Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر مونسان در این بازدید با آخرین اقدامات پژوهشی و کاوش های باستان شناسی انجام شده در این بنای تاریخی قرار گرفت.

قلعه حسن صباح الموت از پربازدیدترین جاذبه های تاریخی استان قزوین به شمار می رود.

از سال ۱۳۸۱ تاکنون چهارده فصل کاوش در این اثر ارزشمند تاریخی صورت گرفته و طی این کاوش‌ها مجموعه‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی شامل سفالینه‌ها، تزئینات معماری، کاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سکه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده ۷-۵ ه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق) دوره پس از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده ۱۳-۸ هجری) به دست آمده است.

قلعه تاریخی حسن صباح در شمال روستای گازرخان واقع در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد.

این قلعه در سال ۲۲۶ ه.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.
قلعه حسن صباح در سال ۴۸۳ به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران در سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنان بوده است.
انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه سیستم پیچیده آب رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه و پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه، خندق‌های سنگی جلوگیری کننده از نفوذ مهاجمان از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.
قلعه حسن صباح در سال ۸۱ به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۳۰۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی قلعه الموت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بازدید از تمام بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه ۳۰ فروردین به مناسبت «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» رایگان است.

شهرام امیری افزود: طبق تصمیم دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فردا بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی استان‌ها از جمله اصفهان رایگان است و تور‌های بازدید اجرا خواهد شد.

او افزود: در بین بنا‌های تاریخی اصفهان، کاخ عالی‌قاپو بدلیل نصب حفاظ شیشه‌ای دیوارنگاره‌های این عمارت، تعطیل است و بازدید از آن در روز ۳۰ فروردین میسر نیست.

امیری گفت: در استان اصفهان ۳۰ بنای تاریخیِ قابل بازدید و زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی وجود دارد که عمده آنها در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، نطنز، نایین و اردستان قرار دارند.


روز ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین از سوی شورایعالی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) بعنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» نامگذاری شده است.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد