Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@05:48:24 GMT

سازمان ملل اعمال تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۷۹۷۰

سازمان ملل اعمال تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در اقدامی کم سابقه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای عضو سازمان ملل را محکوم کرد.

گفته شده پیش نویس این قطعنامه توسط ونزوئلا و فلسطین و از سوی جنبش عدم تعهد ارائه شد و در نهایت با ۲۸ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس قطعنامه مذکور، حق مسلم هر کشور مطابق با اراده قاطع شهروندان در انتخاب آزاد و توسعه نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدون مداخله عوامل دولتی یا غیر دولتی به رسمیت شناخته شده است.

پیش از این نیز، «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات آمریکا اعلام کرده بود که استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه «کوبا»، «ونزوئلا» و «ایران» با اهداف سیاسی، ناقض حقوق بشر و قوانین بین‌الملل است. ادریس جزایری هشدار داده بود که چنین اقداماتی از سوی آمریکا می‌تواند منجر به شکل گیری «فاجعه انسانی» در ابعاد بی سابقه شود.

تصویب قطعنامه سازمان ملل در ارتباط با محکومیت تحریم علیه کشورها در شرایطی است که در حال حاضر آمریکا برخی کشورهای غیرهمسمو با خود را از جمله ایران، ونزوئلا و کوبا تحت تحریم قرار داده است.

به گفته کارشناسان، اقدامات قهری یکجانبه و تحریم، علاوه بر تبعات منفی اقتصادی، اثرات سنگین و بعضاً جبران‌ناپذیری نیز در حوزه سلامت شهروندان، تغذیه سالم، بهره‌مندی از درمان و دارو، بهره‌مندی از آموزش‌های دلخواه، ورود تکنولوژی‌های لازم برای حفظ محیط زیست و در کل حق بر حیات و حق بر توسعه دارد و از همین رو نیز بسیاری از مجامع حقوقی از جمله کنفرانس سازمان ملل متحد برای تجارت و توسعه موسوم به آنکتاد پیش از این توسل به تحریم از سوی کشورهای توسعه یافته را مصداق بارز نقض حقوق بشر عنوان کرده‌اند.

کد خبر 4667645

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان ملل متحد ایران ایالات متحده آمریکا تحریم اقتصادی ایران تحریم اقتصادی شورای حقوق بشر سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ غزه که در آن برای برقراری فوری آتش‌بس و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه درخواست شده برای همه طرف‌ها الزام‌آور است.

به گزارش ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه ۲۷۲۸ که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

این در حالی است که سه روز قبل از آن در روز جمعه سوم فروردین روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه را که بندهای آن به‌صورت یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بود، وتو کردند.

 پیش‌نویس این قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه با ۱۱ رای موافق، سه رای مخالف از جمله وتوی روسیه و چین و مخالفت الجزایر و همچنین یک رأی ممتنع گویان، رأی نیاورد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه و چین به این دلیل این وتو را علیه این قطعنامه پشتیبانی شده از سوی آمریکا ارائه کردند چون تنها به «ضرورتی کلی» برای متوقف کردن جنگ ذیل شرط سفت و سخت آزاد شدن گروگانها (اسرای صهیونیست) اشاره کرده بود.

همچنین در این بیانیه اعلام شد این پیش‌نویس در حالی صحبت از محکومیت گروه فلسطینی حماس و توصیف آن به عنوان یک «سازمان تروریستی» کرده که هیچ اشاره‌ای به اسرائیل به عنوان یک «قدرت اشغالگر» و تخطی‌های متعددش از الزامات بشردوستانه نکرد.

وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: «طرف روسی انتظار دارد قطعنامه الزام‌آور ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل منجر به کاهش خشونت‌ در غزه، از جمله جلوگیری از عملیات اسرائیل در شهر رفح، آزاد شدن گروگان‌ها، (و) افزایش عرضه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان این بخش شود.»

این در حالی است که در پی تصویب قطعنامه ۲۷۲۸ شبکه العربیه گزارش داد که یک مقام کاخ سفید در گفتگو با این شبکه ادعا کرده که این قطعنامه الزام آور نیست.

آمریکا پیش از این سه‌ مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند، وتو کرده است. آمریکا از زمان شروع حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر صحبت از آتش‌بس می‌کند. آمار شهدای غزه نزدیک به ۳۲ هزار تن شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمیته تحریم‌های کره شمالی به کار خود ادامه خواهد داد
  • لزوم تحریم همه جانبه علیه رژیم صهیونیست
  • مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند
  • سفیر فلسطین خواستار تحریم و اخراج اسرائیل از سازمان ملل
  • روسیه: قطعنامه آتش‌بس غزه برای همه طرف‌ها الزام‌آور است
  • نامه بیش از یک صد نماینده پارلمان انگلیس درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل
  • افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال می‌شود
  • تاریخ اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  • مردم گرگان جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان غزه را محکوم کردند