Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:18:44 GMT

انگلیس، نفتکش ایران را آزاد می کند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۸۶۵۸

انگلیس، نفتکش ایران را آزاد می کند

هاشمی معتقد است که انگلیس به زودی ناچار به آزاد کردن نفتکش ایران از تنگه جبل الطارق خواهد بود.

خبرگزاری شبستان، زیر سرویس سیاست خارجی-پریسا رهنما: انگلیس پس از جدیت ایران در مقابله با توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق حالا می کوشد تا به بهانه های مختلف این کشتی را آزاد کند. در خصوص تغییر رویکرد انگلیس در این ماجرا با «سید جعفر هاشمی» دیپلمات سابق کشورمان گفت و گو کرده ایم که مشروح مصاحبه او با خبرگزاری شبستان را در زیر می خوانید:

 

سوال: هدف انگلیس از توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق چه بود؟

جدیت و قاطعیت ایران در کاهش تعهدات برجام خود موجب شد که انگلیس برای دلجویی از آمریکا دست به چنین اقدامی که خلاف عرف بین الملل بوده است بزند و نفتکش ایرانی را توقیف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف اصلی انگلیس از انجام این اقدام خوش رقصی برای آمریکا بوده است. این هدف دو دلیل دارد یکی آن که آمریکا این روزها بدجوری احساس تحقیر شدن دارد و انگلیس می خواهد از آمریکا در این رابطه دلجویی کند. دلیل دوم هم آن است که لندن از اروپا مایوس شده و به دنبال آن است تا حمایت آمریکا را در دوران پسا برگزیت داشته باشد.

 

سوال: آیا لندن توانست به این هدف خود با توقیف نفتکش ایران برسد؟

انگلیس نتوانسته به هدف خود برسد. خانم ترزا می از توقیف کشتی ایران ابراز خرسندی کرد در حالی که رئیس جمهوری آمریکا اخیرا الفاظ رکیکی نسبت به او بکار برده است. همچنین در ابتدای این کار شاهد بودیم که وزارت خارجه روسیه این اقدام را ننگ آور توصیف کرد و کشورهای دیگر هم این کار را تقبیح کردند. اقدام انگلیس مورد سرزنش قرار گرفت.

اما آن ها به تناقض گویی پرداختند. دولت جبل الطارق اعلام کرد دستور انگلیس نبوده اما شما شاهد بودید که در ابتدا ترزا می خوش رقصی برای آمریکا با این اقدام انجام داد. جرمی هانت هم چنین کاری انجام داد.

 

سوال: چرا انگلیس نتوانست به هدف خود در این زمینه برسد؟

ایران با احضار سفیر انگلیس و محکوم کردن این اقدام و راهزنی دریایی خواندن آن نشان داد که نسبت به توقیف نفتکش خود ساکت نیست. ایران همچنین ثابت کرد که انگلیس نمی تواند تحریم ها را به صورت فرا سرزمینی اجرا کند در صورتی که این نفتکش در آبراه های بین المللی قرار داشته است.

شاید همین جدیت و قاطعیت ایران در پا فشاری بر مواضع اصولی خود (که باید در سیاست خارجی سرلوحه تصمیمات همه مسئولان قرار بگیرد)، می تواند جواب بدهد. ما از اول هم اعتقاد داشتیم نباید افراطی گری کنیم و مسائل را در چارچوب حقوقی پیگیری کردیم اما کار انگلیس کاری نبود که بتوان به راحتی گذشت.

بعد هم دست به خبرسازی دروغ کردند که این کشتی حامل نفت برای سوریه بوده است و یا اینکه ادعا کردن که ایران کشتی های انگلیس را در تنگه هرمز بازرسی کرده است. در داخل خیلی ها معتقد بودند که باید عملیات تلافی جویانه انجام دهیم و انگلیس هم فهمیده که مواضع ماجدی است به همین دلیل در صدد این هستند که به بهانه های مختلف نفتکش ایران را آزاد کند.

 

سوال: پیش بینی شما چیست؟ آیا انگلیس این نفتکش را از توقیف آزاد خواهد کرد؟

انگلیس نفتکش ایران را آزاد خواهد کرد زیرا می داند که ادامه توقیف این کشتی، می تواند عواقب سختی برای کشتی های لندن در سایر نقاط جهان داشته باشد. همچنین آن ها می دانند که جمهوری اسلامی در طول تاریخ 4 دهه خودش هیچ گاه آغاز گر تنش نبوده اما به خوبی در مقابل زورگویی ایستادگی کرده است. با توجه به اینکه از این مساله آگاهی دارند در صدد این برآمده اند که به آن فیصله بدهند. همه می داندن که هرچه این اختلافات دامن زده نشود به نفع منطقه خواهد بود./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع جشن های دهه کرامت شیراز روزنامه حجاب و عفاف آل هاشم معاون رئیس جمهور مجلس آزادسازی نفتکش ایرانی نفتکش ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه

به گزارش خبرآنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

به گزارش ایسنا، طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899643

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • چشم کاروان ایران در المپیک به عملکرد گوش شکسته‌ها
  • کشتی ایران می‌تواند در المپیک پاریس 6 مدال طلا بگیرد
  • باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد