب ها را پر آب کرد

و اما باز می گردیم  به طرح پرسش اول و به بررسی اثرات سوء این ادعا می پردازیم. وقتی در اذهان این تصویر شکل گیرد که  با بارش ها دیگر گرد و غباری نخواهیم داشت به محض وقوع نخستین گرد و غبارها و ایجاد هوای ناسالم و ناپاک مردم عصبی خواهند شد چرا که آدرس غلط به مردم داده ایم این در حالی است که سیل فقط تالاب ها را پر آب کرد و تالاب ها تنها درصدی از کانون های ریزگرد هستند.

دوم اینکه هنوز برنامه جامعی از سوی مسئولان برای مهار گرد و غبارمطرح نشده است و حتی اگر برنامه ای هم مطرح شده باشد اعتبارات لازم استانی در این زمینه اختصاص نیافته است.

بهترین راه  برای کنترل طوفان های گرد و غبار وریزگرد، تثبیت خاک ها

کنترل و مقابله  با ریز گردها، فرایندی زمان بر و نیازمند برنامه ریزی های جامع و کلان است. شاید بتوان گفت بهترین راه  برای کنترل طوفان های گرد و غبار وریزگرد، تثبیت خاک ها و به حداقل رساندن پدیده فرسایش خاکی است. البته در این میان گه گاه اقداماتی از سوی دولت های مختلف صورت گرفته و تلاش هایی نیز انجام شده است.

 

خبرنگار: مهدیه السادات میر مهدی حسینی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت زیست محیطی سیل گرد و غبار محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیلاب در مازندران

آفتاب‌‌نیوز :

 بعد از گذشت روز‌های گرم بهاری سامانه بارشی به آسمانه مازندران می‌رسد، به‌طوری‌که هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شد.

براین اساس از عصر امروز دوشنبه سوم تا اواخر وقت سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه امسال شاهد بارش باران در استان هستیم.

این سامانه بارشی دوشنبه شب ارتفاعات و سه‌شنبه کل استان مازندران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که وزش باد نسبتاً شدید، کاهش دما، احتمال رعدوبرق و تگرگ نیز همراهی دارد.

در این مدت در ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ متر شاهد بارش برف هستیم که البته بارش در ارتفاعات از مقدار و شدت بیشتری برخوردار است.

طبق هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در تردد محور‌های کوهستانی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، افزایش حجم آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی و احتمال خسارت به پوشش خزانه برنج وجود دارد.

ازسوی مدیریت بحران استان مازندران در ارتباط با بر از اتراق درحاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان هشدار داده شده است.

همچنین مردم و مسافران از انجام فعالیت‌های کوهنوردی و استقرار در مناطق مرتفع خودداری کنند.

به دامداران هم توصیه شده است از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز کنند.

این روز‌ها باتوجه به بحث کشت‌وکار کشاورزان مازندران در ارتباط با پوشش خزانه‌های برنج و مقاوم‌سازی آن هم تاکید شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • وقوع سیلاب و بارش تگرگ در چند شهرستان استان اصفهان
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد
  • ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • فیلمی از وقوع سیلاب بر اثر بارش باران در روستای نایه
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • هشدار سیلاب در ولایات افغانستان