Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، انوش معظمی از هنرمندان با سابقه تئاتر کودک و نوجوان است که چندی پیش نمایش کودک و نوجوان «گربه‌ای در قصر ملکه» را در تماشاخانه مهر اجرا کرد. وی که نقش‌های بازیگری‌اش در سینما و تلویزیون همانند نقش «حرمله» در سریال «مختارنامه» هیچ شباهتی با روحیه لطیف او در تئاتر کودک و نوجوان ندارد، در همین راستا گفت: تئاتر کودک و نوجوان کشور همانند سینما و تلویزیون این قشر از جامعه این روز‌ها دچار مرگ مغزی شده و حیات نباتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال تئاتر کودک و نوجوان همچنان کورسوی امیدی برای زنده شدن دارد؛ زیرا تئاتر توان اعجاز در هر زمینه‌ای را دارد. در نتیجه بی‌شک برای خود نیز می‌تواند معجزه‌گر باشد.

معظمی در مورد فعالیت‌های حوزه هنری در تئاتر کودک و نوجوان گفت: حوزه هنری در دهه‌های ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ کارگاه تولید آثار هنری کودک و نوجوان داشت که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در حوزه کودک و نوجوان تولید می‌کرد. این کارگاه در حوزه تئاتر آثار درخشانی را تولید کرد که درجه کیفی ممتاز کشوری داشت، اما ناگهان تمامی فعالیت‌های این کارگاه تعطیل و تمام شد. اتفاقی که برای تئاتری‌های کودک و نوجوان دردناک بود. شاید سیاست‌های کلان حوزه هنری تغییر و بیشتر به سوی آثار مکتوب و تئوری حرکت کرد. به این ترتیب اجرا‌های صحنه‌ای تئاتر کودک و نوجوان در حوزه هنری از رونق افتاد.

وی افزود: اوایل دهه ۷۰ بود که نمایش با عنوان «قهوه‌خانه پر ماجرا» را در حوزه هنری روی صحنه آوردم. نمایشی که در تماشاخانه مهر با استقبال بسیار خوبی از سوی بچه‌ها، والدین‌شان و مدارس مواجه شد. چنان‌که تا سال‌ها بعد برای اجرای مجدد آن از گروه نمایش ما درخواست می‌شد. اما این روز‌های خوب تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری یک‌باره کنار گذاشته شد. گویی هیچ‌گاه در حوزه هنری تئاتر کودک و نوجوان اجرا نشده و نخواهد شد.

این کارگردان خوش‌ذوق تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: سال جدید فعالیت‌های حوزه هنری شاهد تغییرات نگرشی به تئاتر کودک و نوجوان است. اما این‌بار تغییرات امید‌بخش و موثر در راستای رشد و بالندگی هرچه بیشتر این‌گونه تئاتر است. همین که تئاتر حوزه هنری در سال جدید اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است نوید بخش بازگشت روز‌های پر رونق آن است.

معظمی افزود: حوزه هنری همواره در پی پرداخت به موضوعات گوناگون مهم اجتماعی کشور بوده و هست. هرچند که فعالیت‌های این نهاد انقلابی تحت تأثیر تغییرات مختلف با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، اما روند اقداماتش همچنان مثبت و رو به بالا است. زیرا ممکن است در دوره‌ای چند ساله برخی از فعالیت‌های خوب و موثر تئاتر حوزه هنری کنار گذاشته شده شود، اما در نهایت بار دیگر با رفع مشکلات موجود آن فعالیت‌ها از سر گرفته می‌شود. همانند تئاتر کودک و نوجوان که در سال جدید بار دیگر وارد صحنه‌های تئاتر تماشاخانه‌های حوزه هنری شده است.

معظمی در پیشنهادی برای رونق هرچه بیشتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: تماشاخانه مهر یکی از بهترین تماشاخانه‌های تهران است. این تماشاخانه را می‌توان در اختیار تئاتر کودک و نوجوان قرار داد. اگر چنین شود بی‌شک یکی از پراستقبال‌ترین مکان‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان می‌شود؛ چرا که علاوه بر کیفیت این تماشاخانه، حوزه هنری دارای میراث گرانبهایی از هنرمندان و اساتید صاحب‌سبک و اندیشه خود است. اساتیدی همچون سید حسین فدایی حسین که برای تئاتر کودک و نوجوان حرف تازه‌ای دارد. از طرفی هم بی‌شک خانواده‌های تهرانی هیچ‌جای مطمئن‌تری بهتر از حوزه هنری از نظر رعایت اخلاق و امنیت فکری برای کودکان و نوجوانان خود نمی‌یابند.

معظمی با اشاره به وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در دنیا گفت: کم و بیش تئاتر کودک و نوجوان دنیا را بررسی می‌کنم و هرگاه آثار با کیفیتی از آن‌ها به دستم می‌رسد به‌خوبی تماشا و برای یادگیری بیشتر آن‌را تحلیل می‌کنم. آنچه من از دنیای تئاتر کودک و نوجوان جهان به نسبت ایران دریافت می‌کنم این است که آن‌ها حساسیت کار هنری برای کودک و نوجوان را کاملا درک کرده‌اند. لزوم برپایی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک اصل مهم تربیتی در بیشتر کشور‌های صاحب تئاتر شناخته‌است. آن‌ها معتقدند سخت‌ترین موضوعات علمی را می‌توان با اجرای تئاتر به کودکان آموخت. در حالی که در ایران کار هنری برای کودک و نوجوان به ویژه تئاتر نه تنها حساسیت لازم را ندارد، بلکه مغفول مانده است.

وی ادامه داد: یکی از خط کش‌های مهم اندازه‌گیری سطح فرهنگ یک جامعه تئاتر است. به خصوص تئاتر کودک و نوجوان که منجر به تربیت، آموزش و پرورش کودکان می‌شود. به عنوان مثال در برخی کشور‌های اروپایی تئاتر جزو سبد لاینفک فرهنگی روزانه مردم است. تئاتر برای آن‌ها مثل آب خوردن و نیاز به غذای روزانه است و اگر خانواده‌ای دو هفته متوالی برای تماشای تئاتر اقدام نکنند گویی خطایی فرهنگی و تربیتی را در پیش گرفتند. پس به هر شکل ممکن برای تماشای تئاتر وقت و پول هزینه می‌کنند. به این ترتیب آن‌ها به لزوم و نیاز تئاتر برای تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان خود اشراف دارند. اما در ایران تمامی امور تربیتی را به کلاس‌های درس مدرسه محول کرده‌ایم.

معظمی با انتقاد از نوع مدیریت تئاتر کشور گفت: مدیریت‌های سلیقه‌ای و شابلونی در تئاتر کشور سمی مهلک برای آینده این هنر است. سمی که بیش از هر چیز تئاتر کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند. بزرگ‌ترین مشکل تئاتر کودک و نوجوان امروز ما به نوع مدیریت‌ها و انتخاب نادرست آن‌ها مربوط می‌شود. مدیرانی که طی این سال‌ها مشکلات عمیقی را ایجاد کرده که برای رفع آن‌ها سال‌های سال به تلاش مدیران متخصص نیاز دارد.

این هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور در پایان گفت: کودک و نوجوان بخش بسیار مهمی از هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند که باید در هر زمینه‌ای از جمله تئاتر نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود، زیرا این قشر جامعه همان مدیران و آینده‌سازان کشور هستند و هرچه اندوخته‌های کودکی و نوجوانی‌شان غنی‌تر باشد دوران بزرگسالی موفق‌تری در امور گوناگون خواهند داشت. به این ترتیب اهمیت تئاتر کودک و نوجوان بسیار بیشتر از تئاتر بزرگسال است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ اسلامی گفت: تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۲ باب کتابخانه مساجد استان زنجان خبر داد و افزود: این طرح در راستای افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گفته اسلامی، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتاب فروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر تشکیل می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش شیوه‌های مربیگری و راه‌اندازی باشگاه‌ها برای افراد علاقمند و واجد صلاحیت در این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه‌بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

اسلامی افزود: شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است و فرایند ثبت باشگاه و رقابت در دوره ششم جام از نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۷۲هزار نفر در کشور آموزش‌های هنر را فرا گرفتند
  • بهترین انیمیشن‌های ۲۰۲۳
  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • un۱۲، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان