Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-23@16:52:11 GMT

امکان رصد ماه گرفتگی امشب در ۴ قاره +زمان رویت

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۱۴۷۵

صراط:

کارشناس نجوم از امکان رصد ماه گرفتگی از آسیا، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای جنوبی خبر داد و گفت: در صورت ابری نبودن هوا، می توان این ماه گرفتگی را از هر جای آسمان ایران رصد کرد.

علی آزادگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دو هفته قبل یا بعد از هر خورشیدگرفتگی می‌توان منتظر ماه‌گرفتگی بود. اکنون نیز دو هفته پس از کسوف آمریکای جنوبی، خسوفی جزئی را شاهد خواهیم بود، گفت: ورود ماه به مخروط سایه زمین که توسط خورشید ایجاد شده ماه گرفتگی یا خسوف است؛ ماه گرفتگی‌ها فقط در هنگام ماه بدر رخ می‌دهند اما در همه ماه‌های بدر این اتفاق نمی‌افتد زیرا اکثر اوقات ماه به مخروط سایه زمین وارد نمی‌شود و از کمی بالاتر یا کمی پایین‌تر از آن عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مخروط سایه زمین دارای دو بخش است، بیان کرد: ماه هنگامی که به این مخروط وارد می‌شود ابتدا وارد نیم‌سایه شده و سپس به تمام سایه وارد خواهد شد که ماه گرفتگی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه فردا، بیست و ششم تیرماه، یک خسوف جزئی رخ می‌دهد، گفت: در این خسوف قرص ماه به صورت کامل وارد تمام‌سایه زمین نمی‌شود، بلکه فقط وارد بخشی از آن خواهد شد.

کارشناس نجوم با اشاره به امکان رصد این خسوف در کشورهای دیگر گفت: این خسوف از آسیا، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای جنوبی قابل رؤیت است.

آزادگان خاطر نشان کرد: اولین برخورد قرص ماه با نیم‌سایه در ساعت ۲۳ و ۱۳ دقیقه روز سه‌شنبه ۲۵ تیر خواهد بود. معمولاً حضور ماه در نیم‌سایه، تغییری در رنگ و نورانیت آن از دید چشم غیر مسلح ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به زمان خسوف جزئی (برخورد قرص ماه با تمام‌سایه) گفت: این ماه گرفتگی، از ۳۱ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۲۶ تیر شروع می‌شود. ساعت ۲ بامداد، ماه به میان نیم‌سایه می‌رسد و حداکثر گرفتگی رخ می‌دهد. همچنین ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه بامداد قرص ماه کاملاً از تمام‌سایه خارج شده و ساعت ۴ و ۴۷ دقیقه نیز ماه کاملاً از نیم‌سایه خارج خواهد شد.

این کارشناس نجوم گفت: قدر خسوف ۰.۶۵۳ بوده و قدر خسوف نیم‌سایه‌ای نیز ۱.۷۰۴ خواهد بود؛ کل خسوف ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه بوده و خسوف تمام‌سایه‌ای نیز ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه خواهد بود.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ماه گرفتگی قاره رصد ماه گرفتگی آسمان ایران صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۱۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران

کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران با هنگ کنگ و ازبکستان را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان در هفته پنجم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف هنگ کنگ می‌رود و با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه هنگ کنگ برگزار می‌شود.

همچنین تیم ملی فوتبال کشورمان در آخرین دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ روز سه شنبه ۲۲ خردادماه به مصاف ازبکستان می‌رود. این مسابقه از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

منبع: فدراسیون فوتبال

دیگر خبرها

  • زمان دو دیدار تیم ملی فوتبال مشخص شد
  • مجموعه ساعت های 6.5 میلیون دلاری سلطان برونئی (عکس)
  • سامانه بارشی امشب از همدان خارج می‌شود
  • زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران
  • ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر
  • زمان آغاز به کار تاکسی‌های برقی/ تسهیلاتی برای تاکسی‌رانان
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • بایدها و نبایدهای مسافران در قطارهای سفیر ریل
  • پروانه چوبخوار پسته، مهمترین آفت درختان پسته
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب