Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ابتدای این نشست ضمن سپاسگزاری از مرد اندیشه و عمل جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری جهت حضور در این کنگره گفت : طرح نوزدهمین  پرسش مهر ریاست جمهوری یکی از کلیدی‌ترین اهداف تعلیم و تربیت است که از سوی ریاست جمهوری جناب آقای دکتر روحانی  به پرسش گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخش‌های این پرسش که شامل  این است که یک؛ از دانش‌آموزان پرسیدند  سال گذشته چه مهارت هایی آموختید دوم: کدام معلم و مربی بیشترین نقش را در این  مهارت آموزی داشت و سوم کدام مهارت بیشتر برای آینده کشور تان مفید است.

حسینی اضافه کرد: این پرسش با استقبال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر انجام شد که از این میان حدود ۳ هزار نفر انتخاب شدند امروز از ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان و معلمان در جشنواره قدردانی می کنیم.

سرپرست آموزش و پرورش در ادامه کنگره ملی پرسش مهر با اشاره به نظریه سرمایه انسانی افزود: طی سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ نظریه سرمایه انسانی مطرح شد که ۵۰ سال مطالعه پیرامون آموزش و پرورش به این نظریه منجر شد. این نظریه معتقد است پربازده‌ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد برخی کشورها طی ۲۰ سال مانند مالزی ،کره جنوبی، ژاپن و فنلاند بیش از سایر کشورها در حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری کردند و این سرمایه گذاری سبب شد تا چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی آنان افزایش پیدا کند.

حسینی بیان کرد: میزان رشد اقتصادی در این کشورها به ۶ درصد افزایش پیدا کرد و در همان دوره کشورهای اروپایی رشد ۱۳ درصدی داشتند از این رو در پی این نظریه در دهه ۱۹۷۰ به نظام تعلیم و تربیت ۹ انتقاد جهانی صورت گرفت.

حسینی با اشاره به انتقاد های جهانی که از نظام آموزش و پرورش  صورت گرفته است بیان کرد: اولین انتقاد این بود که نظام تعلیم و تربیت باید سبب تفکر انتقادی و پرسشگری شود انتقاد دوم این بود که آموزش و پرورش از حالت ذهنی و حافظه محوری به دانش محور باید تبدیل شود. همچنین آموزش و پرورش مهمترین محور تحقق عدالت اجتماعی باشد  که از میان این انتقاد نامه جهانی معتقد است آنچنان که شایسته است به این موارد تا کنون عمل نشده است.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: رییس جمهور سه سوال در طرح پرسش مهر مطرح کردند که این پرسش ها انتقاد جهانی را در رابطه با آموزش و پرورش نشانه گیری کرد از این رو دانش آموزان لازم است به دو انتقاد جهانی به آموزش و پرورش در طرح پرسش مهر پاسخ بدهند.  از این رو باید به مهارت پرسشگری، بهزیستی با هم زیستن از یک سو و مهارت‌های فنی و عملی و کاربردی از سوی دیگر باید پاسخ داده شود.

وی با اشاره به شرایط فعلی آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش مهارتهای فنی حرفه ای رابه عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است از این رو لازم است به چند سیاست آموزش و پرورش برای افزایش مهارت اشاره کنم.

حسینی اضافه کرد :در مهارت تفکر خلاق و حل مسئله بر اساس سند تحول بنیادین تغییر صورت می‌گیرد تا فرایند یادگیری و مدیریت های آموزشگاهی به سمت مهارت محوری هدایت شود همچنین برای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای حدود ۹۷۰ هزار دانش‌آموز یعنی ۳۴ درصد افراد در فنی حرفه ای و کاردانش در ۳۰۰ رشته فعالیت دارند.و در برنامه توسعه به صورت ۵۰ درصدی هدف‌گذاری شده است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه و سیاست هدایت تحصیلی هدف‌گذاری شده است .  همچنین برگزاری مسابقات علمی کاربردی مورد تاکید است از این رو ۳ درس کار و فناوری ، کارآفرینی در دوره متوسطه اول و هنر در متوسطه اول برای تحقق مهارت آموزی بناست انجام شود.

حسینی با اشاره به لزوم توجه به برنامه‌های متمم افزود: برنامه های فوق برنامه از دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین طرح خود اتکایی مدارس شبانه روزی با هدف آشنایی با حرفه ها و مشاغل انجام خواهد شد و طی سال گذشته ۳۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار داشتند.

وی با اشاره به طرح هایی که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد عنوان کرد: طرح ایران مهارت، طرح جشنواره جوان خوارزمی ، طرح رویداد کارآفرینی، طرح سمپاد مهارتی  از آن جمله است.

حسینی با اشاره به طرح ایران مهارت افزود: دانش آموزان در طرح ایران مهارت  تا سقف ۶۰ ساعت دوره‌های  پودمانی را بگذرانند که بدین ترتیب ۲۲۷ شاخه در صنعت هنر کشاورزی هدف‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: همچنین در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۵ هزار و ۲۹۶ دبیرستان در دوره اول متوسطه ۴۴۸ دانش آموز یعنی ۲۲ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفت همچنین طرح جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۴ طراحی و اجرا شد و امروز به عنوان طرح ملی در حال اجرا است و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اثر دانش آموزی تحت پوشش قرار دارد.

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به طرح رویداد های کارآفرینی افزود : طرح رویداد های کارآفرینی برای خدمات بازارچه کسب و کار دانش آموزی با قوت پیگیری خواهد شد.

حسینی با اشاره به طرح سمپاد مهارتی که در قالب استعدادهای درخشان برگزار می‌شود عنوان کرد: در قاب تکنولوژی‌های برتر ، تکنولوژی های ملی در سطح بین‌المللی به صورت رشته محل این طرح اجرا خواهد در آمد و در سال ۹۳ در حوزه های شبکه و نرم افزار، فتو گرافیک، کامپیوتر و گرافیک اجرا خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با تکمیل نظام جامع کارآفرینی و فنی حرفه ای را در آموزش و پرورش اجرایی کنیم . هدف گذاری این است که دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل باید مهارت عملی را بیاموزد تا یکی از نیازهای جامعه پاسخ داده شود.

حسینی خاطرنشان کرد : شورای عالی آموزش فنی تشکیل شده و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها در جهت مهارت آموزی خلاقیت و مهارت علمی و مهارت فردی دانش آموزی سبب شود تا دانش آموزان کنش آموزی کنند.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش جامعه دانش آموزان ریاست جمهوری وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

رضا رضایی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان امروز در گردهمایی مشترک کارشناسان سنجش و حراست، روسای حوزه‌های اجرا و تصحیح و مسئولان حفاظت آزمون‌های نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ گفت: تاثیر قطعی امتحانات نهایی در کنکور، مسیری برای پررنگ شدن تلاش دانش آموزان در دوران تحصیل است.

وی افزود: دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، امتحانات نهایی دارند و این تصمیم فراهم نمودن مسیری روشن برای دانش آموزانی است که در طول دوران تحصیل خود تلاش می‌کنند و نقش موسسات کنکوری را کمرنگ خواهد کرد.

رضایی با اشاره به کسب ۶ رتبه تک رقمی توسط دانش آموزان کرمانی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ تصریح کرد: مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان دانشگا‌ها نشان داد که دانش آموزان مناطق محروم می‌توانند به دانشگاه خوب راه یابند و نشانه آن در نفرات برتر کنکور مشخص بود که تعداد زیادی از این نفرات از مناطق محروم بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به تجهیز حوزه‌های امتحانی امتحانات نهایی شهرستان‌ها و مناطق استان با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان گفت: تمامی امکانات آموزش و پرورش استان و نهاد‌های دولتی در اختیار آموزش و پرورش استان در راستای برگزاری امتحانات نهایی با حداکثر دقت است.

رضایی با اشاره به تاثیر ۵۰ درصدی نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری گفت: تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری نقش موثری در تحقق عدالت آموزشی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی