Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@14:33:48 GMT

مطبوعات ایرانی همچنان در شوک؛ حمایت به هر قیمت؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۱۷۶۵

مطبوعات ایرانی همچنان در شوک؛ حمایت به هر قیمت؟

برخی رسانه‌ها با برخوردی متناقض نسبت به ماجرای نجفی، ترجیح دادند که بعد از دادگاه رویکرد حمایت به هر قیمت را در پیش بگیرند.

به گزارش مشرق، برای علاقمندان به سیاست شروع این هفته با خیلی روزهای دیگر متفاوت بود، چرا که قرار بود اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار و وزیر سابق آموزش و پرورش و همچنین وزیر علوم سابق (در مقاطع مختلف) برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجفی از جمله سیاستمداران اصلاح‌طلبی بود که سال‌ها در بطن سیاست داخلی ایران فعالیت کرد و به ناگاه ورق زندگیش از روز ۷ خرداد برگشت و با اتهام قتل همسر دومش او را روانه زندان کرد.

روزی که خبر رسید میترا استاد، همسر سابق نجفی به قتل رسیده است، فضای رسانه‌ای کشور و فعالان سیاسی و رسانه‌ای به نوعی در یک شوک فرو رفتند. به مرور اما افرادی که قرابت فکری و سیاسی با نجفی داشتند وظیفه خود دانستند که از او به هر قیمتی حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: انتقاد فعال سیاسی اصلاح طلب از نجفی بیرون از دادگاه نجفی چه گذشت؟

حامیان نجفی به طور کلی بدون مشخص شدن ابعاد ماجرا تلاش کردند فرد مقتول را مقصر جلوه بدهند و انتساب او با نهادهای امنیتی را پیش کشیدند. البته در کنار این حمایت‌های آشکار از نجفی و ابراز همدردی، برخی سیاسیون هم این موضوع را دستاویزی برای حمله به یکدیگر قرار دادند و در مجموع با این رفتارها فضای رسانه‌ای کشور تحت تأثیر این ماجرا قرار گرفت.

مرز نامشخص حمایت از یک سیاستمدار یا متهم به قتل

در سوی دیگر مسئولان قضائی و انتظامی با پیش رفتن پرونده اعلام کردند که ماجرای نجفی یک موضوع خانوادگی است، گزاره‌ای که حتی در روز دادگاه نجفی هم تکرار شد و از قاضی پرونده از اصحاب رسانه خواست در انعکاس اخبار این پرونده ملاحظه این موضوع را بکنند. با این حال رسانه‌ها از همان دقایق شروع جلسه دادگاه تلاش کردند این ماجرا را به شکل‌های مختلف سیاسی کنند و در این میان برخی کماکان هیچ خط مرز مشخصی بین شخصیت سیاسی نجفی تا قبل از هفت خرداد با فرد متهم به قتلی که دیگر بازگشت به دنیای سیاست برایش امکان پذیر نیست نتوانستند خطی ترسیم کنند.

یکی از تلاش‌های رسانه‌های اصلاح طلب در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه طرح سناریوی «تکراری نجفی بی گناه است و می‌خواهند قتل را به گردن او بیندازند» بود که البته این سوال در دادگاه از شخصیت‌های مختلف پرسیده شد و به نتیجه‌ای هم نرسید، اما نشان می‌دهد هنوز برخی دست اندر کاران رسانه‌ها تلاش دارند به لحاظ فضای روانی جامعه را برای طرح موضوع به نفع خودشان متقاعد کنند.

تیترهای معنی دار روزنامه‌ها

در میان روزنامه‌هایی که روز یکشنبه به بهانه گزارش دادگاه نجفی به حمایت از او برخاستند، مهم‌ترین تیتر را در روزنامه «جهان صنعت» می‌توان ملاحظه کرد که با نادیده گرفتن حق اولیای دم (در صورت اثبات عمدی بودن قتل برای قصاص) تیتر «پاداش سکوت!» را با روتیتر کامل کننده «تقاضای قصاص اولیا دم برای نجفی» انتخاب رده است و با عکسی مربوط به رویارویی نجفی با برادر میترا استاد آن را کامل کرده است.

برخی از روزنامه‌ها همچون «ایران»، «ابتکار» و «همشهری» تلاش کردند این پرونده را دارای ابهامات زیادی نشان دهند و از این طریق بر فرایند دادرسی آن تأثیر بگذارند. روزنامه ایران تیتر زد: «رازگشایی از قتل ناتمام ماند»، ابتکار نوشت: «تمام ابهام‌های یک پرونده» و همشهری تیتر زد: «آغاز رسیدگی به پرونده پر ابهام»؛

روزنامه آفتاب یزد تلاش کرد نجفی را در عمل انجام شده به تصویر بکشد، برای همین در تیتر امروز خود نقل قولی از نجفی را برگزید و نوشت: «میترا استاد را بالاجبار عقد دائم کردم» و با این شکل از پرداخت تلاش کرد تا مظلومیتی برای نجفی تصویر کند.

البته این شکل از پرداخت رسانه‌ها به ماجرای نجفی از دادگاه روز شنبه وی برای انعکاس یک فرد مظلوم در ماجرای این قتل در حالی صورت گرفت که طی فاصله ۷ خرداد سال جاری تا روز قبل از دادگاه برخوردهای دوگانه‌ای داشتند و در مقاطعی دست از حمایت وی برداشتند و او را آماج حملات خود قرار دادند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز اخبار خودرو قتل محمد علی نجفی میترا استاد مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است

به گزارش همشهری آنلاین، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در اظهاراتی گفت: دشمن جنایتکار همچنان تلاش می‌کند که چهره خود را بازسازی کند اما تنها ننگ و ذلتش بیشتر می‌شود. ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در شن‌های غزه گیر افتاده و تلاش می‌کند که از این فرصت برای قتل و کشتار بیشتر استفاده کند.

وی در ویدیویی که شبکه الجزیره آن را منتشر کرد، تاکید کرد: دشمن با گذشت این ۲۰۰ روز نه اهداف خود را محقق کرده، نه چشم‌اندازی دارد و نه اسرای خود را آزاد کرده است.

کد خبر 846731 منبع: ایسنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • ابوعبیده: اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • مدیریت متفاوت در قرمز و آبی‌های اهواز؛ یکی دخالت می‌کند، یکی حمایت!
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری آنلاین و جام‌جم
  • از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری‌ آنلاین و روزنامه جام‌جم
  • همشهری آنلاین و جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدند
  • همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گذشت؟
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • کاهش بی سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر ایلام