Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف در دیدارش با سفیران اتحادیه اروپا و رئیس نمایندگی این اتحادیه در مسکو درباره وضعیت پیرامون برجام و اوکراین گفت‌وگو کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز دوشنبه با سفیران اتحادیه اروپا و رئیس نمایندگی این اتحادیه در روسیه دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر اعلام وزیر امورخارجه روسیه، لاوروف در این دیدار درباره راه‌های توسعه روابط دو جانبه و همچنین یک سری موضوعات بین‌المللی ازجمله عادی سازی وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بحث و رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از نقض برجام توسط آمریکا و خروجش از برجام و در پی تعلل اروپا برای انجام اقدامات عملی برای حفظ این توافق سرانجام اعلام کرد که می‌تواند در هر سطحی اورانیوم را غنی‌سازی کند و در دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش، غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق، یعنی ۳.۶۷ درصد بالاتر برده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

اما انگلیس، آلمان و فرانسه روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و عبور ایران از محدودیت‌های تعیین شده در برجام، ممکن است توافق جامع هسته‌ای که تنها چهار سال پیش منعقد شده بود، فروبپاشد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه پس از برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل گفت که ایران از برجام تخطی اساسی نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر، هیچ یک از طرفین برجام برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه اقدامی نکرده‌اند. این بدان معناست که هیچ کدام از آنها در حال حاضر با اطلاعاتی که به ویژه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار دارند، عدم پایبندی ایران را تخطی مهمی نمی‌دانند.

موگرینی همچنین با بیان اینکه ایران پیش از اینکه تعهدات برجامی خود را کاهش دهد، به مدت ۱۴ ماه پس از خروج آمریکا از برجام به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید نیمه پر لیوان را در نظر بگیرد و سعی کند که بدون آمریکا، از طریق راه‌اندازی اینستکس و همکاری با چین و روسیه توافق هسته‌ای را حفظ کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرگئی لاوروف برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آنان پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

در بخشی از این دیدار آمده است؛

عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم.

قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید. بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888212

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان
  • ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • هشدار یونکر درباره خطر وقوع جنگی بزرگ
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟