Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:10:01 GMT

ظریف: نفت خود را می فروشیم اما شرافتمان را هرگز

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۷۲۳۶

ظریف: نفت خود را می فروشیم اما شرافتمان را هرگز

«محمد جواد ظریف» که برای شرکت در نشست عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، روز دوشنبه در گفت وگو با بخش "هارد تاک" شبکه خبری بی بی سی به توافق هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: این یک توافق مورد تائید جامعه بین المللی شامل ایالات متحده آمریکا بود. اهمیت ندارد که مذاکره کننده آن دولت پیشین آمریکا بوده است، چرا که این توافق با آمریکا مذاکره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه ایران در یادآوری قوانین بین المللی به دولتمردان تندروی کاخ سفید، ادامه داد: همانگونه که می دانید در قانون بین الملل، دولت ها شناسایی نمی شوند، بلکه کشورها را شناسایی می کنند که این دولت ها آن را نمایندگی می کنند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند.

وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ...

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از ۳۰ تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.

وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.

وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.

کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.

دیگر خبرها

  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • در عملیات وعده صادق رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات