Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@16:42:27 GMT

بی توجهی به آداب اسلامی در زندگی های امروزی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۴۲۳۰

بی توجهی به آداب اسلامی در زندگی های امروزی

متاسفانه در زندگی های امروزی به آداب مورد تاکید دین مبین اسلام برای تحقق سبک زندگی اسلامی توجه نمی شود و از سوی دیگر کوتاهی دولتمردان و نمایندگان مجلس به حوزه فرهنگ متاسفانه ‌آسیب های زیادی به بنیان خانواده ها زده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: «سبک زندگی اسلامی» چند سالی است که در کشور از تریبون های مختلف به گوش می رسد اما بیش از همه،‌رهبر معظم انقلاب به گفتمان سازی و تحقق این مهم تاکید و اهتمام داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا برای تحقق سبک زندگی اسلامی باید شاخص‌های یک زندگی اسلامی را بدانیم تا بتوانیم در دنیای امروز آتش به اختیار برای تحقق این مهم گام برداریم.

 

رنگ «دینی» بنیان خانواده را مستحکم می کند

«فاطمه مقیمی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه امروزه جای خالی سبک زندگی اسلامی در زندگی همه ما دیده می شود، اظهارداشت: اولین شاخصه سبک زندگی اسلامی در زندگی افراد بالا بردن معرفت دینی است.

 

این دانشجوی علوم قرآن و حدیث با اشاره به نقش بانوان در تربیت اسلامی فرزندان گفت: بانوان در کسب معرفت اسلامی، تربیت صحیح دینی فرزندان، مطالعه و توجه به سیره ائمه اطهار علیهم السلام و خوب همسرداری کردن نقش موثری دارند.

 

وی بزرگترین بحران زندگی امروزی را بی توجهی افراد به مسائل دینی دانست و ادامه داد: رنگ دینی پایه ها و بنیان خانواده ها را مستحکم می کند.

 

مقیمی با یادآوری این موضوع که بعد از انقلاب فضا برای کار و فعالیت بانوان در عرصه اجتماع به بهترین شکل فراهم شد، ادامه داد: اما متاسفانه نتوانسته ایم آنگونه که باید توجه زندگی اسلامی در جامعه را نهادینه کنیم.

 

وی با بیان اینکه کارکردن در فضای فرهنگی باید همراه با احترام به عقاید افراد باشد، تاکید کرد: افراد نخبه دینی که اهل ایده هستند می توانند با به دست گرفتن جبهه دینی و انقلابی نقش اساسی را در اشاعه فرهنگ اسلامی ایفا کنند.

 

وی با بیان این مثال که اگر غذایی مناسب نباشد از آن استفاده نمی کنیم، گفت: دین به منزله غذایی است که می توان برای پرورش روح و جسم از آن استفاده کنیم پس چرا برخی از افراد فکر می کنند اگر تاکیدات دین اسلام در جامعه نهادینه شود و از آن اطاعت کنند جلوی پیشرفت آنها را خواهد گرفت؟

 

این بانوی فعال فرهنگی با تاکید براینکه کار کردن در حوزه دین و فرهنگ، سعه صدر می‌خواهد، گفت: دین برای ما رحمت، مودت، دوستی و خوب زندگی کردن را به ارمغان آورده است اما باید با بصیرت و روشنگری در این عرصه کار انجام شود.

 

فعالیت برای ترویج سبک زندگی اسلامی یک اقدام آتش به اختیار است

وی فعالیت برای تحقق و ترویج سبک زندگی اسلامی را یک اقدام آتش به اختیار ذکر کرد و ادامه داد: امروزه معضلات فراوانی بر سر راه جوانان و نوجوانان قراردارد که لازم است با توجه به سیره اهل بیت(ع) و الگو گرفتن از آموزه های قرآنی در مقابل این معضلات ایستادگی کنیم.

 

مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر انواع تکنولوژی ها زندگی فردی و اجتماعی ما را احاطه کرده است، عنوان کرد: افزایش سواد رسانه و آگاهی افراد مختلف به خصوص والدین از رسانه های موجب کاهش آسیب در این عرصه می شود.

 

وی ادامه داد: اگر متولیان فضای مجازی و فرهنگی برنامه های خوبی برای جذب جوانان و نوجوانان در فضای مجازی ارائه دهند جبهه رسانه ای غرب که هر روز برای جوان و نوجوان ما برنامه های ضد دینی دارد به دست جبهه انقلابی و دینی خواهد افتاد.

 

این بانوی قرآنی تاکید کرد: فعالیت برای تحقق سبک زندگی اسلامی زمان براست لذا باید با تمام قوت در این عرصه فعالیت کنیم تا سبک زندگی غربی بر ما غلبه نکند.

 

سالم زندگی کردن مهمترین ملاک در سبک زندگی است

«زهره داوری» بانوی فعال در عرصه فرهنگ و قرآن هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهارداشت: امروزه آنگونه که باید و شاید نتوانسته ایم سبک زندگی اسلامی را در زندگی خود پیاده کنیم.

 

وی سالم زندگی کردن را مهمترین ملاک در سبک زندگی دانست و ادامه داد: اگر به ضرورت و اهمیت سبک زندگی مناسب دینی توجه کنیم موفق خواهیم بود.

 

این بانوی فعال در عرصه قرآنی بهترین الگو در زندگی را قرآن و سیره ائمه اطهار نام برد و ادامه داد: افزایش طلاق، معضلات اجتماعی، تجملات، اشرافی گری، بی‌غیرتی مردان و بدحجابی بانوان آفت زندگی امروزی شده است.

 

بی توجهی به آداب اسلامی در زندگی امروزی

وی سیره حضرت زهرا(س) را بهترین الگو برای بانوان در زندگی دانست و عنوان کرد: متاسفانه در زندگی امروزی به آداب اسلامی توجه نمی شود جوانان و نوجوانان به بزرگترها احترام لازم را نمی گذارند.

 

این بانوی فعال در عرصه قرآنی تک فرزندی و دوست نبودن والدین با فرزندان را نیز از دیگر آسیب های زندگی امروزی برشمرد و ادامه داد: آفت های زندگی غربی که توسط فضای مجازی وارد زندگی های ما مسلمانان شده موجب برهم زدن بنیان خانواده ها شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم زندگی سالم و موفقی داشته باشیم باید الگوهای زندگی غربی را کنار بگذاریم، گفت: مسئولان همه آفت ها، مشکلات و معضلات جامعه را می بینند اما برای برطرف کردن آن توجه لازم را انجام نمی دهند.

 

آموزه های دینی و قرآنی در جامعه کم رنگ شده اند

«فاطمه اکبری» بانوی فعال فرهنگی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به اینکه امروزه در برخی از خانواده ها دیگر اثری از سبک زندگی اسلامی خبری نیست، گفت: متولیان فرهنگی کشور بیشترین بی توجهی را به سبک زندگی قرآنی و دینی دارند.

 

وی ادامه داد: خانواده ها مَبلغ گزافی برای هزینه تحصیلی فرزندانشان در همه مقاطع تحصیلی انجام می دهند اما کمترین هزینه را برای تربیت دینی فرزندانشان می کنند.

 

اکبری متذکرشد: متاسفانه امروزه ممکن است مادران با حجاب خوب در جامعه حاضر شوند اما همین مادر هیچ توجهی به بدحجابی دختران جوان و نوجوانش ندارد.

 

وی تاکید کرد: اگر خانواده ها به تربیت اسلامی و سبک زندگی دینی خود توجه داشتند امروزه این همه معضلات اجتماعی در جامعه وجود نداشت.

 

این بانوی فعال فرهنگی گفت: آموزه های دینی و قرآنی در جامعه کم رنگ شده اند و خانواده ها ناخواسته بیشترین توجه خود را به سبک زندگی غربی دارند.

 

دولتمردان و نمایندگان مجلس بیشترین کوتاهی را در حوزه فرهنگ دارند

حجت الاسلام «محمد رضا بابایی» امام جمعه فردوس هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهارداشت: اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی در جامعه نهادینه و اصلاح شود باید به قرآن برگردیم.

 

امام جمعه فردوس آشنایی با آموزه های دینی، تفسیر و تدبر در قرآن را مهمترین هدف در سبک زندگی اسلامی عنوان و گفت: آشنایی با قرآن به صورت ظاهر آسان است اما باید به تفسیر و احادیت ائمه اطهار نیز توجه شود.

 

وی قرآن را راهنمای جامعه در برابر همه مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی دانست و عنوان کرد: آموزه های قرآنی موجب رشد و بالندگی جامعه و خانواده می شود.

 

حجت الاسلام بابایی با اشاره به نقش مسئولان فرهنگی در اشاعه سبک زندگی دینی گفت: دولتمردان و مسئولان فرهنگی و نمایندگان مجلس بیشترین کوتاهی را درباره فرهنگ داشته اند.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه مدتهاست شورای عالی فضای مجازی و فرهنگی تشکیل نشده است، افزود: تنگ نظری ها در این باره وجود دارد که برای جامعه ما مصیبت است.

 

امام جمعه فردوس با تاکید براینکه در حال حاضر دو بحران اقتصادی و فرهنگی در جامعه وجود دارد گفت: در بحران فرهنگی سوء استفاده ها و عدم آشنایی با فرهنگ مجازی وجود دارد که می توانند اداره ارشاد اسلامی، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه از این فرصت به نفع جامعه اسلامی استفاده کنند.

 

وی اولین کانون زندگی را خانواده دانست و ادامه داد: برای اینکه افراد به دام شیاطین نیفتند و نسل پاکی برای آینده جامعه داشته باشیم باید والدین و مسئولین خود را موظف به انجام کار در عرصه فرهنگ و تربیت اسلامی بدانند.

 

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب امام رضا ع چهارمحال و بختیاری جشن های دهه کرامت شیراز معاون رئیس جمهور قم شبستان بیرجند سبک زندگی اسلامی خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۴۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در خراسان ضوی گفت: پیوست فرهنگی در خدمات شهری به معنای ترویج فرهنگ دینی در جامعه است و نبود آن مهم ترین علت نارضایتی در خدمات شهری به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم الهدی، وی روز پنجشنبه در دیدار با شهرداران کلانشهرهای کشور افزود: وقتی بنا باشد شهر مدیریت شود، اگر مسائل فرهنگی زیر سؤال برود و مورد توجه نباشد، اداره شهر در سایر شئون هم فایده ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت مقدمه اداره فرهنگی شهر به این است که مردم خادمانشان را بشناسند و به این خدمات احترام بگذارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در هر شهر از ایران اسلامی، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت دهه کرامت برای ترویج فرهنگ دینی در کلانشهرها گفت: در این کشور، چالش های بسیاری وجود دارد که ریشه واحد همه آن ها در عرصه فرهنگ است.

 علم الهدی اضافه کرد: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است که در جامعه شکل گرفته و براساس آن، جوانان تا زمانی که به استطاعت نرسند، ازدواج نمی‌کنند.

به گفته وی، اینجاست که بازهم پیوست فرهنگ دینی می تواند گره گشا باشد و مدیریت شهری هم در این عرصه ها وظایفی برعهده دارد.

امام جمعه مشهد گفت: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به آن دسته از زائرانی است که عشق زیارت امام رضا(ع) را در دل دارند و به این شهر می آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه اعم از هتل، مهمانسرا یا مسافرخانه را ندارند.

علم الهدی تصریح کرد: تأکید ما به شهرداری مشهد متمرکز بر ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت است تا به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نمانند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • علم الهدی ریشه بالا رفتن سن ازدواج را پیدا کرد
  • علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است
  • علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • تفاوت‌های دولت اسلامی و سکولار
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است