Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این سرمقاله آمده است:جنگ یمن، فاجعه ای است بدون برد برای همه طرف های دعوا. خطرناک برای منطقه. و جنگی به معنای واقعی کلمه بیرحم و خونریز.

امارات که بزرگ ترین لشکر نیروهایش در بیرون از مرزها را به یمن فرستاده بود تا از مداخله نظامی به رهبری سعودی حمایت کند؛ اینک همه نیروهایش را از این جنگ بیرون می کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مداخله نظامی؛ جنگ داخلی یمن را به یک فاجعه بشری مبدل کرده است.

اقدام امارات سزاوار سرمشق هر طرف و بازیگری باشد که در جنگ یمن حضور دارد.

همه دنیا از این جنگ ابراز انزجار کرده اند. سازمان ملل آن را "بزرگ ترین بحران بشری جهان" خوانده است.

همین واقعیت که جهان به این درک رسیده و سازمان ملل هم به این شناخت رسیده است که این بحران بشری جان انسان های بی گناه را، منابع را و شکل و وضعیت و اعتبار کشور یمن را از بین می برد.

البته امارات علناً "خروج نیروهایش از یمن را اعلام نکرده است تا مبادا عربستان ناراحت شود. این دو کشور متحد همدیگر هستند.

امارات ۵ هزار نیرو به یمن فرستاده است تا نیروهای طرفدار دولتی و شبه نظامیانی که در هم ادغام شده اند را آموزش دهد. دیپلمات ها می گویند امارات مدتها بود که تصمیم داشت نیروهایش را از یمن خارج کند.
به گفته این دیپلمات ها؛ امارات بخش اعظمی از نیروهای نظامی، هلی کوپترهای تهاجمی و تسلیحات سنگین را که در اطراف بندر "حدیده" واقع در دریای سرخ آرایش یافته بودند از کشور خارج کرده است. حدیده اصلی ترین جبهه این جنگ در سال گذشته (میلادی) بود.

سازمان ملل از دسامبر گذشته یک آتش بس نسبی را در حدیده اعلام کرد. همین آتش بس مشوق امارات شد تا تصمیم به خروج نیروهایش از یمن را بگیرد.
آن گفت و گوهای صلح از روز یکشنبه این هفته از سر گرفته شد.

اگر سایر طرف های درگیر در این جنگ هم راه امارات را در پیش بگیرند؛ به خصوص عربستان که رهبری ائتلاف را برعهده دارد، آن زمان می توان امیدوار بود گفت وگوهای صلح می تواند چارچوبی را مشخص کند و احتمالاً منتهی به مذاکرات واقعی صلح شود.

جنگ یمن؛ ملقمه ای است از برخی چالش های ریز و درشت، کهنه و نو و بومی و منطقه ای.

ریشه این جنگ به قیام "بهار عربی" در سراسر جهان عرب بر می گردد. در سال ۲۰۱۱ میلادی مردم یمن یک مرد قدر قدرت را که در رأس حکومت قرار داشت سرنگون کردند. همان رویداد، مقدمه طغیان گروه های "حوثی" در شمال کشور شد.


حوثی ها سر به طغیان برداشتند و به سمت جنوب حرکت کردند. اینجا بود که عربستان دست به کار شد و ائتلافی از کشورهای عرب و شبه نظامیان محلی تشکیل دادند و جلوی حرکت حوثی ها به سمت جنوب را گرفتند.

در اینجا؛ ایران وارد صحنه شد و حوثی ها را پشتیبانی به نحوی که ائتلاف به رهبری سعودی را شگفت زده کرد. حوثی ها آنقدر تقویت شدند که شکست دادن آنها غیرممکن شد. اما این گروه آنقدر ضعیف است که نمی تواند قدرت را بطور کامل در کشور در دست بگیرد.

ائتلاف عربستان نیز متوجه شد که شکست دادن حوثی ها کار غیرممکنی است.

با حضور ایران در پشت پرده کارزار یمن، این جنگ به یک جنگ نیابتی میان عربستان و ایران بدل شد.

بمباران های یمن بدست عربستان؛ این کشور بشدت فقیر را تبدیل به یک کشوری که قابل زیست نیست، کرده است. دهها هزار نفر از غیرنظامیان کشته شده اند. کشور بطرز حشتناکی در قحطی غذا و دارو بسر می برد.
"حوثی ها" هم در ارتکاب این جنایات و قساوتها و خلق این شرایط وحشتناک، به سهم خود گناهکارند.

در آمریکا؛ دولت ترامپ تحت فشار است تا به عربستان در این جنگ کمک لجستیکی نکند. هواپیماهایش را سوخت رسانی نکند. کمک اطلاعاتی به او ندهد. فروش تسلیحاتی به سعودی را قطع کند.
بعد از ماجرای قتل "جمال خاشقچی"؛ واشنگتن سرسختانه علیه سعودی موضع می گیرد. به خصوص یک کینه و دشمنی عمیقی در واشنگتن نسبت به "محمد بن سلمان" ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان که مغز متفکر مداخله نظامی در یمن بوده است؛ بوجود آمده است.

کنگره در ماه آوریل قطعنامه ای با حمایت هر دو حزب را مصوب کرد و به حکم آن از دولت خواست درگیر بودن آمریکا در جنگ یمن را کم کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا آن قطعنامه را وتو کرد. اما مجلس نمایندگان از پا ننشست و دوباره تلاش می کند جلوی انتقال تسلیحات از آمریکا به عربستان را بگیرد.

یکی از انگیزه های امارات برای خروج از جنگ یمن، همین مواضع ضد جنگ آمریکا بوده است. عامل دیگر؛ کشمکش فزاینده میان آمریکا و ایران است.

اگر جنگی میان آمریکا و ایران آغاز شود؛ امارات نیروهایش را برای دفاع از خود و در امان ماندن از گزند ترکش های جنگ لازم خواهد داشت.

جنگ یمن؛ خودش به اندازه کافی بد و خطرناک هست که منطقه دیگر نیازی به راه انداختن یک جنگ دیگر در خلیج فارس ندارد.

تنها راه حل، مذاکرات و رسیدن به یک توافق صلح بین یمنی هاست. این توافق صلح باید مبتنی بر تقسیم قدرت و تقسیم منابع کشور باشد.

عربستان هم بهتر است خود مستقلاً" با حوثی ها به توافق برسد تا بدینوسیله جلوی پرواز پهپادها بر فراز مرزهایش و جلوی حملات موشکی به درون مرزهایش گرفته شود.

در ماه دسامبر یک توافق آتش بس بدست آمد و جنگ خانمانسوز حدیده متوقف شد.

اما موضوعات فراوان دیگر این جنگ لاینحل ماند. اما مزیت آن توافق در این بود که چارچوبی شد برای حفظ و مراقبت از حدیده و مقدمه ای شد برای آغاز مذاکرات برای برقراری یک آتش بس کامل و یک توافق صلح کامل.

اکنون که امارات از حدیده خارج می شود، این تحول می تواند مشوق یمنی ها باشد تا بنشینند و ببینند چطور می توانند جنگی که خاک کشورشان را به توبره بسته است تمام کنند.

خروج امارات از یمن؛ همچنین می تواند مشوقی برای دولت ترامپ باشد تا خودش را جزیی از راه حل بداند؛ نه عامل استمرار جنگ.

خروج امارات از یمن؛ باید نشان دهنده راه به عربستان، به دولت یمن که جامعه بین الملل آن را به رسمیت می شناسد، و به حوثی ها باشد تا آنها هم همین راه را پیشه کنند.

در این هفته، نمایندگان حوثی ها و دولت تحت نظارت سازمان ملل بر روی عرشه یک کشتی در آب های بین المللی با هم دیدار و راجع به حدیده با هم بحث و گفت وگو کردند.

امارات از خود واقع گرایی مطلق نشان داد؛ این رویداد مثبت می تواند مبنای آغاز سریع گفت وگوهای صلح یمن شود که کشور سخت محتاج آن است.

310311 کد خبر 1280297

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: یمن امارات متحده عربی عربستان ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران شورای نگهبان ایران و آمریکا قوه قضاییه باشگاه استقلال سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم

به گزارش "ورزش سه"، ژوزه مورینیو برای گفتگو در مورد دوران حضورش در رم نشریه تلگراف را انتخاب کرده است. این مربی پرتغالی در زمستان گذشته از سمتش برکنار شد تا دانیله ده‌‌روسی به عنوان جانشین او انتخاب شود.

رم با حضور مورینیو در اولین سال حضورش به قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا رسید و در دومین سال به فینال لیگ اروپا صعود کرد اما در دستیابی به جام ناکام ماند.

در واقع، در میان شایعات مختلف مطرح شده، او بر احتمالی که پس از شکست در فینال لیگ اروپا مقابل سویا به وجود آمده بود، تمرکز کرد و تایید کرد که همه خواستار جدایی این مربی از رم بودند.

مورینیو درمورد وضعیتش برای ادامه همکاری با رم پس از باخت در فینال لیگ اروپا گفت:"دوستانم، خانواده‌ام، حتی ایجنتم به من گفتند که بعد از فینال لیگ اروپا رم را ترک کنم. اما فشار باشگاه را از نقطه نظر احساسی حس کردم و ادامه دادم. من نیمکت تیم ملی پرتغال و همچنین پیشنهاد بسیار راحت عربستان را برای ماندن در رم، رد کردم."

او با اشاره به تصمیمش برای آینده گفت:"من هنوز یک دوران طولانی در پیش دارم. من 61 ساله هستم، اینطور نیست که در 65 سالگی کارم را تمام کنم... مسئله من باشگاه نیست. تنها چیزی که می‌خواهم این است که اهداف به موقع توسط همه طرف‌ها مشخص شود. مثلا نمی‌توانم به باشگاهی بروم که فقط به خاطر سابقه‌ام، هدفش کسب عنوان باشد. تنها چیزی که می‌خواهم این است که صادق باشند."

دیگر خبرها

  • مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم
  • تیم فصل آینده مهدی قایدی مشخص شد
  • تیم بعدی مهدی قایدی مشخص شد
  • سرنوشت قایدی در فصل آتی
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  • نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد
  • افشای طرح لغو شده حمله اسرائیل به ایران از جمله تهران
  • طرح اولیه اسرائیل «حمله بزرگ به اهداف نظامی» از جمله نزدیک تهران بود
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز