Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@22:47:52 GMT

پرواز قالیچه ها

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۲۶۱۰

پرواز قالیچه ها

به گزارش برنا از اراک ، کلنگ احداث موزه فرش اراک در بهمن ماه سال 1394 با حضور مسئولان کشوری و استانی بر زمین زده شد اما این کلنگ زنی تنها برای نمایش بود چرا که با گذشت چندین سال هنوز وضعیت ساخت این موزه در هاله ای از ابهام قرار دارد، ابهامی که منجر به آن شد تا در سال 95 زمزمه هایی در خصوص جابه جایی محل احداث موزه فرش مطرح گردد و رفته رفته این زمزمه ها آنقدر قدرت گرفت که طبقه سوم پاساژ تازه تاسیس گلستان؛ به عنوان محل جدید احداث موزه فرش معرفی شد ولی به دلیل عدم وجود شرایط مناسب، از احداث موزه در این مکان نیز صرف نظر به عمل آمد و مقرر گشت که همان زمین کلنگ زنی شده واقع در حاشیه پارک ملت اراک، برای ساخت موزه فرش مورد استفاده قرار گیرد که این مسئله تاکنون به نتیجه ای نرسیده زیرا مالکیت این زمین متعلق به شرکت نفت است، امری که استاندار مرکزی به آن اشاره می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل اختلافات شهرداری و شرکت نفت موضوع زمین موزه فرش بلاتکلیف است

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی در رابطه با دلایل به تأخیر افتادن ساخت موزه فرش اراک، گفت: زمینی که چندین سال پیش برای احداث موزه فرش کلنگ زنی شد، به دلیل اختلافات شرکت نفت و شهرداری اراک بر سر مالکلیت آن، بلااستفاده باقی مانده و احداث موزه فرش به موضوعی حل نشده تبدیل شد. در نهایت شرکت نفت به مراجع قضایی شکایت کرد و توانست رأی مثبت را به نفع خود دریافت کند.

آقازاده افزود: در شرایط فعلی در حال مذاکره با شرکت نفت هستیم که بتوانیم با توافقات 2 سویه زمین را برای شهرداری بگیریم. در صورتی که موفق به انجام این توافق نشویم، زمین دیگری را برای موزه فرش در نظر خواهیم گرفت تا بتوانیم این موزه را احداث کنیم.

وی ادامه داد: هر چند که احداث موزه فرش در تعهدات سازمان شهرداری اراک بوده و این سازمان باید پاسخگو باشد، اما به هر سو استانداری مرکزی سعی دارد با انجام تلاش هایی، احداث موزه فرش را به نتیجه ای مناسب برساند. با توجه به اینکه موزه فرش را برای استان مرکزی و شهر اراک یک ضرورت مبرم می دانیم، تلاش خود را به کار می گیریم تا موضوع موزه فرش اجرایی گردد و به سرانجام برسد. “آقای حسینجانی” اهداء کننده فرش های موزه نیز منتظر است تا این فرایند هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و موزه فرش به بهره برداری برسد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: متأسفانه زمان خاصی برای تعیین تکلیف موزه مشخص نشده است، اما هم اکنون در حال پیگیری موضوعی هستیم که بتوانیم ساختمان آماده ای را که متعلق به شهرداری و یا مجموعه استان می باشد، ساماندهی کرده و تجهیز نماییم و به طور موقت موزه فرش را در آن ساختمان راه اندازی کنیم. زمانی که موضوع زمین موزه به سر انجام رسید، ساختمان اصلی موزه فرش را احداث خواهیم کرد و فرش ها را به آنجا انتقال می دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچگونه بودجه ای برای احداث موزه فرش در نظر گرفته نشده است، چرا که ابتدا باید مالکیت زمین فعلی تعیین تکلیف گردد و یا مکان دیگری برای احداث موزه فرش در نظر گرفته شود و بعد از آن بودجه لازم در نظر گرفته خواهد شد.

قرار است زمین دیگری جایگزین شود

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز با اشاره به مشکلات زمین برای احداث موزه فرش اراک، گفت: زمینی که چند سال پیش در میدان سرداران و در مجاورت پارک ملت برای احداث موزه فرش در نظر گرفته شد، به علت آنکه متعلق به شرکت نفت بوده و شرکت نفت نیز از مواضع خود در قبال این زمین کوتاه نیامده است، متأسفانه معارض زمین آن حل نشد. در این خصوص با پیگیری های متعدد، جلسات ویژه ای با حضور مدیرکل امور موزه های کشور، استاندار، معاون عمرانی استانداری، حسینجانی اهداء کننده فرش های موزه و مدیران این اداره کل برگزار شد.

ایزدی افزود: بر اساس اقدامات انجام شده قرار بر این شد که زمین دیگری را جایگزین زمین فعلی کنیم تا مطالعات برای اجرای پروژه موزه فرش آغاز شود. در این راستا مکاتبات لازم انجام شده و قرار است در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح گردد و به تصویب برسد. فضایی که برای موزه فرش در نظر گرفته می شود، باید متناسب با شأن موزه فرش باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای تعیین تکلیف و جانمایی زمین مکاتبات لازم با شهرداری انجام شده است. زمانی که شهرداری اعلام نظر خود را برای زمین ارائه کند، فرایند احداث را آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: بودجه لازم برای احداث موزه فرش بر اساس طرح آن در نظر گرفته می شود. زمانی که زمین موزه جانمایی و تعیین تکلیف شد، حداکثر ظرف مدت زمان 3 ماه مطالعات طرح موزه انجام خواهد شد و پس از انجام فرایند مطالعاتی طرح، میزان بودجه لازم مشخص می شود.

موزه فرش اراک در صورت بهره برداری سومین موزه فرش جهان خواهد شد

ابراهیم حسینجانی، اهداء کننده فرش های موزه فرش اراک نیز در راستای اقدامات خود برای احداث این موزه، گفت: کلنگ موزه فرش چند سال است که به زمین زده شده، اما به هر دلیلی تاکنون به سرانجام نرسیده است. اخیراً استاندار فعلی نیز با پیگیری های متعدد به جدیت در حال رایزنی و مذاکرات متعدد هستند تا بحث ایجاد موزه فرش هرچه سریعتر به نتیجه برسد. ایشان فرش هایی را که قرار است بنده به موزه اهداء کنم بازدید کردند که به شدت مورد تحسین ایشان قرار گرفت.

حسینجانی افزود: بنده این فرش ها را نه به نام ابراهیم حسینجانی، بلکه به نام بهارستان و به افتخار شهدای این سرزمین و خانواده هایشان تقدیم موزه خواهم کرد. این تصمیم من خدمت کوچکی است در برابر کسانی که خالصانه جان خود را در دست گرفته و فدای این مرز و بوم کردند. بنده قدم خیری برای شهر و کشور خودم برداشتم و اکنون منتظر مساعدت و همکاری مسئولین استان برای احداث موزه فرش هستم. اهداء فرش ها به موزه فرش یک سرمایه مادی و معنوی برای شهر و کشورم می باشد و آبرو و اعتبار به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اولین شهری که دارای موزه فرش شد، شهر باکو در زمان شوروی سابق بود. بعد از آن نیز موزه ملی فرش در تهران بود که در تاریخ 22 بهمن سال 56 به بهره برداری رسید. زمانی که موزه فرش اراک به بهره برداری برسد، سومین موزه تخصصی فرش در جهان لقب خواهد گرفت، چرا که در برخی شهرهای دیگر موزه هایی وجود دارند که تنها تعداد محدودی فرش در آنها به نمایش گذاشته شده، اما به این صورت نیست که صرفاً و تخصصاً و همچنین با این وسعت و قدرت به موضوع فرش پرداخته شده باشد. اراک خواستگاه فرش دستباف بوده و می بایستی چنین موزه ای در دل آن جای گیرد و برای توریست و افرادی که می خواهند با چنین هنر آبرومندی آشنا شوند، پایگاهی باشد.

اهداء کننده فرش های موزه فرش اراک اظهار داشت: می دانم که در استان مرکزی تمامی مسئولین برای انجام این فرایند حسن نیت دارند، اما نمی دانم چرا فرایند احداث موزه دائماً به تأخیر می افتد. این موضوع را درک می کنم که برای احداث چنین موزه ای، مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد و به همین دلیل احداث موزه به تأخیر افتاده است. برای احداث موزه فرش اراک صبوری کرده ام و ایمان دارم که بالاخره این تلاش ها نتیجه بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و نیت خیر من به نحو احسنت در اراک به نتیجه خواهد رسید.

حسینجانی تصریح کرد: مسئولین بسیاری از تهران و سایر استان ها به سراغ بنده آمدند و پیشنهاد دادند چنانچه این امر در اراک به نتیجه نرسد، حاضر هستند با تمام امکانات با بنده همکاری کنند و موزه فرش را در استان های خود راه اندازی کرده و این فرش ها را به نمایش بگذارند. اما به هیچ عنوان حاضر نیستم این فرش ها در استان و یا شهر دیگری، نمایش داده شود. بارها از بنده خواسته اند که این فرش ها را حتی به صورت موقت در سایر استان ها و شهرها به معرض دید مردم بگذارم، اما به هیچ وجه نپذیرفته ام. موضوع این است که بنده ایران را وطن خود، اراک را شهر خود و ضامنجان را زادگاه خود می دانم و معتقدم این موزه تنها در شهر اراک باید احداث شود و به بهره برداری برسد.

وی بیان داشت: در تمام مدت 60 سال فعالیت در حوزه فرش، تک تک این فرش ها را با شعور و شناخت جمع آوری کرده ام و تمامی این فرش ها در جهان نایاب هستند و همانند ندارند و هر کدام یک سرمایه برای کشور محسوب می شوند. آرزوی من این است که هر چه زودتر این موزه احداث شود و فرش ها در زیر نور به نمایش گذاشته شوند و حاصل 60 سال فعالیت و تلاش بنده در حوزه فرش به ثمر نشیند.

 

خبرنگار: شایسته سلامی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهان زمین فرش مشکلات موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۲۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای تولید برق خورشیدی در استان تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران ، معاون استاندار تهران در حاشیه جلسه کارگروه تولید برق تجدیدپذیر استان تهران گفت: کلنگ احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان تهران ۱۴ اردیبهشت در شهرستان‌های شهرری، ورامین و ملارد به زمین خواهد خورد.

محمد علیمهری با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی در استان تهران افزود: اقدامات اولیه و تخصیص زمین مناسب برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌ خورشیدی در استان تهران انجام شده و تا یک ماه آینده منجر به عقد قرارداد با سرمایه گذاران این طرح خواهد شد.

معاون استاندار تهران با تاکید بر تامین ۲۰ درصد برق ادارات استان تهران از انرژی خورشیدی گفت: همه اداره‌ها موظف هستند ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و درغیر این‌صورت، برق مصرفی بر اساس قیمت برق در بورس کالا محاسبه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • الحاق ۱۵۰ هکتار زمین به محدوده شهر هشترود
  • سند ۴۲ میلیون مترمربع از زمین‌های شهر جدید امیرکبیر اراک صادر شد
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • برقراری پروازهای عسلویه اراک عسلویه از اول ازدیبهشت
  • تکمیل طرح‌های مسکن در تنگستان تسریع شود
  • ضرورت تسریع در پروژه احداث موزه دفاع مقدس در خراسان‌رضوی
  • سرعت هواپیما‌های مسافربری در هر مرحله از پرواز چقدر است؟
  • احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه کارگران در ارومیه
  • بازگشت مدافع تاثیرگذار به نیمکت آلومینیوم
  • برنامه ریزی برای تولید برق خورشیدی در استان تهران