Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@22:19:46 GMT

ریزش عجیب قیمت دلار در بازار آزاد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۳۰۷۵

ریزش عجیب قیمت دلار در بازار آزاد

فرارو- قیمت دلار از هفته پیش تا حالا روند کاهشی عجیبی به خود گرفته. دلار که چهارشنبه هفته پیش روی مرز ۱۳ هزار تومان قرارداشت، تا اینجای کار ۹۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و تا لحظه نگارش این متن به ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. رقمی که در سال ۹۸ بی‌سابقه بوده و آخرین بار در نیمه بهمن‌ماه ۹۷ شاهد آن بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ممکن است همچنان ادامه پیدا کند و باعث شود قیمت دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شود.

۱- ساعت ۱۱ امروز صبح، سه‌شنبه ۲۵تیر خبر‌هایی درباره ورود دلار به کانال ۱۱هزار تومان منتشر شد. اما این رقم به قیمت خرید دلار از سوی صرافی‌ها مربوط می‌شود که در حال حاضر ۱۱ هزار و ۹۵۰تومان است. در بخش فروش دلار با ریزش ۳۰۰تومانی نسبت به دیروز در صرافی بانک‌ها قیمتش ۱۲هزار و ۵۰ تومان است که باید آن را پایین‌ترین محدوده قیمت از ابتدای سال تا کنون تلقی کرد. در بازار آزاد، اما تابلو‌ها هنوز خروج دلار از کانال ۱۲ هزار تومان و ورود به کانال ۱۱هزار تومان را تایید نکرده‌اند و رقم ۱۲هزار و ۱۰۰تومان به ثبت رسیده است. اگر چه می‌توان امیدوار بود به زودی شاهد ۱۱هزار تومانی شدن نرخ دلار در بازار آزاد هم باشیم.
۲- دیروز دلار به کمترین قیمت خود در سال ۹۸ رسید. دست کم از اول سال تا حالا هیچ موقع دلار در بازار ارز تا این حد بی‌ارزش نشده بود که با قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شود. کاهش قیمتی که محدود به یکی دو روز نیست و شروع آن به هفته پیش بر می‌گردد.
۳- شنبه هفته پیش هر دلار در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود. این ارز فردای آن روز یعنی یکشنبه ۱۶ تیرماه با کاهش ۲۵۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید و تا آخر هفته روی مرز ۱۳ هزار تومان نوسانات خفیفی را بین ۱۲ هزار و ۹۵۰ و ۱۳ هزار و ۵۰ تومان تجربه کرد تا نهایتا آخر هفته پرونده دلار با قیمت ۱۳ هزار تومان بسته شد.
۴- دلار آخرین بار چهارشنبه هفته پیش یعنی ۱۹ تیرماه با کانال ۱۳ هزار تومان خداحافظی کرد. حتی تعطیلات آخر هفته و تعطیلی بازار رسمی نتوانست دلار را از کاهش قیمت نجات دهد و قیمت‌های غیررسمی در روز‌های پنجشنبه و جمعه نشان می‌داد کسی علاقه‌ای به افزایش قیمت دلار ندارد. این روند کاهشی از روز شنبه ۲۲ تیر و همزمان با آغاز فعالیت بازار رسمی با سرعت بیشتری پی گرفته شد. طوری که روز اول هفته قیمت دلار با کاهش ۳۰۰ تومانی به ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. با اینکه خیلی‌ها فکر می‌کردند، این کاهش قیمت موقتی است، اما کار به همینجا ختم نشد. یکشنبه قیمت دلار ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. دیروز دوشنبه یک روز استثنایی در بازار ارز رقم خورد. قیمت دلار بعد از مدت‌ها از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر رفت و به کمترین قیمت خود در سال ۹۸ رسید. قیمتی که در پنج ماه گذشته بی‌سابقه بود. این روند طولانی مدت کاهش قیمت دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد از هفته پیش تا حالا دلار هر روز به طور میانگین ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داده است.
۵- طولانی بودن بازه کاهش قیمت دلار که باعث شده از ۱۰ روز پیش شاهد روند کاهشی قیمت دلار در بازار باشیم، نشان می‌دهد این کاهش قیمت به قرار است ارزش دلار را از این مقداری که هست پایین‌تر ببرد. طوری که پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار تا پایان هفته دست کم برای یک روز وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شود.
۶- آخرین بار دلار حدود پنج ماه پیش یعنی ۱۹ بهمن‌ماه ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد و از آن موقع تا حالا هیچ موقع به چنین قیمتی نرسیده بود. چرا که از اواخر بهمن دلار ساز گرانی را کوک کرد و در اسفندماه در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان داشت. دلار تا پایان تعطیلات نوروز در همین کانال باقی مانده بود تا اینکه اواخر فروردین دوباره موج افزایش قیمت دلار شروع شد. کار به جایی رسید که هر دلار آمریکا در نیمه اردیبهشت به بالاترین قیمت خود در سال ۹۸ رسید.
۷- دقیقا ۱۹ اردیبهشت بود که دلار بعد از یک روند افزایش دو هفته‌ای به حدود ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. بعد از ثبت این قله در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه، روند دلار به کلی معکوس شد و شاهد کاهش قیمت آن تا نیمه خرداد بودیم. تا اینکه یک ماه بعد یهنی یعنی ۱۹ خرداد قیمت دلار آمریکا به ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید که تا آن زمان کمترین قیمت دلار در سال ۹۸ به حساب می‌آید. کاهش قیمت دلار در نیمه خرداد موقتی بود و باعث شد بلافاصله دلار به به کانال ۱۳ هزار تومانی برگردد. تقریبا هفته آخر خرداد قیمت دلار در بازه ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تثبیت شد و به مدت یک ماه به همین قیمت‌ها وفادار ماند.   ۸- حالا بعد از گذشت یک ماه از تثبیت قیمت دلار روی کانال ۱۳ هزار تومانی، شاهد روند کاهشی آن هستیم و باعث شده دلار دست کم برای یک هفته وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شود. روندی که دلار در پیش گرفته ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و باعث شود دلار به سرعت از کانال ۱۲ هزار تومانی عبور کرده و قیمت آن به زیر ۱۲ هزار تومان برسد.
۹- این روز‌ها قیمت دلار در سامانه سنا شباهت زیادی به بازار آزاد دارد. جالب‌تر اینکه با بیشتر شدن سرعت کاهش قیمت دلار از اول هفته، دلار در بازار آزاد با قیمت کمتری نسبت به سامانه سنا خرید و فروش می‌شود. برای مثال دیروز دلار در بازار آزاد تا پایان وقت اداری به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. یعنی درست همان قیمتی که از سامانه سنا گزارش شده و نشان می‌دهد میانگین قیمت فروش دلار دیروز در این سامانه روی ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.
۱۰- در لحظه نگارش این متن قیمت دلار در بازار آزاد با سامانه سنا برابر است و روی ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان ایستاده. کاهش قیمت در بازار آزاد نمی‌تواند سرعت بیشتری از سامانه سنا داشته باشد و برخی اعتقاد دارند این مورد می‌تواند به عنوان یک ترمز برای روند کاهشی قیمت دلار به حساب بیاید. با این حال باید منتظر بود و دید روند کاهش قیمت دلار بالاخره کجا متوقف می‌شود و آیا شاهد ثبات قیمت این ارز در کانال ۱۲ هزار تومانی خواهیم بود یا نه.   قیمت انواع ارز در بازار آزاد امروز مطابق جدول زیر است: (آخرین به روز رسانی: ساعت ۱۱:۵۳ سه‌شنبه ۲۵ تیر)   ارز قیمت خرید قیمت فروش دلار آمریکا 11هزار و 900تومان 12هزار تومان یورو 13هزار و 360تومان 13هزار و 510تومان پوند انگلستان 14هزار و 850تومان 15هزار و 15تومان درهم امارات سه هزار و 245تومان سه هزار و 265تومان لیر ترکیه دو هزار و 80تومان دو هزار و 100تومان  

منبع: فرارو

کلیدواژه: قیمت دلار راهنمای خرید دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران

به گزارش همشهری آنلاین هر افغانی در بازار تهران در حدود ۸۴۴ تومان قیمت دارد این در حالی است که قیمت فروش هر افغانی در روزهای ابتدایی اسفندماه برابر با ۷۶۴ تومان بوده است.

در قیاس با این رقم میزان افزایش قیمت دلار در همین محدوده زمانی یعنی ابتدای اسفند در قیاس با روزهای ابتدایی فروردین برابر با ۶ درصد برآورد شده است.

اقتصاد صد نوشت: بر اساس این گزارش در روزهای ابتدایی اسفند بهای هر دلار آمریکا برابر با ۵۶ هزار و ۶۳۵ تومان بوده است. میزان افزایش قیمت در این دوره زمانی محدود به ۶ درصد بوده و هر لار در شرایط کنونی، یا به عبارتی در آخرین قیمت سال گذشته و پیش از تعطیلات نوروز برابر با ۵۹ هزار و ۹۹۰ تومان بوده است.

میزان رشد قیمت افغانی در بازار ایران در سال ۱۴۰۲، قابل توجه بوده است. طبق آمارهای ارائه شده هر افغانی، در این دوره زمانی بیش از ۴۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش قیمت افغانی در اولین روزهای سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۸۵ تومان بوده است. این نرخ به ۸۴۴ تومان در شرایط کنونی رسیده و در نتیجه اگر فردی در ابتدای سال گذشته بخشی از سرمایه خود را به پول افغانستان تبدیل می‌کرد، معادل ریالی آن رشدی ۴۱ درصدی را شاهد بود.

کد خبر 840845 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم ارز - بازار جهانی افغانستان دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب برای تارا و شاهین/ قیمت این دو خودرو در بازار ترکید!
  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • قیمت طلا یک کانال سقوط کرد | آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟