Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خطاب به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: شما و اقتصاد سنتی حتی یک درصد هم شانس برنده شدن در برابر جوانان نخبه را ندارید. ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری در نشست صبح امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چرایی عدم حصول نتیجه در پژوهش کشور علیرغم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته اظهار کرد: منظور من این نیست که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده ولی آیا از هزینه‌های صورت گرفته در این بخش و از پتانسیل نیروی انسانی و نخبگان کشورمان چقدر بهره‌مند شده‌ایم؟ لذا به نظر می‌رسد ما جایی از مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه پژوهشگاه‌های دولتی نمی‌توانند محصولی را تولید کنند اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد نفتی مثل انسان‌های پولداری است که تصور می‌کنند همه چیز را باید با پول حل کنند در حالیکه اصل موضوع چیز دیگری است. شما نگاه کنید ما امروز در کشور پژوهشگاه‌هایی را داریم که 2500 هیئت علمی دارند یا پژوهشگاه‌هایی را داشته‌ایم که طی 2،3 سال دو تا 3 هزار میلیارد تومان برای آنها هزینه کرده‌ایم اما سوال اساسی این است که این پژوهشگاه‌ها چه خروجی داشته‌اند؟!

وی ادامه داد: یکی از نکات مغفول در این بخش عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است چرا که پژوهش بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تنها با اتکاء به بخش خصوصی به جایی نخواهد رسید مثلا ما برای حل مشکل یک وزارتخانه رفته‌ایم پژوهشگاهی تاسیس کرده‌ایم و هیئت علمی جذب کرده‌ایم و حتی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌هایمان انتظار تولید محصول داریم در حالیکه هیچ دانشگاهی در دنیا قادر به تولید محصولاتی همچون خودرو، دارو و ... نیست.

وی گفت: البته در دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه استمفورد که امروز تبدیل به دهمین هولدینگ بزرگ اقتصادی دنیا شده شرکت‌های بسیاری وجود دارد که توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه‌ها تاسیس شده و درآمدهای هنگفتی دارد و محصولات تولید شده در این شرکت‌ها به نتیجه رسیده است نه در دانشگاه‌ها لذا باید دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان ما نگرش خود را تغییر دهند چرا که تا زمانی که دانشجویان ما به جای ایده‌پردازی به فکر اخذ مدرک برای استخدام در یک اداره یا پذیرش در دانشگاه‌های خارجی باشند هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

ستاری با انتقاد از تامین تمام بودجه دانشگاه‌های کشور توسط دولت گفت: سهم دولت از بودجه‌های دانشگاهی باید نهایت 15 درصد باشد و دانشگاه‌ها باید سعی کنند سایر هزینه‌های خود را در مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری تامین کنند.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خام‌فروشی نمی‌تواند نیازهای کشور را تامین کند گفت: باید قبول کنیم دیگر با خام‌فروشی نفت، زعفران و محصولات معدنی نمی‌توانیم کشور را به جلو پیش ببریم بلکه باید از ارزش افزوده‌ای که دانش بر مواد اولیه و خام ایجاد می‌کند بهره‌مند شویم.

وی با انتقاد از نگرش صنعت در کشور گفت: متاسفانه در بخش صنعت نیز باید نگرش‌ها تغییر کند و بدانیم که وارد کردن خط تولید از خارج از کشور، ایجاد صنعت در کشور نیست بلکه تنها راه‌اندازی یک کارخانه است که با تامین نیروی انسانی با عطف تکنسین‌ها قابل اداره است ولی امروز ما نیاز داریم تا صنعت بومی را در کشور ایجاد کنیم.

ستاری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر ما سعی کردیم اکوسیستمی در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنیم گفت: به عنوان مثال در شرکت‌های موجود در پارک علم و فناوری پردیس که سال گذشته بیش از 8 هزار میلیارد تومان محصولات دانش‌بنیان به فروش رسانده‌اند نسبت به سرمایه‌گذاری خصوصی به سرمایه‌گذاری دولتی نسبت هشت به یک دارد و همین باعث رشد شتابان این شرکت‌ها شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خطاب به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با هشدار نسبت به آینده اقتصاد گفت: من باید به صورت شفاف به شما بگویم که اقتصاد سنتی شما حتی یک درصد هم در مقابل نسل جدید نخبگان شانس برنده شدن ندارد. من خاطرم هست در خرداد ماه 95، زمانی که جوان‌هایی که تاکسی‌های اینترنتی را راه‌اندازی کردند سراغ شرکت تاکسیرانی رفتند و آنها با چه فضاحتی این جوان‌ها را بیرون کردند و تصور می‌کردند که تاکسی اینترنتی یعنی یک نرم‌افزار، غافل از آنکه آن نرم‌افزار بدون صاحب ایده هیچ معنایی ندارد.

وی خاطر نشان کرد:‌ لذا تنها راه شما این است که بر روی این جوان‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

انتهای پیام/

R34343/P/S7,78/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اس آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها را بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه قابل استفاده است.

مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان پیش از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین معارفه مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان اصفهان اظهار کرد: به این نشست مهم باید خاص‌تر نگاه کرد زیرا تکریم و معارفه ابعاد و آثار مهمی دارد، نخست تشکر و تقدیر از مدیری که مدتی تصدی مسئولیتی را برعهده داشته و خدماتی را ارائه کرده است همچنین معرفی مدیر جدیدی که در سنگر جدید اراده خدمت دارد.

وی بر این اساس برگزاری آئین تکریم و معارفه را مبتنی بر اخلاق ایرانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر ابعاد این مراسم هشدار به همه ما است که فرصت‌ها زود می‌گذرد و باید جوابگوی اقدامات خود باشیم، خدمت در نظام جمهوری اسلامی که با این همه مجاهدت سر کار آمده، بسیار دشوار است و امروز نیز همه جبهه کفر در پی شکست آن هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان عملیات اخیر و غرورآفرین وعده صادق را دستاورد جدی گرفتن کار از سوی افرادی دانست که معادلات جهانی را به هم زد و ایران را در چشم دوست و دشمن عزیز کرد و گفت: در اوج تحریم و کارشکنی مطلق توانستیم کاری کنیم که با همه تجهیزاتشان نتوانستند در برابر آن مقاومت کنند، امروز در حوزه اقتصادی فرهنگی اجتماعی نیز باید اینگونه کار کنیم بنابراین یکی از درس‌های این جلسه آن است که در هر وظیفه‌ای که بر عهده داریم، کار را جدی بگیریم، گاهی در مقام نقد گاهی خوب کار می‌کنیم اما در مسیولیت‌ها جدیت لازم را نداریم.

خضری با اشاره به نقش جدی اقتصاد و دارایی در سیاست‌گذاری‌های دولت ادامه داد: این نهاد یکی از ارکان تصمیم‌گیر در حوزه بانک‌ها، بیمه‌ها، خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به شمار می‌آید همچنین مولدسازی از موارد مغفولی بود که جدی گرفته شد البته نقدهایی از باب سیاست گذاری به آن وارد است.

وی یکی از وظایف مهم اقتصاد و دارایی را نظارت مالی عنوان کرد و یادآور شد: در استان‌ها این وظیفه پررنگ‌تر از بخش اول است و ادارات امور اقتصاد و دارایی در حوزه نظارت‌های مالی در کنار نظارت‌های بیرونی به عنوان چشمان آئین دولت مشغول نظارت بر هزینه‌کردها هستند و با وجود همه محدودیت‌ها، شاهد تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه هستیم‌.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان یکی از نقدهای استانی را بر نظام بودجه‌ریزی کشور وارد دانست و گفت: این موضوع را به عنوان پیام اصفهان با وزیر مطرح کنید که عدالت در نظام بودجه‌ریزی وجود ندارد همچنین نقش استان‌ها و دستگاه‌ها در اقتصاد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در توزیع بودجه استانی نیز عدالت وجود ندارد.

خضری خاطر نشان کرد: یک کارمند در استان اصفهان حداقل ۲۰ میلیون تومان کمتر از کارمند مشابه در همان دستگاه دریافت می‌کند و در تمام دستگاه‌های استان اصفهان این تفاوت بین دستگاهی درباره حقوق و مزایای زیرمجموعه وزارتخانه‌ها در استان‌های مختلف دیده می‌شود که قابل تحمل نیست و بی‌انگیزگی کارکنان را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: درست است که باید محرومیت‌ها نیز مدنظر قرار گیرد اما آنچه مغفول واقع شده توجه به نقش استان‌ها در اقتصاد کشور است، اصفهان پس از تهران در رتبه دوم تأمین درآمدهای مالیاتی قرار دارد اما در توزیع اعتبارات از رتبه هفتم برخوردار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان سهم راه‌های استان و در کشور را ۷ درصد برشمرد و گفت: این مشکل را بخاطر ادامه نقش ملی اصفهان در اقتصاد کشور در وزارتخانه مطرح کنید، پیشنهاد دیگر ما به مدیران ارشد برای افزایش کارآمدی نظام حکمرانی و رضایتمندی مردم با همین بودجه، امکانات و سازوکارهای کنونی تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها است.

خضری با استناد به آمار بانک مرکزی اعلام کرد: آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها در دی‌ماه سال گذشته بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان بود که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و حتی اجرای ایده‌های جدید قابل استفاده خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات مالی بخش گردشگری و بازسازی خانه‌های تاریخی گفت: با استفاده از ۱۰ درصد سرمایه بی‌استفاده استان در صورت اجرای روش‌های جدید تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان به دنبال دارد به همین دلیل از وزارت اقتصاد درخواست داریم که پیشتاز رفع آفت تمرکز در تهران باشد تا شاهد افزایش کارآمدی باشیم.

کد خبر 747809

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲
  • حسینی: تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است
  • تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد/ تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است
  • وعده صادق یک نمونه از نتایج ملموس «ما می توانیم» بود
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون