Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@02:17:41 GMT

آیا پرورش در نظام آموزش و پرورش مغفول مانده؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۶۷۱۶

آیا پرورش در نظام آموزش و پرورش مغفول مانده؟

در حالی که نائب رییس کمیسون فرهنگی هنری مجلس دانش‌آموزی کشور از وضعیت نگران کننده پرورش و مغفول ماندن آن گلایه می‌کند، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد از تدوین و نظارت جدی بر حوزه پرورش در مدارس خبر می‌دهد .

به گزارش ایسنا–منطقه یزد، متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها به صورت جدی در جامعه مشاهده می‌شود، توجه بیش از حد سیستم آموزشی کشور به مقوله آموزش است و گویا پرورش که باید سهمی برابری با آن داشته باشد، از قلم افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری کلاس‌های تست و فوق برنامه که قبلا بیشتر در دبیرستان‌ها برگزار می‌شد این روزها به دبستان هم نفوذ پیدا کرده است و دغدغه‌های شیرین درس خواندن در کنار رشد و پرورش به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شده که البته آنقدرها هم بد و نامطلوب نیست و بازار خوبی را برای برخی از مدارس راه انداخته است.

سطح بندی مدارس، بر اساس نوع آموزش و سطح بندی دانش اموزان که برای والدین هم با هزینه‌های سنگین تمام می‌شود از مهمترین آسیب‌هایی است که شاخص شدن آموزش در مدارس به ارمغان آورده است.

در حین حال، نباید غافل از این شد که آموزش و پرورش هم نگران این مسئله فاجعه‌بار شده تا نسبت به برقراری تعادل در زمینه آموزش و رشد و پرورش اقدام کند چرا که اگر جامعه‌ای با سیستم آموزشی خالی از پرورش همچون منجلابی انسان‌های ساخته شده بر مبنای آموزش را در منجلاب آسیب‌های اجتماعی و عدم تامین نیازهای فردی و اجتماعی یک انسان غرق می‌کند.

مغفول ماندن پرورش در نظام آموزش و پرورش

«علی فرهمند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، توجه بیش از حد به بحث آموزش را یکی از بزرگترین مشکلات دانش اموزان عنوان و اظهار می‌کند: متاسفانه یکی از مشکلات غالب دانش‌آموزان در سیستم آموزشی آموزش و پرورش توجه بیش از حد این دستگاه به موضوع آموزش نسبت به پرورش است.

وی با تشبیه آموزش و پرورش به عنوان بال‌های یک پرنده تصریح می‌کند: یک کبوتر باید با هر دو بال آموزش و پرورش حرکت کند در حالی که هم‌اکنون بال پرورش ما غیرفعال است و این سیستم با این احتساب قدرت پرواز خود را از دست داده است.

نائب رییس کمیسون فرهنگی هنری مجلس دانش‌آموزی کشور با بیان این که پارلمان دانش‌آموزی استان یزد اولین پارلمان دانش‌آموزی کشور است، می‌گوید: تشکیل یک پارلمان متشکل از نمایندگان هر شهرستان صدای دانش‌آموزان راهکاری به منظور در میان گذاشتن مشکلات دانش آموزان با مسئولان کشوری و مطالبه نیازهای جدی این قشر انجام شد.

 

نماینده مجلس دانش‌آموزی استان یزد در پایان نیز، با اشاره به عضویت «سارا فلاح» یکی از نمایندگان دانش‌آموزی استان یزد به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه دانش‌آموزان کشور خاطرنشان می‌کند: بنده نیز به عنوان نائب رییس کمیسون فرهنگی مجلس دانش‌آموزی کشور و تنها مخبر سند این دوره مجلس دانش‌آموزی کشوری تحت عنوان سند سلامت روان انتخاب شدم که مسئولیت جمع‌آوری اسناد و ارائه آن‌ها به نمایندگان مجلس و وزیران را به منظور تدوین بر عهده دارم.

ارزیابی عملکرد مدارس در حوزه پرورشی از مهر امسال

«علیرضا مصباح‌فر» معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد در رابطه با تدوین صد درصدی برنامه‌های مدارس بر اساس سند تحول بنادین به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برخلاف چند سال گذشته، امسال تمامی برنامه‌های آموزشی براساس سند تحول بنیادین تدوین و برنامه‌ریزی شده است که البته میزان اجرایی شدن آن در طرح تعادل مشخص خواهد شد.

وی با بیان این که طبق سند تحول بنیادین با دیدگاه تربیت اسلام و ایران باستان، شش حوزه تربیتی را مشخص کرده است، تصریح می‌کند: حوزه‌های اعتقادی و عبادی و دینی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، زیبایی شناختی و هنری و همچنین زیستی و بدنی حوزه‌ای تربیتی هستند که آموزش تنها بخش کوچکی از حوزه علمی و فناوری را شامل می‌شود.

این مسئول عدم کارورزی مدیران و برنامه‌ریزی برای تحقق سند تحول بنیادین را از عوامل شاخص شدن آموزش نسبت به سایر حوزه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که آموزش به صورت کمی و قابل سنجش است و با یک کارنامه تحصیلی نمود پیدا می‌کند، بیشتر به چشم می‌آید اما پرورش و حوزه‌های آن قابل سنجش با معیارهای کمی نیست و همین عوامل تاثیرگذار بوده است.

وی در رابطه با میزان عمل کردن مدارس به سند تحول بنیادین می‌گوید: هر چند که قبلا این نگرانی وجود داشت اما امسال نظام ارزیابی مدیریت عالی مدارس در این راستا اقدام می‌کند به طوری که مکانیزم سیستمی ارزیابی، تمام مسابقات فرهنگی با جزئیاتی مانند تعداد شرکت‌کننده‌ها، سطح و مراحل و صعود و رشته‌های شرکت کننده را بررسی می‌کند.

وی اضافه می‌کند: برگزاری و اجرای هر نوع برنامه‌ فرهنگی از سوی مدارس با دریافت مستنداتی مانند عکس و فیلم پذیرفته می‌شود و البته ناظران نیز به صورت زنده در صحنه برگزاری برنامه‌های مدارس حاضر و مشاهدات خود را ثبت می‎کنند.

مصباح‌فر از برگزاری 35 عنوان برنامه پرورشی و 18 برنامه در حوزه تربیت بدنی خبر می‌دهد و می‌گوید: این میزان از برنامه‌های حوزه فرهنگی در مقابل 14 برنامه آموزشی در سطح آموزش ابتدایی و 24 عنوان برنامه آموزشی در سطح برنامه‌های متوسطه قرار دارد.

بالا رفتن توقع جامعه از آموزش مدارس

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در زمینه تاثیر سوء کنکور و آزمون‌های ورودی مدارس در کاهش توجه مدارس به مسائل آموزشی خاطرانشان می‌کند: متاسفانه برداشتن کنکور و چنین آزمونهایی فراتر از عملکرد اموزش و پرورش و در محدوده قانون‌گذاری مجلس است و اموزش و پرورش در راستای لغو آن، نمی‌تواند اقدام کند.

 

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش یزد با اشاره به این که چتر کنکور فراتر از اموزش در مدارس را شامل می‌شود، تصریح می‌کند: متاسفانه سایه کنکور نه تنها بر آموزش و پرورش بلکه بر جامعه نیز اثر کرده است به طوری که بازار، انتشارات‌ها و آموزشگاه‌ها و سایر موارد وابسته به آن و حتی آموزش عالی نیز بر اساس آن فعالیت می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه امروزه توقع جامعه از اموزش در مدارس نیز بالا رفته است و چنانچه در مدرسه‌ای شاخص نباشد، از سوی جامعه وابسته به آن و والدین مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

مصباح‌فر در پایان بر ضرورت پیگیری مقوله پرورش در مدارس تاکید می‌کند و می‌گوید: با زیربنای خرد و تعقل که اساس آموزش و پرورش ایرانی و اسلامی است، می‌توان شاهد پرورش نیروهای انسانی جامعه و کاربردی برای جامعه بود که این نوع سیستم آموزشی در سند تحول بنادین در نظر گفته شده و هر ساله به رغم اختلاف بین میزان اجرایی شدن برنامه‌های این سند، به سمت آن نزدیک تر می‌شویم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش اجتماعی و سیاسی زیبایی مدرسه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد محمودزاده در همایش دو روزه آموزشی - توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود:طرح این کار به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است و به زودی نهایی خواهد شد.

وي گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد و گفت: در سازمان مدارس غیردولتی ما برنامه‌هایی در سه حوزه قانونگذاری، مدیریتی-سیاست‌گذاری و برنامه‌های مشترک با سایر معاونت‌ها را دنبال کردیم.

احمد محمودزاده افزود: در این قالب‌ها، کار مهم در حوزه قانون‌گذاری، بازنگری قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی بود. این کار را پس از ۱۸ ماه به نتیجه رساندیم، ۱۶ ماده آن تغییر پیدا کرد و ابلاغ شده است. حمایت از معلمان، حمایت از موسسان را تثبیت و موضوع نظارت را در این قانون، جدی‌تر مطرح کردیم. در کنار این موضوع، بحث استقرار را نیز پیگیری کردیم و به نتیجه رساندیم. موضوع مدارس استیجاری و احداثی سروسامان پیدا کرد تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه بررسی و بازنگری آیین‌نامه‌های مربوط به شوراهای عالی آموزش و پرورش استان‌ها برای احیای برخی از ظرفیت‌ها یکی از کارهای مهمی است که امسال دنبال خواهد شد، گفت: چندین برنامه را هم با قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در دست اجرا داریم که در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و امیدواریم به خوبی اجرا شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: مصوبه این موضوع را سال گذشته دریافت کردیم و به دنبال این هستیم تا تنوع مدارس را کاهش داده و در داخل مدرسه مجازی تجمیع کنیم. طرح این کار به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است و به زودی نهایی خواهد شد.

محمودزاده با بیان اینکه مبنای صدور مجوز در سازمان مدارس غیردولتی، قانون است، گفت:  فعالیت  مراکز آزمون ها در کشور باید در چارچوب مجوز و مقررات باشد، فعالیت  مراکز فاقد مجوز ممنوع بوده و در صورت مشاهده کردید، آن را تعطیل کنید.

معاون وزیر آموزش و پرورش از استان‌ها خواست تا هوش مصنوعی را در مدارس غیردولتی با مفموم درست، شروع کنند.

وی همچنین بر اجرای نظام دوری در مدارس غیردولتی، جذب مربی بهداشت، اجرای جدی برنامه‌های پرورشی، استمرار کیفی و جدی طرح‌هایی از قبیل آوای آسمانی، چفیه‌های بهشتی و طرح ولایت تاکید کرد و گفت: شما باید تمهیدات لازم برای ایجاد نمازخانه در مدارس فراهم کنید.

احمد محمودزاده با بيان اينكه بیشترین، بهترین و مهمترین تولید در همه نظامات، تربیت نیروی انسانی است، افزود: مهمترین سرمایه کشور که در همه اسناد بالادستی به آن اشاره شده، سرمایه نیروی انسانی است. تولید این سرمایه در داخل آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. حفظ و گسترش دستاوردها توسط این افراد صورت می‌گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: آموزش و پرورش از سال‌های گذشته جهت‌گیری‌هایی را شروع کرده که امسال باید به نتیجه برسد. همه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق و اجرای سند تحول بنیادین، برای مرجعیت معلم و مرجعیت کتاب درسی است.

دیگر خبرها

  • مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد