Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@02:17:19 GMT

بدون لابی سیاسی «جنگل هیرکانی» ثبت جهانی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۲۶۸۶

بدون لابی سیاسی «جنگل هیرکانی» ثبت جهانی شد

«محمد حسن طالبیان» روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به جزئیات ثبت جهانی این جنگل گفت: ایران برای ثبت این پرونده لابی نداشت، اروپایی‌ها، عرب‌ها و آمریکا هر کدامشان لابی دارند ولی پرونده خوب وی قوی ایران سبب شد، ثبت جهانی، تنها به اسم ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه کشور ما هم اکنون دارای ۲۴ اثر ثبت شده جهانی است، گفت: اکنون ایران و آمریکا در رتبه نهم کشورهایی که دارای آثار ثبت شده جهانی هستند، قرار دارند.

طالبیان، گفت: ایران در دوره‌هایی مانند دوره جنگ تحمیلی امکان درخواست ثبت جهانی آثار تاریخی نداشت هم اکنون چین و ایتالیا در رتبه نخست دارای ثبت آثار جهانی هستند.

جنگل‌هایی هیرکانی مخزن جهانی مهم ژنتیک به لحاظ پژوهشی

معاون میراث فرهنگی، اظهارداشت: ثبت بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی اتفاق بی نظیری برای ایران است، جنگل‌هایی هیرکانی مخزن جهانی مهم ژنتیک به لحاظ پژوهشی محسوب می‌شوند که در گذشته‌های دور به آن توجه نشد ولی در ۱۰ سال گذشته بخصوص در چند سال گذشته مدیریت خوب بخصوص طرح تنفس اتفاق خوبی محسوب شد تا همچنان برخی از مناطق این جنگل‌ها دست نخورده محسوب شوند.

وی به سابقه تاریخی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۰۶ کشور آذربایجان پرونده ثبت این جنگل را به یونسکو ارائه داد که رد شد.
طالبیان گفت: بالاخره ایران با همکاری ارگان‌ها ی داخلی و بنیادها ی تحقیقاتی بین المللی پس از ۱۳ سال موفق به ثبت جهانی به نام ایران شد.

طالبیان در ادامه با بیان اینکه کشور آذربایجان نیز ادعاهایی داشت، گفت: تنها دو درصد از جنگل‌هایی هیرکانی در این کشور قرار دارد، و ۹۸ درصد بقیه آن دراستان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد.

 

درخواست تغییر نام استان گلستان به هیرکانی

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین در ادامه سخنان خود با درخواست نام استان گلستان به هیرکان، گفت: نام تاریخی آن منطقه هیرکانی بوده است. با ثبت جهانی این محوطه طبیعی بزرگ کشور به میراث فرهنگی استان گلستان، بازگرداندن نام باستانی آن را درخواست دادیم که سازمان میراث فرهنگی نیز این درخواست را به استانداری اعلام کرده است، اما هنوز جوابی از سوی استانداری اعلام نشده است.

طالبیان با بیان این‌که هر سال بخشی از عرصه جنگل‌های هیرکانی را بدون گرفتن سهمیه‌ای به پرونده جهانی می‌توان اضافه کرد، گفت: هر سال می‌توانیم ۲۵ درصد از این عرصه را اضافه کنیم؛ اتفاقی که باعث می‌شود حتی پای سوداگران چوب را از این مناطق حذف کنیم. طالبیان افزود: ثبت جهانی منطقه هیرکانی می‌تواند به جذب گردشگر طبیعی خارجی و داخلی نیز منجر شود. هم اکنون نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گردشگران خارجی ما در این مناطق کاهش زیادی نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با ثبت جهانی هیرکانی اعتبارات بین المللی به آن اختصاص پیدا می‌کند، افزود: یونسکو ایران را کشور ناتوان و ضعیفی نمی‌داند و کمک مالی خاصی در این خصوص اعطا نمی‌کند و معمولاً کمک‌های معمول در حوزه کارشناسی و تبادل تجربیات است. همچنین ایران در حوزه‌های مختلف میراثی از تجربه دیگر کشورها بهره مند می‌شود که سیاسی نیست.

طالبیان گفت: اگر خدای ناکرده بحرانی به وجود آید کشورهای عضو یونسکو کمک‌هایی را ارائه می‌کنند ولی معمولاً کمک‌های بین المللی کم و مانند نمک برای آش محسوب می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی درباره چگونگی نظارت بر این جنگل‌ها، گفت: با جهانی شدن این جنگل‌ها هیرکانی، سازمان میراث نیز در کنار دیگر ارگان‌ها بروی حفاظت آن نظارت جدی دارد ولی آنچه با ثبت جهانی شدن آن اتفاق می‌افتد حساسیت همه مردم نسبت به این جنگل‌های تاریخی است.

باغ جهانی عباس آباد نیازمند مدیریت یکپارچه

در ادامه این برنامه مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی درباره اتفاقات مربوط به باغ جهانی عباس آباد، گفت: در آنجا بحث سند مالکیت سرمایه گذاران مطرح بود که ابطال و کارهای مربوط به آن متوقف شده است. الان بحث مدیریت یکپارچه در آنجا مورد نظر است.

«فرهاد عزیزی» در ادامه از برگزاری نشست مشترک روز چهارشنبه این هفته با فرمانداران و مدیران محلی درباره چگونگی ساخت و سازها که چگونه می‌توان مرور جمع آوری شود برگزار شود، خبر داد.

۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ پرونده جنگل‌های هیرکانی که از سوی ایران ارائه شده بود، در یونسکو ثبت شد. نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی نیز گفته است: از دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی موجود در ایران، ۳۱۰ هزار هکتار آن ثبت جهانی شده است. البته از طریق کنترل بهره‌برداری از جنگل‌ها، بخش‌های بیشتری از جنگل‌های هیرکانی را در یونسکو می‌توانیم به ثبت برسانیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی

هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (چهارشنبه ۸ فروردین) بازار طلای تهران با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش مشرق، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز (چهارشنبه ۸ فروردین) بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶ میلیون تومان دادوستد شد.

قیمت نیم‌ سکه در روز جاری با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به نرخ ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مبادله شد. قیمت ربع سکه نیز بدون تغییر قیمت، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی نیز امروز بدون تغییر قیمت، ۷ میلیون تومان دادوستد شد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران سه میلیون و ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

بازار جهانی طلا امروز هم با افزایش قیمت همراه شد تا جایی که قیمت هر اونس طلا به ۲ هزار و ۱۸۷ دلار رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۱۰ دلار افزایش نشان می دهد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • جزییات جدید از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی از زبان یک حقوقدان: تخلف شرکت برق مازندران در ماجرای قطع درختان الیمالات/ حداقل جرم اداره‌کل منابع طبیعی، کوتاهی در انجام وظایف است
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • فلسطین و برد روحیه‌بخش در مقدماتی جام جهانی
  • هنیه: قطعنامه شورای امنیت نشان‌دهنده انزوای بی‌سابقه رژیم صهیونیستی است
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • بی بی بدون بایدن!
  • عکس| استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!
  • (عکس) استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!
  • کرملین: مذاکرات صلح اوکراین بدون روسیه شکست می‌خورد