Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:32:44 GMT

شورای نگهبان به کسی پیام رد صلاحیت نداده است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۴۱۰۳

شورای نگهبان به کسی پیام رد صلاحیت نداده است

"هنگام ورود باید تلفن همراه را تحویل دهیدٰ"، این تأکیدی است که دو روز قبل هنگام دعوت اهالی رسانه به نشست خبری سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس صورت گرفت و روز سه شنبهٰ، عملی شد تا خبرنگاران بدون سلاح این روزهای خود که تلفن همراه استٰ، در این نشست خبری حضور یابند.
ساعت ۸:۳۰ موعد برپایی این نشست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمان آغاز رسمی جلسه فرصتی برای گپ و گفت خبرنگاران حاضر در جلسه فراهم بود.
جایگاه خبرنگاران از قبل مشخص شده بودٰ، در صدر نشست خبریٰ، تابلوهای مربوط به خبرگزاری‌های دانشجو و تسنیم بود. نکته جالب توجه اینکه یک پایگاه خبری شیراز که نماینده آن غایب بودٰ، خبرگزاری عنوان شده بود و این موضوع موجب انبساط خاطر اصحاب رسانه شد.
۲۶ تیرماهٰ سالروز تأسیس شورای نگهبانٰ، بهانه برپایی این نشست بودٰ، نشستی که با روی گشاده سرپرست دفتر نظارت این شورا در فارس آغاز شد و با قول وی در زمینه بازدید از رسانه‌ها و تداوم نشست‌های خبری تا روز انتخابات پایان یافت.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان با سراسر کشور جمعه دوم اسفندماه ۹۸ در استان فارس برگزار می‌شود.

شورای نگهبان به کسی پیام رد صلاحیت نداده است
غالب خبرنگاران این نشست را جوانان تشکیل می دادندٰ، از این روٰ سخنان آغازین "حسن جوکار" سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس با یادآوری رسالت جوانان در تحقق بیانیه گام دوم رهبری همراه بود و در ادامه به تبیین مأموریت‌های این شورا رسید.
در ادامه این نشستٰ، پرسش‌های انتخاباتی خبرنگاران در فاصله زمانی حدود هفت ماه و نیم به انتخابات طرح شد.
سرپرست هیات نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در فارس:
‌هنوز هیأت نظارتی شکل نگرفته و این تشکیلات وجود خارجی ندارد که بخواهد به کسی پیام دهد که در انتخابات شرکت نکنید؛ این ادعا کذب است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "با توجه به ادعاهای طرح شده در شبکه‌های اجتماعیٰ، آیا شورای نگهبان به برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های مطرح سیاسی پیشاپیش پیام رد صلاحیت در انتخابات داده است و از آنها خواسته که در انتخابات داوطلب نشوند؟ " گفت: طرح این ادعا کذب استٰ، چرا که هنوز هیأت نظارتی شکل نگرفته و این تشکیلات وجود خارجی ندارد که بخواهد به کسی پیام دهد.
جوکار افزود: قبل از هر انتخابات مجلسٰ، هیأت نظارت پنج نفره در مرکز استان و هیأت سه نفره در هر شهرستان شکل می‌گیرد که طبق جدول زمان بندیٰ، هنوز زمان شکل گیری این هیأت‌ها فرا نرسیده است.
وی تاکید کرد: این هیأت‌ها مسئول بررسی صلاحیت‌ها هستند و زمانی که این هیأت وجود خارجی نداردٰ چگونه می‌توان انتظار داشتٰ، پیامی به فردی داده شده باشد.

چپ و راست در احراز صلاحیت‌ها مهم نیست
خبرنگاری در ادامه این نشست از سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس پرسید که برخی اتهام سیاسی کاری یا عملکرد این شورا به نفع یک جناح سیاسی خاص را وارد می کنندٰ‌، در این زمینه چه پاسخی دارید؟
جوکار در پاسخ گفت: معیاری را امام راحل (ره) مطرح فرمودند که هر زمانی که دشمنان و استکبارٰ حرکتی را تأیید کردند در خود شک کنید و اگر تأیید نکردند بدانید که کار را درست انجام داده‌اید.
وی گفت: از بدو تأسیس شورای نگهبانٰ، روزی نیست که "امپراتوری رسانهٰ و شیطان بزرگ آمریکا و عواملش" به این نهاد هجمه نکرده باشندٰ این نشان می‌دهد که شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام داده استٰ، ضمن اینکه در فرایند احراز صلاحیت‌ها ٰ جناح بندی‌های چپ و راست؛ اصولگرا و اصلاح طلب و … برای این شورا ملاک نیست و آنچه مهم است سلامت اخلاقیٰ و اقتصادی فرد و التزام عملی وی به جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی است.
وی تاکید کرد: شورای نگهبان در فرایند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی همواره از حق مردم صیانت کرده است.

رأی مردم و انتخاب شوندگانٰ، حق الناس است
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حضور ۱۳ هزار نفر ناظر آموزش دیده از اقشار مختلف مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی استانٰ‌گفت: این نشانه مردمی بودن انتخابات است و قوی و قاطع بودن چتر نظارتی شورای نگهبان است که زمینه هرگونه تخلفی را سلب کند.
وی گفت: انتخابات را حق الناس می دانیمٰ‌، چه در ارتباط با رأی مردم و چه انتخاب شوندگان.
وی با تاکید بر ضرورت احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و التزام آنها به قانون و شرع گفت: از ۵۱ قانون مصوب شده مجلس در سال ۹۷ٰ، ۱۹ قانون بدون مغایرت در شورای نگهبان تأیید شده و ۹ قانون پس از بازگشت از شورای نگهبان و اصلاح مجلس به تأیید این شورا رسیده است که نشان می‌دهد حدود ۵۱ درصد قوانین مصوب نهایی شده و بقیه برگشت خورده است.
جوکار گفت: این موضوعٰ‌، اهمیت این مساله را نشان می‌دهد که نامزد انتخابات مجلس در زمان تصدی این مسئولیت پس از انتخاب توسط مردم باید به شرع و قانون اساسی التزام داشته باشد که قانون را به عنوان ریل حرکت کشور و به مثابه حق الناس و امانت به شکل صحیح تصویب کند.

شورای نگهبان مظلوم است
خبرنگاری در ادامه این نشست از سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس درباره سخنان منسوب به آیت الله لطف الله دِژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز مبنی بر لزوم بیان علت رد صلاحیت افرادی که سلامت انتخابات را مخدوش می کنندٰ، سوال کرد.
جوکار با اشاره به التزام شورای نگهبان در حفظ اسرار مردم و داوطلبان انتخاباتٰ، فراهم نبودن امکان پاسخگویی به اظهارات برخی افراد در تخریب این نهاد را نشانه مظلومیت این شورا خواند و گفت: شورای نگهبانٰ به لحاظ اخلاقیٰ، شرعی و قانونی اجازه ندارد مسائل محرمانه افراد را بازگو کند.
آنچه که امام جمعه شیراز اخیراً اشاره کردندٰ‌، این بود که راهکاری پیدا شود که بستر بداخلاقی برخی افراد که پس از رد صلاحیت
علیه شورای نگهبان در سطح جامعه یا رسانه‌ها مباحثی را مطرح می کنندٰ، سلب شود
وی ادامه داد: آنچه که امام جمعه شیراز اخیراً اشاره کردندٰ‌، این بود که راهکاری پیدا شود که بستر بداخلاقی برخی افراد که علیه شورای نگهبان در سطح جامعه یا رسانه‌ها مباحثی را مطرح می کنندٰ، سلب شود.
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس با اشاره به انتخابات دوم اسفند ۹۸ گفت: با پایان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ٰ، به طور عملی مأموریت این شورا برای برگزاری انتخابات هوشمندانه و مقتدرانه آغاز شد و طی دو سال گذشتهٰ، اهتمام ویِژه ای به انجام مأموریت‌های محوله داشته‌ایم.
وی این را نیز گفت که تبلیغات پیش از موعد داوطلبان نمایندگی مجلس مصداق تخلف است و هیأت نظارت بر انتخابات همگام با دیگر مراجع قانونیٰ، این تخلفات را رصد می‌کند.
جوکار درباره زمان آغاز به کار هیأت نظارت بر انتخابات استان فارس نیز گفت که این هیأت بنا بر جدول زمان بندی پس از تشکیل هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان آغاز به کار می‌کند.
برپایی همایش شبکه نظارتی و سرپرستان دفاتر شهرستان‌های هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان فارس در روزهای ششم و هفتم مردادماه امسالٰ‌، آخرین خبری بود که جوکار با خبرنگاران در میان گذاشت و وعده داد که این نشست‌های خبری استمرار یابد.
۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات شورای نگهبان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»

    به گزارش تابناک، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شورای نگهبان از عملیات وعده صادق رزمندگان اسلام اینگونه قدردانی کرد: حمله شایسته چند روز گذشته فرزندان شجاع ملت مسلمان ایران که بر اساس اصل دفاع مشروع و منطبق بر موازین بین‌المللی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، جلوه‌ پرفروغ دیگری از عزت و اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.   وی افزود: این اقدام موجب خوشحالی و دلگرمی آزادگان جهان و به ویژه مردم غزه شد. همچنین این اقدام دقیق، سنجیده و قاطعانه، مطالبه عموم مردم عزیز ایران بود و به همین دلیل با استقبال و همراهی چشمگیر مردم مواجه شد.   دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تاریخ انقلاب اسلامی همواره حضور مردم، زمینه‌ساز موفقیت بوده است. تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید نیز برآمده از باور عمیق ایشان به نقش مردم است.   آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد که این رژیم غیرقانونی کودک‌کُش فهمیده باشد دوران بی‌پاسخ ماندن جنایاتش سرآمده و هر حرکت نابه‌جایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید.   وی در خصوص حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گفت: همه کسانی که چشمان خود را به روی جنایات غیرانسانی آن بسته‌اند بدانند که بر اساس سنت الهی، نابودی این رژیم ظالم حتمی است.   آیت‌الله جنتی در همین رابطه تاکید کرد: آن‌ها که تمام موازین و قواعد بین‌المللی را پای جنایات رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌اند، حاصلی جز سرافکندگی و خواری به دست نخواهند آورد.

دیگر خبرها

  • «محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد
  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان
  • دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • پایش صلاحیت حرفه‌ای ۲۷۰ نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند