Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:16:54 GMT

بندرعباسی‌ها به تماشای ماه‌گرفتگی می نشینند

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۴۷۱۹

بندرعباسی‌ها به تماشای ماه‌گرفتگی می نشینند

آخرین ماه گرفتگی کامل قابل رصد در ایران ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ رخ داد و به نظر می‌رسد ماه‌گرفتگی جزئی ۲۵ تیر امسال، آخرین خسوف جزئی دهه ۹۰ هجری شمسی باشد.

معاون آموزشی آکادمی فیزیک و نجوم بندرعباس به ایرنا گفت: این ماه گرفتگی متعلق به ساروس ۱۳۹ بوده و ورود ماه به نیم‌سایه در بندرعباس ساعت ۲۳ و ۱۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه، ورود به بخش سایه زمین ۳۱ دقیقه و چهل و چهار ثانیه بامداد (۰۰:۳۱:۴۴)، اوج گرفت ساعت ۲و ۴۴ ثانیه (۰۲:۰۰:۴۴)، خروج از سایه ساعت سه و ۲۹ دقیقه و ۳۹ ثانیه (۳:۲۹:۳۹)، خروج از نیم سایه ساعت چهار و ۴۷ دقیقه و ۳۸ ثانیه (۴:۴۷:۳۸) و مدت گرفتگی در این شهر ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دوره‌ی ساروس، دوره‌ای زمانی است با چرخه‌ای حدود ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت (تقریباً" ۶۵۸۵ و یک سوم روز) که می‌تواند برای پیش بینی گرفتگی خورشید و گرفتگی ماه استفاده شود.

بعد از گذشت ۱۸ سال از یک کسوف یا خسوف، مکان نقاط گره‌ای مدار ماه به جای قبلی خود بر گشته، ماه و خورشید و زمین تقریباً" دوباره به حالت قبلی برمی‌گردند و کسوف یا خسوفی شبیه همان کسوف یا خسوف قبلی (از لحاظ مکان وقوع، زمان وقوع، شکل گرفتگی و اندازه گرفتگی) روی می‌دهد.

گفته می‌شود این گرفت‌های مشابه تشکیل یک دنباله می‌دهند. هر دنباله ساروسی دارای یک شماره اختصاصی است.»

نجمه قاسمی در گفت وگوبا ایرنا ابراز داشت: علاقه مندان به رصد این ماه گرفتگی می‌تواند شب ۲۵ تیر با حضور در باغ گل‌های بندرعباس، بوسیله ۶ تلسکوپ به رصد این پدیده نجومی بپردازند.

وی ادامه داد: در هنگام ماه‌گرفتگی کارگاه آموزشی نجوم برای علاقه مندان در محل رصد برگزار و آنان با ویژگی‌های این پدیده نجومی آشنا می‌شوند.

وی یاد آور شد: این رصد برای دانش آموزان و دانشجویان و حتی خانواده‌ها می‌تواند تفریح علمی جذابی باشد.

‏۶۰۴۸/‏۳۲۱۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ اوقات شرعی امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، ۱۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی در گیلان به این شرح است:
*************************
تقویم روز و اوقات شرعی
هنگام اذانِ صبــح ســاعت ۳ و ۵۰ دقیقه 
طلوعِ آفتاب ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه 
اذانِ ظهـــر ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه 
اذان مغرب ســـــاعت ۱۹ و ۱۶ دقیقه 
و نیمه شب شرعی امشب هم ساعت ۲۳ و ۲۲ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تصاویری از تازه‌ترین شاسی‌بلند لامبورگینی: اوروس SE
  • خبر‌های رسانه پنج شنبه ۶ اردیبهشت
  • اوقات شرعی ششم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت
  • اوقات شرعی فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت
  • اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز
  • ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر
  • لیگ NBA| یک دقیقه سرنوشت‌ساز دیدار دنور و لیکرز + عکس
  • اوقات شرعی سه شنبه، چهارم اردیبهشت