Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تربیت مدرس با انجام طرحی پژوهشی افزایش ذخیره انرژی در ابرخازن‌ها را دنبال کردند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکنون مراکز صنعتی مختلف در دنیا برای پیشبرد اهداف خود نیازمند انرژی هستند. البته این عامل فاکتور اساسی در توسعه اقتصادی و اشتغال نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل افزایش جمعیت جهانی و نیاز به منابع انرژی بیشتر، این نگرانی توسط جامعه جهانی مطرح شده است که در آینده با مشکل کمبود انرژی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین در سال‌های اخیر توجه زیادی به انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید شده است، اما عدم دسترس بودن همیشگی، یکی از مشکلات اساسی این منابع مطرح می‌شود.

پس محققان در دنیا به دنبال راهکار‌هایی برای تولید بیشتر انرژی و ذخیره سازی آن هستند. در ایران نیز با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی محققان دانشگاه تربیت مدرس طرحی در این حوزه انجام شد.

تولید تجهیزاتی که به وسیله آن انرژی حاصل شده را ذخیره در مواقع لزوم استفاده کنیم در این طرح مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین وسایل ذخیره انرژی باتری‌ها و ابرخازن‌ها هستند. توان پایین مسئله مهم در مورد باتری‌ها است که استفاده از آن‌ها را در تجهیزاتی که انرژی بالایی در زمان کوتاه لازم دارند، محدود می‌سازد. ابرخازن‌ها نیز با توجه به توان بالایی که دارند می‌توانند این مشکل را برطرف سازند، اما عیب عمده ابرخازن‌ها انرژی پایین آن‌ها است.

در حال حاضر عمده کار‌هایی که در زمینه ابرخازن‌ها انجام می‌شود در هدف بالا بردن انرژی این سیستم‌ها است. برای افزایش انرژی ابرخازن‌ها دو مؤلفه اصلی ولتاژ سیستم و ظرفیت آن مطرح است، که با افزایش هر کدام از این مؤلفه‌ها انرژی ابرخازن افزایش می‌یابد. عامل تعیین کننده در ولتاژ سیستم نوع الکترولیت به کار رفته است و در کنار آن نوع ماده الکترودی نیز می‌توانند مهم باشند، اما عامل تعیین کننده در ظرفیت، نوع ماده الکترودی است که باید به دنبال موادی باشیم که با افزایش ظرفیت به انرژی بالاتری برسیم؛ بنابراین در این طرح شناسایی و ساخت ساختار‌هایی با مساحت سطح بالاتر نسبت به سایر مواد استفاده شده برای ساخت الکترود تا ابرخازن‌ها تا کنون، تلاش برای افزایش انرژی ابرخازن ساخته شده و شناسایی و ساخت ساختار‌هایی جهت افزایش عمر باتری و خازن ارتقای توان خروجی آن مدنظر قرار گرفت.

ابرخازن‌ها چگالی توان به مراتب بزرگتری از باتری‌ها و پیل‌های سوختی دارند و در عین حال چگالی انرژی آن‌ها از خازن‌های معمولی بسیار بالاتر است. به همین دلیل، ابرخازن‌ها به عنوان سیستم‌های ذخیره کننده انرژی به ویژه در کاربرد‌هایی که نیاز به توان بالا دارند بسیار مورد توجه قرارگرفته اند.

برای مثال، در سال‌های اخیر سیستم‌های هیبریدی مشتمل بر باتری پیل‌های سوختی و ابرخازن‌ها به عنوان نیروی محرکه در وسایل نقلیه الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته اند. در چنین سیستم‌های هیبریدی، ابرخازن‌ها نقش تأمین پیک توان را به هنگام شتاب گیری ایفا می‌کنند و به این ترتیب باتری و پیل سوختی بدون نیاز به تأمین چگالی توان بالا فقط برای تأمین چگالی انرژی در طول عمر بهینه بالا به کار می‌رود. همچنین ابرخازن‌ها به طور وسیعی به عنوان منابع تأمین توان در سایر کاربرد‌ها نظیر فلاش دوربینها، لیزرها، ژنراتور‌های نوری پالسی وتوان پشتیبان در حافظه‌های کامپیوتری به کار گرفته می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ابرخازن ذخیره انرژی باتری ساخت پیل های سوختی باتری دوربین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی آبفای تهران، طی روز‌های گذشته برای تعدادی از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیامک «ذخیره‌ سازی آب» ارسال شد. 

متن این پیامک این بود که با توجه به مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان فراهم‌سازی مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل ۷۵ لیتر برای هر نفر الزامی است. لطفاً اقدامات لازم را در این خصوص به عمل‌آورید.»

واقعیت این است که این پیامک ارتباطی به قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد؛ از آنجا که سال گذشته بروشور اطلاعیه فوق بین شهروندان توزیع شده بود، مجدداً با آغاز سال جدید، به وسیله پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است.

ماجرا از این قرار است که همه ساختمان‌ها براساس ابلاغیه مبحث ۱۶ قانون مقررات ملی ساختمان باید نسبت به تجهیز پمپ و مخزن اقدام کنند.

ذکر این نکته ضروری است که برخی ساختمان‌ها به جهت افت فشار آب فقط از پمپ استفاده می‌کنند که این اقدام نه تنها باعث پایمال شدن حقوق دیگر همسایه‌ها می‌شود و بیشترین ظرفیت آب شبکه کوچه و محله را به سمت ساختمان خود هدایت می‌کنند، بلکه تخلف محسوب می‌شود. 

چراکه نصب و قراردادن پمپ بعد از کنتور آب غیرقانونی است؛ بنابراین شهروندان ابتدا با نصب مخزن بعد از کنتور و سپس نصب پمپ، اقدام قانونی، فنی و تأسیساتی انجام داده و باعث پایداری فشار آب می‌شوند.

لازم به ذکر است با شروع تابستان و استفاده از کولر‌های آبی در روز‌های گرم، به جهت اینکه ساختمان‌ها دچار افت فشار آب نشوند، پیامک «ذخیره‌سازی آب» ارسال شده است، بحث کمبود و قطعی آب مطرح نیست و در صورت لزوم هرگونه برنامه درخصوص نوبت‌بندی و قطعی آب حتماً از سوی شرکت آبفای تهران اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • بومی سازی قالب پنجره
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود