Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل دینی گفت: مناظرات علمی امام رضا (ع) مسئله‌ای تاریخی نیست، بلکه از نظر پاسداری از حریم اسلام و خط مکتب، سرمشق بسیار جامعی برای همه اعصار است .

حجت‌الاسلام سیدحسن امامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دوران امام رضا (ع) فرهنگ و معارف شیعی به شکل کامل و گسترده‌ای در میان پیروان مکتب تشیع تبیین شده بود؛ زیرا از زمان امام باقر (ع) به بعد و نیز توسط امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) شمار فراوانی از شیعیان چنان پرورش یافتند که هر کدام استوانه‌ای در فقه و کلام شیعی به حساب می‌آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امام رضا (ع) بنا بر پیشنهاد ارکان دولت، وارد جریان حکومتی عصر خویش شده و از این فرصت برای تبیین و تشریح معارف قرآنی و توسعه معرفتی در جهان آفرینش بهره بردند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به این‌که از آن‌جا که فضای حاکم بر جامعه اسلامی در زمان حکومت مأمون، مملو از آرا و اندیشه‌های مختلف از سوی گروه‌های گوناگون بود، تصریح کرد: نقش امام رضا (ع) در برابر این امواج فکری، بسیار خطیر و حساس بود. ایشان در عصر خویش با انحرافات فکری و علمی مواجه بودند که در مواجهه با افکار و عقاید منحرف به طور کلی مناظره، تربیت شاگرد و پاسخ به پرسش‌ها را در رویکرد کاری خویش قرار دادند.

امامی یادآور شد: مهاجرت امام رضا (ع) به ایران سیاسی بود که در تقویت بنیاد تشیع تأثیر به‌سزایی داشت. یکی از جهات بارز سفر امام رضا (ع) توجه به تشنگان معارف الهی بود که مدت‌های زیادی از اهل‌بیت (ع) دور نگه داشته شده بودند و در فرصت کوتاه ایجاد شده، انقلاب علمی را آغاز کردند که در شناساندن معارف حقیقی مکتب تشیع تأثیر به‌سزایی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) نگاه جهانیان را به عالم تشیع تغییر داد، خاطرنشان کرد: بنی‌عباس و بنی‌امیه و در مجموع معاندین اسلام سعی داشتند تا دین اسلام را در هاله‌ای از ابهام قرار دهند که امام رضا (ع) با مناظرات علمی خویش، نقش تعیین‌کننده‌ای در رفع ابهامات داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعه المصطفی بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب اسلامی است، از این جهت تلاش مسوولان و طلاب این مجموعه آموزشی در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و مورد عنایت خاص امام زمان (عج) خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سید احمد علم الهدی روز چهارشنبه در دیدار با هیات علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان با جمعی از طلاب جامعة المصطفی خراسان افزود: جامعة المصطفی العالمیه یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دینی و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشور‌های عالم تسری پیدا کند، بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست.

وی بیان کرد: امروزه نه فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند، این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و امام زمان (عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

 

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید، افزود: همه این تلاش‌هایی که در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایت مداری امام زمان (عج) باشد.

وی گفت: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت (ع) و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند.

آیت الله علم‌الهدی اظهار کرد: بر طبق توصیف و تحلیل استادان برجسته، شیعه همچون پرنده‌ای با ۲ بال نهضت حسینی و قیام مهدوی است، بنابراین هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این اصول بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت امام زمان (عج) خواهد بود.

وی اظهار کرد: در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله (عج) است، بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان (عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید.

امام جمعه مشهد گفت: اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد، اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی راه به جایی نخواهد برد.

جامعة المصطفی العالمیة، نهاد علمی و بین‌المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیر ایرانی تشکیل شده است.

دیگر خبرها

  • آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اعزام ۸ کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • تحقق اهداف عالمانه و مدبرانه اسلام ناب توسط سازمان بین‌المللی سینوو
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»