Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-با اعلام نظر سازمان بازرسی درباره قانونی نبودن انتخابات شورایاری ها ، ماجرا به سران سه قوه کشیده شده و تدابیر و تفاهم مسئولان عالی نظام برای حل این مشکل را می طلبد.
به گزارش خبرگزاری آریا، امسال اولین دوره انتخابات شورایاری هاست که نه تنها ثبت نام بلکه رای‌گیری هم به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات شورایاری ها قرار بود تا پایان سال گذشته برگزار شود اما به علت مخالفت برخی نهادهای فرادستی از جمله وزارت کشور برگزار نشد و علت آن نیز این اعلام شد که در قانون به این موضوع اشاره نشده و بالاخره پس از حل موانع  قرار است این انتخابات برگزار شود ولی پس از ثبت نام و تمدید مهلت و پایان زمان مقرر ثبت نام رئیس سازمان بازرسی اعلام کرده که این انتخابات را قانونی نمی دانیم .
ناصر سراج در اقدامی با ارسال نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و همچنین وزیر کشور برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را تا زمان وضع مبانی قانونی برای برگزاری آن، غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری این اقدام غیرقانونی شده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نامه، وضع مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری، برخلاف اصل 100 قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران دانسته شده فلذا اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیأت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات، خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور عنوان شده است.

انتخابات شورایاری‌ها قانونی است
از طرفی یک عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در این باره می گوید:برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی بوده و این انتخابات در چهارم مرداد در تهران برگزار خواهد شد.قاسم میرزایی‌نیکو با اشاره به انتخابات پیش روی شورایاری محلات گفته که شورایاری محلات چند سالی است که در تهران و برخی از کلانشهرها فعاالیت می‌کنند و مجموعه‌ای است که در کنار شوراها فعالیت کرده و نظرات مشورتی و نظارتی خود را ارائه می‌کنند. به عنوان مثل در یک شهر، شورایی پنج نفره تشکیل شده است و این شهر دارای هفت محله است و در واقع شورای شهر می‌تواند با انتخاب شورایاران به مشکلات این محلات رسیدگی کند.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه فعالیت شورایاری‌ها به تحقق اهداف اعضای شورای شهر کمک می‌کند و در این چند سال فعالیت نتایج خوبی داشته است، تصریح می کند که حدود دو ماه قبل مصوبه برگزاری انتخابات شورایاران محله در هیئت دولت تصویب شده و قرار است این انتخابات در 4 مردادماه در تهران برگزار شود.
میرزایی نیکو در ادامه با اشاره به برخی از اخبار مبنی بر غیر قانونی بودن این انتخابات گفته که بنده این موضوع را پیگیری کردم، تمام موارد طبق قانون است و هیچ مشکلی در برگزاری این انتخابات وجود ندارد و کاملاً قانونی است.کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در جریان لایحه جامع انتخابات به دنبال این موضوع هست که در کلانشهرها این شورایاری‌ها را گسترش دهد.



هشدارهای 4 ساله سازمان بازرسی
اما رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردهه که به‌رغم گذشت 4 سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بسترهای قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.
سراج معتقد است که اقدام شورای اسلامی شهر تهران و هیأت محترم وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور بوده و علی‌رغم نبود صلاحیت قانون‌گذاری برای مراجع معنون، اقدامی تقنینی، قلمداد می‌شود زیرا که:
اولاً ـ انتخابات عمومی، یک امر سیاسی است و باید از سوی قانون پیش‌بینی شده و شروط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و شیوه برگزاری انتخابات را نیز باید قانون تعیین کند. اصل 100 قانون اساسی محدوده برگزاری انتخابات شوراها را در روستا، بخش و شهرها پیش‌بینی کرده و انتخابات دیگری را در درون شهرها به نام شورایاری پیش‌بینی نکرده است.

ثانیاً ـ وظایف اعضای شوراهای اسلامی شهرها در ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تصریح‌شده و در هیچ‌یک از بندهای 1 تا 34 ماده اخیرالذکر وظیفه و اختیاری به شوراها در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها محول نشده است؛ به‌عبارت‌دیگر در قانون انتخابات شوراها مصوب سال 1375 و اصلاحیه سال‌های بعد آن، انتخاباتی به نام «شورایاری» پیش‌بینی و در قانون تصریح نشده است.

ثالثاً ـ مستفاد از مفاد بند 7 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبنی بر «اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذی‌ربط»، اقدام شورا در راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد مدنظر بوده و نه تأسیس شورایاری که مستلزم برگزاری انتخابات عمومی است. ضمن آن‌که، حتی در همین بند نیز تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی منوط به موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط شده است و این امر بدان معنا است که چنانچه دستگاه‌های ذی‌ربط به هر دلیلی موافق اقدام شورا نباشند، شورا مجاز به راه‌اندازی آن‌ها نخواهد بود.

ما مسیری که دیگران رفته‌اند را ادامه داده‌ایم
از سوی دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نامه قاضی سراج در مورد انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرده که ایشان نامه‌ای در این زمینه نوشته بودند و من در دولت خدمت ایشان رسیدم و گفتم در گذشته 4 بار انتخابات برگزار شده و قرار بوده دولت برای این مسئله قانون ایجاد کند، لایحه دهند و مجلس آن را تصویب کند ولی توسط دولت این اقدام صورت نگرفته است.‌هر ساله مصوبه‌ای از دولت برای انتخابات شورایاری‌ها گرفته شده و ما با قاضی سراج از چند جهت توافق کردیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی  می گوید:نکته اول که به توافق رسیدیم این بود که از طریق شورای عالی استان‌ها متنی را آماده کنیم که آقای الویری آن را آماده و در کمیسیون مربوطه دولت ارائه داد و  من نیز مأموریت پیدا کردم که از جانب دولت این موضوع را پیگیری کنم و امروز با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صحبت خواهم کرد.همچنین قاضی سراج از ما خواسته بود با سران سه قوه صحبت و موضوع را مطرح کنیم و من از آقای روحانی خواستم این موضوع را مطرح کنند رئیس‌جمهور موضوع را به زیرمجموعه ارجاع داد و اعلام کردند که لازم نیست با سران قوای دیگر موضوع مطرح شود؛ در دولت آن را مطرح می‌کنیم تا قانون آن از طریق مجلس ارائه شود.
هاشمی خاطرنشان کرد:در ادامه نامه‌ای به آقای جهانگیری نوشتیم که ایشان موضوع را در دولت مطرح کنند پس از آن وزارت کشور به ما اجازه داد که اقدامات لازم را انجام دهیم و به نظرم منظور قاضی سراج این بوده که دولت اقدام ویژه در این زمینه انجام دهد و لازم است زودتر در مجلس موضوع تصویب شود.البته همیشه این مسئله مدنظر بوده و بعد از انتخابات همه فراموش کرده‌اند.
وی گفت:‌حق ایشان است که نظر قانونی‌شان را بیان کنند ما مسیری که دیگران رفته‌اند را ادامه داده‌ایم و ان‌شاءالله باید پیگیری شود که در مجلس این موضوع مدنظر قرار گیرد.



هیچ مشکلی در برگزاری این انتخابات وجود ندارد
از طرفی میرزایی نیکو عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه هیچ مشکلی در برگزاری این انتخابات وجود ندارد و کاملاً قانونی است می گوید:انتخابات شورایاری‌ها در تهران در چهارم مرداد ماه برگزار خواهد شد. به استناد ماده هفتاد و یک قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/ 3/ 1375 و با عنایت به حجم عظیم و گسترده مسائل و مشکلات مختلف شهری در ابعاد کمی و کیفی خصوصاً در کلان شهر تهران، رفع این مشکلات و بهبود شرایط مستلزم تمرکززدایی و بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های آحاد مردم و مشارکت واقعی، پایدار، دائمی و نهادینه، تشکیل انجمن‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مدنی داوطلبانه و مردمی است. در راستای تحقق این اهداف و خصوصاً اجرای بندهای ششم و هفتم ماده 71 قانون فوق‌الذکر، شورای اسلامی شهر تهران به موجب این طرح اقدام به تأسیس انجمن‌های شورایاری در محلات تهران کرده است.

تدابیر سه قوه برای جلوگیری از برگزاری غیرقانونی انتخابات شورایاری‌ها
اما سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ به سران قوا و وزیر کشور، از آنها خواسته که از برگزاری انتخابات غیرقانونی شورایاری جلوگیری کنند و تاکید نموده که  به‌رغم گذشت 4 سال از ارسال گزارش سازمان به مبادی ذی‌ربط و همچنین انجام مکاتبات هشداری مکرر با وزیر محترم کشور و ریاست شورای عالی استان‌ها مبنی بر لزوم وضع مبانی قانونی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و تأکید بر این موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این سازمان و استاندار، فرماندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مقامات مربوط در استانداری تهران، به‌رغم تأکید نمایندگان سازمان بر مواضع پیشین و لزوم ایجاد بسترهای قانونی، لیکن، برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، در مرحله اجرا قرار گرفته است.
نظر به دستور ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر انعکاس موضوع به دولت و پیگیری آن تا حصول نتیجه و با عنایت به موارد مطروحه، مستفاد از بند «ج» ماده (11) «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور» خواهشمند است دستور فرمایید تدابیر و تمهیدات لازم به‌منظور جلوگیری از برگزاری غیرقانونی انتخابات شورایاری‌ها اتخاذ و هرگونه اقدام منطبق با موازین قانونی انجام پذیرفته و نتایج را به این سازمان منعکس کنند.

حال باید منتظر ماند و دید هر کدام از سران قوا چه تدبیر و روشی در این رابطه در پیش خواهند گرفت . آیا انتخابات شورایاری ها برگزار نمی شود؟ یا اینکه سبک و سیاق آن تغییر خواهد کرد و یا قانون در این رابطه تغییر می کند؟

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شورایاری ها شورای شهر سازمان بازرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۳۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات وزیر کشور رئیسی درباره گشت ارشاد: وظیفه ذاتی پلیس است

احمد وحیدی وزیر کشور، در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره مشارکت وزارت کشور در طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند و درصد اندکی رعایت نمی‌کنند که بخش قابل توجهی با تذکر رعایت می‌کنند؛ بین آنها نیز تعداد انگشت‌شماری هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند و فراجا طبق وظایف قانونی‌اش موضوع را به مراجع قضایی دلالت می‌کند. این کل ماجرا است که در چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی با بیان اینکه فراجا نیروهای خود را توجیه کرده که حتما بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر ساختارشکنی دارد، تفاوت قائل باشد، گفت: اساس هم همین است که با تذکر آن فرد اصلاح شود. غالب افراد هم با تذکر توجه می‌کنند و رعایت می‌کنند از همین جا از همه بانوان محترمی که احیانا ممکن است توجه نداشته باشند به اینکه این مساله یک امر قانونی و مهمی در زندگی اجتماعی است، می‌خواهیم که این موارد را رعایت کنند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان وظایف وزارت کشور این طرح اجرا می‌شود، گفت: این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، طبیعتا باید به مرجع قضایی ارجاع دهند.

وی درباره آخرین وضعیت قانون عفاف و حجاب، گفت: هنوز مصوبه نهایی ندارد در مجلس و شورای نگهبان به مراحل انتهایی و ابلاغ نرسیده است.

دیگر خبرها

  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • اظهارات وزیر کشور رئیسی درباره گشت ارشاد: وظیفه ذاتی پلیس است
  • فرایند قانونی سد معشوره طی شده‌ است
  • عکس/بازنمایی سروده رهبر معظم انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی و شغل آبرومند در انتظار زباله‌گردها
  • کشف لودر ۵۰ میلیاردی قاچاق در الیگودرز
  • شکایت سازمان بازرسی کل کشور از شورای شهر تهران
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟