Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:55:44 GMT

درختان بلوط زاگرس قربانی بلال فروشان

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۶۰۸۳

درختان بلوط زاگرس قربانی بلال فروشان

به گزارش ایرنا، اگر گذرتان به جاده زیبا و کوهستانی یاسوج افتاده باشد در طول مسیر در دو سوی آن بلال فروشانی را خواهید دید که برای کباب کردن بلال از چوب تنه درختان بلوط کهن سال استفاده می‌کنند.

جاده یاسوج - بابامیدان، بخشی از کریدور شمال جنوب است که هر ساله گردشگران زیای برای استفاده از طبیعت سحر انگیز دامنه‌های دنا از آن راهی سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگران بعد از طی مسافتی طولانی و تحمل گرمای طاقت فرسای استان‌های خوزستان و بوشهر با نزدیک شدن به شهر خوش آب و های یاسوج خوردن ناخواسته با تنه درختان بلوط ذرت بلال کباب کرده و دمی در هوای فرحبخش منطقه می اسایند.

در دو سوی جاده آتش زدن درختان کهنسال بلوط برای بلال ذرت هر چند برای گردشگران لحظه‌ای خوب باقی می‌گذارد ولی با نگاهی عمیق‌تر این رویه راه تخریب جنگل‌های زاگرس را هرساله هوار تر می‌کند.

این بلوط‌ها که شاید تا هزار سال عمر داشته باشند در کنار سختی‌های زاگرس دوام آوردند ولی تیشه بی رحمی بلال فروشان قامت سترگ آنها را شکسته و اکنون هیزم زغال بلال فروشان شده‌اند.

درختانی که به گفته تاریخ نویسان شاهد تاریخ پر فراز و نشیب دامنه‌های رشته کوه زاگرس بوده و امروزه در دیدگان جهل و سهل انگاری بلال فروشان می‌سوزند.

۴۰ تا ۵۰ بلال فروش و کبابی در حاشیه جاده با کیسه‌های پر از بلال، بلوط‌های سترگ و تنومند زاگرس را به زمین می‌اندازند تا رهگذران، دمی خوش باشند.

بر اساس یک برآورد، برای این کار، باید روزانه ۱۰ اصله درخت بریده شود که در یک سال بیش از سه هزار و۶۰۰ اصله درخت می‌شود که در یک دهه به ۳۶ هزار اصله درخت می‌رسد.

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد که به گفته مسئولان و کارشناسان، میانگین عمر جنگل‌های آن به ۵۰۰ سال می‌رسد.

این چالش بزرگ تنها بخشی از ویرانی جنگل هاست که با خونسردی و بی تفاوتی در کنار جاده یاسوج - بابامیدان رخ می‌دهد.

جنگل‌های بلوط زاگرس تفاوتی که با سایر جنگل‌های کشور دارند طولانی بودن زمان بازیابی و بازسازی آنها است.

با توجه به عمر بالای این درخت و زمان بالای موردنیاز برای جایگزینی درخت‌های سوخته شده و از بین رفته خطر از بین رفتن آنها بیش از سایر جنگل ها است.

این جنگل‌ها دچار آسیب‌های جدی زیادی از جمله آتش سوزی، بیماری، قاچاق چوب، قطع به خاطر پروژه‌های عمرانی و تهیه سوخت روستاییان و عشایر شده‌اند.

دانشمندان تخمین زده‌اند که حدود یک سوم از زمین های قابل کشت جهان به دلیل قطع درختان از سال ۱۹۶۰ تاکنون از بین رفته‌اند. فرسایش خاک نیز می‌تواند منجر به ورود گل و لای به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی شود که در نتیجه سلامت و کیفیت آب را نیز به شدت کاهش می‌دهد و مشکلات عدیده ای را برای مناطق به وجود خواهد آورد.

اگرچه اقدام‌های قضائی می‌تواند بخشی از این جنگل‌ها را در کوتاه مدت نجات دهد اما بی گمان نجات آنها نیازمند تدبیر بلندمدت‌تری مانند فرهنگ سازی، آموزش کودکان، جامعه پذیری تازه و کار قوی رسانه‌ای است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بلال فروشان ورودی یاسوج به صورت سیار فعال هستند گفت: این افرا هیچ گونه سابقه کیفری نیز ندارند.

غلام حسین حکمتیان با اشاره به تخریب ۳ هزار اصله درخت کهنسال بلوط در سیلاب بهاره تصریح کرد: این افراد هزینه‌ای را به حساب خزانه دولت برای اتش زدن درختان بلوط نیز پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این افراد نیز درختان بلوطی که در مسیر پروژه‌های راهداری و جنگل‌هایی که دچار خشکسالی شدند خریداری و استفاده می‌کنند.

حکمتیان تاکید کرد: باید راهکار اجتماعی مقابله با این معضل در سطح کلان نیز بررسی شود.

حکمتیان ساماندهی بلال فروشان را نیازمند همکاری همه نهادها دانست و بیان کرد: در صورت تأمین زیرساخت‌ها برای جوانان رو آوردن به شغل‌های کاذب نیز کاهش خواهد یافت.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و ۷۲۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۸۷۰ هزار هکتار از این میزان جنگل‌های بلوط است.
این استان دارای دو اقلیم سردسیری و گرمسیری است و اختلاف دمای برخی نقاط آن به ۳۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار از گستره جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده که از سال ۸۷ تاکنون خشکیدگی این جنگل‌ها رو به فزونی گذاشته است.
تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، آتش سوزی، اجرای پروژه‌های عمرانی و ریزگرد از مهمترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس است که مدیریت پایدار جنگل و مشارکت جوامع محلی از مهمترین برنامه‌ها برای رفع معضل جنگل‌ها و به خصوص جنگل‌های زاگرس است.

۷۵۳۱/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان های زاگرس نشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

دیگر خبرها

  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • بازار پرنده فروشان کابل
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • (تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل