Web Analytics Made Easy - Statcounter

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در شورای حفاظت از منابع آبی استان در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  گفت: در استان بیش از  ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم که باید  تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود  افزود: تاکنون سامانه نوین آبیاری در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی انجام شده که تا پایان سال جاری این رقم به بیش از ۳۰ هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: تعهد امسال ما اجرای ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری است که تاکنون در ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی طرح نوین آبیاری مطالعه و نقشه برداری شده است.

قوسی ادامه داد: از ابتدای امسال سامانه‌های نوین آبیاری در یک‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه رتبه چهارم کشور را در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری داریم گفت: سال گذشته نیز طرح‌های نوین آبیاری در بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده است.

قوسی با اشاره به اجرا و تصویب طرح سازگاری با اقلیم و کاهش حجم آبی چاه‌های کشاورزی استان اظهار کرد: ابتدا باید تمام چاه‌های کشاورزی استان هوشمندسازی شوند که این طرح تنها در ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: در مرحله دوم باید چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند که در استان بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم و بعد باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود، اما آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ابتدا به سراغ سهل‌ترین روش کاهش برداشت آب از چاه‌های کشارزی مجاز رفته است.

قوسی افزود: اگر به سراغ کاهش برداشت از چاه‌های کشاورزی مجاز برویم مهاجرت روستائیان افزایش و شاهد تنش‌های اجتماعی در استان خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: با اختلال در بخش کشاورزی در تولید مواد خام برخی صنایع که از بخش کشاورزی تامین می‌شود نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

قوسی بیان کرد: برای مدیریت و جبران آب در بخش کشاورزی پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که اجرای پروژه‌های سازه‌ای و طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های آب و خاک از جمله این طرح‌ها است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گفت: در طرح‌های آبخیزداری ۱۶۱ میلیون مترمکعب استحصال آب خواهیم داشت که میزان صرفه جویی در پروژه‌های غیرسازه‌ای ۵۴ میلیون متر مکعب و در طرح‌های آب و خاک ۱۹۹ میلیون متر مکعب خواهد بود.

قوسی افزود: با اجرای این طرح‌ها در استان کسری مخزنی نخواهیم داشت که سراغ کاهش آب چاه‌های کشاورزی برویم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: بیش از ۹ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی در دست اجرا است.

انتهای پیام / ط ا

وجود بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشاء برنج در مازندران

رمضانی رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نخستین نشاء برنج در استان مازندران در فصل زراعی جاری امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و دیگر مسئولان اجرایی در روستای فیروزکلای علیا شهرستان آمل انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه شخم و شیار اراضی شالیزاری تاکنون در سطح ۱۷۳ هزار هکتار از شالیزار‌های استان (معادل ۸۱ درصد سطح کل) انجام شد، افزود: آب تخت اولیه در سطح ۱۳۳ هزار هکتار (معادل ۶۳ درصد سطح کل) انجام شد.

رمضانی گفت: خزانه‌گیری برنج تاکنون در سطح ۱۶۷ هزار هکتار (معادل ۷۸ درصد سطح کل) و بذر پاشی هم در سطح ۱۵۰ هزار هکتار (معادل ۶۹ درصد سطح کل) از اراضی شالیزاری استان انجام شد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان امسال راغب شدند به کشت ارقام پرمحصول بپردازند و پیش بینی می‌شود ۴۰ هزار هکتار به کشت ارقام پرمحصول در استان افزوده شود.

به گفته رمضانی ۱۷۸ بانک نشاء در استان مازندران فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت