Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:46:27 GMT

تحویل گربه وحشی مصدوم به محیط زیست بندرترکمن

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۹۸۴۳

تحویل گربه وحشی مصدوم به محیط زیست بندرترکمن

علی بیانی روز سه شبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گربه وحشی نابالغ پس از بیومتری برای انجام درمان تکمیلی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان منتقل می‌شود.

وی ضمن تشکر از دوستداران محیط زیست اظهار داشت: اقدامات خیرخواهانه محیط زیستی باید اطلاع رسانی و در این راستا فرهنگ سازی شود.

بیانی ادامه داد: درمان و مداوای حیوانات، یکی از مهمترین اقدامات در راستای بهبود وضعیت جمعیت حیات وحش است که در سال‌های اخیر شهروندان، گونه‌های جانوری بیمار را برای درمان به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده و بسیاری از گونه‌ها مداوا و در طبیعت رها شدند

بیانی افزود: کاهش سرعت هنگام مشاهده حیوانات، آگاه کردن رانندگان عقب با روشن کردن فلاشر، خودداری از روشن کردن نور قوی و بالای چراغ‌های جلو به صورت ممتد برای جلوگیری از خیره شدن حیوانات به چراغ و سکون حیوان، بوق زدن متناوب و خاموش و روشن کردن چراغ‌های جلوی خودرو در هنگام سکون حیوان، از جمله راهکارهای جلوگیری از برخورد خودرو با حیوانات در جاده‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گربه وحشی شبیه گربه اهلی است که در سال‌های اخیر جمعیت آن به علت کم شدن طعمه، تخریب زیستگاه و شکار بی رویه رو به کاهش گذاشته است.
شهرستان‌های ساحلی بندرترکمن و گمیشان در غرب و شمال غرب گلستان در ایام مختلف سال میزبان تعداد زیادی از گونه‌های پستانداران و پرندگان است.
گلستان از معدود تنفس گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است، گفت: سگ و گربه را تحریک نکنید چرا که بیشترین موارد گزیدگی توسط این حیوانات ایجاد می‌شود.

ویدا معزی امروز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های ویروسی، خطرناک، شدیداً کشنده و مشترک بین انسان و حیوان بوده که بیشتر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند.

وی افزود: انتقال بیماری از راه گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد، همچنین بزاق مبتلایان نیز منبع سرشاری از ویروس هاری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود؛ اما این در حالیست که هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا و نیوزلند دیده نمی‌شود و این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها بویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب است.

وی با بیان اینکه بسیاری از حیوانات مبتلا به هاری در ابتدا علامت واضحی ندارند، بیان کرد: هرگونه گزیدگی توسط حیوانات اهلی یا وحشی را هار گزیده تلقی کنید و انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشت خواران وحشی(بویژه گرگ) و همچنین روباه و حیواناتی همچون گرگ، شغال، خرس، کفتار، گربه وحشی، سمور، راسو، موش خرما، خدنگ، گورکن، راکون، پلنگ، الاغ، گاو، اسب و گوسفند هستند.

معزی گفت: گزش توسط خرگوش، سنجاب، موش فاضلاب، همستر و خوکچه هندی نیازی به واکسن هاری ندارد.

وی تاکید کرد: از تحریک سگ و گربه بپرهیزید، زیرا بیشترین موارد گزیدگی توسط این حیوانات ایجاد می‌شود.

در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: در صورت نگهداری حیوان در منزل، واکسیناسیون آن را جدی بگیرید و نسبت به قلاده گذاری آن اقدام کنید، در صورتی که حیوان دارای علائم مشکوک به هاری شامل حیوان مضطرب و حمله کننده، خروج کف از دهان، صدای خشن و عدم میل به غذا بود، تحت هیچ شرایطی به حیوان نزدیک نشوید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روند رو به افزایش حیوان گزیدگی و مبتلایان هاری در حیوان و انسان مسوولان امر اعم از سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محیط زیست، شهرداری و وزارت کشور باید در ارتباط با واکسیناسیون سگ‌ها، اتلاف سگ‌های ولگرد و روش‌های مناسب جهت کنترل و واکسیناسیون وحوش حساس به بیماری را در دستور کار خود قرار داده و مساله را جدی بگیرند تا این بیماری مشترک بین انسان و دام و معضل بهداشتی اقتصادی را به حداقل برسانند.

معزی ادامه داد: روستاییان و عشایر سیستان و بلوچستان با هماهنگی با اداره دامپزشکی شهرستان نسبت به واکسیناسیون سگ‌های خود (سگ‌های صاحب دار ) بویژه سگ‌های گله اقدام کنند چرا که انسان و حیوان هار گزیده در صورت ابتلا به بیماری با علایم بالینی سخت و مرگ مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه فردی دچار حیوان گزیدگی شد، محل گزش را به مدت ۲۰ دقیقه با آب و صابون شستشو داده و فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: هم استانی‌ در صورت مشاهده تغییر رفتار در حیوانات محل سکونت اعم از آرامش و یا خشونت غیر عادی، موضوع را با همکاران ما در ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها مطرح کرده تا بررسی و اقدامات مربوطه صورت پذیرد.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری هاری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان واکسینه شده و به منظور ارائه توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری توزیع بروشور و حدود ۱۱ هزار مورد آموزش افراد صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک قلاده کاراکال در محور شاهرود - میامی تلف شد
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • فضای مجازی شکارچی متخلف را لو داد