Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه اقتصاد چین مجموعاً از اختلافات تجاری با آمریکا متأثر شده و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم به ۶.۲ درصد در مقایسه با ۶.۴ درصد در سه ماهه اول کاهش پیدا کرد اما تقاضای چین برای کالاها به میزان قابل توجهی قوی ماند.

آمار گمرکی چین کاهش ماهانه واردات مس، زغال سنگ، سنگ آهن و نفت خام را نشان داد و این دیدگاه که تقاضای چین برای کالاهای مهم ضعیف شده است را تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در نظر گرفتن آمار ماه به ماه تا حدودی گمراه کننده است. به‌عنوان مثال واردات نفت خام در ژوئن نسبت به مه بر مبنای تن ۱.۶ درصد کاهش یافت اما بر مبنای مهم‌تر "بشکه در روز" در واقع ۱.۷ درصد رشد کرد زیرا ماه مه یک روز بیشتر از ژوئن بود.

کاهش واردات زغال سنگ اندک و به میزان ۳۷۰ هزار تن بود اما بر مبنای روزانه واردات ژوئن در واقع بالاتر بود.

واردات سنگ آهن ۱۰.۲ درصد در ژوئن کمتر از ماه مه بود که دلیل آن ممکن است مشکلات برزیل برای بهبود روند صادرات پس از تعطیلی معدن بزرگ در پی فاجعه فروپاشی سد پسماند آن در ژانویه باشد.

مس تنها کالای مهمی بود که تقاضای چین برای واردات آن ضعیف شد. واردات مس خام ۹.۷ درصد در ژوئن نسبت به مه کاهش یافت و واردات سنگ و کنسانتره مس ۲۰.۴ درصد افت کرد.

کمبود سنگ و کنسانتره در بازار جهانی ممکن است افت واردات مس خام به چین را تا حدودی توضیح دهد اما عدم تقاضا از سوی بخش تولید احتمالاً عامل اصلی افت واردات مس خام بوده است.

نگاهی به آمار تجارت سه ماهه نیز دیدگاه مربوط درباره واردات مس را تقویت می‌کند. واردات مس در سه ماهه دوم به ۱.۰۹۲ میلیون تن رسید که ۷.۵ درصد در مقایسه با سه ماهه اول کاهش داشت و حدود ۲۰ درصد کمتر از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ بود.

اگر در تجارت کالا شواهدی از پیامدهای اختلافات تجاری چین با آمریکا وجود داشته باشد، افت واردات مس خواهد بود که استفاده گسترده‌ای در صنعت تولید کالاهای صادراتی چین دارند. اما بجز مس، سایر کالاها داستان متفاوتی دارند.

واردات نفت خام چین در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول شتاب گرفت و در فاصله آوریل تا ژوئن به ۹.۹ میلیون بشکه در روز رسید که بالاتر از ۹.۸۳ میلیون بشکه در روز در فاصله ژانویه تا مارس بود. همچنین در مقایسه با ۹.۰۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.

احتمالاً واردات به دلیل اقدام چین برای پر کردن ذخایر نفت تجاری و استراتژیک خود رشد کرده و ممکن است در نیمه دوم سال آهسته شود اما فعلاً چین موتور رشد تقاضای جهانی برای نفت است.

واردات زغال سنگ چین در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ رشد کرد و به ۷۹.۸۶ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۷۴.۶۳ میلیون تن سه ماهه اول، هفت درصد افزایش نشان داد.

افزایش واردات زغال سنگ به چین با وجود نگرانی‌ها نسبت به آهسته شدن مراحل گمرکی صادرات از استرالیا و افزایش تولید داخلی روی داد.

واردات سنگ آهن به چین در سه ماهه دوم ضعیف بود اما این افت عمدتاً به صادرات کمتر از سوی برزیل پس از فاجعه فروپاشی سد پسماند معدن و صادرات کمتر استرالیا در آوریل پس از وقوع یک طوفان مهیب در اواخر مارس نسبت داد.

افت ۸.۶ درصدی واردات سنگ آهن در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول ممکن است دلیلی بیش از مشکلات عرضه داشته باشد اما شواهد چندانی از آهسته شدن روند تولید فولاد خام دیده نمی‌شود.

تولید فولاد چین در ژوئن ۸۷.۵۳ میلیون تن بود که در مقایسه با ۸۹.۰۹ میلیون تن در مه، کمتر بود اما تولید روزانه فولاد در ژوئن بالا محسوب می‌شود و تولید فولاد در نیمه اول نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد بالاتر بود.

بر اساس گزارش رویترز، در مجموع واردات کالاهای مهم به چین تا حدودی انعطاف پذیر مانده و تنها واردات مس بوده که کاهش پیدا کرده است.

۲۲۶۲۲۶

کد خبر 1279953

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا چین واردات جنگ تجاری باشگاه پرسپولیس ایران و آمریکا ایالات متحده آمریکا خودرو کارگردانان سینمای ایران باشگاه استقلال دونالد ترامپ خودروسازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲

 محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در این باره اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور گردید.

رضوانی‌فر گفت: این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.

وی در خصوص میزان صادرات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ گفت: 
در این مدت ۱۴۱ میلیون و ۲۱۸ هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت صادر شده که ۲۴.۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.


معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه اعلام جزئیات واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت تصویری جامع و کاملی از واردات این گروه کالایی ارائه می دهد، در خصوص واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ با بررسی ۲۱۷ کد تعرفه، افزود: در مدت یاد شده ۷ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو وارد شده که ۳۱.۸۹ درصد افزایش داشته است.

در این مدت همچنین ۱۳۲ میلیون و ۵۸۵ هزار دلار اجزاء و قطعات خودرو صادر شده که ۲۵.۲۱ درصد افزایش نشان می دهد.

وی در خصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.

به گفته وی چین، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

رضوانی‌فر در خصوص میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ با بررسی ۴۴ کد تعرفه اظهار داشت: در این مدت ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار دلار اجزاء و قطعات موتورسیکلت عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر و ۷۸۲ میلیون و ۶۱ هزار دلار وارد کشور شده است.

وی گفت: میزان صادرات و واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵۴ درصد و ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

  به گفته وی، عمده ترین واردکنندگان اجزاء و قطعات موتورسیکلت، شرکت‌های کویر موتور اوراسیا، نیرو موتور سامان و نیرو موتور سهند بوده‌اند که به ترتیب ۱۳.۱۰ درصد، ۹.۲۳ درصد و ۸.۲۳ درصد از ارزش کل این گروه کالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: چین با اختصاص ۶۱.۶۱ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات موتورسیکلت کشورمان، اولین کشور طرف معامله در واردات این کالا بود و پس از آن امارات متحده عربی با سهمی معادل ۳۲.۹۳ درصد و تایلند با ۳.۱۵ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

گفتنی است، در سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است که حدود ۸.۴ میلیارد دلار آن به واردات اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت اختصاص داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • پرواز شرکت خودروسازی ویتنامی با خودروهای برقی
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • ثبت رکورد جدید برای سفرهای هوایی چین
  • مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
  • مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان قم
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد