Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-23@16:29:31 GMT

جهانگیری: بازگشت به برجام کار ساده‌ای است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۳۲۸۶

جهانگیری: بازگشت به برجام کار ساده‌ای است

به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نوزدهمین کنگره پرسش مهر که صبح امرور در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در مقاطعی قرار داریم که با تنگنا‌های جدیدی مواجه هستیم و اگر به دنبال رفع موانع کشور هستیم راهی جز توجه به آموزش و پرورش و مدرسه وجود ندارد و تنها راه توسعه کشور و رهایی از بیماری‌های مزمن کشور توجه به این نهاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نقش سرمایه انسانی در کشور بر کسی پوشیده نیست. سرمایه انسانی می‌تواند سرمایه‌های دیگر کشور را توسعه دهد و قادر است سایر سرمایه‌ها را به حرکت در آورد. اولین و مهم‌ترین موضوعی که نباید با محدودیت به آن نگاه کنیم آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد. مقام معظم رهبری فرمودند که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش نباید نادیده گرفته شود و ده‌ها برابر سرمایه گذاری در این نهاد نتیجه عایدمان می‌شود.

جهانگیری افزود: اکنون در دورانی به سر می‌بریم که علم بشر به سرعت دچار تغییرات می‌شود، فناوری‌های جدید وشرایط جدیدی بر اساس تغییرات ایجاد می‌شود و آموزش و پرورش با تغییرات ساده پاسخگوی این نیاز‌ها نیست. آموزش و پرورشی که انسان‌های نقاد، پرسشگر و مشارکت پذیر تحویل جامعه دهد امروز با تنگنا‌های بسیاری روبه رو است و از جمله این تنگنا‌ها مسائل ساختاری، فکری، اقتصادی فکری است.
دغدغه مالی معلمان باید رفع شود / ‏توجه ‬فرهنگیان به شرایط بودجه‌ای کشور وی در ادامه بیان کرد: برای تغییرات در آموزش و پرورش نیازمند معلم هستیم، ما باید دغدغه مالی آن‌ها را رفع کنیم و زندگی شرافتمندانه برای آن‌ها رقم بزنیم. از ۶ سالی که دولت جدید روی کارآمد، ۴ سال آن را در تحریم بودیم، اما به دنیا نشان دادیم ایران می‌تواند با قدرت‌های بزرگ بنشیند و یا گفتگو و تعامل داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به برجام گفت: برجام در شرایطی شکل گرفت که شش قطعنامه شورای امنیت تصویب شده بود و هنر دیپلماسی ایرانی‌ها این بود که در نبرد دیپلماسی به توافقی برسند. اما در نهایت آمریکا کار غیر اخلاقی و خلاف حقوق بین الملل انجام داد. اگر قرار باشد برجام نباشد ما نیز برخی از تعهدات را کنار گذاشتیم؛ مثلاً بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیم را نگه داشتیم و درصد غنی سازی را بیش از تعهد برجام داریم و این کار به این دلیل است که دنیا بداند با یک کشور ناتوان روبه رو نیست.

جهانگیری با اشاره به اینکه هیچ تحریمی طبق برجام نباید وجود داشته باشد، گفت: بازگشت به برجام کار ساده‌ای است، اما اروپایی‌ها باید به آمریکا بگویند از تحریم‌های ظالمانه دست بردارند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای حسینی و همکاران ایشان باید فرهنگیان را در جریان شرایط بودجه‌ای کشور قرار دهند. اینکه یک سوم بودجه ما اکنون از در آمد‌های نفتی است و دنیا می‌خواهد این درآمد را به صفر برساند. در چنین شرایط محدودیت بودجه‌ای، تلاش کردیم بودجه آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهیم و از سال ۸۲ تا الان بودجه این نهاد سه برابر شده است. دولت آنچه در توان داشته برای آموزش و پرورش گذاشته است.

جهانگیری گفت: هدف دولت در سال ۹۸ صرفه جویی در هزینه هاست. بودجه مصوب ۶۰ هزار میلیارد کم می‌شود و این موضوع روی همه دستگاه‌ها اثرگذار است که البته امیدواریم تأثیر آن در آموزش و پرورش کمتر باشد.

وی بیان کرد: کارکرد مهم دیگر آموزش و پرورش به سوال رئیس جمهور مبنی بر مهارت آموزی بر می‌گردد که فارغ التحصیل آموزش و پرورش و دانشگاه ما بعد از دانش آموختگی باید قادر به انجام مهارتی باشد و این مساله برای تعالی انسان ضرورت دارد. راه اصلاح جامعه درست کردن مسیر نقد است و باید کاری کنیم تفکر انتقادی در جامعه توسعه یابد و توانایی مقابله با هیجانات نیز آموخته شود چرا که گاهی در شرایط حساس، بروز هیجانات با آسیب همراه می‌شود، از همین رو مهارت هم زیستی با دیگران را باید بیاموزیم.

جهانگیری با تاکید بر مهارت کسب و کار تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تحلیلی از تحولات در کسب و کار داشته باشد و متناسب با آن فعالیت کند، اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتالی حرکت می‌کند و کارآفرین موفق فعلی متکی به مغزش است.

وی بیان کرد: به عنوان کسی که هشت سال وزیر صنعت بودم، هفته گذشته با کار آفرینان در عرصه کسب و کار‌های نو جلسه داشتم که افرادی بودند کهبا سرمایه‌های اندک کار را شروع کرده بودند و امروز گاه برای بیش از هزار نفر ایجاد اشتغال کرده بودند.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان گفت: انجام چنین کسب و کاری برای شما بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه میسر است، البته شورای عالی کسب و کار مهارتی تشکیل دادیم و وزرای علوم و آموزش و پرورش عضو آن هستند و از همه دستگاه‌های کشور برای انجام بهتر کسب و کار کمک می‌گیریم.
منبع:خبرگزاری دانشجو کپی متن خبر برچسب ها: جهانگیری برجام معاون اول

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: جهانگیری برجام معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس غیردولتی خود را از جریان آموزش و پرورش جدا ندانند

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامعلی حداد عادل درنشست ملی مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی افزود: درباره مدارس غیردولتی در کشور ما اختلاف نظر وجود دارد و بحث و مناقشه هست. بعضی وجود مدارس غیردولتی را مغایر با عدالت آموزشی می‌دانند، بعضی آن‌ها را به حال کشور مفید می‌دانند. به نظر من این موضوع بستگی به نظر موسسان دارد.

اگر شخصی مدرسه‌ای تاسیس و به آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کند و کاری به کار ملت و کشور نداشته باشد، این با عدالت آموزشی نمی‌خواند. اما اگر قصد از این مشارکت و تأسیس این باشد که ما به فرزندان این آب و خاک مستقل از سطح اقتصادی و طبقاتی آنها، رسیدگی کنیم در آن صورت مدارس غیردولتی می‌توانند در پیشرفت کشور و حتی عدالت آموزشی موثر باشند. 

وی ادامه داد: ما به هر فرزندی از ایران زمین به عنوان یک استعداد و سرمایه نگاه کنیم، بنای ما این باشد که حتی یک نفر ضایع نشود، اگر چنین نگاهی داشته باشیم ایران ما به سرعت پیشرفت خواهد کرد. شخصی امکانات دارد و هزینه تحصیل فرزندش را می‌دهد، در نتیجه این یک صرفه‌جویی است و آموزش و پرورش آن هزینه را صرف فرزندی می‌کند که توانایی ندارد. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: ما باید برای این نظام نیرو تربیت کنیم. هر فرزندی در هر گوشه‌ای از ایران زمین یک سرمایه است، شهیدسلمیانی از یک روستایی از کرمان برخواسته است که با ذره‌بین هم روی نقشه نمی‌توان آن روستا را پیدا کرد، اما این‌گونه تربیت شدند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اگر مدرسه غیردولتی تاسیس می‌کنیم باید افراد را طوری تربیت کنیم که علم و سوادی که فرامی‌گیرند را در خدمت این ملت و این کشور قرار دهند.

حدادعادل افزود: هیچ راهی برای پیشرفت واقعی و درازمدت کشور غیر از تربیت نیروی انسانی وجود ندارد، تربیت نیروی مومن و عالم، این کاری است که همه وظیفه داریم انجام دهیم و خود را جدا از جریان اصلی آموزش و پرورش ندانیم، کار کنیم و کمک کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: باید قدر انقلاب اسلامی را بدانیم و با تربیت نیروی انسانی «ما می‌توانیم» را تقویت کنیم.

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در ۳ سال
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در طی ۳ سال
  • استاندار جدید مازندران را بیشتر بشناسید
  • به کارگیری ۲۸ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان در مدارس ابتدایی
  • ۲۸ هزار نفر در مدارس ابتدایی کشور به کارگیری می‌شوند
  • ابداع و نوآوری در داده‌ها از الزامات برای پیشرفت هر کشور است
  • وزیر آموزش و پرورش: ۷ هزار مدرسه در دولت سیزدهم احداث شد
  • مدارس غیردولتی خود را از جریان آموزش و پرورش جدا ندانند