Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:34:05 GMT

بی بی مریم گم شده در هیاهوی بازار

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۳۶۴۲

بی بی مریم گم شده در هیاهوی بازار

مقبره کوچک و ساده اما قدیمی و دارای سابقه تاریخی زیاد که نام آن بی بی مریم (بی مره) که در ادوار تاریخی مورخان و نویسندگان مشهوری از آن یاد کرده اند در غرب محله بابا علیشاه بندر گناوه در نقطه‌ای مرتفع قرار دارد که زیارتگاه مردم بویژه زنان این شهر است.

گنبد این مقبره ابتدایی و از گل و گچ ساخته شده و مدخل مقبره سوراخی است که به درون یک گودی فرو می‌رود و روی آن سنگ مکعب شکلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس خطوط منقوش بر سنگ آن به خط کوفی مربوط به قرن هشتم یا نهم هجری است که خواندن آنها بسیار مشکل است، زیرا درون مقبره خیلی تاریک و قسمت‌های مهم سنگ محو شده که سبک آن از جهت توجه به تاریخ ساکنان قدیمی گناوه ارزنده و قابل توجه و نگهداری است.

احتمال می‌رود نام قدیمی (بی مره تو) برای خلیج فارس در زمان دریانوردان آشوری و ارتباط دریایی سواحل شمالی خلیج فارس با مردم آشور و بابل در بین النهرین با واژه مره در زیارتگاه بی مره گناوه ربطی داشته باشد.

بی بی مریم در بین مردم گناوه قدیم زنی مومنه و نیکوکار بوده که مورد احترام و تقدیس اهالی این بندر قرار داشته است و مقبره‌ای بر مزار آو بنا و محل زیارت زنان و دختران شهر قرار می‌گیرد و تا به امروز نیز روزهای جمعه زنان به زیارت آن می‌روند.

در حالی که بسیاری از جوانان و نوجوانان این شهرستان تاکنون نام آن را نشنیده و نمی‌دانند که در کجا قرار دارد و بزرگان شهر نیز فقط نام آن را به همراه تل گنبد و تل گوری و مناره در کتاب‌های تاریخی شنیده‌اند، اما آنها مثل سایر مناطق تاریخی شهر یا به کلی از بین رفته و یا مثل همین بی بی مریم به بوته فراموشی سپرده شدند.

قدمت و افتخار هر شهری به آثار تاریخی بر جای مانده از گذشتگان و نیاکان آن شهر و دیار باز می‌گردد و هم اینک خیلی از آن آثار تاکنون بجز امامزاده سلیمان ابن علی و مقبره بی مریم هیچ گونه اثر تاریخی از گذشته این بندر قدیمی بر جای نمانده است.

آرامگاه قدیمی بی بی مریم

این مکان ضمن اینکه نیاز به نوسازی و مرمت دارد، ایجاد یک بوستان و تفرجگاه در محل مقبره آن علاوه بر آنکه می‌تواند مانع تخریب و از بین رفتن این اثر تاریخی شود مردم نیز بیشتر با آن آشنا شده و طبق سنوات گذشته زنان و دختران شهر به زیارت این جایگاه مقدس بیایند.

شناخت بیشتر بی بی مریم در بین نسل جوان و شکوفایی و درخشش این مکان تاریخی از یاد رفته در گوشه‌ای از شهر گناوه در آینده‌ای نزدیک همت مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

رئیس اداره امور اوقاف و خیریه گناوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بی بی مریم به عنوان زیارت گاه و دارای احترام و تقدس در بین مردم این شهرستان است که برای بهسازی و معرفی هرچه بیشتر آن نیاز به مشارکت و همکاری مردم داریم.

جلال الدین پی خسته افزود: این اداره برای بهسازی و نوسازی این مکان برنامه ریزی و طرح ارائه کرده و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار درنظر گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زیارت گاه بی بی مریم نیاز مبرم به خادم و هیات امنا دارد تاکنون به رغم اطلاع رسانی فراوان کسی مشارکت و همکاری نکرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناوه یادآور شد: آرامگاه بی بی مریم اگرچه تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای زائران زیادی از زنان است اما در تلاشیم که این مکان به صورت دائمی و هر روزه بر روی مردم باز باشد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد در یک دهه گذشته بدلیل بازار کالای ملوانی و ته لنجی از لحاظ تجاری رونق گرفت طوریکه درسال های اخیر مردم از سر اسر کشور برای خرید و گردشگری تجاری و دریایی به این بندر مراجعه می کنند.

۶۱۶۴/‏۶۰۴۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرگناوه اوقاف و امور خیریه تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند سارقان انبار کالاهای ملوانی و منازل در گناوه منهدم شد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سهام صالحی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی سرقت میلیاردی از انبار کالاهای ملوانی و منازل شهروندان گناوه موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: با بررسی‌ها و اقدامات اطلاعاتی و پلیسی کارآگاهان پلیس آگاهی سرنخ‌هایی از این سرقت‌ها به دست آمد که با پیگیری دقیق و حساب شده هویت یکی از سارقان حرفه‌ای دخیل در این سرقت شناسایی شد.

سردار صالحی تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی متهم در یک عملیات منسجم در مخفیگاهش دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان بوشهر با بیان اینکه متهم در تحقیقات و بازجویی‌های کاملاً فنی به همکاری یک نفر دیگر از سارقان اعتراف کرد، گفت: با تلاش مأموران متهمان دستگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: متهمان به سرقت چند انبار کالاهای ملوانی و منازل در شهر گناوه معترف و از محل اختفا و دپوی اموال مسروقه پرده برداشتند.

وی افزود: با هماهنگی قضائی از محل دپوی اموال مسروقه بازدید که حدود ۸۰ درصد اموال به سرقت رفته کشف و به مالکان مسترد و متهمان روانه زندان شدند.

کد خبر 6080339

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • عملیات «وعده صادق» هیمنه دشمن صهیونیستی را در هم شکست
  • دلیل دفاع آوینی از فیلم «عروس»/«مریم مقدس» بازار ترکیه را فتح کرد
  • محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • نامزدهای جایزه داستان کوتاه گارنت معرفی شدند
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • باند سارقان انبار کالاهای ملوانی و منازل در گناوه منهدم شد