Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@11:05:11 GMT

قوز قرینه با عینک درمان نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۲۶۱۴

قوز قرینه با عینک درمان نمی‌شود

سعید یادگاری، متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به افزایش پیشرونده انحنای قرنیه که منجر به مخروطی شکل شدن آن می‌شود، کراتوکونوس (قوز قرنیه) گفته می‌شود. در این بیماری، قرنیه در بخش مرکزی نازک شده و در نهایت منجر به نزدیک بینی و آستیگماتیسم شدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلال معمولا دو طرفه چشم اتفاق می‌افتد. در دوره نوجوانی آغاز می‌شود و تا دهه سوم و چهارم زندگی پیشرفت می‌کند. میزان شیوع کراتوکونوس در جمعیت عادی یک در هر ۲ هزار نفر است.   وی درباره علل کراتوکونوس بیان کرد: عملکرد غیرطبیعی آنزیم‌های نگهدارنده قرنیه (لیزوزیم و مهار کننده‌های پروتئولیتیک) همراه با اختلال در ساختار فیبر‌های کلاژن ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.

یادگاری افزود:کراتوکونوس با عواملی از قبیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، لنز‌های تماسی نامتناسب با چشم و حساسیت طولانی مدت و مزمن چشم که منجر به مالیدن چشم برای طولانی مدت نیز ارتباط دارد.

وی متذکر شد:کراتوکونوس حتما ارثی نیست، بلکه بیشتر موارد کراتوکونوس (قوز قرنیه) موردی (غیرفامیلی) بوده، اما گاهی به صورت ارثی (اتوزومال غالب) نیز منتقل می‌شود. در ۱۰ درصد موارد، سایر افراد خانواده مبتلا هستند. بروز قوز قرنیه در بیماران مبتلا به سندرم داون نسبت به جمعیت عادی شایع‌تر است.   این متخصص چشم درباره علایم کراتوکونوس گفت: نشانه زودرس کراتوکونوس، تاری دید است که با عینک اصلاح نمی‌شود. نزدیک بینی و آستیگماتیسم نیز ممکن است با این بیماری همراه باشند. مشکلات ایجاد شده شامل تاری دید بوده و حساسیت به نور نیز ممکن است مشاهده شود. بیماران مبتلا به کراتوکونوس اغلب در هر بار معاینه چشم پزشکی نیاز به تغییر در شماره عینک خود دارند. تشخیض کراتوکونوس با معاینه دقیق چشم و توپوگرافی قرنیه وی در ادامه گفت: تشخیص کراتوکونوس ممکن است مشکل باشد؛ چرا که پیشرفت این بیماری معمولا بسیار آهسته است؛ اگرچه در برخی موارد پیشرفت سریعی دارد. کراتوکونوس با یک معاینه دقیق چشم و توپوگرافی قرنیه تشخیص داده می‌شود.

یادگاری درباره درمان قوز قرنیه و روش‌های درمان گفت: برای درمان قوز قرنیه ۵ روش وجود دارد؛ روش اول استفاده از عینک است که بدلیل اینکه بیماری ماهیت پیشرونده دارد،در نتیجه نمره عینک تجویز شده تغییر خواهد کرد. بعد از روش اول با پیشرفت بیماری و افزایش نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم مرحله‌ای فرا می‌رسد که دیگر با عینک نمی‌توان دید را اصلاح کرد و برای اصلاح دید باید از لنز‌های تماسی سخت استفاده کرد.

وی در پایان افزود: روش سوم برای درمان قوز قرنیه، استفاده از حلقه‌های داخل قرنیه است که این نوع از درمان در بعضی از قوز‌های خفیف تا متوسط که کنتاکت لنز را نمی‌توانند تحمل کنند، کاربرد دارد. این حلقه‌ها با کاهش میزان آستیگماتیسم نامنظم به بهبود بینایی کمک می‌کنند. اما باید دانست که میزان موفقیت در حلقه‌های داخل قرنیه بسیار متغیر و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقیت درمانی، نهایتا بیمار نیاز به پیوند قرنیه خواهد داشت.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۲۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس

به گزارش خبرگزاری مهر، سمیه معتضدیان افزود: وسواس مجموعه‌ای از افکار و یا تکانه‌های ناخواسته، مزاحم و تکراری است و مبتلایان به وسواس اضطراب‌های شدیدی را تجربه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در بیشتر بیماری‌های مربوط به روان ردپای ژنتیک دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: علامت‌های ابتلاء به وسواس در نوجوانی و یا اوایل دهه ۲۰ آغاز می‌شود.

وی، شیوع وسواس در بین زنان و مردان را یکسان عنوان کرد و گفت: زمانی که وسواس را ریشه یابی می‌کنیم در بیشتر موارد حداقل یکی از اعضای خانواده به این بیماری و یا بیماری‌های مرتبط مبتلا هستند.

معتضدیان ادامه داد: بدیهی است چنانچه ژن پیش زمینه در خانواده وجود داشته باشد، در اثر محیط و یا عوامل دیگر ممکن است این بیماری بیشتر و یا حاد تر بروز پیدا کند.

وی، آغاز ابتلاء به وسواس در میانسالی را تقریباً منتفی دانست و اضافه کرد: بروز رفتارهای وسواس گونه در سنین بالا می‌تواند متخصصان را به بیماری‌های ارگانیک و یا فیزیکی بیمار مشکوک کند.

این روانپزشک یادآور شد: تقریباً این انتظار را نداریم که یک زن یا مرد ۵۰ ساله به طور ناگهانی به وسواس مبتلا شود.

وی با اشاره به شایع‌ترین نشانه‌های وسواس عنوان کرد: افکار تکراری یا مزاحم مثل چک کردن‌های مدام یا وسواس شست‌وشو از بارزترین نشانه‌های رایج ابتلاء به واسوس هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: وسواس می‌تواند با نشانه‌های مختلفی بروز کند، برخی بیماران ممکن است فقط مبتلا به وسواس فکری مبتلا باشند به طور مثال فرد مدام با خود کلنجار می‌رود که مبادا دیگران از رفتار و یا حرف‌های من آزرده شده باشند البته نکته اینجاست که این موارد باید تفکیک شود و مشغله‌های روزمره با نشانه‌های ابتلاء به وسواس فکری اشتباه گرفته نشود. اگر استرس‌های ناشی از نگاه و قضاوت دیگران از حد متعارف خارج شود و برای فرد اضطراب ایجاد کند می‌تواند از نشانه‌های رفتارهای وسواس گونه باشد.

وی یادآوری کرد: شایع‌ترین نشانه‌های ابتلاء به وسواس، وسواس چک کرد ن و شست و شو است همچنین نگرانی مدام از احتمال ابتلاء به صدمه زدن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و نگران کننده می‌تواند از نشانه های ابتلاء به وسواس باشد.

معتضدیان گفت: ترس بیش از حد ابتلاء به بیماری، چک کردن مدام وسایل، ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران، و وسواس نظم و یا تقارن اشیا از شایع‌ترین نشانه‌های اختلال وسواس است.

وی با بیان اینکه وسواس علاوه بر اینکه بیماری مربوط به روان است می‌تواند به جسم فرد مبتلا نیز صدمه وارد کند، ادامه داد: به طور مثال در مواردی دیده می‌شود که که پوست فرد در اثر شست و شوی زیاد دچار آسیب می‌شود یا افرادی که به دلیل ابتلاء به وسواس نظم و ترتیب و جابجایی وسایل دچار کمردرد و آسیب به ستون فقرات خود شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به درمان‌های متداول مبتلایان به وسواس اشاره کرد و گفت: درمان مبتلایان به وسواس معمولاً درمان‌های توأمان دارویی و روان درمانی است، ولی باید به این نکته توجه داشت که درمان این بیماری زمانبر و نیاز به صبوری دارد.

وی، تأثیر محیط بر اختلال وسواس را مورد توجه قرار داد و گفت: وسواس می‌تواند در خانواده‌هایی که رفتارهای وسواس گونه به صورت ژنتیکی وجود دارد، در کودک نیز از طریق یادگیری در محیط تشدید شود، ولی زمینه‌های ژنتیکی در این بیماری بسیار مهم است چون اگر فقط تأثیرات محیطی مد نظر باشد بعد از بهتر شدن شرایط این رفتارها از بین می‌رود.

معتضدیان در خاتمه با بیان این موضوع که وسواس بیماری سمج روانپزشکی است، توضیح داد: این بیماری برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است. باید برای درمان صبور بود ولی قطعاً زندگی کردن با وسواس زندگی زجرآوری است، بنابراین باید با مراجعه به پزشک این شرایط را تسهیل کرد.

کد خبر 6080659 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • با خون اهدایی شما من زنده ام
  • ساز ناکوک آلرژی در بهار
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!