Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@04:14:14 GMT

ملاقات های مردمی مسئولان قضایی با مردم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۲۷۲۳

ملاقات های مردمی مسئولان قضایی با مردم

سخنگوی قوه قضاییه از تداوم بازدیدهای سرزده رییس قوه قضاییه خبر داد و گفت: مقرر شده مسئولان قضایی هم به شنیدم صدای مردم اهتمام داشته باشند.

به گزارش مشرق، ششمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی از دقایقی پیش آغاز شد.

غلامحسین اسماعیلی در ششمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل کرامت در قوه قضائیه گفت: باور داریم که انسان به عنوان اشرف مخلوقات از کرامت ناشی از تعالیم دینی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دین مبین اسلام و در قرآن موضوع کرامت انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از محورهای اصلی تحول در قوه قضائیه تحقق بخشیدن به اصل مهم کرامت انسانی است که از محورهای سند تحول قضائی بوده و در حکم انتصاب آیت الله رئیسی به این موضوع اشاره شده است.

اسماعیلی به بازدیدهای سرزده رئیس قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این بازدیدهای سرزده و بدون تشریفات مصداقی برای تاکید بر رعایت کرامت قضات و مردم است. مقرر شده سایر مسئولان قضائی و مدیران در رده‌های مختلف با حضور در واحدهای زیر مجموعه نسبت به شنیدن سخن مراجعان اهتمام داشته باشند و این از شاخصه‌های مدیریت انقلابی و جهادی است و امیدواریم الگویی برای سایر دستگاه‌های اجرایی باشد. بازدیدهای ریاست قوه قضائیه واقعاً سرزده و بدون اطلاع و تشریفات است و تداوم خواهد داشت.

اسماعیلی در خصوص دستورالعمل کرامت توضیح داد: این دستور العمل سی و سه ماده و ۵ فصل دارد که به عزت و کرامت مردم و کارمندان و قضات تاکید دارد.

وی خطاب به مراجعه کنندگان به قوه قضائیه گفت: ما به همکاران ابلاغ کرده و نظارت هم خواهیم داشت و متقابلاً انتظار داریم وکلا، کارشناسان، ضابطان و مردم حریم و حرمت شأن قضا را نگه دارند. این احترام باید متقابل باشد. اگر به هر دلیل احدی از مراجعان اهمالی در رابطه با اجرای این دستورالعمل مشاهده کردند مراتب را گزارش دهند.

سخنگوی دستگاه قضا به پرونده‌های مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: این رسیدگی‌ها همچنان در دستور کار قوه قضائیه است و بنای دستگاه قضا رسیدگی سریع و قاطع است. بنا داریم در دوره تحول اهتمام بیشتری از دوره قبل به رسیدگی به پرونده‌ها و مشکلات اقتصادی داشته باشیم که در این رابطه دستور العملی از سوی ریاست قوه قضائیه درباره با رسیدگی تخصصی به این جرایم ابلاغ شده است. به زودی مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی مرکب از دادسرای ویژه رسیدگی، دادگاه ویژه و دادگاه کیفری دو، دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی و شعب تجدید نظر آن به زودی در مجتمع قضائی امام خمینی افتتاح می‌شود.

وی افزود: در بازه زمانی بین دو نشست خبری، ۵۸ نفر در دادگاه‌های ویژه محکومیت پیدا کردند و یا محکومیت‌های سابق آنها به مرحله اجرا رسیده است.

اسماعیلی افزود: شهروز ریخته گران عضو هیأت مدیره شرکت به هفت سال حبس، فیروز ریخته گران به حرم مشارکت ۱۵ سال حبس، بهروز ریخته گران به حرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. این افراد دو و سه سال حبس دیگر هم دارد بیش از هشت هزار میلیارد ریال هم رد مال دارد. فراز ریخته گران به هفت سال حبس و محمدرضا توسلی معاون منطقه آزاد به ده سال حبس و سه سال انفصال و رد مال محکومیت شده است. سالار بایرامی به ده سال حبس محکوم شده است. در این پرونده ۴۱ متهم داشت که دو نفر تبرئه شدند.

وی در خصوص پیگیری حقوقی ماجرای نفت کش ربوده شده گفت: دولت انگلیس برخلاف مقررات حقوقی یک نفت کش را متوقف کرده است. برابر ماده ۲۹۰ دادرسی کیفری دادستان کل وظیفه دارد در مواقعی که حقوق عامه در عرصه‌های بین المللی نقض شود علاوه بر اهتمام دولت دادستان کل به این موضوع ورود کرده و به کمک دولت در معاونت خارجه و حقوقی دولت آمده است. جمهوری اسلامی تا رسیدن به حق خود این موضوع را از لحاظ حقوقی و بین المللی پیگیری می‌کند.

برخی از چهره‌های مذهبی و اجتماعی در هنگام سخنرانی مواردی را علیه برخی افراد مطرح می‌کنند چرا مدعی العموم ورود نمی‌کند؟ مصداق این موضوع صحبت‌های اخیر آقای علم الهدی است گفت: اینکه مدعی العموم وظیفه حفظ حقوق مردم را دارد بر کسی پوشیده نیست اما آنچه وظیفه دارد به وقتی برمی گردد که نسبت به مقامات موضعی مطرح می‌شود. نسبت به این موضوع خاص مورد اشاره باید گفت آیا تلقی عموم جامعه هم مثل تلقی شما است یا خیر؟ البته بنده سخنگوی قوه قضائیه هستم و دادگاه ویژه روحانیت نیستم.

وی در خصوص بازداشت تعدادی از کارمندان سازمان غذا و دارو گفت: یکی از شرکت‌های که در کار واردات دارو فعالیت داشته است و ارزهای دولتی از سیستم بانکی اخذ کرده است به دلیل عدم تعداد ارزی و همچنین گرانمایی دارو و با صدور فاکتورهای متعدد سعی در تحصیل سود نامشروع داشتند.

وی ادامه داد: همچنین سه نفر هم در حوزه سازمان غذا و دارو به اتهام رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند؛ البته متهمان با تأمین قرار آزاد هستند و پس از تکمیل پرونده اگر به دادگاه ویژه ارسال شد علنی می‌شود. سه نفر از شرکت‌های خصوصی و سه نفر از سازمان مربوطه تحت تعقیب قرار گرفته و متهم هستند که یکی از متهمان دوتابعیتی است.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی شایعاتی در این پرونده در خصوص جاسوسی و اعدام این فرد و اینکه چرا دادگاه نظامی به این پرونده رسیدگی می‌کند گفت: برخی از اخبار کذب از ناحیه منتسبان به رسانه‌ها زده می‌شود. توصیه می‌کنم موضوعاتی که صحت آن را نگرفتید مطرح نکنید. هم خبر جاسوسی و هم اعدام در این پرونده مطرح نیست. پرونده موضوع مالی دارد و کیفرخواست آن صادر و در نوبت رسیدگی به دادگاه است. این فرد نظامی و در شهرداری مأمور بود به این علت نظامی محسوب شده و در قضائی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود. این پرونده ۱۳ متهم دارد که متهمان اصلی آن بازداشت هستند.

در حال بروزرسانی…

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز اخبار خودرو قوه قضاییه رئیس قوه قضائیه سخنگوی قوه قضاییه سید ابراهیم رئیسی ملاقات مردمی فساد مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند

 امروز (پنجشنبه ۳۰ فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها بصورت وبیناری برگزارشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیربودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجددا از سپاه پاسداران و کلیه نیرو‌های مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضاییه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضاییه از سمت خود در این مسئولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده‌ی قوه قضاییه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد. وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسئولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشاء اثر بود، به گونه‌ای که مسئولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده تحول و تعالی قضایی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضایی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضاییه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای کلیه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسئولان و مدیران در دستگاه قضایی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسئولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش باشیم، نه صرفاً پیشرفت معمولی.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ لهذا مسئولان قضایی استان‌ها با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصاء این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آنها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آنها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند. 

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

  باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضائیه خطاب به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور 
  • دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی کشور درباره امنیتِ روان مردم
  • دستور رئیس دستگاه قضا برای تحکیم آرامش و امنیت مردم
  • دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش و امنیت مردم
  • مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • گفت‌وگوی مسوولان قضایی استان تهران با شهروندان
  • مسوولان قضایی استان تهران در ماه آینده ۱۳ دیدار مردمی خواهند داشت
  • به درخواست های 68 نفر در ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری گلستان رسیدگی شد
  • عدالت محوری در دستور کار مسئولان دادگستری باشد