Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@01:31:04 GMT

بهزیستی ۲۰۰ میلیاردتومان درماه مستمری می دهد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۸۱۰۲

بهزیستی ۲۰۰ میلیاردتومان درماه مستمری می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، وحید قبادی دانا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یک میلیون و ۴۵۸ هزار فرد دارای معلولیت و ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش این سازمان است. وی گفت: افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی در هزار مرکز توانبخشی، ۱۶ هزار مرکز روزانه، ۱۵ هزار مهد کودک، ۶۵۰ مرکز شبه خانواده و ۲۸۰ مرکز مشاوره ژنتیک از خدمات این سازمان بهره می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قبادی دانا افزود: ۲۲ هزار نفر به طور مستقیم در سازمان بهزیستی خدمت می‌کنند که ۷۰ درصدشان تحصیلات دانشگاهی دارند. وی گفت: ۹۲ درصد فعالیت‌های بهزیستی را موسسات مردم نهاد و خیریه‌ها انجام می‌دهند. رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: ۲۶ هزار معلول ضایعه نخاعی زیر پوشش این سازمان هستند که ۲۴ هزار نفرشان حق پرستاری دریافت می‌کنند. قبادی دانا گفت: مستمری خانواده‌های تک نفره از ۵۳ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: تعداد خانوارهای تحت پوشش بهزیستی از ۵۰۰ هزار خانوار در سال گذشته به یک و نیم میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته است که خیلی از آن‌ها بیش از ۱۵ سال در انتظار زیر پوشش قرار گرفتن بودند.

‌قبادی دانا گفت: اعتبارات سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری از ۱,۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲,۷۶۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است. وی افزود: سازمان بهزیستی شهریه ۳۲ هزار تن از افراد زیر پوشش را پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۳۴۸ هزار معلول ذهنی و ۱۱۶ هزار بیمار مزمن در مراکز نگهداری شبانه روزی و روزانه این سازمان نگهداری می‌شوند. قبادی دانا افزود: از ۱۲۰۰ شرکت کننده در آزمون استخدامی معلولان در سال گذشته ۱۱۵ نفر پذیرفته شده اند.

وی گفت: برای اشتغال به کار معلولان ۱,۵۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه ۴ درصد با بازپرداخت پنج ساله اختصاص یافته است که به کارفرمایان به ازای اشتغال هر معلول ۵۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

قبادی دانا افزود: تا کنون ۱۱۰ هزار مسکن برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی ساخته شده است و ۵۰ هزار واحد دیگر در دست ساخت است و همزمان ۱۱۳ هزار خانوار در نوبت هستند.

وی گفت: از سال ۹۴ کار ساخت مسکن برای ۱۴ هزار خانواده‌های دارای دو معلول آغاز شد که ۶۲۵۰ واحد ساخته و به آنان واگذار شده است و ۶ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر در دست ساخت است.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این برنامه گفت: ۱۵۰ وظیفه برای سازمان بهزیستی کشور تعریف شده که بیش از ۱۰ وظیفه آن را هم نمی‌تواند به درستی انجام دهد. رسول خضری افزود: سازمان بهزیستی با این حجم از وظایف و اعتبارات کم برای خدمات دهی بهتر نیاز به تحول دارد.

کد خبر 4667649

منبع: مهر

کلیدواژه: وحید قبادی دانا سازمان بهزیستی معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: لیلا (همسرش) هم کنارش بود و مدام حرف می‌زد از روز عروسی‌شان که هنوز سالی از آن نگذشته، از سفر ماه‌عسلشان که به مقصد همین مازندران بود. لیلا، گاه به دستُ محمد فنجان چای با عطر دارچین می‌داد و گاه برایش میوه‌های دلخواه پوست می‌کَند تا خواب به چشم او راه نیابد. راه هم نیافت اما فقط خواب نیست که علت می‌شود برای معلولِ تصادفات جاده‌ای. لحظه‌ای غفلت (مکالمه با تلفن همراه) هم حادثه‌ساز است. ماشین تازه خریداری شده با سرنشینانِ سرخوش و جوان خود به قعر دره‌ای سنگلاخ که واژگون می‌شود، محمد عرق‌ریزان از کابوس بیدار می‌شود. از آن نیمه‌شبِ سیاه تا به امروز، لیلا روی ویلچر نشسته و اوج تراژدیِ داستانشان هم این است که برادر کوچک لیلا پیش از این به سبب اختلالات ژنتیک و مادرزاد، دچار ناتوانی و معلولیت جسمی حرکتی بوده و او نیز به چرخِ ویلچر حرکت می‌کند.

لنگیدن کمیتِ ویلچرنشینان

به همین سادگی می‌توان از یک زندگی عادی پرت شد به یک زندگی که نوعی از معلولیت همه ابعاد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، سالانه بیش از ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر در پی وقوع تصادفات به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شوند و این میان بیش از ۳۰ درصد از مجموع آمار معلولان کشور که از طیف وسیعی از انواع معلولیت رنج می‌برند به معلولان جسمی حرکتی اختصاص دارد. معلولانی که ویلچر یکی از نیازمندی‌های نخستین‌شان است و بدون آن، کمیت‌شان لنگ‌تر از لنگ می‌ماند.

آمارهای نگران‌کننده در حاشیه طرحی خداپسندانه

از این روست که اجرای طرح اهدای ویلچر هم از سوی سازمان بهزیستی و هم از سوی انجمن‌های خیریه و مردم‌نهادی که خیران و نیکوکاران بسیار در آنها نذرِ ثواب‌های کمتر یاد شده دارند، قوت گرفت. قوتی که تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، افزایش نگران کننده آمار معلولان جسمی حرکتی و نیز تخصیص بودجه‌های نصفه و نیمه این حوزه، مزید علتش بود. اهدای ویلچرهایی که در حال حاضر با قیمت پایه حدود ۲تا ۳ میلیون تومان (ویلچرهای ارتوپدی) در بازار عرضه می‌شوند و برخی از برندها و مدل‌هایشان تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان (ویلچرهای برقی مبله) هم قیمت‌گذاری شده‌اند. به این هزینه که اغلب برای بسیاری از خانواده‌ها سنگین و دشوار است، هزینه تعمیر و سرویس ویلچرها را هم علاوه کنید که آن نیز با میانگین ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از چند ۱۰ میلیون تومان انجام می‌شود. با توجه به این میزان و نوسان این نرخ‌ها و سایر هزینه‌های مادی و معنوی زیست معلولان جسمی حرکتی، باید از اجرای طرح اهدای ویلچر، ابراز خرسندی کرد. برای اطلاع از کمیت و کیفیت اجرای طرح اهدای ویلچر از سوی سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی اصلی آن که انتظار می‌رود در این حوزه بسیار موثر و الگوساز عمل کند، سراغشان رفتیم. نامه‌نگاری و مکاتبات اداری برای دریافت پاسخ چند سوال مختصر با همین موضوع یعنی طرح اهدای ویلچر را از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ آغاز کردیم و تا روز پیش از انتشار این گزارش، همچنان پیگیر بودیم که متاسفانه هیچ پاسخی از مسئولان مربوطه در سازمان بهزیستی دریافت نکردیم. این در حالی‌ست که انتظار می‌رود مدیران در معاونت‌های متعدد سازمانی که چشم امید بسیاری از معلولان برای حمایت و توانمندسازی به آنهاست، پاسخگو و همراه باشند. پاسخگو به جمعیتی که اغلب خود را در وضعیت «پای ما لنگ است و منزل بس دراز/ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» می‌یابند.

کد خبر 844936 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سازمان بهزیستی معلول و معلولیت

دیگر خبرها

  • شمار دریافت کنندگان حق پرستاری خانواده محور در البرز افزایش یافت
  • افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟
  • بررسی روند ساخت مسکن مددجویی در شاهیندژ
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • ۱۲۸ میلیاردتومان اعتبار برای مسیر یاسوج- سی سخت تخصیص یافت
  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌ و بختیاری
  • تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر لزوم اجرای همه جانبه طرح «خانواده میزبان»
  • حق پرستاری بهزیستی فروردین ۱۴۰۳ واریز شد | جزئیات واریز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی مستمری حق پرستاری
  • حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
  • افزایش ۳۰درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی