Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و وزیر کشور:برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است، از برگزاری آن جلوگیری کنید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و همچنین وزیر کشور برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تا زمان وضع مبانی قانونی برای برگزاری آن، غیرقانونی دانست و جلوگیری از برگزاری این اقدام غیرقانونی را خواستار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخشی از این نامه، وضع مصوبه در شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل 100 قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دانسته شده فلذا اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیئت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات، خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور عنوان شده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از نامه خود آورده است: برغم گذشت 4 سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بستر‌های قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.
متن این نامه که در تاریخ 16 تیرماه سال جاری به رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه و همچنین وزیر کشور ارسال‌شده به شرح ذیل است:
احتراماً؛ با عنایت به تصمیم شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری محلات شهر تهران با همراهی وزارت کشور و اقدامات اجرایی اخیر در راستای برگزاری انتخابات مذکور، مواردی به نحو اختصار به استحضار می‌رساند:
1- به دنبال اعتراض فرماندار وقت تهران طی نامه شماره 8313 / 1 / 93 - 29 / 10 / 93 نسبت به مصوبه یک‌صد و بیستمین جلسه مورخ 14-10-1393 شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با روند تشکیل و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و عدم تأیید مصوبه یادشده، در نهایت با تصویب هیأت وزیران، وزیرکشور مکلف به همکاری در برگزاری انتخابات دوره چهارم گردید.
2- در تعاقب امر در سال 1394 موضوع برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تطبیق آن با قوانین و مقررات از سوی سازمان بازرسی کل کشور بررسی گردید که النهایه طی پیشنهاد‌های ختام گزارش تنظیمی اعلام شد که وضع مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل 100 قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران محسوب می‌شود، لذا اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیأت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور بوده و علی‌رغم نبود صلاحیت قانون‌گذاری برای مراجع معنون، اقدامی تقنینی، قلمداد می‌شود، زیرا که:
اولاً- انتخابات عمومی، یک امر سیاسی است و باید از سوی قانون پیش‌بینی شده و شروط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و شیوه برگزاری انتخابات را نیز باید قانون تعیین کند. اصل 100 قانون اساسی محدوده برگزاری انتخابات شورا‌ها را در روستا، بخش و شهر‌ها پیش‌بینی کرده و انتخابات دیگری را در درون شهر‌ها به نام شورایاری پیش‌بینی ننموده است.
ثانیاً- وظایف اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌ها در ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تصریح‌شده و در هیچ‌یک از بند‌های 1 تا 34 ماده اخیرالذکر وظیفه و اختیاری به شورا‌ها در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها محول نشده است؛ به‌عبارت‌دیگر در قانون انتخابات شورا‌ها مصوب سال 1375 و اصلاحیه سال‌های بعد آن، انتخاباتی به نام «شورایاری» پیش‌بینی و در قانون تصریح نشده است.
ثالثاً- مستفاد از مفاد بند 7 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبنی بر «اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهاد‌های اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذی‌ربط»، اقدام شورا در راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد مدنظر بوده و نه تأسیس شورایاری که مستلزم برگزاری انتخابات عمومی است. ضمن آن‌که، حتی در همین بند نیز تشکیل انجمن‌ها و نهاد‌های اجتماعی منوط به موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط شده است و این امر بدان معناست که چنانچه دستگاه‌های ذی‌ربط به هر دلیلی موافق اقدام شورا نباشند، شورا مجاز به راه‌اندازی آن‌ها نخواهد بود.
3- اینک برغم گذشت 4 سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بستر‌های قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.
نظر به دستور ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر انعکاس موضوع به دولت و پیگیری آن تا حصول نتیجه و با عنایت به موارد مطروحه، مستفاد از بند «ج» ماده (11) «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» خواهشمند است دستور فرمایید تدابیر و تمهیدات لازم به‌منظور جلوگیری از برگزاری غیرقانونی انتخابات شورایاری‌ها اتخاذ و هرگونه اقدام منطبق با موازین قانونی انجام پذیرفته و نتایج را به این سازمان منعکس نمایند.
ناصر سراج
رئیس سازمان بازرسی کل کشور.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتخابات شورایاری ها غیرقانونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

سید نظام الدین موسوی گفت: نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین رویداد‌های فرهنگی کشور و فرصت مناسبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است که می‌توان دیپلماسی فرهنگی را پیوست برگزاری آن کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدنظام‌الدین موسوی؛ عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم گسترش فضای ارتباط دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی هنوز کتاب جایگاه خود را در جوامع به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی حفظ کرده است. در همه جای دنیا کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است و ابزار فرهنگی دیگری هنوز نتوانسته جایگزین کتاب شود. به همین دلیل است که هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد سیل حضور مشتاقان کتاب و کتابخوانی هستیم و این نمایشگاه به واقع یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب از جمله رخداد‌هایی است که جمعیت‌های زیادی استقبالش می‌کنند و در آن حضور به‌هم می‌رسانند. اگر چند رویداد مهم فرهنگی در طول سال داشته باشیم، نمایشگاه کتاب یکی از آنهاست. از طرف دیگر حضور چهره‌ها فرهنگی و شخصیت‌های ادبی در نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی نشان دهنده اهمیت این رویداد است و حضور ناشران و مولفان دیگر کشور‌ها در نمایشگاه موجب می‌شود تا نمایشگاه کتاب محل محک زدن دپلماسی فرهنگی کشور باشد و شاید هیچ رویداد دیگری این ظرفیت را نداشته باشد که دیپلماسی فرهنگی کشور را تا این اندازه جلو ببرد.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایشگاه کتاب محلی است که مولفان، نویسندگان و چهره‌های روشنفکری، علمای دینی، هنرمندان و اساتید دانشگاه‌های کشور‌های دیگر از آن بازدید می‌کنند، این رویداد می‌تواند نقش مهمی در حیطه دیپلماسی فرهنگی داشته باشد. تاکنون گام‌های خوبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت نمایشگاه کتاب در سال‌های مختلف انجام شده، اما هنوز به طور کامل از ظرفیت این رویداد مهم و اثرگذار در حوزه دیپلماسی فرهنگی بهره‌برداری نکرده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه کتاب ضروری است



موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این موضوع که لازم است برنامه‌ریزی جدی در نمایشگاه کتاب برای بهبود دیپلماسی کشور انجام دهیم، ادامه داد: اگر از قبل بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی و همچنین تشکل‌های صنفیِ مردمی، دانشگاهی و فرهنگی پیش قدم شوند و برای استفاده از رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی برنامه‌ریزی کنند، حتماً به نقطه مطلوبی در این رابطه خواهیم رسید.

وی به فعالیت‌های فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حدود چهار سال گذشته حول محور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: دوستان در فراکسیون اهمیت و مسائل نمایشگاه کتاب را به عنوان فرصت دیپلماسی فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه مدام دنبال می‌کنند و نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را نسبت به رویداد مهم نمایشگاه کتاب جلب کردند. دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول پیشنهاد‌های خود را در این زمینه داده‌اند، اما هنوز بهره‌برداری مطلوب از نمایشگاه کتاب توسط دستگاه‌های مختلف مرتبط با دیپلماسی فرهنگی، صورت نگرفته است.

انتخاب کشور‌های دیگر به عنوان میهمان ویژه کمک به دیپلماسی فرهنگی است

موسوی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی باید پیوست برگزاری نمایشگاه کتاب باشد، گفت: نظیر تصمیمات متعددی که در امور مختلف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انخاذ می‌شود، لازم است پیوست دیپلماسی فرهنگی نیز برای این رویداد مهم بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود تا بتوان استفاده حداکثری از این ظرفیت داشت. این اقدامی بسیار عالی است که نمایشگاه کتاب از دوره‌های گذشته کشور‌هایی را به صورت میهمان ویژه میزبانی می‌کند. این میزبانی قدمی برای رشد دیپلماسی فرهنگی بین دو کشور است.

وی اضافه کرد: به نظرم مولفان و ناشران کشورمان می‌توانند خودشان در زمینه دیپلماسی فرهنگی فعال شوند و باب تعامل دو طرفه نمایشگاهی را میان فعالان حوزه نشر در دیگر کشور‌ها باز کنند؛ کما اینکه ارتباط ایران با دیگر نمایشگاه‌های کتاب در کشور‌های جهان برقرار است و همواره از کشور ما در نمایشگاه‌های جهانی مولفان، ناشران و علاقه‌مندان به حوزه کتاب مشارکت و حضور دارند. این یک امکانی چند جانبه در حوزه فرهنگ است و فعالان صنفی به خوبی می‌توانند در آن ورود کنند.


سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران
  • برخورد قاطعانه با تخلفات انتخاباتی در‌گلستان
  • رفتار‌های خلاف قانون پذیرفتنی نیست/ آمادگی گلستان برای دور دوم انتخابات
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • اظهارنظر اعضای سابق هیات نظارت ورامین ارتباطی به این هیات ندارد
  • سایه ابطال روی انتخابات سه‌گانه/ وزیر تعلیق می‌کند یا دیوان عدالت