Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-25@23:34:16 GMT

همتی: نرخ ارز را ما تعیین نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۴۱۰۰

همتی: نرخ ارز را ما تعیین نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری امتداد، عبدالناصر همتی که به منظور بررسی وضعیت پولی و ارزی به استان اصفهان سفر کرده است، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این استان، با بیان اینکه علی رغم شرایط تحریم، طی یک سال اخیر، فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به این شرایط، فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه در حال حاضر و با اقدامات دولت، فشارهای دشمن خنثی شده است و امیدواریم با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، عنوان کرد که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در سال گذشته ۴٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان از سامانه نیما تأمین کرده‌اند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده است. همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

کنترل نقدینگی و تأمین ارز برای کالاهای اساسی اولویت اول بانک مرکزی

همتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند، چراکه معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد.

وی با اشاره به تولید ملی و لزوم حمایت از آن گفت: مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح سیاست‌های پولی پرداخت و گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است. ضمن آنکه به دلیل افزایش نرخ ارز، واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی شده‌اند، بر این اساس بانک مرکزی با درک این شرایط گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

وی افزود: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.

به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از روش‌های مختلف درصدد تأمین مالی واحدهای تولیدی هستیم، تاکید کرد: اولویت اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی و همچنین تأمین ارز برای تأمین کالاهای اساسی است. 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۴۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، به منظور گسترش تأمین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از «برات الکترونیکی» که طی بخشنامه شماره (۲۸۳۹۶۲‏‏/۰۰) مورخ (۲۹/‏۰۹/‏۱۴۰۰‬) به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده و با تلاش‌های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه‌ای و فناورانه و با همکاری بانک‌های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در (سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیاتی شد؛ به عبارت دیگر نخستین «برات الکترونیکی» توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.

در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به منظور تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام کنند.

براساس این گزارش؛ «برات الکترونیکی» سندی غیر کاغذی است که با درخواست «برات الکترونیکی» دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده «برات الکترونیکی» یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن برات‌گیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.

برخی از مزایای برات الکترونیکی بدن شرح است:

- قابلیت انتقال در زنجیره‌های فعالیت‌های اقتصادی - امکان صدور «برات الکترونیکی» تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار - معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی - امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر «برات الکترونیکی» یا دو بار گردش در زنجیره

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره‌های فعالیت آنها فراهم شده است.

لازم به ذکر است؛ بر اساس بخشنامه مورخ (۲۶/‏۰۱/‏۱۴۰۳)‬ بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور ۸۰ هزار میلیارد تومان «برات الکترونیکی» توسط شبکه بانکی در سال‌جاری پیش بینی شده است که می‌تواند در کنار سایر ابزارهای تأمین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش مؤثری در تحقق «اهداف شعار سال» ایفا کند.

کد خبر 6088501 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است