Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@05:09:12 GMT

سفر به عروس شهرهای گرجستان؛ تفلیس

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۵۲۷۷

سفر به عروس شهرهای گرجستان؛ تفلیس

رپورتاژ تبلیغی / تفلیس مرکز گرجستان و در ضمن بزرگ­ترین شهر این کشور به حساب می­آید و جمعیتی بالغ‌بر 1.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این شهر در دو سوی رود متکواری واقع شده است و قدمت آن به سالیان دورودراز دل تاریخ بازمی‌گردد. واختانگ یکم در قرن پنجم میلادی آن را به‌عنوان پایتخت ایبریا بنا نهاد و به دلیل وجود چشمه­های آب گرم در آن، تْبیلیسی نام گرفته است که ریشه این کلمه به معنای منسوب به چشمه‌های آب گرم می­باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفلیس مرکز گرجستان و در ضمن بزرگ­ترین شهر این کشور به حساب می­آید و جمعیتی بالغ‌بر 1.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این شهر در دو سوی رود متکواری واقع شده است و قدمت آن به سالیان دورودراز دل تاریخ بازمی‌گردد. واختانگ یکم در قرن پنجم میلادی آن را به‌عنوان پایتخت ایبریا بنا نهاد و به دلیل وجود چشمه­های آب گرم در آن، تْبیلیسی نام گرفته است که ریشه این کلمه به معنای منسوب به چشمه‌های آب گرم می­باشد.

جالب است بدانید تفلیس که در جنوب شرق اروپا واقع شده به لحاظ موقعیت مکانی در حدفاصل شرق و غرب می­باشد و همین نکته آن را به مکانی برای اتصال حکومت­های رقیب تبدیل کرده است. این نکته در ضمن باعث شده این شهر جاده­ای برای تبادل انرژی و امور بازرگانی باشد.

این شهر تاریخ دورودراز و پرفرازونشیبی دارد و این نکته را از سیر تحول معماری آن از قرون وسطی تا دوران معاصر می­توان دریافت. مردمانی با قومیت­ها و ادیان گوناگون در طول تاریخ در این شهر سکنی گزیده­ا­ند اما امروزه آن را بیشتر به‌عنوان شهری با دین مسیحی ارتدوکس می­شناسند. این شهر در طول تاریخ پایتخت حکومت­های مختلفی بوده است که از بین آن‌ها می­توان به پادشاهی ایبریا، ایالت قفقاز امپراتوری روسیه و جمهوری سوسیالیستی گرجستان شوروی اشاره نمود.

درباره بنیان­گذاری آن حکایتی اسطوره­ای وجود دارد دال بر اینکه واختانگ یکم در زمان پادشاهیش در این ناحیه مشغول گذران وقت و شکار کردن بوده است که ناگهان شاهین او در پِی قرقاولی برمی‌خیزد و شاه و اطرافیانش پس از تعقیب پرنده به چشمه آب گرمی می­رسند. شاه نیز فرمان می­دهد شهری را در آنجا بسازند که این شهر، درواقع، همان تفلیس امروزی می­باشد. شهر بین دو رود قرارگرفته است و ساخت‌وساز ابتدا در این محدوده انجام می­شده است اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، تپه­ها و دامنه­های اطراف نیز به محل سکنی گزیدن مردم تبدیل شده است.

بیشتر جمعیت تفلیس، گرجی هستند که این بالغ‌بر 86 درصد آن می­باشد اما ارامنه و اقوام دیگر نظیر آذری، یونانی و کردها نیز درصدی از ساکنین آن را شکل داده­اند. برای آشنایی بیشتر با تفلیس با ما همراه باشید. برای اطلاع از قیمت تور گرجستان و نیز خرید بلیط تور تفلیس می­توانید به سایت کی سفر مراجعه نمایید. در ضمن، کی سفر عرضه‌کننده بلیط تور مسافرتی مسقط نیز می­باشد.

جاذبه­های توریستی تفلیس

شهر قدیمی، تله‌کابین، قلعه ناریکالا، پل صلح، کلیسای سامِبا، مجموعه فونیکولار، خیابان روستاولی، شهربازی، باغ ملی و موزه ملی از نقاط جذاب تفلیس هستند که هر گردشگری را به‌سوی خود فرامی‌خوانند. در ادامه با این نقاط دیدنی بیشتر آشنا می­شویم.

اولین نقطه­ای که در تفلیس برای بازدید پیشنهاد می­شود شهر قدیمی است که توسط دولت گرجستان نیز مورد حفاظت قرار می­گیرد و برای مقاصد توریستی مورداستفاده ­ واقع می­شود. این ناحیه در کنار رودخانه قرار گرفته است و قلعه­های مختلفی در آن می­باشند.

تله‌کابین تفلیس در سال‌های اخیر مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و یک پارک محلی را به قلعه نارینکالا متصل می‌کند. جالب است بدانید دید کامل و 360 درجه­ای که از این تله‌کابین نسبت به شهر می­توان داشت بسیار زیبا می‌باشد. در ضمن این نکته را باید عنوان کرد که کف کابین­های تله‌کابین، شیشه­ای می­باشد و این امر، هیجان خاصی در هر گردشگر ایجاد می­کند، ضمن اینکه کمی ترسناک نیز به نظر می­رسد.

قلعه قدیمی نارینکولا از جاذبه­های دیدنی دیگر تفلیس می­باشد که در برابر شهر تفلیس و رودخانه کورا ساخته شده است. باغ­های تفلیس درون این قلعه قرار دارند و حمام­های معروفی نیز آنجا می­باشند.

پل صلح، درواقع، سازه­ای است که به سفارش شورای شهر تفلیس در سال‌های اخیر و به خاطر متصل نمودن دو بخش قدیمی و جدید این شهر ساخته شده است. طرح این پل توسط یک معمار ایتالیایی زده شده است و روی سقف آن بسته­های نورانی حاوی لامپ­هایی با طرح­های مختلف قرار دارد که بدان جلوه و زیبایی خاصی می­بخشد.

کلیسای سامِبا در مکان کلیسای ارتدوکس شهر تفلیس قرار دارد. این کلیسا نیز در سال‌های اخیر ساخته شده و ضمن اینکه محل بازدید گردشگران می­باشد محلی برای انجام مراسم دینی نیز هست. این کلیسا به لحاظ ارتفاع رتبه سوم را در میان کلیساهای جهان دارد و محلی برای عرضه هنر معماری گرجی است.

مجموعه فونیکولار مکان بعدی است که به معرفی آن می­پردازیم. این مجموعه برخلاف چند مکان قبلی در شهر تفلیس در سال‌های ابتدایی قرن بیستم بنا شده و شامل 5 رستوران است. علاوه بر رستوران زنجیره­ای، یک قطار نیز در این مجموعه قرار می­گیرد.

افرادی که به شهر تفلیس سفر می­کنند نمی­توانند از خیابان مشهور روستاولی دیدن نکنند. این خیابان به نام یکی از شاعران معروف گرجی اسم­گذاری شده است و از میدان آزادی تفلیس شروع و تا خیابان کوستاوا ادامه دارد. ساختمان­های مشهوری در این خیابان قرار دارند که می­توان از بین آن‌ها به موزه و کلیسا و ساختمان پارلمان اشاره نمود. ازاین‌جهت، قدم زدن در این خیابان با تماشای این بناها نیز همراه می­شود.

شهربازی تفلیس از دیگر جاذبه­های آن به‌حساب می­آید. این شهربازی در بالای کوه قرار دارد و دربرگیرنده سرسره­های آبی و تفریحات بی­شمار دیگری است که افراد خواهان هیجان و تفریح را به‌سوی خود می­خواند.

باغ ملی در شهر تفلیس دربرگیرنده گونه­های متنوع گیاهی و جانوری است و قدمتی بالغ‌بر سیصد سال دارد.

و بالاخره موزه ملی گرجستان را معرفی می­کنیم که ترکیبی از چند بنای موزه است که هرکدام نیز معماری ویژه خود را دارند. برای آشنایی با فرهنگ و هنر گرجی می­توانید سری به این موزه بزنید. حال که با جاذبه­های توریستی شهر تفلیس آشنا شدید می­توانید با مراجعه به سایت کی سفر نسبت به خرید بلیط تور ارزان تفلیس اقدام نمایید.

آب‌وهوا

تفلیس شهری نیمه گرمسیری و در ضمن دارای رطوبت بالاست، به‌طوری‌که تابستان­های آن بسیار گرم و زمستان­های آن بسیار سرد می­باشد. جالب است بدانید که تقریباً در تمام سال در این شهر بارندگی وجود دارد. موقعیت خاص اقلیمی این شهر باعث شده که آب‌وهوای نسبتاً معتدلی داشته باشد. ژانویه سردترین ماه سال و ژوئیه گرم­ترین ماه سال در این شهر می­باشد، ضمن اینکه همه ساله می­توان شاهد بارش برف نیز در آن بود.

زیبایی­های شهر تفلیس می­تواند هر گردشگری را جذب خود نماید. برای کسب اطلاع از تور ارزان تفلیس می­توانید به سایت کی سفر مراجعه نمایید.

مطلب فوق تبلیغی است و ساعت 24 آنرا تایید یا تکذیب نمی کند و مسولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و بانویی اهل کشور روسیه هستند که اکنون سالها از زندگی ایشان در جامعه ایران و در کنار خانواده های ایرانی می گذرد.

به گزارش مشرق، یولیا زوتوا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و بانویی اهل کشور روسیه هستند که اکنون سالها از زندگی ایشان در جامعه ایران و در کنار خانواده های ایرانی می گذرد.

وی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به بیان تجربیات خود پیرامون آداب، رسوم و فرهنگ ایران و جامعه ایرانی پرداخت.

سرنوشت من بسادگی با ایران پیوند خورد!

همسرم در دوره دکتری دانشگاه لامانوسوف شهر مسکو مشغول به تحصیل بودند و ما با یکدیگر در روسیه آشنا شدیم. پس از ازدواجمان ابتدا یک سفری را به ایران داشته و بعد از یکسال برای ادامه زندگی به ایران آمدیم. اگرچه ما بصورت دائمی ساکن ایران نیستیم و حدود هفت سال هم در کشور فرانسه زندگی کردیم، اما در مجموع حدود پانزده سال است که در این کشور زندگی می کنیم.

خانواده همسرم من را خیلی تحویل گرفتند

یولیا با خنده ادامه داد، شاید وقتی که به عنوان یک عروس روس وارد خانواده همسرم شدم حقیقا شانس آوردم، چراکه خانواده شوهرم به من احترام زیادی قائل بوده و من را خیلی تحویل گرفتند. خداروشکر هیچگاه با مشکل خانوادگی جدی مواجه نشدم، در حالیکه اغلب برای دختران روسی که با افراد خارجی ازدواج می کنند مشکلات خانوادگی متعددی رخ می دهد. بزودی موفق به یافتن شغل شدم و در دانشگاه به عنوان استاد زبان روسی مشغول به کار شوم، ما روسها مثلی داریم که می گوید: هرکجا کار است، مکان زندگی همانجاست. بنابراین تجربه زندگی من در ایران بسیار خوب و به آرامی پیش فت.

دانشجویان ایرانی خوب هستند اما سیستم ایرانی خیر!

از نظر من بیشتر دانشجویان ایرانی افراد پرتلاش و باهوش هستند که بسیار علاقمند به درس خواندن می باشند. اما اگر بخواهم به عنوان یک استاد که با دانشجویان ایرانی در ارتباط مستقیم است را با دانشجویان کشورهای دیگر مقایسه کنم باید بگویم، اگر نقصی هم وجود دارد، نقص در سیستم است نه کوتاهی دانشجویان و بیشتر سیستم حاکم نواقصی را در بر دارد. چراکه از سویی دانشجوها بسیار خوب و پیگرانه تحصیل می کنند، اما از سوی دیگر بعد از فارغ التحصیلی امکان بهره برداری از تحصیلات خود را ندارد و به خاطر مشکل بیکاری در کشور امید خود را از دست می دهند.

مسئله دیگری که اغلب خارجی ها متوجه آن می شوند، تمایل همه بچه ها برای ادامه تحصیل در دانشگاه است، در بیشتر خانواده ها بچه ها یا می خواهند دکتر شوند یا مهندس، که این به نظر من خیلی جالب است.

یکی دیگر از ویژگیهای دانشجویان ایرانی این است که اینقدر که نمره برای آنها اهمیت دارد، شاید اصلا مهم نباشد که چقدر تحقیق کرده و چه چیزهایی را فراگرفته اند.

فرهنگ روسها به ایرانی ها نزدیکتر است تا غربی ها

فکرمی کنم به عنوان یک فرد روس که هم تجربه زندگی در ایران را داشته و هم تجربه زندگی در غرب را، به نظرم فرهنگ روسیه به ایران و جامعه ایرانی بیشتر نزدیک است، روسها و ایرانی ها خیلی خوب و راحتر یکدیگر را درک می کنند. ایرانی ها فرهنگ چندین هزار ساله و تاریخ بسیار غنی دارند.

من ادبیات و زبان روسی درس می دهم و هر فردی که تنها اندکی با دبیات سروکار داشته باشد می داند که ادبیات بزرگ ایرانی برای همه الگوست. چیزی که من را بسیار متعجب می نماید اینکه نه تنها در میان خانواده های روشنفکر ایرانی و افراد تحصیلکرده، بلکه در خانواده های عموم مردم اشعارناب و جهان پسند ایرانی زنده است و با افتخار اشعار حافظ و فردوسی خوانده می شود. این علاقه مردم از نظر من خیلی عجیب و بسیار خوب است.

عید نوروز بهترین رسم ایرانی ها

البته که یکی از بهترین رسوم ایرانی ها برگزار عید نوروز است و من هم در میان تمام آداب و رسوم ایرانی که بیشتر آنها جالب و ریشه دار است بیش از همه هید نوروز را دوست دارم و اکنون که در روزهای پیانی سال نو هستیم می خواهم پیشاپیش عید نوروز را به همه ایرانی تبریک بگویم.

در روسیه بودن من را خوشحال می کند

خوشبختانه اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که دیگر مسافت دور مانند نیم قرن پیش معنای جدی نداشته و یا سخت باشد، یا اینکه اگر روزی فردی به کشور دیگر مهاجرت نمود دیگر هرگز نتواند به سادگی باز گردد. باور کنید که من اصلا احساس نمی کنم که از روسیه رفته ام و با تکنولوژی های روز دنیا می توانم بسادگی با دوستان و خانواده ام صحبت نموده و در تماس باشم و براحتی در سفر باشیم. اگر روزی فرصتی پیش آید که برای همیشه و یا برای مدت کوتاهی در روسیه زندگی کنم بسیار خوشحال خواهم شد، اما این تصمیم من منوط به توافق خانوادگی بوده و همگی باهم باید تصمیم بگیریم.

دیگر خبرها

  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • اهمیت و ضرورت های راه آهن ایران ارمنستان
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۸
  • صحبت های عروس جوان در آمریکا درباره غزه | ببینید
  • زنی که زندگی فوتبالیست مشهور ایرانی را نابود کرد