Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:07:31 GMT

۲۵ هزار تن محصول زیتون در قزوین تولید می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۴۱۱۴

۲۵ هزار تن محصول زیتون در قزوین تولید می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین روز دوشنبه در همایش زنجیره ارزش زیتون که با حضور کارشناسان دفتر معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و تولید کنندگان برتر زیتون قزوین در مجموعه باغستان برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های استان زیر کشت محصول زیتون قرار دارد که از این میزان ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار بارده و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز نهال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید اسماعیلی اظهار داشت: استان قزوین ظرفیت مستعدی برای تولید زیتون دارد و در حال حاضر ۴۵ روستا با سه هزار و ۵۰۰ بهره بردار در منطقه طارم سفلی محصول زیتون را کشت می‌کنند.

این مسئول گفت: هرس باردهی، اصلاح و احیای باغ ها، جوان سازی باغ‌های قدیمی، تغذیه باغ‌ها و مبارزه با آفت مگس زیتون از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای بهبود کیفیت و کمیت این محصول است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: از سال ۸۳ آفت مگس زیتون وارد کشور شده و همه ساله نیز بحث کنترل و مبارزه با این آفت در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

اسماعیلی یادآور شد: امسال با توجه به کاهش دما و افزایش میزان رطوبت، طی چند روز اخیر متأسفانه تراکم این آفت در باغ‌ها بالا رفته و روند کاهش دما فعالیت آفت مگس زیتون را بیشتر کرده که کنترل و مبارزه به موقع با این آفت را می‌طلبد.

وی بر لزوم اهمیت به موقع و مناسب و همچنین مشارکت باغداران برای کنترل و مبارزه با آفت مگس زیتون در باغها تاکید کرد.

اسماعیلی به اهمیت زنجیره ارزش زیتون اشاره و تصریح کرد: جهاد کشاورزی به دنبال مسائل کمی و کیفی محصول زیتون بوده و باید یک ارتباط منسجم بین باغدار، کارخانجات و بازاریابی ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: باید با حمایت از زنجیره‌ها از طریق تأمین منابع مالی و حمایت بیشتر بتوانیم نواقص زنجیره زیتون را برطرف کنیم.

۶۱۰۱*۸۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی اقتصادی استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست

عباس تخم افشان در گفت و گو با خبرنگار مهر از آغاز برداشت گندم و جو در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در سال زراعی جاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گناوه به کشت گندم و جو اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه با اشاره به اینکه در فروردین ماه، ستاد برداشت محصولات زراعی برگزار شد گفت: به دلیل خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها و همچنین تنش‌های محیطی در پاییز و زمستان سال گذشته، متأسفانه هم اکنون برداشت مزارع دیم از وضعیت نامطلوبی برخوردار است ولی تلاش می‌شود برداشت محصول از همه مزارع آبی و دیم به بهترین نحو ممکن انجام شود.

وی افزود: از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در ستاد برداشت، برنامه ریزی جهت تأمین سوخت کمباین‌ها بود و در حال حاضر با حمایت فرماندار محترم شهرستان گناوه، هیچ‌گونه کمبودی برای تأمین سوخت وجود ندارد.

تخم افشان اضافه کرد: کمباین داران باید با مراجعه به دهیار روستا و یا بخشدار، معرفی نامه دریافت و پس از ثبت نام، جهت تأیید سوخت به این مدیریت مراجع. کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه بیان کرد: از آنجا که تحویل گندم به سیلو مستلزم ثبت اطلاعات در سامانه جامع پهنه بندی است لذا چنانچه کشاورزان تاکنون اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشند باید هر چه سریع‌تر در بخش مرکزی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناوه و در بخش ریگ به مرکز جهاد کشاورزی ریگ مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به آمادگی مراکز خرید تضمینی گندم جهت دریافت محصول گفت: از مهمترین مراکز تحویل گندم، انبار مال قاید در شهرستان گناوه، مجتمع انبارهای چغادک در شهرستان بوشهر، سیلوی برازجان و کارخانه آرد الزهرا است و کشاورزان می‌توانند محصول خود را به مراکز مذکور تحویل دهند.

کد خبر 6084917

دیگر خبرها

  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست