Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فریده آقایی در خصوص تجویز داروهای لاغری در باشگاه‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک، اظهار داشت: تجویز دارو وظیفه پزشک است و تجویز، فروش و یا توصیه هرگونه داروی مکمل یا چربی‌سوز به هر شکلی توسط مربیان و باشگاه‌های ورزشی ممنوع است.

نائب رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه ادامه داد: بخش زیادی از دارو‌های چربی‌سوز مرسوم در بازار و حتی با تبلیغ الفاظی چون «گیاهی» بر پایه مواد مخدر ساخته شده و نه تنها اثرات بسیار سوء را در پی دارد، بلکه سبب بروز اعتیاد در مصرف کننده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توصیه به کسانی که قصد چاق و یا لاغر شدن به وسیله ورزش را دارند، افزود: بر پایه یک رژیم غذایی مناسب و با کمک یک برنامه ورزشی کامل و مستمر می‌توان به وزن دلخواه خود رسید، اما این برنامه ورزشی و رژیم غذایی باید به وسیله یک مربی توانا به ورزشکار ارائه شود، چرا که برنامه‌های نادرست ممکن است در کوتاه مدت و یا بلندمدت نتیجه عکس داشته باشد.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر ناظران اداره غذا و دارو و اداره ورزش و جوانان، یادآور شد: مساله ترویج دارو در باشگاه‌های ورزشی یک مساله بسیار خطرناک است و ناظران مربوطه در اداره‌ها غذا و دارو و همچنین ورزش و جوانان به صورت مستمر برای جلوگیری از بروز این امر سرکشی و بازدید‌های خود را انجام می دهند.

آقایی ادامه داد: از بانوان می‌خواهیم که به هیچ وجه و تحت توصیه و رهنمود هیچ کسی به سمت داروهای لاغری نرفته و اگر می‌خواهند به وزن ایده‌آل خود در شرایط سلامت جسمی دست پیدا کنند، تنها با استفاده از رهنمودهای مربیان دارای مجوز از کمیته آمادگی جسمانی تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند.

نایب رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه در خصوص تعداد ورزشکاران و مربیان رشته‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: حدود یک‌هزار و 900 مربی آمادگی جسمانی و حدود 600 مربی ایروبیک در استان کرمانشاه فعال هستند که بیش از 90 درصد از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند.

آقایی ادامه داد: هم‌اکنون بیش 450 باشگاه آمادگی جسمانی و ایروبیک در تعداد تایم‌های مختلف در حال فعالیت هستند که  بخش بسیار زیادی از آن را بانوان تشکیل می‌دهد.

وی پیرامون آموزش رشته‌های ورزشی غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی، خاطرنشان کرد: مربی، مسؤول و مالک باشگاه و همچنین ورزشکار باید در نظر بگیرد که در صورت بروز هرگونه مشکل و یا حادثه جسمی، نه تنها هیچ کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند، بلکه به بدترین شکل ممکن با آن‌ها برخورد خواهد شد به همین دلیل از مسؤولانباشگاه‌ها می‌خواهیم مراقب این مسائل باشند.

نایب رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان کرمانشاه در پایان، خاطرنشان کرد: هیأت ورزش‌های همگانی مستقر در ضلع شمالی ورزشگاه آزادی شهر کرمانشاه همه روز پاسخگویی سئوالات ورزشکاران خواهد بود و کسانی قصد شروع فعالیت در رشته‌های ورزشی را دارند با مراجعه به این هیأت می‌توانند پاسخ سئوالات خود را کسب کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دارو پزشک مواد مخدر اعتیاد وزن رژیم غذایی ورزش و جوانان سلامت ورزشگاه آزادی اعتیاد رژیم غذایی مواد مخدر ورزشگاه آزادی مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرده است!

این روز‌ها خیلی از پزشکان را می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در کار بلاگری هستند و با تولید محتوا، معرفی و ارائه محصولات، انجام تبلیغات و... در حوزه‌های مختلف درآمد بالایی کسب می‌کنند و خیلی از آن‌ها فالوئر‌های زیادی هم دارند.

 

به گزارش همشهری‌آنلاین، تا اینجا مشکلی وجود ندارد و همه چیز سر جای خود است، اما موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که می‌بینیم خیلی از این پزشکان در پست‌ها و استوری‌های خود، هر هفته انواع دارو و مکمل و ویتامین معرفی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن شرایط هر فرد، برای همه دنبال‌کننده‌ها یک نسخه واحد می‌پیچند. درحالی‌که به گفته متخصصان، مصرف برخی دارو‌ها و مکمل‌ها برای خیلی از افراد ضرورتی ندارد و تا آزمایش خون نداده باشیم، نمی‌توانیم هیچ ویتامینی را وارد بدن خود کنیم.

خیلی از پزشکان نیز برای افزایش آمار فالوئرها، با رسیدگی بیش از حد به ظاهر و پوشش خود، نقش ایفلوئنسر‌ها و حتی سلبریتی‌ها را ایفا می‌کنند و سخت می‌توان باور کرد که در حوزه طبابت تحصیل کرده‌اند. بعضی از این پزشکان، لابلای آموزش‌ها و ویدئو‌های مرتبط با تندرستی، دوربین دست می‌گیرند و از لایف‌استایل خود - سفرها، آشپزی، کار‌های روتین و روزمره و ... -، نیز ویدئو تهیه می‌کنند و با پست و استوری کردن آن‌ها دنبال‌کننده‌های بیشتری را جذب می‌کنند و به دنبال خود می‌کشانند.

همه پزشک - بلاگر شده‌اند!

اما آیا پزشکان می‌توانند به هر شکلی که می‌خواهند، کار خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند و هر دارویی را به کاربران تجویز کنند؟ آیا دارو‌ها و مکمل‌هایی که پزشکان بلاگر بدون در نظر گرفتن شرایط افراد تجویز می‌کنند، عوارض و آسیبی به همراه ندارد؟ آیا بلاگری پزشکان، آن‌ها را از حوزه طبابت و شأن پزشکی دور نمی‌کند؟

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به همه این سوالات پاسخ داده است. او به این موضوع اشاره می‌کند که طبق قانون سازمان نظام‌پزشکی کشور، تبلیغ دارو در فضای مجازی باید بر اساس قانون باشد. وگرنه تعقیب و پیگرد قانونی دارد. به خصوص اگر فرد پزشک نباشد. الان بسیاری از بلاگر‌های حوزه سلامت را می‌بینیم که اصلا پزشک نیستند و تبلیغات‌شان کاملا غیرقانونی است و سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت باید پیگیر این موضوع باشند و سرسری از کنار آن نگذرند.

خسرونیا می‌گوید: تجویز و تبلیغ دارو در فضای مجازی بدون گرفتن شرح حال بیمار و بدون در نظر گرفتن شرایط او می‌تواند عوارض و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. متاسفانه الان هر پیجی را باز می‌کنید، همه مشغول تبلیغ یک دارو یا مکمل هستند و فقط هم برای فروش و سودآوری است. در حالی که یک مکمل که خیلی‌ها فکر می‌کنند خطری ندارد، می‌تواند خطرات و عوارض متعددی برای فرد مصرف‌کننده داشته باشد.

نسخه لاغری می‌پیچند!

متاسفانه عده‌ای از پزشکان بلاگر تنها به حوزه و رشته کاری خود رضایت نمی‌دهند و با توجه به موج ایجادشده در جامعه، پا را در کفش پزشکان سایر رشته‌ها نیز می‌کنند و توصیه‌هایی به کاربران ارائه می‌دهند که در حوزه دانش و تخصص‌شان نیست. مثلا پزشک عمومی در زمینه پوست و زیبایی محتوا تهیه می‌کند و به اشترک می‌گذارد، یا مدام در زمینه بهداشت روان ویدئو می‌سازد، یا درباره رژیم‌های غذایی لاغری مختلف اظهارنظر می‌کند، بدون آن که دانش این کار را داشته باشد.

خسرونیا در این رابطه می‌گوید: هیچ پزشکی نباید در حوزه پزشک دیگر ورود کند. الان خیلی‌ها را می‌بینیم که پزشک عمومی هستند، اما در پیج خود درباره رژیم لاغری و چاقی محتوا تولید می‌کنند. درحالی‌که در زمینه تغذیه و رژیم لاغری فقط متخصص تغذیه می‌تواند اظهارنظر کند و رژیمی را تجویز کند. چون شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و بنابراین رژیم غذایی هر فرد باید طبق شرح حال، جنسیت، سن و توجه به بیماری‌هایی که دارد، تعیین شود. بعضی از افراد چاق هستند، اما چربی خون پایینی دارد. اگر مدام برای چنین فردی قرص چربی تجویز کنیم، اذیت می‌شود و آسیب می‌بیند. یا فرد لاغری که دوست دارد چاق شود، نمی‌توان فقط مواد قندی برای او تجویز کرد. پس حتی پزشک عمومی هم نمی‌تواند در کار همکاران رشته‌های دیگر دخالت کند.

مشکلات مالی پزشکان را بلاگر کرد

بسیاری از پزشکان به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی به حوزه بلاگری رو آورده‌اند. این حرفی است که رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: الان خیلی از پزشکان سعی دارند از طریق فضای مجازی هم کسب درآمد کنند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند. به همین دلیل سراغ تبلیغ رژیم‌های غذایی – حتی به غلط -، پوست و زیبایی، بوتاکس و کار‌های دیگر رو آورده‌اند. حتی خیلی از پزشکان حرفه خود را تغییر داده‌اند و وارد کار فروش دلار و بساز و بفروش ساختمان و مشاور املاک و از این قبیل کار‌ها شده‌اند. این موضوع هم برای دولت ناپسند است و هم برای خود پزشکان. درست است که سود مالی دارد، اما خب از جرگه طبابت دور می‌شوند و این اصلا در شأن یک پزشک که این همه سال درس خوانده، نیست.

دیگر خبرها

  • استان مرکزی میزبان آزمون کشوری درجه ایثار خواهد بود
  • تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان
  • با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید
  • آموزش‌های ورزشی و پیامدهای قانونی ناشی از تعلل
  • مجازات متخلفان کنکور چیست؟
  • بی‌پولی، خیلی از پزشکان را بلاگر کرده است!
  • ورزش کرمانشاه میزبان حداقل ۴ رویداد بین المللی در سال‌جاری
  • ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش‌آموزی فعال است
  • آمادگی وزارت ورزش و جوانان برای واگذاری مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال
  • آمادگی وزارت ورزش برای واگذاری مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال