Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:44:46 GMT

آیا چین ناتوی آسیا تشکیل می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۶۰۹۹

آیا چین ناتوی آسیا تشکیل می‌دهد؟

اواسط ژوئن گذشته رئیس‌جمهوری چین شرکت کنندگان در نشست سران "همکاری و اعتمادسازی در آسیا" را به فکر کردن درباره "ساختار امنیت" منطقه فراخواند.

به گزارش ایسنا، با اینکه برخی کارشناسان و اصحاب رسانه این اظهارات را به منزله تلاش پکن برای تشکیل پیمان نظامی منطقه‌ای دانستند اما تحلیلگران به خبرگزاری نووستی اعلام کردند که ایجاد"ناتوی آسیایی" دستکم در آینده نزدیک دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرگئی ساناکویف، رئیس مرکز تحلیل روسیه و چین به نووستی گفت: چالش‌های واقعی در منطقه وجود دارند. آنچه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌گوید، طرح‌های خصمانه شخصی‌اش را بیان نمی‌کند بلکه پاسخی گریزناپذیر است. چین دیگر تنها به دفاع از منافع ملی خود اکتفا نمی‌کند بلکه ترجیح می‌دهد در چارچوب ساختارهای منطقه‌ای از جمله همایش همکاری و اعتمادسازی در آسیا و سازمان همکاری شانگهای و مجموعه بریکس فعالیت کند.

ساناکویف می‌گوید که رئیس‌جمهوری چین هیچ مساله جدیدی در دوشنبه بیان نکرد. ساختارهایی در آسیا مرتبط با مسائل امنیت جمعی وجود دارند که پایه و اساس چیزهایی هستند که شی جینپینگ درباره آن صحبت می‌کند.

از سوی دیگر، واسلی کاشین از مرکز پژوهش‌های اروپایی و بین‌المللی گفت، چین هیچ فایده‌ای در این نمی‌بیند که به دشمن آمریکا تبدیل شود و پیمان نظامی علیه آن تشکیل دهد اما توافقنامه‌هایی که پکن با کشورهای دیگر امضا می‌کند هیچ ارتباطی با ائتلاف‌های نظامی ندارد.

کاشین گفت: صحبت درباره طرح‌های چین برای تشکیل جایگزین ناتو در راستای عدم فهم چگونگی عملکرد سیاست در آسیا است. مردم از تصاویر کلیشه‌ای آماده استفاده می‌کنند و مقایسه‌هایی با دوره جنگ سرد که هیچ فایده‌ای برای منطقه آسیا ندارد، انجام می‌دهند. نظام آسیا بسیار پیچیده است و نمی‌توان معیارهای اروپایی را روی آن پیاده کرد.

وی گفت: نبود هرگونه همبستگی و همزیستی میان کشورهای آسیایی امکانات آمریکا در ایجاد ائتلاف‌های گسترده را محدود می‌کند و واشنگتن می‌تواند از این موضوع به عنوان عامل بازدارنده‌ای علیه چین استفاده کند. علاوه بر این کشورهای جنوب شرق آسیا در صورتی که جنگی بین این دو رخ دهد نمی‌دانند کدام را انتخاب کنند.

انعکاس این واقعیت در اظهارات نخست‌وزیر سنگاپور تحقق می‌یابد. وی در پاسخ به درخواست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمایت در برابر "تجاوز" گفت: اگر دوست دو کشور مخالف باشی می‌توانی روابط خوبی با هر دو داشته باشی اما این مساله در برخی مواقع احتمالاً دشوار باشد. من معتقدم که بهتر است در کنار هیچ طرفی نباشیم با اینکه شرایط احتمالاً ما را مجبور به انتخاب می‌کند. امیدوارم این اتفاق به زودی نیفتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی از بازار گلستان

درویشعلی حسن زاده در نخستین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان گفت: از اسفند ۱۴۰۲، با آغاز اجرای طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز، تاکنون بیش ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی مشترک از بازار استان انجام شده است.

او افزود: در نتیجه بازرسی ها، یکهزار و ۱۶۰ پرونده تخلفاتی به ارزش ۸ میلیارد تومان تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شد.

حسن زاده ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۳۰ مورد گزارش مرتبط با کالا و بازار از طریق سامانه پاسخگویی ۱۲۴ اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان دریافت و ۲۰ پرونده قاچاق نیز در این مدت تشکیل شد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور، عمده تخلفات ثبت شده در این مدت بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده تخلف برای ۳ واحد خبازی در قائمشهر
  • شبکه مدیران محله در استان قم تشکیل شد
  • ۲۸ پرونده برای واحد‌های صنفی متخلف در زابل تشکیل شد
  • انجام بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی از بازار گلستان
  • کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • وزیر کار: کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • مراکز خلاق چه مراکزی هستند؟
  • اجرای چهار هزار بازرسی از واحد‌های صنفی هرمزگان
  • تصویری از تشکیل سریع دادگاه مهاجمان حمله خون‌بار مسکو
  • تشکیل هزار و ۳۶۹ پرونده تخلف صنفی در مازندران