Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@13:08:41 GMT

نقشه گام به گام آمریکا در هرمز

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۶۴۹۱

نقشه گام به گام آمریکا در هرمز

تشکیل ائتلاف دریایی علیه هرمز نقشه‌ای گام به گام است که تدارک آن طبق جدول زمانی خاص و بر مبنای بسط دایره تقابل با ایران و کشیدن آن به حوزه بین‌الملل پیش می‌رود.

به گزارش مشرق، وقتی در تاریخ ۲۳ خرداد شاهد حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان بودیم که البته یکی از آنها محموله نفتی ژاپن را با خود حمل می‌کرد؛ همزمانی این اقدام با سفر «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن به ایران سوال‌برانگیز شد و از آنجا که تمایل آمریکا متهم جلوه دادن ایران بود؛ این گمانه‌زنی هرچند گذرا که قصد توهین دیپلماتیک و زهرچشم گرفتن از متحدان واشنگتن در میان بوده است؛ نیز مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

ایجاد ناامنی دریایی، شگرد آمریکا و انگلیس در خلیج‌فارس ریابکوف: اقدامات انگلیس در تنگه هرمز تحریک‌آمیز است ترس نفتکش انگلیسی از نزدیک شدن به تنگه هرمز عملیات CFR علیه نگهبانان تنگه هرمز

این در حالی است که حدود یک ماه قبل از آن نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت، شاهد حمله به بندر الفجیره امارات بودیم.

پیاپی بودن این حوادث و شیوه خاص آمریکا در موضع‌گیری مبنی بر اینکه در حادثه نخست، بدون نام بردن از ایران، عامل واقعه را یک کشور خارجی عنوان کردند و در مورد دوم یعنی حادثه عمان، بلافاصله و ظرف چند ساعت از محرز بودن نقش ایران سخن گفتند؛ همه حاکی از آن بود که واشنگتن برای تهران سناریویی تازه چیده که اطلاعی از محتوای آن در دست نبود.

نشانه‌های تدارک این نقشه را می‌توان در تاریخ‌ها و اقدامات مشخصی دنبال کرد که از جدول زمانی دقیقی پیروی می‌کند


در این بین، اقدام تحریک‌آمیز پهپاد آمریکایی برای ورود به حریم هوایی ایران که به ساقط شدن آن و تشدید تنش‌های دوجانبه منجر شد؛ اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱ که در جبل‌الطارق اتفاق افتاد و در نهایت خبرهای جسته و گریخته مبنی بر اینکه انگلیس از بیم انتقام‌جویی ایران، ۲ بار نفتکش‌های خود را در تنگه هرمز اسکورت نظامی کرده؛ خوابی که دولت ترامپ برای ایران دیده را تا حدی شفاف کرد.

نهایت آنکه روز چهارشنبه ۱۹ تیر، خبر آمد که «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از تلاش برای تشکیل ائتلافی دریایی سخن گفته که هدف ادعایی آن تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز است.

اما ایده این ائتلاف از کجا آمده، چه کسانی از آن حمایت می‌کنند و پیدایش احتمالی آنچه تبعاتی برای ایران و تنگه راهبردی هرمز دارد.

ائتلاف دریایی آمریکا؛ جدول زمانی از ایده تا اجرا

شاید باور این مسئله تا اندازه‌ای دشوار باشد اما ایده تشکیل ائتلاف دریایی آنگونه که رسانه‌های غربی در قالبی هیجان‌انگیز ارائه می‌دهند؛ یک دفعه و آنی نبوده و برنامه‌ریزی فشرده اما هدفمندی پشت آن است.

نشانه‌های تدارک این نقشه دقیق را می‌توان در تاریخ‌ها و اقدامات مشخصی دنبال کرد که جدول زمانی آن به این شرح است.

۱۲ می ۲۰۱۹ (۲۲ اردیبهشت) : انفجار در الفجیره

۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد): حادثه دریای عمان

۱۷ ژوئن (۲۶ خرداد): مصاحبه ترامپ با تایم

۱۸ ژوئن (۲۷ خرداد) : مصاحبه پل سلوا (Paul Selva) نائب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با وال استریت ژورنال

۱۸ ژوئن (۲۷ خرداد): بازدید سرزده مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از مقر سنتکام

۲۴ ژوئن (۳ تیر): سفر پمپئو به عربستان سعودی

۲۴ ژوئن (۳ تیر): سفر پمپئو به امارات

۲۴ ژوئن (۳ تیر): گمانه‌زنی‌های برایان هوک نماینده ویژه آمریکا درباره ائتلاف دریایی

۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر): سفر پمپئو به هند

۲۶ و ۲۷ ژوئن (۵ و ۶ تیر): سفر مارک اسپر کفیل پنتاگون به بروکسل و دیدار با وزرای دفاع ناتو / ارائه طرح اولیه

۴ جولای (۱۳ تیر): ورود تفنگداران دریایی انگلیس به نفتکش گریس ۱ ایران و توقیف آن در جبل‌الطارق

۸ جولای (۱۷ تیر): اسکورت نظامی نفت‌کش «پاسیفیک وویاجر» انگلیس حین عبور از تنگه هرمز

۱۰ جولای (۱۹ تیر): ادعای تقابل قایق‌های تندرو ایرانی با نفتکش «هریتیج» انگلیس و اسکورت نظامی آن از سوی نیروی دریایی بریتانیا

۱۰ جولای (۱۹ تیر): اظهارات جوزف دانفورد و «مارک مایلی» جانشین احتمالی وی به منظور اعلام علنی و شفاف سازی ضمنی درباره طرح ایجاد ائتلاف و مشخص کردن جایگاه آمریکا

اولین نشانه‌ها؛ سرنخ دست ترامپ بود

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۵ روز بعد از حادثه دریای عمان مقابل خبرنگار مجله تایم نشست و به کنایه علت حمله به کشتی حامل نفت ژاپن و در کل اینکه چرا در ۲ ماه گذشته اوضاع دریاهای منطقه این اندازه ناآرام بوده است را رمزگشایی کرد.

در ۲ گام اول، این نقشه مبتنی بر ایجاد ناامنی در خلیج فارس و دریای عمان و همچنین محروم کردن متحدان از حمایت لجستیکی در راستای واداشتن آنها به تشکیل ائتلاف نظامی بود


وی در این باره مدعی شد: می‌دانید مردم و شرکت‌هایی که از تنگه‌ها سود می‌برند اهل کجا هستند؟ چین ۶۰ و ژاپن ۲۵ درصد از نفتش را از آنجا می‌گیرد. خیلی از کشورهای دیگر هم همینطور. اما ما ظرف یک و نیم الی ۲ سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حوزه انرژی داشتیم و خودمان صادرکننده هستیم. خیلی‌ها می‌گویند ما برای نفت آنجا هستیم اما وضعیت مثل قبل نیست. سود اصلی را ژاپن، چین و سایر کشورها می‌برند و هیچ چیزی هم در قبال (تامین امنیت) تنگه ها نمی‌پردازند.

اظهارات ترامپ منطبق بر یک معادله ساده بود: عبور انرژی منهای مشارکت در پرداخت هزینه مساوی است با ناامنی.

آن موقع ترامپ نحوه پرداخت هزینه را اعلام نکرد اما اظهاراتش به طور ضمنی ناقل این پیام بود که تا وقتی این معادله را نپذیرید، ناامنی در آبراه‌های منطقه ادامه خواهد داشت.

اما ژاپن به سرعت موضوع را درک کرد چراکه یک روز بعد، «تاکشی ایوایا» وزیر دفاع ژاپن گفت با وجود حمله به نفتکش‌ها، به خلیج فارس و دریای عمان نیروی نظامی اعزام نمی‌کنیم.

فردای روز مصاحبه با تایم، پل سلوا (Paul Selva) نائب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مقابل خبرنگار وال استریت ژورنال نشست و در تایید اظهارات ترامپ گفت: واشنگتن طرحی برای مصونیت کشتی‌های عبوری در خلیج فارس آن هم زیر پرچم آمریکا ندارد- اتفاقی که در دولت ریگان و در دهه ۱۹۸۰ شاهد بودیم.

وی در این باره مدعی شد: اگر همه مسئولیت را آمریکا به گردن بگیرد؛ کشورهایی که از طریق خلیج‌فارس به نفت دسترسی پیدا می‌کنند هیچ باری را به دوش نمی‌گیرند. آنچه که در دهه ۱۹۸۰ رایج بود؛ دیگر صدق نمی‌کند. آمریکا دیگر برای بقای اقتصادی خود به جریان (انرژی) که از راه خلیج فارس و از عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات می‌آید؛ محتاج نیست.

پس اینکه روز شنبه ۲۲ تیر، روزنامه آساهی ژاپن گفت در ائتلاف دریایی آمریکا هر کشوری باید با کشتی نظامی حامل پرچم خود اسکورت شود؛ اصلاً خبر جدیدی نیست. آمریکا پیشتر هم در راستای اعمال فشار و واداشتن کشورها برای ملحق شدن به ائتلاف دریایی ضد ایران، گفته بود که اعتبار پرچم خود را برای آنها خرج نمی‌کند.

هدف تعریف این سیاست بود که وقتی تولید کننده کشورهای عرب خلیج فارس و مصرف کننده، کشورهای آسایی حوزه ایندوپاسیفیک هستند، چرا اصولاً آمریکا باید نگران تامین امنیت باشد


پس تا اینجا نقشه آمریکا ۲ گام دارد: ایجاد ناامنی در خلیج فارس و دریای عمان؛ محروم کردن متحدان از حمایت لجستیکی در راستای واداشتن آنها به تشکیل ائتلاف نظامی.

در گام سوم، پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شد- اقدامی که قطعاً بی‌پاسخ نمی‌ماند. به بهانه ساقط شدن پهپاد، پمپئو در اقدامی سرزده به مقر سنتکام (واحد فرماندهی مرکزی آمریکا که ایران نهادی تروریستی می‌داند) رفت و خطاب به آنها گفت: ما سهم خود را می‌دهیم اما هر کشوری که منافع کلانی از امنیت آن خط کشتیرانی (تنگه هرمز و خلیج فارس) می‌برد؛ باید به تهدید واقعی واقف شود. در اینجا چین را داریم که به شدت به عبور انرژی از تنگه هرمز وابسته است؛ همچنین کره جنوبی، ژاپن، اندونزی و سایر کشورها.

پس پمپئو پیش از آنکه مرحله بعدی نقشه آمریکا یعنی تایید گرفتن از متحدان برای شرکت در ائتلاف را عملی کند؛ به بازوی تروریستی خود در منطقه آگاهی لازم را داده بود.

هفته اول تیرماه؛ رایزنی‌های فشرده و بحث‌های داغ

در گام چهارم، از ۳ تا ۵ تیر، پمپئو برای فروش ایده خود به سراغ حکام عربستان و امارات رفت. هدف تعریف این سیاست بود که وقتی تولید کننده کشورهای عرب خلیج فارس و مصرف کننده، کشورهای آسایی حوزه ایندوپاسیفیک هستند، چرا اصولاً آمریکا باید نگران تامین امنیت باشد.

وی در توضیح محورهای دیدار با پادشاه و ولیعهد سعودی گفت: درباره اطمینان از اتحاد راهبردی خود صحبت کردیم و اینکه چطور می‌توانیم ائتلافی جهانی تشکیل دهیم که فراتر از کشورهای خلیج فارس و شامل اروپا و آسیا شود.

بعدها، منابع آگاه گفتند که شنیده‌اند پمپئو به بن زاید ولیعهد ابوظبی گفته این ائتلاف شامل عربستان، امارات و ۲۰ کشور دیگر خواهد بود.

وی در توئیتی نتیجه رایزنی‌های خود با حکام عرب را بسیار سازنده ارزیابی کرد.

فردای همان روز، پمپئو سراغ سومین واردکننده نفت جهان یعنی هند رفت و در سخنرانی‌های جداگانه نتیجه رایزنی‌ها را اینگونه توصیف کرد: هند فرصت مشارکت مؤثر در تامین امنیت انرژی را دارد. امیدوارم جهان از آن آبراه که برای هند اینچنین حیاتی است دفاع کند.

گام پنجم؛ ترسیم اولیه نقشه راه

اما مهمترین قدم در ارائه طرح ائتلاف دریایی علیه هرمز را «مارک اسپر» کفیل تازه وارد پنتاگون برداشت. او ۲ روز بعد از کامل شدن سفرهای فشرده پمپئو، در سفری که به بروکسل داشت؛ در دیدار با وزیران دفاع ناتو، طرح اولیه آمریکا را ارائه داد.

کفیل وزارت دفاع آمریکا، تمرکز بر هرمز را بخشی از کارزار فشار حداکثری علیه ایران برای واداشتن این کشور به مذاکره عنوان می‌کند

اسپر در این نشست ۳ مقوله را مطرح کرد که عبارت بودند از: اجماع برای منزوی کردن ایران؛ حفاظت از آبراه ها و گفتگو با ایران برای باز شدن باب مذاکره.

وی با تاکید بر اینکه فعلاً در مورد شمار کشتی‌ها و ترکیب احتمالی ائتلاف بحث نمی‌کند؛ نقشه راه برای تشکیل ائتلاف دریایی را نیز اینگونه ترسیم کرد:

* بسط دایره تقابل با ایران و کشیدن آن به حوزه بین‌الملل؛ وی در این باره مدعی شد: متحدانمان را قانع کنیم که تقابل با ایران چالشی جهانی است که پاسخی بین‌المللی را می‌طلبد و بنابراین موضوع «ایران در مقابل آمریکا» نیست.

*ابراز نگرانی و خشم از رفتارهای ایران به عنوان مرحله نخست؛

*حمایت همه جانبه از همه اقدامات آمریکا که نتیجه آن نمایش عزم جمعی در برابر ایران خواهد بود.

به این ترتیب، کفیل وزارت دفاع آمریکا، تمرکز بر هرمز را بخشی از کارزار فشار حداکثری علیه ایران برای واداشتن این کشور به مذاکره عنوان کرد. وی مدعی شد که هدف بستن باب درگیری و باز کردن باب مذاکره است اما در این میان، برای کاستن از بار تنش‌های نظامی، به آمریکا برای حفظ آزادی کشتیرانی در خلیج فارس وتنگه هرمز کمک کنید.

راهکارهای پیشنهادی برای تشکیل ائتلاف

پیش از دیدار اسپر با همتایان ناتو، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود یکی از گزینه‌های احتمالی برای پیشبرد طرح ایجاد ائتلاف دریایی تکیه به ۳۰ کشوری است که در حال حاضر با قاچاق سلاح و مواد مخدر در سطح منطقه مبارزه می‌کنند. راهکار دیگر وی این بود که متحدان آمریکا که منافع تجاری مشترکی در سطح منطقه دارند؛ یک دستورکار امنیتی-دریایی جدید ایجاد کنند.

نهایت آرزوی آمریکا ایجاد خط دریایی ویژه است که لازمه آن استقرار ایست‌های بازرسی در سطح خلیج فارس عنوان می‌شود

راهکار سوم هم مبتنی بر ایجاد گشت نظامی است که به تجهیزات نظارتی مجهز است.

اسپر هم در جلسه‌ای که با ناتو داشت؛ دامنه این اقدامات را از افزایش نظارت هوایی، اسکورت دریایی تا ایجاد خط دریایی ویژه که لازمه آن استقرار ایست‌های بازرسی در سطح خلیج فارس است گسترش داد.

آن موقع وی مدعی شد که هنوز کشورها به جمع‌بندی کافی در زمینه همراهی با آمریکا نرسیده‌اند اما در خفا برخی به آن تمایل ویژه نشان داده‌اند.

با توجه به اقدامات اخیر انگلیس همکاری این کشور و اینکه اسکورت کشتی‌های تجاری جزئی از نقشه است، علنی شده.

اما تاکید جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش مبنی بر اینکه آمریکا فقط کشتی‌های کنترل و فرماندهی خود را در اختیار ائتلاف می‌گذارد، و اذعان اسپر به اینکه هر کشوری که به ائتلاف بپیوندد، باید اطاعت بی‌قید و شرط از واشنگتن را بپذیرد؛ قسمت خطرناک ماجرا است.

آمریکا ادعای حفاظت از حق آزادی کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی را دارد و همیشه به دنبال اعمال نفوذ بر هرمز بوده که یک سوم از نفت خام جهان را پیش از ورود به بازارهای جهانی از خود عبور می‌دهد. در عین حال، واشنگتن می‌داند با وجود چین و روسیه نمی‌تواند شورای امنیت را مجاب به تعریف رژیم حقوقی خاص برای این تنگه کند اما با ایجاد پست‌های بازرسی و به اعتبار اجماع نظری که ائتلاف دریایی برایش به ارمغان می‌آورد، همان نتیجه را به دست خواهد آورد.

واکنش اروپا به پیشنهاد اسپر

تاکنون اروپا به طور جمعی با مرحله نخست پیشنهاد آمریکا مبنی بر محکوم کردن اقدامات منطقه‌ای ایران همراهی کرده برای مثال در حادثه دریای عمان حتی آلمان نیز ایران را متهم به نقش داشتن در حادثه دریای عمان کرد.

با این حال، از آنجا که به چشم آنها، آمریکا با بیرون رفتن از برجام، زمینه تشدید تنش‌ها را فراهم کرده، خواستار تضمین‌های بیشتر برای اطمینان از عدم بروز درگیری نظامی در منطقه هستند.

برای همین هم اسپر در نشست ناتو وعده داد که در دیدار بعدی جزئیات بیشتری ارائه خواهد کرد تا آنها را با خود همراه کند.

اما آنطور که مشخص است «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه به او گفته بود مبادا ناتو را درگیر ماموریت نظامی دیگری در خلیج فارس کند.

با این حال، از آنجا که آمریکا نقشه خود را گام به گام پیش می‌برد و به زمان بَر بودن آن نیز معترف است؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که در مراحل بعدی، شاهد امتناع کشورهای شاخص اروپایی از حضور در این ائتلاف شوم باشیم.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز اخبار خودرو خلیج فارس تنگه هرمز ائتلاف دریایی آمریکا دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ/ وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه/ موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه/ شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل

 

بین الملل تابناک: حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ، وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه، موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه، شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل و عصبانیت شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ

«عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن درباره آخرین تحولات منطقه به ایراد سخنرانی پرداخت.

الحوثی در سخنان خود گفت: من به صهیونیست‌ها می گویم از جنایات خوشحال نشوید، زیرا نیروهای فلسطینی شما را از سرزمین فلسطین بیرون خواهند کرد.

الحوثی خطاب به آمریکایی‌ها نیز گفت: دوران کنترل، استعمار و بردگی مردم از طریق نسل کشی گذشته و به پایان رسیده است و این نبرد سنگین به ضرر شما تمام خواهد شد. اگر زیاده‌روی کنید، عواقب آن بزرگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود و ارتش تحت الحمایه شما یعنی «اسرائیل» در معرض یک رسوایی تاریخی قرار می‌گیرد. شما آمریکایی‌ها ناامیدی و شکست را از انگلیس به ارث خواهید برد.

رهبر انصارالله یمن افزود: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در حال هماهنگی برای کشتن آوارگانی هستند که برای دریافت کمک می‌روند. وحشیگری آمریکا در غزه باید مردم را بیدار کند. دشمن اسرائیلی آوارگان غزه را بین گزینه‌های مرگ با گرسنگی، قتل یا بیماری‌های همه گیر قرار داده است. دشمن یک منطقه را امن اعلام می‌کند و پس از تجمع مردم آنجا را هدف قرار می‌دهد، همانطور که این هفته در اردوگاه المواسی اتفاق افتاد. دشمن همچنان در حال شکست است و این شکست آمریکایی‌هایی است که شریک نسل‌کشی در غزه هستند. دشمن اسرائیلی نتوانست بین قبایل و مجاهدین یمنی شکاف ایجاد کند و این به دلیل استواری قبایل در پذیرش مقاومت بود.

الحوثی در ادامه اظهار داشت: عملیات حزب الله تأثیر قابل توجهی بر دشمن در شمال فلسطین اشغالی داشت. همچنین ما به عنوان حامیان غزه فعال، مستمر و مؤثر در حال فعالیت هستیم. تاکنون ۶۳ کشتی هدف قرار گرفته اند که عدد مهم، بزرگ و تأثیرگذاری است. بمباران موشکی با موشک‌های بالدار به سمت ام الرشرش اشغالی (بندر اشدود) برای هدف قرار دادن اهداف متعلق به دشمن اسرائیلی انجام شد. تأثیر عملیات نظامی در دریا و همچنین بر فلسطین و ناتوانی دشمن در توقف آنها موضوعی روشن است و دشمن به این موضوع اعتراف کرد. طبق اعتراف یک افسر آمریکایی، نیروی دریایی آمریکا از قرن نوزدهم به این حد از حقارت نرسیده است. وضعیت بدی که نیروی دریایی آمریکا به آن رسیده است نتیجه ناسازگاری واشنگتن و عدم پذیرش راه حل صحیح و عادلانه است. تنها راه حل توقف تجاوزات، جنایات و محاصره نوار غزه است. ناسازگاری آمریکا در حمایت از جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها به کشورمان، آن را در یک معضل واقعی قرار داده است. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با وجود قیمت‌های بالای کالاها، حمل و نقل و بیمه، با اسرائیلی‌ها مشکل پیدا کردند. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در حالی به این مخمصه و شکست رسیدند که هنوز درگیر رویارویی نظامی با بخشی از نیروهای مسلح ما هستند.

عبدالملک الحوثی همچنین بیان کرد: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید این وضعیت را تصور کنند که ممکن است در مقابل صدها هزار قهرمان درگیر حمله زمینی قرار گیرند. انگلیسی‌ها پیرو و نوکر آمریکایی‌ها هستند و در وضعیت بدی قرار دارند. فرماندهان نیروی دریایی بریتانیا اذعان دارند که با موشک‌هایی که از یمن با سرعتی بیش از ۳ برابر سرعت صوت پرتاب می‌شوند، روبرو هستند. فرمانده یک ناوشکن انگلیسی نیز می‌گوید یمنی‌ها در حال حاضر از سلاح‌های پیشرفته و مرگبارتری در دریای سرخ استفاده می‌کنند. فرماندهان نیروی دریایی انگلیس گفتند یکی از ناوشکن‌ها با حمله مرگبار تعداد زیادی پهپاد مواجه شد. فرماندهان نیروی دریایی بریتانیا می‌گویند که سرعت عملیات در دریای سرخ دشوار است و سطح فعالیت خسته کننده است. از طرف دیگر آمریکایی‌ها برای ادامه تجاوز به کشور ما در حال تحرکاتی هستند و حملات آنها در این هفته به ۱۳ حمله و بمباران دریایی رسید.

الحوثی در ادامه تاکید کرد: حملات این هفته دشمن مانند حملات قبلی شکست خورده است و دشمن نمی‌تواند توانایی نیروهای مسلح ما را محدود کند. دشمن همچنین به تحریک مزدوران و ائتلاف ادامه می‌دهد، به دنبال دخالت دادن آنهاست و همچنان به دروغگویی درباره مردم فلسطین ادامه می‌دهد. کمیته‌های اسرائیلی که از زبان عربی استفاده می‌کنند در کمپین‌های رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی علیه موضع مردم ما شرکت می‌کنند. دشمن به اعمال فشار بر پرونده بشردوستانه کمک به یمن و متوقف کردن این کمک‌ها ادامه می‌دهد تا مردم یمن را از کمک‌هایی که از طریق سازمان ملل می‌رسد، محروم کند. مردم ما به مقاومت ادامه می‌دهند و با اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و عوامل آن‌ها مقابله خواهند کرد و هیچ چیزی بر موقعیت آنها تأثیر نمی‌گذارد.

رهبر انصارالله یمن درباره مواضع کشورهای عربی هم گفت: کشورهای عربی هستند که در اثر نقش منفی دولت‌ها و رهبران آنها در سرکوب مردم، فعالیت یا جنبش مردمی ملموسی در حمایت از فلسطین در آنها وجود ندارد. اگر ما پرچم جهاد علیه ظلم و جنایت اسرائیل، آمریکا و انگلیس را به دوش نکشیم، پس چه زمانی جهاد خواهیم کرد؟ مردم فلسطین از ناامیدی شدید محیط عربی و اسلامی خود و از ادامه تجاوزات و جنایت اسرائیل آسیب دیده اند.

وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.

 این قطعنامه اختیارات این گروه متخصصان را ۳۰ آوریل ۲۰۲۵ افزایش می‌داد.

به نوشته اسپوتنیک، این قطعنامه پیش از وتو شدن، ۱۳ رای موافق دریافت کرده بود. چین به این قطعنامه رای ممتنع داده بود.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت مسکو از این قطعنامه حمایت نکرد چراکه ثابت شده تحریم‌ها علیه کره شمالی بدون تاثیر است و تنها به مردم عادی آسیب می‌رساند.

موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه

سخنگوی وزارت دفاع چین رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را برای تضمین امنیت منطقه مهم ارزیابی کرده است.

 «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین گفت، رزمایش مشترک دریایی میان چین، روسیه و ایران باعث افزایش همکاری بین سه کشور شده است.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی همچنین گفت، این رزمایش نقش مهمی در امنیت دریایی منطقه ایفا می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع چین ادامه داد: پکن، تهران و مسکو تاکنون رزمایش‌های مشترک دریایی داشته‌اند که هدفش تقویت همکاری و تعامل بین نیروهای دریایی سه کشور و حفظ امنیت است. دریا یک منطقه مهم تلقی می‌شود.

این رزمایش با عنوان «کمربند امنیت دریایی-۲۰۲۴» در آب‌های دریای عمان و در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۵ مارس برگزار شد.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر گفته بود که این رزمایش دریایی با هدف آموزش ایمنی در فعالیت‌های اقتصادی دریایی شامل رهاسازی کشتی‌هایی است که توسط دزدان دریایی تصرف شده‌اند.

شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل

 وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد به هیأت نمایندگی‌ این کشور در سازمان ملل متحد دستور داده تا از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به نیروهای امدادرسان لبنانی شکایت کند.

 وزارت امور خارجه لبنان تأکید کرد متن شکایت بیروت علیه رژیم صهیونیستی را برای ارائه به شورای امنیت به هیأت نمایندگی اش در سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

براساس این بیانیه، شکایت مذکور درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و نیروهای امدادرسان در جنوب لبنان به ویژه مناطق الهباریه، الناقوره و بعلبک است که در نتیجه آن، دست کم ۱۸ تن اعم از امدادسان و غیر نظامی شهید و زخمی شدند.

در همین راستا «علی فیاض» عضو فراکسیون حامی مقاومت اسلامی (حزب الله) در پارلمان لبنان تأکید کرد که مقاومت به تنش آفرینی رژیم صهیونیستی با پاسخ های قوی تر پاسخ خواهد داد.

فیاض در مراسم یادبود شهید «حسین علی ارسلان» از رزمندگان حزب الله لبنان که ۲ روز پیش بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گفت: تنش آفرینی دشمن صهیونیستی در روزهای اخیر در جبهه جنوب لبنان بیانگر بحرانی است که این رژیم در سطح امنیتی و سیاسی در نوار غزه و همچنین جبهه شمال سرزمین های اشغالی در رویارویی با مقاومت اسلامی لبنان به آن دچار شده است.

علی فیاض افزود: در صورتی که دشمن به تنش آفرینی ادامه دهد باید به خوبی حسابگری کند. زیرا زیان های وارده به این رژیم افزایش خواهد یافت و مشکل شمال سرزمین های اشغالی (آواره شدن صهیونیست ها) بیش از پیش تشدید خواهد شد.

عضو فراکسیون حامی مقاومت در پارلمان لبنان تأکید کرد: معادله بسیار واضح و ساده است. مقاومت به تنش آفرینی به شدت پاسخ خواهد داد و پاسخ های آن از نظر کمیت، کیفیت، عمق و اهداف شدیدتر خواهد شد.

عصبانیت شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا از وتوی تمدید ماموریت هیات نظارتی سازمان ملل توسط روسیه در مورد تحریم های شورای امنیت به شدت ناراضی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما همچنین از رای ممتنع چین به این قطعنامه ناراضی هستیم.

میلر گفت: در ۱۵ سال گذشته، هیات سازمان ملل نقش حیاتی در نظارت بر اجرای تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی داشته است. اقدام امروز روسیه صلح و امنیت را تضعیف می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: این اقدام با هدف حمایت از معامله فاسد میان روسیه و کره شمالی انجام شده است. این اقدام همچنین به کره شمالی برای پیشبرد برنامه سلاح های کشتار جمعی اش کمک می کند.

میلر ادامه داد: روسیه با هدف دریافت تسلیحات بیشتر از کره شمالی برای استفاده در اوکراین این اقدام را انجام داده است. با وجود وتوی امروز توسط روسیه، تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی اجرا می شوند و آمریکا به همراه متحدان خود متعهد به اجرای این تحریم ها است.

 

دیگر خبرها

  • حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ/ وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه/ موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه/ شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل
  • برای گردشگری سواحل جنوبی چه کرده‌ایم؟
  • وزش باد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در خلیج فارس، ۹ فروردین
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • عکس دوستانه منتشر نشده بازیگران زن و مرد قبل از انقلاب در یک تئاتر!
  • لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی در خلیج فارس
  • ارتفاع ۲.۵ متری موج خلیج فارس در سواحل استان بوشهر
  • وزش باد‌های شدید سبب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان، ۸ فروردین
  • نجات مسافر از گل و لای خلیج گرگان