Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سرسرای اجتماعات استانداری خوزستان با انتقاد از حضور نیافتن برخی از مدیران در این کارگروه اظهارداشت: بهداشت و درمان آینه سلامت جامعه است و با توجه به اهمیت مساله آب در تابستان, مدیران و متولیان مربوطه باید در نشست‌ها حضور یافته و پاسخگوی عملکرد خود و انتقادات و پرسشهای وارده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حضور در کارگروه سلامت و امنیت غذایی برای برخی دستگاه‌ها و متولیان آب, محیط زیست, شهرداری, جهاد کشاورزی و دامپزشکی از هر موضوعی مهم‌تر است. غیبت متولیان مربوطه نشان می‌دهد که اهتمامی به اداره سیستم تحت نظر خود ندارند، مدیران باید حتماً با شجاعت در نشست‌ها حاضر شده و پاسخگوی سوالات و شبهات شوند.

استاندار خوزستان ادامه داد: شهرداری‌ها در حوزه لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز به منظور جلوگیری از بیماری‌های واگیردار تعهداتی دارند که باید انجام دهند حال آنکه برخی از شهرها عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند، شهرداری که به سلامت جامعه اهتمام ندارد یعنی به جامعه خود بی توجه است.

شریعتی افزود: طبق بررسی‌ها میزان لایروبی و آهک پاشی انجام شده در غرب اهواز بسیار پایین بود و به شهرداری‌های متولی تذکر می‌دهیم که در صورت قصور عزل می‌شوند چون سلامت مهمترین مؤلفه جامعه است و ما متعهد به سلامت جامعه هستیم.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به مشکلات تنفسی برای برخی شهروندان ناشی از گرده افشانی درختان کونوکارپوس در آغاز فصل بارندگی، براهمیت هرس این درختان در زمان مناسب تاکید کرد و افزود: شهرداری باید با انجام اقدامات مناسب برای هرس این درختان آمادگی لازم برای شروع بارندگی‌ها را حتی زودتر از موعد داشته باشد.

وی گفت: دستور هرس درختان کونوکارپوس ابلاغ شده و باید به طور جدی با همکاری دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز باید بر هرس درختان دانشگاه اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: با فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمان وقوع سیل هیچ گونه طغیان بیماری واگیر در استان گزارش نشد، اکنون نیز با توجه به فصل گرما مراقب انتشار یا شیوع بیماری روده‌ای باشند.

شریعتی اضافه کرد: مشکلات تأسیسات آب تعدادی از روستاها از جمله در روستای خلیفه حیدر ازتوابع شوش نماد ناکارآمدی استان و مسئولان متولی است.

معاون امور شهری استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: از ابتدای شهریور ماه تا مهرماه فصل هرس درختان کونوکارپوس است و امسال برنامه آموزشی برای کارشناسان فضای سبز شهرداری و برنامه عملیاتی برای هرس کاران به منظور اجرای اصولی در نظر گرفته شده است.

علی قارونی با اشاره به هرس ۶۱ درصد درختان کونوکارپوس در سال گذشته افزود: هر ۱۵ روز یک بار وضعیت مورد پایش قرار می‌گیرد و گزارش مستند ارائه می‌شود.

مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۹۷۸ اصله درخت در روستاها وجود دارد در خصوص اهمیت هرس درختان کونوکارپوس در روستاها گفت: در راستای اجرای مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی و تاکید استاندار به حساسیت موضوع برنامه ریزی برای هرس این درختان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی نقشه راه برای دهیاری‌ها پیش بینی شده است.

عبدالله حسینی اضافه کرد: با توجه به گستردگی بعد محیطی روستاهای خوزستان با برنامه ریزی روستا به روستا با استفاده از ظرفیت دهیاری و شوراها در راستای کنترل بیماری‌های تنفسی هرس درختان کونوکارپوس اقدام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم کنترل استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی استان ادامه داد: براین اساس لازم است ۲ نشست شورای سلامت در خصوص امنیت غذایی برگزار شود؛ امنیت غذایی اولویت شورای سلامت است; به عنوان مثال داخل گوجه فرنگی سفید اما قشر خارجی آن قرمز است که این نشاندهنده افراط در کاربرد مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی است، این روند می‌تواند به یک فاجعه در استان و حتی کشور منجر شود.

تلفات غرق شدگی خوزستان در سه ماهه اول امسال به ۳۰ نفر رسید

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز گفت: بعد از سیلاب اپیدمی بیماری‌های روده‌ای و التوردر خوزستان گزارش نشد.

محمد صادق کریمی کیا بیان کرد: با این وجود آهک پاشی و لایروبی جوی‌های روباز باید به خوبی برنامه ریزی و مدیریت شود.

وی همچنین گفت: برنامه ریزی برای ارگانیک کردن محصولات کشاورزی اهمیت دارد و استانداری از هر برنامه‌ای دراین زمینه حمایت می‌کند.

کریمی کیا در خصوص آمار غرق شدگی در استان گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۴۸ مورد غرق شدگی دراستان گزارش شد که در سال ۹۷ با ۲۶ درصد کاهش به ۱۰۱ مورد رسید اما در سه ماه اخیر امسال تلفات در خوزستان به ویژه در دزفول و شوشتر به ۳۰ نفر رسیده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ادامه داد: در دزفول بیشترین تلفات گزارش شده این نشان می‌دهد باید در حوزه اطلاع رسانی به مردم و اخذ اعتبارات عمرانی برای شهرهای شمالی استان اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

نمایندگان مجلس باید به حوزه آب و فاضلاب ورود کنند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص بسته خدمات پایه سلامت کارکنان دولت گفت: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان تشکیل شورای ارتقای سلامت و برگزاری یک جلسه آموزشی، شرکت آب و فاضلاب روستایی سازمان محیط زیست برگزاری جلسه آموزشی، شرکت مخابرات تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و برگزاری یک جلسه آموزشی و سازمان صنعت و معدن و تجارت تدوین برنامه عملیاتی (اولیه) را در برنامه‌های خود داشته‌اند.

سید مهدی حسینی زاده ادامه داد: در خصوص وضعیت آب وفاضلاب استان از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اهواز باید نگاه و رویکرد جدی داشته باشند چون این کار به تنهایی از عده استان بر نمی‌آید و نیاز به اقدام اساسی از سطح ملی دارد.

وی در خصوص مصوبه زیرساخت سامانه‌های اینترنتی در حوزه سلامت گفت: در گذشته برای طرح تحول سلامت بر اساس جمعیت اعتبار تخصیص می‌یافت اما در حال حاضر این کار بر اساس عملکرد صورت می‌گیرد و به علت مشکلات اینترنتی ثبت عملکرد در سامانه سیب (سیستم یکپارجه بهداشت) با مشکل مواجه است که به تخصیص اعتبارات و خدمات دهی به مردم لطمه می‌زند.

حسینی زاده همچنین با اشاره به آمار گزش دراستان اظهار داشت: در سال ۹۶، هشت هزار مورد گزیدگی داشتیم و ۲۴ میلیارد تومان هزینه سرباری برای حوزه سلامت به همراه آورد و با توجه به افزایش حیوانات ولگرد بدون صاحب در سه ماهه اول ۹۷، ۲ هزار و ۳۷۸ مورد گزیدگی و در مدت مشابه امسال ۲ هزار و ۸۱۸ مورد گزارش شد که اقدامات مثبتی باید ازجانب شهرداری‌ها انجام شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان نیز در خصوص مصوبه رسیدگی به وضعیت عرضه سیگار در در سوپرمارکت‌ها و ویترین گذاری مراکز فروش ادوات قلیان و رستوران‌های سنتی عرضه کننده قلیان در قالب بازدیدهای مشترک گفت: ساماندهی ویترین‌ها و استندها از مصوبات شورای سلامت بود به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۴۶ درصد از استندهای سیگار را درپوش دار و تبلیغ را کنترل کردیم اما درپوش‌ها به شکل صحیح مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.

فرهاد صفدری افزود: عملکرد ما در استان نیازمند تقویت است و عملکرد خود را در کمیته استانی دخانیات ادامه می‌دهیم.

وضعیت لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۱۵ روز اول تیرماه امسال گفت: در حوزه شهری در اهواز غرب از ۶۷ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی ۲۰ نقطه اقدام شده و در اهواز شرق از ۱۵۰ نقطه ۶۶، اندیمشک از ۲۸۰ نقطه ۵۰ و از ۹ نقطه در امیدیه یک مورد انجام شده است و از ۳۸ نقطه دشت آزادگان، ۱۱ نقطه هویزه، و ۶ نقطه دهدز هیچ موردی انجام نشده است.

صفدری افزود: در حوزه روستایی در این مدت از ۵۰ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی امیدیه، ۶۰ نقطه دشت آزادگان و ۵۰ نقطه دهدز اقدامی صورت نگرفته است.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز دراین نشست گفت: نشست‌های متعددی در خصوص رسیدگی به وضعیت سیگار و قلیان برگزار شد اما اثربخشی چندانی نداشته و باید مصوب شود که این موضوع به شورای تأمین ارجاع شود.

دکتر علی حسین حسین زاده بیان کرد: برای رسیدگی به وضعیت آب روستاهای خلیفه حیدر و زبید دبات شوش باید از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: بررسی ۴۸ مصوبه شورای سلامت استان در سال ۹۷ نشان می‌دهد که ۷۰ درصد محقق شده است و تنها مشکل آب زبید دبات و خلیفه حیدر و و کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز بدون هیچ پیشرفتی باقی مانده است.

۳۰۰۴/‏۶۰۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری بهداشت و درمان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال؛ آیا مشابه جنگل‌های شمال در خوزستان ساخته می‌شود؟

درختان از دیر باز مورد توجه انسان‌ها بودند؛ چه آن زمان که بر اساس روایات، آدم و هوا برای میوه یک درخت از بهشت خداوند رانده شدند و چه حالا که آدمی از میوه و برگ و چوب آن‌ها بیشترین استفاده را می‌برد.

اما این استفاده وسیع از درختان شاید به مذاق طبیعت چندان خوش نیاید و از این رو خشم آتشین خود را به رخ انسان‌ها می‌کشد و با گرم‌تر کردن زمین انتقام استفاده‌های بی حد و حساب از درختان را می‌کشد.

زمانی سراسر جهان هستی آب بود و جنگل‌های فراوان، اما رفته رفته با گسترش نسل بشریت و توسعه روز افزون صنعت در غرب، درختان هر روز در معرض خطر قرار گرفتند  تا امروز که حالا تنها راه نجات انسان از گرما و تغییرات اقلیمی توسعه جنگل‌ها و نهال کاری بیان می‌شود.

کاشت درخت برای ایرانیان از اهمیت ویژه و فراوانی نیز برخوردار بوده است؛ حفر قنات‌ها و تامین آب برای درختان نشان از مهم بودن نهال و درخت برای مردمان باستان ایران بود.

احسان پاک سرشت کارشناس محیط زیست می‌گوید که گذشتگان ما در اواخر سال و نیمه‌های اسفند ماه درختکاری وسیعی انجام می‌دادند و معتقد بودند چنین روندی می‌تواند فضای خوبی برای بالندگی و رشد یک درخت رقم بزند، زیرا از سرمای هوا کاسته می‌شود و در این آب و هوا نهال می‌تواند به خوبی نمو یابد.

او با اشاره به سفرنامه‌ها که بازخورد فرهنگ ما بین غربی‌ها است، افزود: ژان شاردّن جهانگرد فرانسوی در کتاب معروف خود بیان می‌کند که در تمامی ورودی شهر‌ها در مسیر راه او بوده، درختانی کاشته شده که هم به جهت سایه تاثیرگذار بود و مسافران زیر سایه آن‌ها استراحت می‌کردند و هم برگ درختان جلوی ورود گرد و غباری که بر اثر حرکت کاروانیان به سمت شهر ایجاد می‌شد، را می‌گرفتند.

آقای پاک سرشت ادامه داد: جهانگرد دیگر غربی نیز در سفرنامه خود ذکر کرده زمانی که به شهر «شماخی» در شمال ارس که روزگاری جزئی از قلمرو ایران بود وارد شد، یا در مورد اردبیل صحبت می‌کند، می‌گوید تمام خانه‌های ایرانی، خانه باغ هستند و هر خانه‌ای درختان متعدد دارد که نشانگر فرهنگ کاشت درخت میان مردمان بود.

کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی ۴ سال

در شمال استان خوزستان نیز که پیوسته به زاگرس است و در جنوب که جلگه‌ای حاصلخیز آن را تشکیل می‌دهد محل‌های مناسبی برای رشد درختان هستند و کشاورزی و درختکاری در آن رونق فراوان داشت، اما طی سالیان گذشته رشد صنایع و شاید عمل نکردن همین صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست این استان را با چالش‌های گرد و خاک و وجود زمین‌های لم یزرع مواجه کرد، اما حالا تمامی دستگاه‌های قصد دارند گذشته را جبران کنند.

 رهبر انقلاب در روز درختکاری پارسال به کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال اشاره فرمودند که اگر «هر ایرانی در سال ۳ نهال بکارد پس از گذشت ۴ سال دستکم یک میلیارد درخت در سراسر کشور کاشته خواهد شد.»

ایشان همچنین حفظ محیط زیست را از «برجستگی‌های قانون اساسی» دانستند که «هیچ کس نباید آن را نقض کند.»

از همین رو تمامی مقامات لشکری و کشوری خود را موظف دانستند تا به فرموده رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانند و از این رو طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای محقق شدن کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال اجرا شدند و همچنان نیز در کشور از جمله استان خوزستان در حال اجرا هستند.

۳۲ درصد طرح کاشت یک میلیاردی درخت در خوزستان اجرا می‌شود

خوزستان نقش وسیع تری در این راهبرد و طرح عظیم دارد، زیرا به گفته سید جمال موسویان مدیرکل منابع طبیعی خوزستان قرار است که ۳۲ درصد طرح کاشت یک میلیاردی درخت کشور در استان اجرایی شود.

به گفته آقای موسویان در ابتدا قرار بود که کمتر از این میزان در خوزستان کاشته شود، اما با دستور استاندار خوزستان کاشت درخت در استان به چند برابر افزایش یافت که ضمن تعدیل هوا، در زراعت چوب نیز نقش وسیعی ایفا می‌کند.

او اعتقاد دارد که با توجه به وجود صنایع مختلف و آلوده در استان خوزستان در صورت کاشت ۳۲۰ میلیون نهال در استان طی ۴ سال، آب و هوا نیز پاک خواهد شد و اثر صنایع آلاینده کاهش می‌یابد.

آقای موسویان می‌گوید که این حجم از کاشت نهال می‌تواند باعث توسعه صنایع استفاده کننده از چوب بشود و صنایع تکمیلی نیز در کنار آنها گسترش خواهد یافت.

دانش آموزان نقش مهمی در کاشت نهال دارند

به نظر می‌رسد که منابع طبیعی در کاشت نهال برای استان بسیار جدی است، زیرا مدتی پیش سید جمال موسویان در آیین نواختن زنگ سبز و کاشت نهال مدعی شد که خوزستان به زودی به قطب تولید چوب در منطقه و حتی کشور‌های همسایه تبدیل می‌گردد و از این طریق می‌تواند درآمد خوبی نیز کسب کند.

او از دانش آموزان خواست رشته‌های  مرتبط با منابع طبیعی و چوب را با توجه به این آینده روشن به عنوان تحصیلات تکمیلی در نظر بگیرند؛ ضمن آنکه از انعقاد قرارداد و خرید چوب از دانش آموزانی خبر داد که در خانه به کاشت نهال اقدام می‌کنند.

در همین مراسم مسعود حمیدی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: در جهت فرهنگ سازی برای دانش آموزان که آینده سازان هستند کاشت نهال از سوی این قشر صورت می‌پذیرد ضمن آنکه تفاهمی با منابع طبیعی بسته شده تا در مدارس به کشت نهال اقدام شود.

کاشت ۵ میلیون نهال از سوی سپاه در خوزستان

در کنار نهاد‌های دولتی که برای کاشت میلیون‌ها درخت در خوزستان تلاش می‌کنند، سازمان‌هایی از جمله سپاه خوزستان نیز در این حوزه بسیج شده اند و بسیج سازندگی قدم‌هایی را در این زمینه برداشته است.

سرتیپ حسن شاهوار پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: تلاش ما بر این است که با توجه به اجرای کنگره ملی شهدای خوزستان ۵ میلیون اصله نهال در سراسر استان خوزستان کاشته شود و این حرکت به صورت جدی نیز آغار شده است.

او افزود: ۱۵۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در هویزه در زمینی به مساحت یکهزار هکتار، ۵۰۰ نهال در رامشیر، ۲ هزار نهال در آغاجاری، یکهزار نهال در اندیکا، ۵ هزار و ۲۰۰ اصله در مسجد سلیمان، ۱۶۰ هزار نهال در لالی و ۲۰۰ هزار اصله در شوش کاشته خواهند شد و در سایر شهرستان‌ها نیز برنامه‌هایی برای کاشت درختان وجود دارد.

سرهنگ سید اسلام موسوی مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان در این خصوص توضیح داد که ۵ میلیون نهال در ۶۰ نقطه سراسر خوزستان در مساحت بیش از ۴۳ هزار هکتار کاشته می‌شوند.

تامین آب ۳۲۰ میلیون نهال در خوزستان چگونه است؟

موضوعی که شاید ذهن‌ها را درگیر می‌کند، نگهداری و تامین آب ۳۲۰  میلیون نهال در خوزستان است. شاید بتوان به راحتی با یک دستور از طرف عالی‌ترین مقام دولتی در خوزستان میزان کاشت درختان در استان را به چندین برابر افزایش داد، اما این اعداد نیاز به اقدامات عملی وسیع از جمله تامین نیروی انسانی در کنار سایر عوامل ذکر شده دارد.

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان تاکید دارد توسعه جنگل‌ها و درختکاری در خوزستان باید متناسب با پیشرفت‌های روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی باشد.

او همچنین از اختصاص بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی به صنایع فعال نفتی خبر داد تا در آنها اقدام به کاشت نهال کنند و هر شرکت باید معادل ۱۰ درصد از اراضی تحت فعالیتش درخت بکارد.

شرکت‌های نفتی که طی سالیان گذشته به واسطه فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی سود‌های هنگفتی به دست آورده بودند حالا با فشار‌های نمایندگان مردم در مجلس و دولت تمایل بیشتری برای شرکت در مسئولیت‌های اجتماعی دارند.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که سود و درآمد خوبی در خوزستان دارد، کشت و صنعت نیشکر است که ۷ زیر مجموعه نیشکری دارد و عبد ناصری مدیر عامل آن گفته که دستکم ۴ میلیون نهال از سوی این شرکت در مجموعه کاشته خواهد شد که در جهت اجرای طرح کاشت ۳۲۰ میلیون در استان است و آب آن نیز از ذهاب‌های کشاورزی و نیشکری فراهم می‌گردد.

اما پرسشی مطرح می‌شود که منبع تامین آب ده‌ها میلیون نهال دیگر از چه طریقی فراهم می‌شود که در این خصوص روابط عمومی سازمان منابع طبیعی استان خوزستان گفته تامین آب بخشی از نهال‌ها را شرکت آب و برق خوزستان بر عهده گرفته و باقی نیز از طریق آب‌های نامتعارف و ذهاب‌های کشاورزی تامین می‌شود و بخشی نیز در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌ها کاشته می‌شوند که نیازی به آبیاری ندارند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • فیلم/ توضیحات استاندار خوزستان در خصوص عملیات دفع آب‌های سطحی
  • صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان
  • هشدار زرد بارندگی در خوزستان صادر شد
  • زیرساخت‌های فرهنگی در احداث پارک‌ها مدنظر قرار گیرد
  • دشمت شیمبار جلوه گاهی از بهشت در بهار خوزستان
  • کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال؛ آیا مشابه جنگل‌های شمال در خوزستان ساخته می‌شود؟
  • ایجاد مشاغل خانگی و طرح‌های تولیدی روستایی در اولویت دهیاران قرار گیرد
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است
  • سردار تنگسیری: تامین آب پایدار قشم در اولویت قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی دریایی سپاه است
  • تنگسیری: تامین آب پایدار قشم در اولویت قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی دریایی سپاه است