Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@20:03:49 GMT

تلاش اروپا برای زنده نگهداشتن برجام

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۰۲۳۲

تلاش اروپا برای زنده نگهداشتن برجام

ساعت24- درحالی که رهبری حزب کمونیست چین تنها به اظهار تاسف از بدتر شدن مناسبات ایران با آمریکا بسنده کرده و تنها نگرانی آنها مسدود شدن احتمالی تنگه هرمز وقطع راه ورودنفت از این منطقه به چین است و در شرایطی که ولادیمیر پوتین رهبر روسیه نیز تلاش واقعی آشکاری برای حل تنگنای پدیدار شده درپرونده هسته ای ایران ندارد این ر هبران سه کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا هستند که باهرترفندی نمی گذارند همه پنجره ها برروی برجام بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برای اینکه روزنه ای امید برای نجات برجام همچنان باز بماند می‌گویند اقدامات اخیر ایران در رابطه با برجام به حدی نبوده که آن را نقض برجام بدانند. رئیس جمهور فرانسه نیز می‌گوید به منظور حل مناقشه اتمی با ایران با همتایان ایرانی، روس و آمریکایی‌اش گفت‌وگو می‌کند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا  دیروز دوشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) با برگزاری نشستی در بروکسل درباره برجام در پی نجات توافق اتمی با ایران برآمدند که زیر فشار آمریکا در حال از هم گسیختن است.۲۸ وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا تاکید کردند که اقدامات اخیر ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم فراتر از مرز تعیین‌شده در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ لزوما به معنای نقض تمامی توافق اتمی نبوده است و آنها قصد ندارند سازوکار حل اختلاف برجام را فعال کنند.فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و رایزنی درباره توافق اتمی با ایران گفت: «ما متوجه‌ایم که همه قدم‌هایی که برداشته شده – و متاسفیم که این قدم‌ها برداشته شده -  به لحاظ تکنیکی قابل برگشت هستند. از این رو، امیدواریم و ایران را دعوت می‌کنیم به اینکه این قدم‌ها را برگرداند.»موگرینی همچنین گفت که "برجام در وضعیت سلامتی خوبی نیست، اما هنوز زنده است". او افزود که نمی‌تواند بگوید "که برجام آخرین نفس‌های خود را می‌کشد".مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد سازوکار اینس‌تکس گفت که کشورهایی که در اینس‌تکس شریک هستند، هم‌اکنون دارند بحث می‌کنند که آیا نفت را هم در این سازوکار وارد کنند یا خیر.جوزف بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا، که پاییز امسال جانشین موگرینی خواهد شد گفت: «لغزش‌ها انقدر مهم نبودند که فکر کنیم ایران کاملا توافق را نقض کرده است.»اتحادیه اروپا در حال حاضر در تلاش برای تعادل بخشیدن به تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران مقرر و با آن اقتصاد این کشور را فلج کرده است. شرکت‌های کشورهای عضو این اتحادیه در صورت معامله با ایران با تحریم‌های آمریکا روبرو هستند.جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، ضمن اشاره به اینکه ایران هنوز "یک سال با توانایی بالقوه تولید بمب اتم فاصله داشته"، گفت "پنجره‌ای کوچک برای زنده نگاه داشتن توافق اتمی وجود دارد".رئیس جمهور فرانسه دوشنبه ۱۵ ژوئیه هنگام دیدار از بلگراد، پایتخت صربستان، اعلام کرد که هفته آینده با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و نیز با همتایان روس و آمریکایی‌اش، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، گفت‌وگو خواهد کرد.مکرون گفت در هفته‌های اخیر با توسل به گفت‌وگوی دیپلماتیک "امکان‌پذیر شد تا جلوی بدترین چیزها گرفته بشود" و نیز از "واکنش بیش از حد ایرانی‌ها" جلوگیری بشود و اجازه داده شده تا "گفت‌وگویی مداوم با آمریکایی‌ها صورت بگیرد".رئیس جمهور فرانسه افزود: «در این شرایط دشوار ما به کار میانجیگری و مذاکره خود ادامه خواهیم داد.»مکرون گفت که روز سه‌شنبه که به پاریس بازگردد با رئیس جمهور ایران و نیز رؤسای جمهور روسیه و آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد.هفته گذشته مکرون مشاور خود را برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران فرستاده بود.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه شهر همدان گفت: ایران با حفظ اصول نظامی و انسانی از امنیت کشور دفاع کرد.

او افزود: اقتدار دفاعی کشور و موفقیت‌های اخیر ثمره تلاش جوانان ایرانی است که با وجود ۴۵ سال تحریم‌های سخت، از خاک وطن هزاران کیلومتر آن طرف، دشمن را مورد هدف دقیق خود قرار می‌دهد و در این دستاورد باید از تهرانی مقدم‌ها، جوانان نخبه کشور و نیرو‌های مسلح که مردانه ایستادند و مقاومت کردند، یاد و تقدیر کنیم.

امام جمعه همدان تأکید کرد: در این دفاع مشروع تلاش شد مردم آسیب نبینند و فقط مراکز نظامی را نشانه گرفت تا اصل انسانی رعایت شود در حالیکه اسرائیلی‌ها در حمله به غزه هزاران زن و کودک را شهید کرد.

حجت الاسلام شعبانی موثقی با اشاره به اینکه در دوره قبل مسأله برجام از سوی آمریکایی‌ها و کشور‌های اروپایی بحث برجام موشکی شد و کشورمان به این پیشنهاد تن ندادند، گفت: اگر برجام موشکی منعقد می‌شد، دیگر نمی‌توانستیم با صلابت مقابل دشمنان ایستادگی کنیم و این عظمت خلق شده نشان از سیاست‌های درست در برابر مسایل نظامی است.

او  بی‌توجهی به ساحت‌های درگیری را نقطه ضعف دشمن دانست و گفت: دشمنان که در میدان نظامی شکست خورد، تلاش می‌کنند در عرصه رسانه خود را پیروز نشان دهد در حالیکه اگر پاسخ کشورمان نبود، ما را ترسو خطاب می‌کردند و اگر جواب می‌دهد و مردم کشته نمی‌شوند، می‌گویند موفق نشده‌اند و مردم کشته شوند هم می‌گویند نسل کشی کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تبیین درست واقعیت‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: کسانی که در فضای گفتمانی قرار گرفته‌اند و یا مسوول رسانه هستند، باید توجه کنند که توجه به فضای رسانه مهم است و باید تلاش کنند که در جنگ رسانه‌ای تدبیر لازم را داشته باشند تا دشمن سواستفاده نکند.

شعبانی موثقی با اشاره به حجاب و عفاف گفت: افرادی که مخالف حجاب هستند، از این فضای رهاشدگی آسیب می‌بینند.

او افزود: رها کردن حجاب و برهنگی باعث آسیب زدن به خانواده‌ها می‌شود و انتظار می‌رود همه نخبگان جامعه باید به این موضوع دغدغه داشته باشند و رفتن به سمت برهنگی آسیب غیرقابل جبران خواهد بود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در طرح حجاب نیاز به برخورد‌های سخت نیست، تصریح کرد: باید در این فضا مراقبت کرد و تذکرات با لطافت و با برخورد مناسب باشد.

 

دیگر خبرها

  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است