Web Analytics Made Easy - Statcounter

"سید مصطفی تاجزاده" عصر دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: در هیچ دوره‌ای به اندازه امسال میان اصلاح طلبان درباره انتخابات اختلاف نظر وجود نداشته است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد یکی اینکه کسی چیزی نگوید و دیگر آنکه پا به پای جامعه پیش برویم به شکلی که هرکس نظرات خود را مطرح و از آن دفاع کند و دیگران هم آنرا نقد کنند تا کم کم به اجماع رسیده و درمورد نامزدها هم به سازوکاری برسیم که مردم در انتخاب نامزد نهایی نظر بدهند تا اصلاحات با جامعه پیوند بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برخی می‌گویند در نظام‌های سیاسی جهان، تقسیم قوا به شکلی است که نهادها به طور طبیعی باهم چالش دارند. وقتی که از دولت موازی سخن می گویبم منظورمان این اختلافات نیست. در وضعیت ویژه ای قرار داریم که حتی در جنگ چنین شرایطی تجربه نکرده ایم چه برسد به الان که در صلح هستیم. اگر بخواهیم به سمت ایران توسعه یافته پیش برویم باید برای این موضوع فکری کنیم.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: در حال حاضر نهادهای داوری همه حزبی شده اند که موجب ناکارکردی و بی اعتباری این نهادها شده است. بی طرف نبودن نهادها نوعی بدعت و از دلایل اصلی اتفاقات ۸۸ بود.
تاجزاده در ادامه سخنانش به ۴ استراتژی پیش روی اصلاح طلبان چون عبور از انتخابات، واگذاری انتخابات، حضور بی قید و شرط و مشارکت مشروط اشاره کرد و گفت: در مورد استراتژی عبور از انتخابات و گذر از صندوق رأی در خاورمیانه‌ای که دو سوم التهابات جهان در آن جریان دارد دو دسته رژیم داریم؛ برخی بریده از جامعه هستند و پایگاه طبقاتی ندارند و شکاف عمودی میان دولت و مردم وجود دارد و مورد دیگر هم شکاف و تضاد افقی میان مردم با مردم با سلایق و گرایش‌های متفاوت است.

وی افزود: در هر جامعه که شکاف افقی باشد به ویژه در خاورمیانه، دعوت به تظاهرات به معنای کشاندن کشور به نزاع خیابانی است. در این وضعیت یا حکومت به دلیل پشتوانه مردمی در کوتاه مدت معترضان را ساکت می‌کند یا توان این کار را ندارد و جامعه به درگیری کشانده می‌شود.

تاج زاده عنوان داشت: استراتژی عبور از انتخابات در جامعه متکثر با گرایش‌های مختلف به شکل بالقوه به سرعت خشونت آمیز شده و موجب خارج شدن سیاست از مجرای گفت وگو می‌شود.
این فعال اصلاح طلب با رد استراتژی واگذاری انتخابات گفت: در جمهوری اسلامی چنین مدلی جواب نمی‌دهد چون هر گروهی که به سمت واگذاری رفته به انزوا کشیده شده و هر گروهی که حضور مستمر داشته است علاوه بر اقبال اجتماعی، توانسته تشکیلات قوی و به روزتری داشته باشد. استراتژی واگذاری انتخابات افراطی ترین نیروها را برسر کار می‌آورد و با دست خودمان نوعی افراط گرایی را ترویج می‌کنیم.
تاجزاده اضافه کرد: استراتژی حضور بی قید و شرط در انتخابات سالهای ۹۲ تا ۹۶ جواب داد اما جامعه در این سال‌ها پوست انداخته و این استراتژی امروز جواب نمی‌دهد. در دوره اصلاحات ما هر ۹ روز یک بحران داشتیم در حالی که پس از جنگ درخشان‌ترین دوره اقتصادی همین دوره بود. اگرچه چیزی که احمدی نژاد بعدها تحویل داد کشوری تحریم شده ذیل فصل هفتم سازمان ملل بود.
وی اظهار داشت: چیزی که استراتژی ما را زیر سوال می‌برد وجود یاس و ناامیدی است برای حضور در انتخابات مردم باید توجیه شوند و دیگر آنکه بدنه و کادرهای اصلاحات هیچ موقع به اندازه امروز نسبت به حضور و نتیجه انتخابات دیدگاه نداشته اند.
سرپرست پیشین وزارت کشور گفت: با استراتژی حضور بی قید و شرط در قدرت تأثیرگذاری نخواهیم داشت و اصلاحات را بی هویت، بی خاصیت و جامعه منفعل می‌کنیم. جامعه تا وقتی به اصلاحات، امید داشته باشد دست به خشونت نمی‌زند نهایت این استراتژی این است که هرکس با هسته قدرت تعامل داشته باشد می‌تواند فعالیت کند.
تاجزاده در خصوص استراتژی مشارکت مشروط خاطرنشان کرد: اصل ما در کشور حضور در انتخابات است مگر اینکه مانع شوند همیشه اصلاحات از انتخابات باز حمایت می‌کند. در شرایطی که ترامپ بدترین خواب‌ها را دیده است و ایران در بدترین شرایط تحریمی قرار دارد انتخابات آزاد نقش پررنگی در تحریم شکنی بازی می کند. انتخابات تحریم شکن و آزاد در سطح ملی می‌تواند نقش بسیار استراتژیکی برای ایران داشته باشد همانطور که انتخابات دوم خرداد ۷۶ داشت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره فرافکنی اصلاح طلبان، گفت: از ۸۸ تا ۹۲ به مدت چهار سال سیاست ورزی نیابتی داشتیم. امکان ندارد مانند انتخابات ۹۲ تا ۹۶ عمل کنیم و به آن نامزدها رأی بدهیم چرا که این نیروها نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند. اگر چه جامعه از این مرحله گذشته است و آنرا کافی نمی‌داند. صریح به جامعه باید بگوییم برای رفع تحریم و دور کردن جنگ برنامه داریم.
این فعال اصلاح طلب یادآور شد: آنچه که در این چهاردهه جریان به راه انداخت انتخابات بود جامعه ما الان سرد است و تز ترامپ و بیگانگان هم این است که بگویند ایران کشوری است که انتخابات ندارد.
تاجزاده اظهار داشت: هیچ وقت مردم زمان پهلوی هیچ بحرانی را موکول به انتخابات نمی‌کردند چون انتخابات محلی از اعراب نداشت. اما در این چهل سال انتخابات جا باز کرده است. به مسئولان می گویم به دلیل شرایط اقتصادی، نظامی و امنیتی اطراف ایران باید انتخابات باشکوه و تحریم شکنی داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه سیاستی برای توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی نداریم، گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که مساله اول کشور اقتصاد است همانگونه که رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند باید دید از کدام منظر می‌توان به اقتصاد توجه کرد تا این حوزه بهبود یابد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تصریح کرد: اگر قرار باشد به بخش کشاورزی به عنوان یک مساله اقتصادی بپردازیم باید بدانیم که به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی، کمبود آب و … امکان رشد نداریم. بسیاری از کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی و… می‌توانند از طریق کشاورزی و صنایع پایین دستی پیشرفت کنند اما در ایران نمی‌شود به این حوزه امیدی داشت. از آن طرف صنایع هایتک هم به دلیل شرایط تحریمی توان توسعه و بزرگ شدن را ندارند. در واقع نمی‌توان به صنایع هایتک به عنوان راهی جهت رشد اقتصادی و رهایی از مشکلات نگریست.

وی ادامه داد: بر این اساس به جز تولیدات کارخانه‌ای راه دیگری در پیش نداریم. زمینه در این بخش به لحاظ علم و تکنولوژی، منابع، نیروی انسانی، معادن و … برای توسعه فراهم است اما متأسفانه برنامه و آئین نامه‌ای نداریم که وضعیت کارآفرینی و بخش خصوصی مشخص و روشن شود. پیشران‌های اقتصادی چه نقشی دارند و چه تعاملی با نظام‌های حکمرانی دارند. ریل و مسیری برای صنایع تعبیه نشده که صنایع تکلیف خود را بدانند. حتی مشوق‌ها هم مشخص نیست که به چه صورتی است. وضعیت تأمین مالی، تخصیص ارز و… در بخش تولید مشخص نیست و امروز نظام چانه‌ای در اقتصاد ایران جا افتاده است. این در حالیست که نظام حکمرانی باید به صورت دقیق برای رشد اقتصادی و توسعه بخش تولید و صادرات برنامه و راهبرد داشته باشد.

غزنوی اضافه کرد: ما مزیت و ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله لوازم خانگی، شیشه و بلور، قطعه سازی، صنایع غذایی، شیرینی، شکلات، صنایع لبنی و … برای پاسخ دادن به نیازهای کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه داریم اما متأسفانه هیچ استراتژی در ایران برای توسعه بخش تولید و صادرات وجود ندارد. در اقتصاد امروز ایران بخش تولید تکلیف خود را نمی‌داند.

وی ادامه داد: در زنجیره ارزش جهانی هیچ نقشی نداریم در حالی که می‌توانیم نقش مؤثری ایفا کنیم. متأسفانه در استراتژی صنعتی نظام حکمرانی نتوانسته برنامه‌ای تدوین کند که بر اساس آن تکلیف مجلس به عنوان نظام قانون گذار و وزارتخانه‌های اقتصادی را روشن کند. این برنامه باید بتواند ارتباط و تعامل بین کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی با نظام حکمرانی را روشن کند.

غزنوی تصریح کرد: این وضعیت در ایران در حالیست که قبلاً کشورهای صنعتی با تدوین یک استراتژی دقیق و علمی مسیر را برای صنایع مشخص کردند و کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی با علم به مسیر، برنامه ریزی کرده و توسعه یافته اند و در نهایت منجر به رشد اقتصادی کل کشور شده اند اما متأسفانه در ایران چنین چیزی وجود ندارد. در ایران تکلیف بخش تولید و کارآفرین مشخص نیست. کارآفرین نمی‌داند که باید بر اساس کدام استراتژی برنامه ریزی کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان خاطرنشان کرد: کشورهایی که در جهان صنعتی شدند برای این کار نقشه سیاست صنعتی داشتند و منطبق با آن پیش رفتند. کشور ما با امکاناتی که در دسترس دارد باید در اقتصاد منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، اما مشکلات اقتصادی و تعامل بین نظام حکمرانی و کارآفرینان کشور باعث بروز مشکلاتی شده است. متأسفانه در ایران مسیر و راهی برای اینکه کارآفرین بتواند به تولید کار و ثروت بپردازد مشخص نکرده ایم و بر همین مبنا هم امروز وضعیت ارتباط و تعامل کارآفرین و پیشران اقتصادی با نظام حکمرانی روشن نیست.

دبیرکل مجمع کارآفرینان اظهار کرد: قبلاً می‌گفتیم کشورهای کره، ژاپن، آلمان و … استراتژی صنعتی دارند اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای کوچک آسیای شرقی این استراتژی‌ها را دنبال می‌کنند. جالب است که امروز دولتی‌ها و مجلسی‌ها از اینکه استراتژی صنعتی نداریم ناراحتند اما نمی‌گویند که خب! چه کسی این وضعیت را درست کرده است؟ چه کسی مسؤول تدوین استرتژی صنعتی است؟

وی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم که مجمع کارآفرینان استراتژی صنعتی را به دولت پیشنهاد دهد و معاون اول رئیس جمهور نیز ضمنی با این پیشنهاد موافقت کردند اما امیدواریم تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود.

کد خبر 6050408 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • دعوت سپاه استان از مردم شریف البرزجهت حضور باشکوه در مراسمات شهیدالقدس بهروز واحدی
  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • ایستادگی مردم مظلوم فلسطین به برکت جبهه مقاومت است
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • (ویدیو) افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • فیلم| بازگشت باشکوه ببعی کنار آقای مجری
  • لزوم برنامه‌ریزی مردمی برای راهپیمایی روز جهانی قدس
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم