Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملازهی مواضع اروپایی ها در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران را یک «پوز دیپلماتیک» دانست و گفت: آن ها بعید است بتوانند ایران را راضی نگاه دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه سیاسی – پریسا رهنما: شب گذشته وزرای خارجه کشورهای اروپایی به همراه مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در بروکسل گرد هم آمدند و نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش اروپا نسبت به این اقدام ایران نسبتا مثبت بود و در خصوص علت این واکنش و جزئیات آن با «پیرمحمد ملازهی» کارشناس سیاست خارجی گفت و گو کرده ایم. مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید:

 

سوال: واکنش شب گذشته اروپا نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران چه میزان می تواند عملی شود؟

اروپایی ها شب گذشته تاکیدات زیادی بر حفظ برجام داشتند اما در عمل این کشورها امکان اجرای این شعارهایشان را ندارند. اروپا اهرم هایی زیادی ندارد که بر روند تحولات برجام آن طور که آمریکایی ها برنامه ریزی کرده اند تاثیر گذار باشد. شاید آن ها دلشان بخواهد برای حفظ برجام تغییراتی در روند اقدامات آمریکا ایجاد کنند اما ابزار ندارند. سیاست اروپا این مساله را تعیین نمی کند. جهت گیری ترامپ و دیدگاه های متحدین و اسرائیل و فشارهای محافظه کاران عرب بر برجام تاثیرگذار است.

برای همین است که اروپا شب گذشته به نوعی موضع گیری کرده که هر دو طرف را داشته باشد. آن ها هم همراهی با آمریکا برای تقویت مناسبات را حفظ کرده اند و هم از طرفی همراهی با ایران را نشان می دهند. آن ها نشان داده اند که برای حفظ برجام تلاش می کنند اما این انتظار را دارند که ایران حرکتی انجام ندهد که اروپا تحت فشار آمریکا باشد و مجبور شود در کنار آن قرار بگیرد.

 

سوال: آیا اروپا میل باطنی به حفظ برجام دارد؟

اروپایی ها علاقه مند هستند که توافقنامه برجام را حفظ کنند و در مواضعشان دروغ نمی گویند. آن ها می خواهند ایران را در موضعی نگاه دارند که کاهش تعهدات برجام خود را بازگشت پذیر انجام دهد و اگر ایران به مواضع خود باز نمی گردد حداقل در آینده حرکت هایی انجام ندهد که به آمریکا بهانه دهد.

 

سوال: پس در واقع ساز و کار مالی اروپا هم نمی تواند کارایی برای ایران داشته باشد؟

من به ساز و کارهای مالی آن ها خوش بینی چندانی ندارم. مشکل ایران فروش نفت است و اروپا نمی تواند در این رابطه اقدام کند زیرا بخش خصوصی آن با بخش دولتی در معامله با ایران همراهی ندارد. به همین دلیل ساز و کارهای مد نظر اروپا که اعتباراتی را کشورهای مختلف برای وام برای ایران تعیین می کنند برای ایران قابل قبول نیست.

مشکل ایران میلیون دلار نیست که کسی به آن وام دهد و نیازمند میلیاردها دلار فروش نفت خود است از این رو اروپایی ها تجارت ایران را نمی توانند پاسخ دهند و آمادگی خوبی در این زمینه ندارند.

 

سوال: مواضع شب گذشته اروپا از نظر سیاسی چه کارایی دارد؟

به نظر می رسد مواضع اروپا در بروکسل یک «پوز دیپلماتیک» باشد و از نظر سیاسی فعالیت خاصی برای ایران محسوب نشود. بعید است که این مواضع ایران را راضی کند .

 

سوال: چرا اروپا بر حفظ برجام تاکید دارد در حالیکه آمریکا از آن خارج شده و ایران نیز تهدید به خروج می کند؟

منافع ملی و امنیتی اروپا ایجاب می کند که تنش بین ایران و آمریکا در برجام کاهش یابد و کار به درگیری نظامی منتج نشود و این هدف اصلی اروپاست. زیرا که افزایش تنش ها موجب ضرر اروپا می شود. آمریکا از خاورمیانه دور است و وابستگی انرژی به خاورمیانه ندارد زیرا خودش تولید کننده انرژی است. اما اروپا هم به این منطقه نزدیکتر است و هم وابستگی انرژی به خاورمیانه داد. همچنین هر نوع تنش در منطقه سیل مهاجرین را به راه می اندازد که به شکل طبیعی به سمت اروپا حرکت خواهند کرد. تجربه نشان داده که در این منطقه و آفریقا مهاجرین به سمت اروپا سرازیر می شوند.

 

سوال: در میان اروپایی ها، فرانسه این روزها می کوشد نقش ویژه تری برای حفظ برجام انجام دهد. چرا فرانسه در این زمینه گام بر می دارد؟

فرانسه سعی می کند خودش را مستقل از سیاست های آمریکا نشان دهد اما نسبت به باقی کشورها موضع قوی تری ندارد. در حالیکه آلمان ها بهتر می توانستند کاری کنند اما مکرون فکر می کند نقش میانجی را داشته باشد. مکرون از این زاویه در موضع منفعل تری قرار دارد. مکرون و ترامپ هماهنگی هایی در این زمینه دارند . هرچند رئیس جمهوری فرانسه این مساله را از موضع مستقل بیان می کند اما جایگاه مستقلی در این میان ندارد. هدف این است که آمریکا با همکاری فرانسه، ایران را پای میز مذاکره در هر سطحی که امکان داشت بکشاند و این برای ترامپ موفقیت انتخاباتی محسوب خواهد شد.

 

سوال: چه میزان امکان دارد که فرانسه بتواند در میانجی گری موفق عمل کند؟

این که فرانسه بتواند ایران و آمریکا را به هم نزدیک کند به این سادگی نیست. یک نوع عقب نشینی دو طرف را لازم دارد که ترامپ از مواضع سخت خود بکاهد و ایران هم سیاست های خود را در انجام فعالیت هسته ای را تعدیل کند تا فرصت ایجاد شود و فرانسوی ها بتوانند در جریان مذاکرات شهریور ماه سازمان ملل یک زمینه ای را بررسی کنند. در این صورت فرانسه می تواند در هر سطحی که امکان داشته مذاکراتی بین ایران و آمریکا کلید بزند. در نهایت این اقدام فرانسه نخواهد بود بلکه موفقیت ترامپ برای انتخابات تلقی می شود که توانسته ایران را پای میز مذاکره بکشاند./

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع جشن های دهه کرامت روزنامه اردبیل حجاب و عفاف مجلس بیانیه گام دوم انقلاب شیراز نشست بروکسل اینستکس موگرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی کرملین: پیشنهادی برای آتش بس در زمان المپیک دریافت نکرده ایم

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛ دیمتیری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد اظهارات اخیر مکرون مبنی بر تلاش برای برقراری آتش بس در زمان برگزاری رقابت‌های المپیک گفت: ما در این مورد پیشنهاد رسمی دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: اوکراین از چنین ترفند‌هایی برای زمان داشتن و تجهیز دوباره استفاده می‌کند و این یک قاعده است.   پاسخ دیمیتری پسیکوف در اینباره نشان می‌دهد فرانسه تلاش می‌کند با برقراری آتش بس در زمان المپیک با هماهنگی اوکراین این کشور را برای ادامه درگیری و تجهیز دوباره کمک کند.   رقابت‌های المپیک به میزبانی فرانسه از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست در پاریس برگزار می‌شود. ورزشکاران روسی که در مسابقات پذیرفته می‌شوند باید تعدادی از الزامات IOC را رعایت کنند تا واجد شرایط شرکت در مسابقات باشند.   روس‌ها فقط ۵۵ ورزشکار در این رقابت‌ها آن هم در رشته‌های انفرادی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • لیگ کنفرانس اروپا؛ امروز: کار دشوار آستون ویلادر فرانسه
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کنایه مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل
  • سخنگوی کرملین: پیشنهادی برای آتش بس در زمان المپیک دریافت نکرده ایم
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران