Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-25@22:11:28 GMT

پشت پرده استعفای تیمور غیاثی چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۴۸۴۶

پشت پرده استعفای تیمور غیاثی چه بود؟

در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات فدراسیون دوومیدانی برخی اتفاقات از جمله استعفای تیمور غیاثی این رشته را وارد حواشی عجیبی کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، دوومیدانی ایران از دیرباز تا کنون همواره دست خوش تغییراتی در اعضای کادر فنی و همچنین تشکیل کمیته‌های مختلف چندگانه با حضور قهرمانان و پیشکسوتان این رشته ورزشی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادوار مدیریتی گذشته نیز رؤسای مختلف با دعوت تنی چند از کارشناسان، ورزشکاران، مربیان و پیشسکوتان مبادرت با تشکیل کمیته‌های فنی نمودند. در دوره پیشین(ریاست افشین داوری) نیز تیمور غیاثی به عنوان مدیر تیم‌های ملی، هادی سپهرزاد عضو کمیته فنی پرتاب‌ها، محمدمحسن ربانی عضو کمیته پرش‌ها و دیگر کارشناسان نیز بوده‌اند.


داوری با به خدمت گرفتن سپهرزاد و ربانی این ورزشکاران را که در رقابت‌های لیگ دوومیدانی ایران در خدمت تیم‌های باشگاهی نیز فعالیت می‌کردند به کمیته فنی آورد تا کمی از بار انتقادات گاه و بی‌گاه این دو قهرمان بر علیه مدیریت فدراسیون بکاهد. غیاثی نیز همواره به فراخور زمان در صورت عدم تعامل و اختلافات فنی به دور از حواشی نبوده و به گونه‌ای عمل کرده که گویی تریبون شخصی انتقادات دوومیدانی ایران بوده است.
با استعفای داوری و آغاز انتخابات دوره جدید، تنی چند از ورزشکاران، مربیان و سرپرستان به رسم دیرینه دوره انتخابات شروع به حمایت از کاندیداهای مورد علاقه خود کردند. غیاثی، سپهرزاد و ربانی هر سه جزو کسانی بودند که سعی داشتند با حمایت‌ها و تبلیغات انتخاباتی، مصطفی کریمی رییس پیشین فدراسیون را دوباره به مسند ریاست بیاورند. ورق در روز انتخابات برگشت و مجید کیهانی برای مدیریت در دور و میدانی با بیشترین آرا به عنوان رییس انتخاب شد.


غیاثی که خود در مجمع حضور داشت با پرتاب آی دی کارتش به سمت مسئولین مجمع این انتخابات را مردود اعلام کرد و از روز بعد انتخابات شروع انتقاد علیه انتخابات فدراسیون دوومیدانی کرد. او معتقد بود که این انتخابات مهندسی شده و کیهانی فردی نالایق برای مسند ریاست این فدراسیون است. مصاحبه‌های متعدد این پیشکسوت که گویی عرصه را برای حضور در سمت قبلی خود تنگ دیده بود کار را به جایی کشاند که خود راغب شد در فدراسیون دوومیدانی به عضو سازمان تیم‌های ملی که چیدمان این سازمان با نظر مستقیم کیهانی انجام شده بود حضور یابد. غیاثی با نظر کیهانی به عنوان سخنگوی سازمان تیم‌های ملی دعوت شد و در همین میان از مصاحبه کردن علیه برخی از قهرمانانی که با چنگ و دندان به مدال‌های آسیایی می‌رسیدند دست برنداشت. مصاحبه‌های او علیه حسن تفتیان قهرمان سرعت ایران و حتی احسان حدادی استارت ایجاد فاصله غیاثی با دوومیدانی را زد. او راهی را می رفت که در دوره‌های قبلی رفته بود.


در ادوار گذشته نیز با تکیه بر سبقه قهرمانی‌اش خود را یکی از وزنه‌های تصمیم گیری در روند اهداف دوومیدانی می دانست و تا عرصه را کمی تنگ‌تر و سخت‌تر می‌دید، با موضع گیری علیه اقدامات رییس فدراسیون سعی بر برهم زدن فضای آرام و گاه ناآرام دوومیدانی داشت.


مجید کیهانی در اقدامی طرح اعطای پاداش به مربیان سازنده را در دستور کار قرار داد و با شعار ارزش نهادن به مقام مربیان فعال استان‌های سراسر کشور، آنها را در قالب مربی مستقیم ملی‌پوشان به مسابقات برون مرزی اعزام کرد و در صورت کسب مدال یا مقام شاخصی از آنها تجلیل به عمل آورد، کاری که شاید هیچ کدام از رؤسای پیشین فدراسیون نکرده بودند. او معتقد بود این اقدام باعث شد تا پاداش مربیان حاضر در بازی‌های آسیایی جاکارتا که اعطایی وزارت ورزش و رقم قابل توجهی نیز بود در دستور کار تقسیم عادلانه و هدفمند قرار گیرد. پس از پایان بازی‌های آسیایی جاکارتا، سایت فدراسیون دوومیدانی مطلبی را پیرامون اعطای پاداش هاشم صیامی دبیرکلی فدراسیون و تیمور غیاثی که به عنوان مربی به این بازی‌ها اعزام شده بودند و پاداش مستقیم شخص کیهانی که به عنوان سرپرست در کنار تیم ملی حضور داشت به مربیان سازنده استان‌ها منتشر کرد. فضای دوومیدانی ایران پس از انتشار این خبر با اعتراضات غیاثی ملتهب شد و در پایان با سماجت کیهانی این موضوع محقق شد و بخشی از پاداش آنها به مربیان هیأت های استانی اختصاص یافت.


پس از پایان این ماجرا غیاثی در مصاحبه‌ای با فارس روز شنبه 22 تیرماه خبر از استعفای خود از سازمان تیم‌های ملی و قطع همکاری با فدراسیون داد: «واقعیت این است که از خودمحوری‌های مجید کیهانی رئیس فدراسیون خسته شده بودم. ضمن اینکه اتفاقات و حواشی اخیر پیرامون پاداش بازی‌های آسیایی نیز مزید بر علت شد تا این تصمیم را بگیرم.»

 

به نظر می رسد برخی برای تکرار سناریوی دوره های قبلی در آستانه انتخابات فدراسیون دوومیدانی هستند؛ سناریویی که باعث شده تا در چند دوره اخیر هیچ کدام از روسای فدراسیون های دوومیدانی نتوانند در دومین دوره به کار خود ادامه دهند و ثبات از این فدراسیون دور شده است.

دو و میدانی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: دو و میدانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

به گزارش "ورزش سه"، بعد از حدود 14 ماه بلاتکلیفی قرار است انتخابات فدراسیون ژیمناستیک 24 اردیبهشت ماه برگزار شود، فدراسیونی که سال گذشته تا آستانه تعلیق پیش رفت، اما در نهایت با بازگشت زهرا اینچه درگاهی به صندلی ریاست به آرامش رسید و اخیرا توانست سهمیه المپیک پاریس را هم توسط مهدی الفتی کسب کند. 

در آستانه برگزاری انتخابات بار دیگر برخی حواشی باعث برهم خوردن آرامش این رشته شده و حتی سهمیه به دست آمده برای المپیک را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در همین راستا با فرامرز سنگینی، دبیر سابق فدراسیون ژیمناستیک همکلام شدیم. او درباره شرایط این روزهای ژیمناستیک گفت: از زمانی که من ژیمناستیک را شروع کردم آرزویم  این بود که در عرصه قاره ای بدرخشیم. خیلی وقت ها اجازه شرکت در بازیهای آسیایی را به ما نمی دادند. چون ژیمناستیک ایران سطح پایینی داشت و می گفتند شانسی برای کسب مدال نداریم. واقعیت هم اینگونه بود که به دلیل تفاوت تکنیک در آموزش ژیمناستیک و اختلافی که با ژیمناستیک دنیا داشتیم نمی توانستیم شگفتی ساز شویم و کار خاصی انجام دهیم. این آرزوی همه اهالی ژیمناستیک کشور بود که به المپیک برویم آن هم در شرایطی که ژیمناستیک ایران سابقه طولانی تری نسبت به بسیاری از رشته های ورزشی کشور دارد و از دهه 20 فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرده است ، این سابقه طولانی و عدم درخشش در رقابت های قاره ای یک نقطه ضعف بود. این دوران گذشت و با وجود زحمت های زیادی که کشیده شد و اردوهای مشترک و برون مرزی که داشتیم تلاش شد طلسم عدم توفیق در کسب مدال را بشکنیم.

وی افزود: بالاخره طلسم کسب مدال در آسیا در سالهای ابتدایی دهه نود رخ داد و عبدالله جامعی موفق به کسب مدال برنز خرک حلقه در قاره کهن شد. این کورسوی امیدی بود تا ژیمناستیک ایران بتواند موفقیتهای بیشتری کسب کند. اینکه این موفقیت تکرار شود نیازمند امکانات و زمان بیشتری هم بود. برای موفقیت در یک مسابقه نیازمند تمرینات حرفه ای هستیم و در آن زمان من متاسف می شدم که چرا نمی توانیم بیشتر از این به بچه ها رسیدگی کنیم. در دوره جدید فدراسیون که از سال 96 آغاز شد ژیمناست های جوانی مثل محمدرضا حمیدی ، مهدی احمد کهندی، محمدرضا شفیعی ، خسرو نژاد ، بهلولزاده و ... پا به عرصه تیم ملی گذاشتند. آنها نیازمند حضور در مسابقات بین المللی زیادی بودند و این اتفاق هم صورت گرفت.

دبیر اسبق فدراسیون ژیمناستیک عنوان کرد: در دوره هایی ما نمی توانستیم به دلایل مختلف حضوری مداوم در مسابقات بین المللی داشته باشیم اما از بعد از سال ۹۶ خصوصا در ژیمناستیک هنری مردان ، ژیمناست ها حضوری مداوم در مسابقات داشتند. حضور انها در سطوح مختلف مسابقات مثل جام های جهانی و تلاش های جمعی خانواده ژیمناستیک و مسئولان فدراسیون نتیجه داد و در بازی های آسیایی ، الفتی موفق به تاریخ سازی شد. به نظر من تاریخ ژیمناستیک ایران به قبل و بعد از مدال بازی های آسیایی تقسیم شد و این یک رنسانس بود. ما مدال قهرمانی آسیا داشتیم اما منتظر بودیم یک ژیمناست از کشورمان در بازی های آسیایی مدال بگیرد. در هانگژو یک پرواز تاریخی از الفتی را شاهد بودیم و این رقابت ها برای ما شادکامی به دنبال داشت. این مدال توقع جامعه را بالا برد و پس از آن هم توقع کسب سهمیه المپیک را داشتیم.

سنگینی در ادامه گفت: کسب سهمیه المپیک برای ما یک آرزو بود. پیش از این 2 حضور در المپیک توسط جمیله سروری و جلال بازرگان داشتیم که البته آنها بدون ورودی و کسب سهمیه اعزام شدند. چون در آن زمان کمیته بین المللی المپیک از حضور ورزشکاران استقبال می کرد. ژیمناستیک دنیا آنقدر قوی شد و در عرصه جهانی توسعه پیدا کرد که کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفت که مسابقات کسب سهمیه را در نظر بگیرد تا قوی ترین و بهترین ورزشکاران در این رویداد شرکت کنند. کسب سهمیه الفتی واقعا یک اتفاق تاریخی بود. او روحیه بالایی دارد و وقتی در قطر حرکت اول خود را خراب کرد در حرکت دوم با قدرت پرش خود را اجرا کرد. انشالله او بتواند نمایش خوبی در المپیک داشته باشد و  همین که در عرصه بزرگ المپیک نمایش قابل قبولی داشته باشد توفیق بزرگی است. فراموش نکنیم ژیمناستیک ایران دو سال دچار بی تدبیری شده بود و آرامشی که لازم بود را از بچه ها گرفته بودند. مسیر حرکت ژیمناستیک ایران را غیرمدبرانه دچار چالش کردند و همین مسئله دشواری کسب سهمیه المپیک را دوچندان کرد.

دبیر اسبق فدراسیون ژیمناستیک درباره انتخابات پیش روی این فدراسیون عنوان کرد: در انتخابات فدراسیون باید اخلاق رعایت شود و در یک فضای آرام هر کسی برنامه خودش را ارائه بدهد.  این برنامه ها باید در جهت ارائه برنامه خودشان باشد نه اینکه به دنبال تخریب یک کاندیدا باشیم در هیچ منطقی نمی گنجد. به کسانی که اهل ژیمناستیک نیستند توصیه می کنم که در انتخابات شرکت نکنند. آنها اصلا نمی دانند نیازهای ژیمناستیک چیست چون ژیمناستیک ظرافت هایی دارد و خیلی راحت یک فرد ناآشنا فریب می خورد و به بیراهه می رود. شاید آنها افراد خوبی باشند اما باید در جای خودشان قرار بگیرند.  اگر هم دنبال ریاست فدراسیون هستند حداقل افراد را مقابل هم قرار ندهند. چون اقدام آنها بر خلاف مصالح ژیمناستیک است.

دیگر خبرها

  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد
  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • تکلیف کمیسیون‌های فدراسیون دوومیدانی مشخص شد
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • پوست اندازی در اسکی با نسل جدید مربیان و مدرسان
  • پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان
  • پوست اندازی اسکی؛ نسل جدید مربیان و مدرسان در راه هستند
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد