Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@16:28:58 GMT

کلید توسعه کشور دوره ابتدایی است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۲۶۰۷

کلید توسعه کشور دوره ابتدایی است

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز سید جواد حسینی در نشست با کارکنان معاونت ابتدایی که در محل این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: گفت‌وگو با همکاران را از آموزش ابتدایی آغاز کرده‌ایم چراکه حساس‌ترین و کلیدی‌ترین نقطه آموزش و پرورش در آموزش ابتدایی است.

وی افزود: مهم‌ترین سرمایه‌های کشور در این دوره هستند چراکه کلید توسعه کشور در دوره ابتدایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه ظرفیت دوره ابتدایی هنوز به فعلیت نرسیده است، گفت: همه صاحب‌نظران بر نقش مهم آموزش ابتدایی تأکید دارند و باید تلاش کنیم این باور و اعتقاد را در برنامه‌های عملیاتی اجرا کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه در جامعه نهادهای مختلف با کارکردهای متعدد داریم، اظهار کرد: اگر پرسش شود نهاد اصلی تحول در جامعه کدام است، پاسخ آموزش و پرورش است و سازمان تحول، مدرسه است و کارگزار تحول معلم فکور است؛ البته در آموزش و پرورش مدرسه ابتدایی و معلم ابتدایی تأثیرگذارترین عاملان تحول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش مقاومت در برابر تحول وجود دارد و باید با انجام فعالیت‌های کارشناسی، در برابر این مقاومت برنامه داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه کودکان باید کودکی کنند، گفت: مدرسه محوری را مصوب خواهیم کردتا به مؤلفه‌های آن یعنی انتخاب مدیر توسط معلمان، اختیار مدیر مدرسه در خلق ثروت، تمهید مشارکت‌ها در مدرسه، انتخاب و تأمین نیروی انسانی در مدارس دست پیدا کنیم.

حسینی بابیان اینکه در دوران پس از انقلاب و در دولت تدبیر و امید، کارهای خوبی در معاونت ابتدایی انجام‌گرفته است، گفت: ارتقای نرخ پوشش تحصیلی از نتایج خوب این فعالیت‌ها است و همچنان باید انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیل را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ٢۴ درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق محروم هستند، اذعان کرد: اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به تحصیل است، کلاس و معلم داریم و باید مکانیسمی فعال کنیم تا بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند و به مدرسه بازگردند که در این میان فرایند جذب دختران بازمانده از تحصیل بیشتر است.

حسینی بابیان اینکه دفتر عشایری و مناطق محروم چند اولویت را به‌طورجدی با رویکرد عدالت آموزشی مدنظر قرار دهد، گفت: شورای راهبردی مناطق محروم فعال شود، مناطق قابل‌توجه همچون مناطق روستایی و مرزی با رویکرد عدالت ترجیحی ویژه دیده شوند، از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای اقشار و مدارس قابل‌توجه استفاده کنیم و ارتقای معلمان مناطق عشایری و آموزش‌های مکمل را اولویت دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر ١۵ هزار مدرسه شبانه‌روزی و ٣٨٠هزار دانش‌آموز داریم که در این مدارس تحصیل می‌کنند لذا باید فعالیت‌های ورزشی، تغذیه و شناسایی دانش آموزان نخبه عشایری و کیفیت‌بخشی به مدارس شبانه‌روزی عشایری را اولویت دهیم چراکه در بحث عدالت آموزشی رسیدگی به مدارس عشایری بسیار مهم است.

حسینی در پایان تأکید کرد: تمام برنامه‌های داخل مدرسه باید در قالب سه برنامه تعالی مدیریت، تدبیر و بوم قرار گیرد.

کد خبر 4667273 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: سید جواد حسینی وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۲۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، خدیجه بذرافکن، دانش‌آموخته دکتری تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی از دانشگاه شیراز، با حمایت بنیاد ملی علم ایران، تحقیق خود را در قالب طرح پسادکتری دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌ برداران بخش کشاورزی را  با راهنمایی حسن علیپور را ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه کشاورزی از محور‌های اساسی توسعه اقتصادی ایران به شمار می‌‎رود، افزود: سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال، کمک به درآمد ملی و تولید غذا و همکاری متقابل با سایر بخش‎‌ها، از مواردی است که اهمیت و ضرورت توجه به این بخش را به‌خوبی نشان می‌‎دهد.

نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بخش کشاورزی از مهمترین اولویت‎‌ها برای دستیابی به توسعه روستایی و کشاورزی است. برای رسیدن به این مهم، آموزش شرط لازم برای بالا بردن کارایی و بهره‌‎وری نیروی انسانی به شمار می‌رود.

این پژوهشگر افزود: از آنجا که بخش عظیمی از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن و اکثر آنان نیز در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند؛ ایجاد ساختار و راهبردی مشخصی برای کارآمد کردن این افراد در زمینه‎‌های مختلف شغلی خودشان ضروری به نظر می‌‎رسد.

همچنین باید برنامه‎‌ریزی مناسبی برای گسترش کمی و کیفی عوامل تٱثیرگذار بر تربیت و آموزش نیروی انسانی که بر تولید و توسعه بخش کشاورزی تٱثیر مستقیم دارد، وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، آموزش کشاورزی با ساختار ناکارا و نامطلوب در‬ حال‬ افول‬ است. این درحالی است که امروزه ترویج کشاورزی و برنامه‎‌های آموزشی آن سازوکار مهمی در انتقال دانش به بهره‌‏برداران بخش کشاورزی و افزایش بهره‌‏وری و تولید در این بخش را دارد.

بذرافکن اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از برنامه‎‌های آموزشی و ترویجی بهره‏‌برداران کشاورزی در دست‌یابی به هدف توانمندسازی کشاورزان موفق نبوده‌‎اند. ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی به‌عنوان بخشی مهم از‬ برنامه‎‌های توسعه حرفه‌‎ای کشاورزان محسوب می‌شود.

وی افزود: اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی بهره‌‎برداران و درآمد حاصل از آن برای بهره‌‎برداران کشاورزی امری‬ مشهود‬ و‬ غیرقابل‬ انکار‬ است.

وی گفت: با این طرح پژوهشی تأثیر سرمایه‌گذاری در دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌‏برداران بخش کشاورزی بر شاخص عملکرد و تولیدات کشاورزی مشخص می‌شود.

بذرافکن گفت: داده‌های این طرح در دو مرحله جمع‌آوری می‌شود و، چون باید دوره‌های ترویجی برگزار شود تا پس از برگزاری دوره، بررسی‌های ما انجام شود که تا چه اندازه، این دوره‌ها مفید بوده‌اند، ما نیاز به زمانی بیشتر از یک سال برای انجام این طرح داریم. چالش برگزاری دوره ترویجی و زمان برگزاری آن از مشکلاتی است که ما در انجام طرح با آن مواجه هستیم.

دیگر خبرها

  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • به کارگیری ۲۸ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان در مدارس ابتدایی
  • ۲۸ هزار نفر در مدارس ابتدایی کشور به کارگیری می‌شوند
  • ۲۸ هزار نفر نیروی جدید در مدارس ابتدایی بکارگیری می شود
  • احداث ۲۱۶ مدرسه در مناطق محروم لرستان