Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@01:34:27 GMT

۳۰ درصد یزدی‌ها مستاجرند

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۷۲۵۷

۳۰ درصد یزدی‌ها مستاجرند

این در حالی است که بخش مسکن، موتور محرکه اقتصاد کشور است و تاثیرپذیری کمتری در تحریم‌ها دارد و قطعا با بالا بردن توان اقتصادی و قدرت خرید مردم می‌توان بخش مسکن را پویا و به اقتصاد و اشتغال استان کمک کرد. جلسات مختلفی در این ارتباط برگزار شده و بخش خصوصی و بخش دولتی کنار هم نشسته‌اند تا تصمیمات خوبی برای بازار مسکن استان بگیرند اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک طرف تغییرات مکرر در وزارتخانه‌ها و به دنبال آن تغییر دیدگاه‌ها در حوزه مسکن، همه دست به دست هم داده‌اند تا بخش خصوصی به این نتیجه برسد که موضوع مسکن در اولویت کاری دولت فعلی قرار ندارد. بسیاری عقیده دارند که طرح مسکن مهر، بازار مسکن را به رکود کشاند، در مقابل، برخی نیز عقیده دارند همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد اما قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته است که با هر شرایطی برای خانه‌دار شدن اقدام نمی‌کنند.

آمار بالای اجاره نشین‌ها

شورای مسکن استان این بار هم برای بررسی مشکلات این بخش و هم‌فکری برای رسیدن به نقطه‌نظرات مشترک برای تامین نیاز مسکن استان تشکیل شد. مستاجر بودن ۳۰ درصد یزدی‌ها آماری بود که در این جلسه حتی استاندار یزد را متعجب کرد. «محمدعلی طالبی» در این جلسه اظهار کرد این‌که ۳۰ درصد یزدی‌ها مستاجر هستند برایم قابل تصور نبود و فکر می‌کردم که وضعیت یزد نسبت به متوسط کشوری بهتر باشد. اما این واقعیتی است که آمارهای دولتی به آن اشاره می‌کند و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز عقیده دارد که بخش قابل توجهی از اجاره نشینان در بد مسکن‌ها یا خانه‌هایی که کیفیت مناسبی برای زندگی ندارند، ساکن هستند. البته این موضوع در شورای مسکن مورد تاکید استاندار یزد قرار گرفت که در کنار توجه به نیاز مسکن باید کیفیت آن را نیز مورد توجه قرار داد، چیزی که در این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده است. وی همچنین تاکید کرد با توجه به گستردگی شهر یزد نیاز جدید مسکن باید در بافت‌های موجود از جمله بافت تاریخی تامین شود و در این زمینه ظرفیت‌هایی قانونی وجود دارد که باید از آن بهره بگیریم.

نبود توازن در توزیع ساخت‌وساز در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تأیید اجاره‌نشین بودن ۳۰ درصد یزدی‌ها درخصوص مشکلات مسکن استان یزد می‌گوید: بررسی اولیه و تحلیل بازار مسکن در استان نشان می‌دهد که اگر چه تعداد خانه‌های موجود در استان از تعداد خانوارهای ساکن در استان بیشتر است، ولی باز بیش از ۳۰ درصد ساکنان استان مستاجر هستند.

«محسن صادقیان» می‌افزاید: این آمار موید این است که حدود ۱۰۰ هزار خانوار استان نیازمند مسکن و کاشانه هستند و یکی از دلایل بالا رفتن قیمت زمین و اجاره مسکن نیز وجود این تقاضا در بازار مسکن استان است. وی ادامه می‌دهد: بررسی ساخت و سازهای شهرهای استان یزد نیز نشان می‌دهد که آپارتمان‌سازی، انبوه‌سازی و همچنین ساخت مسکن از سوی بخش خصوصی و مردم به صورت مجاز و غیرمجاز در حال انجام است، ولی آنچه در نگاه اول مشهود است این‌که تعادل و عدالتی در توزیع ساخت‌وساز در شهرهای مختلف استان از جمله شهر یزد وجود ندارد. این مسئول می‌گوید: به نظر می‌رسد که ساخت‌وساز مسکن در مناطق مناسب و خوب شهر، برای اقشار با درآمد مناسب و بالا در حال انجام است و بازار نسبتا مناسبی دارد، ولی مسکن مناسب برای مردم با درآمد متوسط و پایین تامین نشده است. وی می‌افزاید: از سوی دیگر با شرایط   اقتصادی امکان ساخت یا خرید برای این قشر از جامعه وجود ندارد و این تقاضا به سمت اجاره مسکن کشیده شده است. وجود این تقاضا افزایش اجاره‌بهای خانه را به همراه خواهد داشت.

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  اظهار می‌کند: یکی از دلایل عدم تصمیم‌گیری در زمینه تولید مسکن برای اقشار کم‌درآمد را می‌توان نبود بانک اطلاعاتی جامع از متقاضیان واجدالشرایط دانست. مشخص بودن شرایط متقاضیان کمک شایانی به برنامه‌ریزی و نحوه اجرای طرح خواهد کرد. وی اضافه می‌کند: در برنامه‌ریزی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد مهم‌ترین موضوع تامین زمین است؛ با تامین زمین می‌توان هزینه‌های تمام‌شده مسکن را برای اقشار کم‌درآمد کاهش داد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد می‌گوید: آنچه که مسلم است در ابتدا نیازمند تکمیل بانک‌های اطلاعاتی از متقاضیان کم‌درآمد از یک طرف و تکمیل بانک اطلاعات زمین‌های دولتی از طرف دیگر هستیم. در کنار آن باید به نحوه اجرای این طرح از طریق مشارکت دولتی و بخش خصوصی توجهداشته باشیم.

تامین نیاز مسکن جدید در بافت سنتی و قدیمی‌شهر

صادقیان با بیان این‌که ظرفیت بسیار خوبی در بافت سنتی و قدیمی ‌وجود دارد، بیان می‌کند: عمده محله‌های این بافت توخالی و دارای زمین‌های زیاد و خانه‌های قدیمی‌ و مخروبه است. به جای این‌که نیاز مسکن در حاشیه شهر تامین و باعث گسترش سطح شهر شود، این نیاز در بافت داخلی و قدیمی‌ به طور کامل قابل تامین است و به این ترتیب فضاهای خالی این بافت پر و تکمیل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: باید توجه داشته باشیم که بازآفرینی شهری که مورد تاکید دولت است، پتانسیل خوبی برای تامین مسکن در بافت‌های قدیمی ‌فرسوده و ناکارآمد است. پایین بودن قیمت زمین در این محله‌ها، تسهیلات بانکی دولت برای بازآفرینی شهری و تخفیف عوارض از سوی شهرداری از جمله مزایای اجرای طرح تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و قدیمی ‌است. وی اظهار می‌کند: در جلسه شورای مسکن استان بر این مهم تاکید و مقرر شد در یک بازه زمانی و با محوریت اداره کل راه و شهرسازی زمین‌های دولتی متعلق به دستگاه‌های اجرایی استان در شهر شناسایی و با برنامه‌ریزی مناسب، تامین مسکن مورد نیاز را عملیاتی کنیم.

انبوه سازی؛ ‌راهکار کاهش قیمت مسکن

نایب‌رئیس اتحادیه املاک یزد راهکار موثر برای کاهش تورم بازار مسکن را تولید مسکن در قالب طرح‌های انبوه‌سازی مانند مسکن مهر می‌داند و می‌گوید: افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی باعث افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در بازار و کاهش قدرت خرید مردم شده است. «حسن ذوالفقاری» درباره خالی بودن ۳۰ درصد خانه‌های یزد می‌گوید: این آمار به صورت موقتی مربوط به مهاجرت‌های روستاییان به شهر و برعکس است و در حالت عادی مسکن خالی نداریم. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تقاضا برای مسکن وجود دارد اما با توجه به گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، خرید و فروش به حداقل رسیده و بیشتر نیاز مسکن با خانه‌های اجاره‌ای تامین می‌شود.

پیشنهادهای بخش خصوصی برای رونق ساخت‌وساز

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان یزد با تاکید بر این‌که تقاضا برای مسکن در استان در حال افزایش است، می‌گوید: سالانه ۸ هزار ازدواج در استان ثبت می‌شود که نیاز به مسکن جدید دارند و تامین نشدن این نیاز، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری به دنبال خواهد داشت. «سعید ساعی شاهی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: یک سوم از نیاز مسکن استان به صورت خانه‌های اجاره‌ای تامین شده است، این در حالی است که با توجه به ضوابط طرح تفصیلی گذشته که زیرزمین‌ها در حکم انباری مجوز ساخت می‌گرفتند، خانه‌های موجود نیز بدمسکن هستند و کیفیت لازم برای زندگی را ندارند. وی با اشاره به رکود ۷ ساله‌ای که بر بازار مسکن استان حاکم است، ادامه می‌دهد: تا زمانی که دولت در نقش کارفرما وارد عمل شود و به بخش خصوصی اعتماد نکند، مشکل مسکن حل نخواهد شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان یزد اظهار می‌کند: پیشنهاد بخش خصوصی مسکن استان به مسئولان این است که از یک سو هزینه زمین را پایین آورده و به صفر نزدیک کنند، از سوی دیگر هزینه‌های دستگاه‌ها از جمله شهرداری، نظام مهندسی، آب، برق، گاز را کاهش دهند تا به این ترتیب قدرت خرید مردم افزایش یابد و بازار ساخت‌وساز رونق بگیرد.

وی با تأیید این گفته مسئولان که در حال حاضر ساخت‌وساز در استان صورت می‌گیرد، می‌گوید: ساخت‌وساز کم و بیش در استان اتفاق می‌افتد اما باید دید نیاز چه سطحی را پوشش می‌دهد؛ قطعا مخاطب این ساخت‌وسازها خانوارهای دارای قدرت پایین خرید نیستند. ساعی شاهی می‌افزاید: باید قبول کرد که مسکن برای دولت در اولویت نبوده است. طرح‌های مختلف مسکن امید، اجتماعی و غیره هیچکدام به اجرا درنیامده و زیرساخت‌ لازم برای اجرای آنها نیز فراهم نشده است، از این رو نباید انتظار داشت که در این بازار سرمایه‌گذار ریسک کند و وارد عمل شود.

کد خبر 447983

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مسکن مهر استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،خسرو شهبازی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان ، اظهار کرد: آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان، با توجه به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در آذربایجان غربی نیز برگزار می‌شود و از فعالان زنجیره تامین نان و زحمتکشان این صنعت استراتژیک از جمله کارخانجات آرد و نان و نانوایی‌های نمونه و گندمکاران پیشرو تقدیر خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: ۱۸ کارخانه آرد و نان در استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند که آمادگی تولید آرد کامل نانوایی با کیفیت را دارند. 
شهبازی افزود: سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شد که حدود ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعین خریداری و در سیلو‌ها ذخیره سازی شد و استان به رتبه پنجم کشوری در تولید گندم ارتقا یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: امسال ۶۹ هزار و ۱۰۵ تن کود مورد نیاز مزارع گندم استان تامین و این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ و همچنین کود‌های ریز مغذی شامل سولفات آهن، سولفات روی و کود‌های زیستی جهت افزایش کیفیت نانوایی گندم تولیدی استان تامین شده است.
وی تاکید کرد: علی رغم بارش‌ها و پراکنش نامناسب در پاییز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تامین کود لازم پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود یک میلیون تومان گندم از مزارع زیر کشت این محصول در استان تولید شود. 
وی تصریح کرد: ارقام گندم تولیدی در جهت افزایش راندمان تولید در مزارع استان که به زارعین گندمکار توصیه شده است، در گندم آبی شامل پیشگام، حیدری، میهن، زرینه و ارقام دیم شامل آذر ۲، باران، واران، هما، صدرا، جام و هشترود است.

دیگر خبرها

  • ۱۴ سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است
  • تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر
  • همراهی بانک ها در تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت مس
  • مقاوم سازی حدود ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی البرز
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاکت نیاز دارد
  • طرح هادی ۵۶ درصد از روستاهای استان گلستان بازنگری شده است
  • ۵ مطالبه مهم استاندار آذربایجان شرقی از معاون وزیر بهداشت
  • صدورسندتفکیکی برای دوهزارقطعه از اراضی طرح مسکن ملی درسیستان وبلوچستان